Vraag

Na-isoleren van (deels) geïsoleerde aangebouwde garage

  • 3 June 2024
  • 4 reacties
  • 99 Bekeken

Hallo allemaal,

 

Ik zie door de bomen het bos niet meer.  Ik krijg verschillende adviezen. Toch wil ik graag verder met mijn klussen zonder problemen te creëren.

 

Mijn situatie is als volgt:

Ik heb een woning (2021 met warmtepomp), goed geïsoleerd met aangebouwde (verwarmde) garage. De garage is nog niet goed/ volledig geïsoleerd. Om hier een extra woonruimte te creëren, wil ik de buitengevel van de woning(binnenkant garage) voorzien van balkenlaag en isolatie. Ook wil ik het plat dak van de garage aan de binnenkant afwerken. Balken uit het zicht, leidingen wegwerken, gipsplaten, stuc & spack. Graag wil ik tussen deze balken extra isoleren.

 

Bouw volgorde situaties:

Woonkamer→binnenmuur→16cm (glaswol)spouwisolatie→luchtspouw→buitenmuur(met spouwroosters)→garage

Buitenlucht→dakleer→16cm ISOtherm isolatie→dakplaat→balkenlaag→garage

 

Wat is mogelijk? Waar moet ik op letten? Wat mag wel en wat mag niet? Dampwerende/doorlatende folie gebruiken? 

 

De halfsteens buitenmuur van de garage heb ik na-geïsoleerd met een voorzetwand van hout met steenwol. Ook met een kleine lucht spouw tussen de halfsteensmuur en de voorzetwand met damwerende folie (ivm spouwroosters). Nu de rest nog.

 

Graag verneem ik wat de juiste manier is van bouwen, om geen vocht(of tocht) problemen te krijgen.

 

Mocht er iets niet duidelijk zijn in mijn verhaal, dan verneem ik dat graag.

 

Alvast hartelijk bedankt voor de reactie!

 

Met vriendelijke groet, Thomas


4 reacties

Reputatie 4

Waar de garage tegen de woning staat hoeft niet nog eens extra geïsoleerd te worden met een voorzetwand. Over dat deel is er geen warmteverlies van garage naar woning. Het is hetzelfde als een woningscheidende muur met de buren, die ga je ook niet isoleren.

Op het dak van de garage zit al 16cm isotherm isolatie. Dat is al isolatie voor een Rc van 6,3 wat het Besluit Bouwwerken leefomgeving (voorheen Bouwbesluit) nu voorschrijft voor het dak van een nieuwbouwwoning. Het is daar al een "warm dak" constructie, eronder hoeft dan niet nog eens een "koud dak" constructie. Zoek "koud dak" en "warn dak" op in Google en lees. Bij "koud dak" moet je een heleboel dingen doen om condensvorming te voorkomen en vocht weren, anders krijg je rot. Je mag altijd een gipsen plafond timmeren tegen de balken.

Is de vloer ook geïsoleerd?

Ventilatie voor een berging is nu afhankelijk van oppervlakte en ligt w.s. boven 21 liter lucht per seconde. Voor woonruimte is het 0,9 liter lucht per seconde per m2 verblijfsgebied, dat is meer. Dan zit er nog een ventilatierooster in de ramen.

Er moet een tweede vluchtweg zijn bij brand, b.v. een openslaand raam.

Voor daglichttoetreding moet oppervlakte glas boven 60cm vanaf vloer minimaal 10% van oppervlak verblijfsgebied zijn bij woonruimte.

Wat je beschrijft in woorden wordt normaal met een tekening op schaal gedaan. Het is anders bijna niet te volgen.

Dank voor de reactie!

Juist de muur waar de garage tegen de woning staat wil ik voorzien van kou/tocht-wering. Die muur is altijd het meest koud, de wind giert door de spouw nl. Het waait ook echt uit de spouw via de spouw roosters, de garage in. Ook langs het kozijn van de woonkamer naar de garage, zodoende. Hiervoor ben ik opzoek naar een oplossing. Ook willen we dit afwerken met stuc. Nu wordt gemeld dat ze dit niet willen doen i.v.m. kans op vochtplekken, want ‘het is een buitenmuur’.

De vloer is geïsoleerd. Daar ligt 15cm piepschuim op zandbed.

Voor- en achterin de garage zit een kunststof pui met deuren en ramen. Hierin zitten aan de bovenzijde vd ramen roosters.

Goed om te weten dat het plafond zo afgetimmerd kan worden.

Fijne dag!

Met vriendelijke groet, Thomas

 

 

Reputatie 4

In principe is die hele gevelmuur tussen woning en garage een koudebrug voor de garage. Aan de binnenzijde van de garage blijft ongeveer de eerste 50cm nog koud en wordt daarna warmer.

De "spouwroosters" zijn open stootvoegen aan de onderkant, één per strekkende meter. Dat zijn er dan een stuk of drie die je dicht kan zetten. Een rooster zo groot als de kopse kan van een baksteen is ern ventilatierooster voor de kruipruimte. Die kan je ook dicht maken als je elders er eentje bijmaakt.

En verder tocht- en kiersfdichting doen. Een geïsoleerde voorzetwand met een ventilerende spouw ertussen van 2cm of meer helpt misschien? Het is wel dubbelop, want de andere kant is ook geïsoleerd.

Wederom dank voor je reactie!

Graag had ik het anders gezien, maar helaas zal ik het wel dubbelop moeten doen. Anders kan ik deze ruimte niet gebruiken waar hij voor bedoeld is. Momenteel heb ik 2 warme ruimtes, met een gierende spouw ertussen die aan 1 kant de kou afgeeft en onderaan zelfs blaast.

Ik kan in ieder geval verder met mijn klus. Hartelijk dank!

 

 

Reageer