New

Besparen op kosten VVE bankrekening

  • 30 August 2022
  • 30 reacties
  • 3661 Bekeken


Toon eerste bericht

30 reacties

Hier zelfde situatie als Maaike beschrijft, maar dan bij SNS bank. De klantonderzoek kosten zijn voor een VVE ook nog eens het hoogst van alle rechtsvormen (varieert van €1,50 tot €7,50). 

https://www.snsbank.nl/zakelijk/zakelijk-service/kosten-klantonderzoek.html

Heel veel keuze in banken is er ook niet aangezien veel banken hun zakelijke rekening niet aanbieden voor VVE's (dat herinner ik me iig van onze zoektocht destijds naar een bank voor de VVE).

De eigenschappen van een zakelijke rekening zijn wel wat je wilt voor een VVE, maar de kosten ervan zijn voor een kleine VVE (waarvan er toch veel zijn in Nederland) relatief hoog. Helpt ook niet echt mee bij het activeren van kleine VVE's denk ik.

We overwegen hier om de rekening op te heffen en het maar weer onderling te regelen wanneer er kosten zijn.

Fijn wanneer VEH hier eens in kan duiken. Als kleine VVE voelen we ons nu min of meer overgeleverd aan de (verplichte) bank.

Niet alleen VVE's hebben hier last van, ook andere kleine verenigingen zoals sportverenigingen met enkele tientallen leden.
Als voormalig penningmeester van een kleine  vereniging vond ik het ook buiten proportioneel dat we de volledige contributie van 2 leden kwijt waren aan bankkosten terwijl we er amper gebruik van maakten.
Ik snap niet waarom dergelijke kleine verenigingen een peperdure zakelijke rekening aan moeten houden.
De banken kijken alleen naar winstcijfers en zullen niet uit zich zelf met een betaalbare rekening voor kleine verenigingen komen.

Reputatie 1

Dag Maaike, we hebben het idee geopperd binnen Vereniging Eigen Huis. Bedankt allen voor deze suggestie. Groet, Alexander

Ik sluit me graag bij bovenstaande aan. Nu betaalt onze VVE, die uit 2 appartementen bestaat, nog 9,50 euro per maand voor onze zakelijke rekening bij de Regiobank.

Zojuist hebben wij een brief ontvangen dat wij per 1 oktober 2022 maar liefst 7,50 euro per maand  meer moeten betalen vanwege “klantonderzoek”. Voor zo'n kleine VVE, die de rekening vooral heeft afgesloten omdat het verplicht is, is 17 euro per maand aan bankkosten buitenproportioneel.

Zeker fijn wanneer Eigen Huis mee zou kunnen denken of en hoe dit anders kan.

@Richard Welkom bij de Community van Vereniging Eigen Huis. We hebben (nog) geen dienst die hierop aansluit, maar mijn collega's kunnen je signaal/idee wel doorgeven aan de desbetreffende afdeling. Alle suggesties, opmerkingen of tips zijn waardevol voor ons. Zo kunnen we inventariseren wat er speelt bij onze leden en waar behoefte aan is. Je kunt altijd telefonisch contact opnemen met onze Ledenservice. Zij kunnen ook even met je meedenken. Onze Ledenservice is maandag tot en met donderdag van 9.00-21.00 uur en vrijdag van 9.00-16.30 uur telefonisch bereikbaar via 033-4507750. Groet, Heidy

Reageer