Wie heeft ervaring met booster-panelen, buffervat, en evt. verbeteren van zo'n systeem ?

  • 9 November 2019
  • 29 reacties
  • 4949 Bekeken


Toon eerste bericht

29 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@Gerlinde en Cor Ik verwacht niet dat je met alleen “rekenen” veel verder zal komen.
Waarschijnlijk zullen ook mensen met verstand van zaken (=experts) het zonder bepaalde meetgegevens niet redden.

Zoals @jvdleeuw en ik al hebben aangegeven heb je die harde meetgegevens nodig, anders weet je niet waar het misgaat en vooral zie je niet wat eventuele maatregelen aan verbetering brengen.

Belangrijk is eerst te meten: Wat komt er aan warmte energie via de boosters van jullie dak?
En hopelijk (onder andere) in het “buffervat” terecht.

[Dit is dan het maximale aan zonwarmte wat je weer in de warmtepomp kan stoppen, maar je hebt natuurlijk ook nog diverse verliezen.]

Ik ken geen experts en trouwens, experts werken meestal niet gratis.

Reputatie 1

 

@Gerlinde en CorIk verwacht niet dat je met alleen “rekenen” veel verder zal komen.
Waarschijnlijk zullen ook mensen met verstand van zaken (=experts) het zonder bepaalde meetgegevens niet redden.

Uiteraard - het verzamelen van gegevens hoort daarbij.

 

Ik ken geen experts en trouwens, experts werken meestal niet gratis.

Daarmee ben ik, als expert op bepaalde andere gebieden, bekend ;)

Het is niet de bedoeling om hier zaken gratis laten te fiksen - hoewel een keer mazzel natuurlijk nooit kwaad kan ;) - We zoeken aanknopingspunten. Waarmee jullie helpen. Dus dank dank daarvoor!

Beste @Gerlinde en Cor

Ik heb zojuist het topic doorgelezen.

Er vallen mij een aantal dingen op, waardoor ik het vermoeden heb dat hier één en ander fout gaat.


Het eerste is het initiële gebruiksdoel van de solar-boosters.

Aan de naam te horen zijn deze bedoeld om het rendement van de 24 zonnepanelen een boost te geven? Dan zou dit naar mijn mening ook precies passen bij de uitvoeringsvorm. Want een ongeïsoleerde buffervat in de bodem met een pompje zou hier zeer geschikt voor zijn omdat:

  • In de zomer kan het paneel gekoeld worden met water wat in de buffer zit opgeslagen. Voor een snelle afgifte, lees piek in de temperatuur van de panelen dient de 5m3 water. Dit water zal echter omdat de buffer ongeisoleerd is de warmte weer langzaam aan de bodem afgeven.
  • In de winter kan eventueel het paneel verwarmd worden zodat de panelen sneeuwvrij gehouden worden. Kou van de panelen wordt naar de buffer getransporteerd. Waarbij het zomer principe omgekeerd wordt. Snelle afdracht voor pieken aan de buffer. En de buffer geeft de kou weer langzaam af aan de bodem. Of de bodem zorgt er voor dat de buffer niet bevriest.

Bovenstaand systeem zou indien goed gedimensioneerd zonder regelkring kunnen werken, echter met twee of drie sensoren en een flowregeling zou je het rendement (onnodig draaien pomp) kunnen optimaliseren. En 5m3 klinkt (als leek) voor dit doel als een niet heel gekke dimensie.

Want als ik het verhaal goed begrijp is eigenlijk het pompje vervangen door een warmtepomp dit zorgt voor de volgende werking:

  • Zomer gebruik.
    Panelen worden gekoeld en zorgen voor opwarming van de buffer. En de bodem wordt ook iets opgewarmd.

 

  • Herfst/voorjaar gebruik waarbij buiten temp hoger of gelijk aan het uitgaande medium van de warmtepomp is. Booster zal afhankelijk van instraling zon medium opwarmen. Afhankelijk van het temperatuurverschil met de buffer wordt het medium door de buffer iets opgewarmd of gekoeld. Dit omdat de buffer ongeïsoleerd in de grond tussen de twee warmtestromen booster en bodem zit. Waarbij de bodem de buffer op zo’n 4C houdt.

 

  • Winter gebruik waarbij buiten temp gelijk of lager aan het uitgaande medium van de warmtepomp is. Panelen zullen afhankelijk van het temperatuursverschil en de instraling van de zon het uitgaande medium van de warmtepomp koelen of verwarmen. Daarna zal het gekoelde of verwarmde medium afhankelijk van de temperatuur na de booster nogmaals verwarmd of gekoeld worden.


Werking van het systeem is dus eigenlijk de warmtevraag van de warmtepomp.

Zomer gebruik kunnen we daarom zo goed als vergeten. Dus de functie als opbrengstbooster van de zonnepanelen vervalt.

Als er wel vraag is van de warmtepomp, geldt eigenlijk dat de bron dus (afhankelijk van de temperatuur en zoninstraling) de booster of buffer/bodem is. Waarbij de buffer/bodem de temperatuur van het ingaande medium van de warmtepomp richting de 4C regelt.

De meest interessante vraag is dus eigenlijk, bij welke warmtevraag/buitentemperatuur bevriest het geheel. En dan ook vooral zodanig dat de ingaande mediumtemperatuur ervoor zorgt dat de COP van de warmtepomp daalt onder de 1,0 of het punt waarbij de eventueel aanwezige verwarmingsspiraal van de warmtepomp bijspringt.

 

Want dat is effectief eigenlijk het punt waarop je overgaat op elektrisch verwarmen van je huis.

Reageer