Toch een nieuw topic. Ik heb vele andere topics gelezen, maar zou graag specifiek in deze situatie advies willen.
Hieronder een situatieschets van mijn woonsituatie. Wij hebben recht op de subsidie waardevermeerdering van SNN (€ 4.000). Persoonlijk neig ik naar een hybride warmtepomp(Elga), echter ik lees hier zeer wisselende verhalen over van mensen die dit hebben zonder vloerverwarming of andere LTV.
Vloerverwarming is nu niet echt een optie gezien de troep, de kosten en het feit dat we een houten vloer hebben.
Situatie:
Bouwjaar net na 2000
Grote schuifpui van ruim 4m met (vermoedelijk, staat niets in) HR glas, rest overal Hr ++
Huis staat op een hoek, geschakeld met de garage aan de buren. Dus geen warmte van buren.
Veel zonnepanelen aanwezig (+-4.300kWh, veel overschot)
Verbruik rond de 1500m3 gas
Drie radiatoren in woonkamer met open keuken +-50m2, hoogte 2,6m. Allen geboost met de speedcomfort:
1. Lage convector voor de schuifpui: 180cm breed, 17,5cm hoog
2. Type 22 radiator: 56cm breed, 70cm hoog
3. Type 21 radiator: 160cm breed, 50 cm hoog
Isolatie waardes:
Vloer rc = 3,7
Muur rc = 3,4
Dak rc = 4,69
Ter indicatie: In 8 uur is de temperatuur vannacht een kleine 3 graden gedaald. Het heeft wel enkele graden gevroren vannacht.
CV ketel:
Intergas HRE 36/30 uit 2017
Bij temperatuurinstelling van de ketel op 50 graden merken we dat het ontzettend lang duurt om van 15 naar 19 graden te gaan met nachtverlaging. Vandaar dat de keteltemperatuur nu naar 65 graden is gezet. Echter, met een hybride warmtepomp zou je er natuurlijk voor kunnen kiezen om de nachtverlaging hoger te zetten.
Een andere optie die we hebben overwogen is om extra flow te krijgen door muurverwarming. We hebben een muur van 4.5m breed, waar dit zou kunnen. Dit zet echter geen zoden aan de dijk, daar er gezegd wordt dat je +-65% van je vloeroppervlakte als wandverwarming moet hebben.
- Gaan wij in onze situatie daadwerkelijk wel wat besparen, of gaat de ketel steeds bijspringen
- Hoe zijn de ervaringen met geluid. Ik wil niet de buren hinderen. In de overzichten staat de Elga als 'redelijk' stil
- Andere adviezen? Ik vind dit een lastig onderwerp, omdat ik het idee heb dat leveranciers ook nog niet helemaal bekend zijn met de materie.
Alvast bedankt voor het meedenken, zodat ik een overwogen keuze kan maken.