New

Vreemde woorden/termen die ook lid zijn bij V.E.H. en die willen het ook graag begrijpen wat jullie bedoelen.

  • 7 April 2019
  • 5 reacties
  • 587 Bekeken

Ik ben al jaren lid van V.E.H. ik wil graag weten wat die vreemde woorden die jullie gebruiken betekenen b.v. Community en Topic en Sticky en Alias, zijn daar geen Nederlandse woorden voor ik heb een rondgevraagd en 9 van de 10 personen weten niet wat deze woorden beteken. V.E.H. is och een vereniging voor Nederlanders waarom schrijven jullie dan ook niet in normaal Nederlands wat alle Nederlanders begrijpen, nu lijkt het net of V.E.H. voor heel geleerde mensen die hebben gestudeerd is, maar er wonen nog veel meer normale mensen die niet gestudeerd hebben in Nederland en die lid ook zijn van V.E.H. en die willen ook graag weten wat jullie met die vreemde woorden bedoelen, ik hoop dat jullie er rekening mee houden dat het in begrijpend Nederland moet .
Met vriendelijke groeten. Aad Bakker Nibbixwoud Ik kom er weer een paar tegen Subforum en Tags zijn daar ook geen Nederlandse woorden voor ?

5 reacties

Beste Pieter,

Bedankt voor jouw reactie. Het probleem is dat ook VEH termen gebruikt die "gebruikelijk" zijn . Dat is de kern van het probleem, i.c.t. ontwikkelaars bedachten dit ca. 20/30 jaar geleden en iedereen vond het interessant klinken en het heeft een intellectuele lading. Juist dit is ook mede de oorzaak dat veel potentiële p.c. gebruikers destijds al vrij snel zijn afgehaakt. Te moeilijk en ontoegankelijk, hoogdrempelig. Een reden te meer voor VEH om een eigen nieuwe richting (trend) aan te geven. Gewoon begrijpelijk Nederlands dus.
In elk geval hoop ik de discussie hierover weer een impuls te hebben gegeven.

p.s. Ter zijner tijd kom ik bij het onderwerp duurzaamheid graag terug met een vraagstuk over doucheboilers.
Met hartelijke groet,

Adrian
Reputatie 4
Badge +3
Hoi @Adrian,

Begrijpelijk dat het niet altijd makkelijk is om alle Engelse terminologie te volgen. Hopelijk begrijp je ook, dat we daar een keuze in hebben gemaakt, namelijk het aanhouden van de termen zoals die voor de meeste community platformen gebruikt worden. Jouw tips voor vertalingen zijn wel goede suggesties. We zullen kijken, of we die in de huisregels of bij veelgestelde vragen zullen opnemen.

Groet
Beste Pieter,

Als nieuwe deelnemer aan deze groep kan ik mij de frustratie van Aad Bakker goed voorstellen. Persoonlijk heb ik weinig moeite met de gebruikte Engelse termen, maar het is echt niet nodig. Neem een voorbeeld aan Vlaams België waar men er vrijwel altijd in slaagt een eenvoudig Nederlands woord te vinden voor een Engelse uitdrukking of woorden. ( Ik had ook synoniemen kunnen gebruiken). De VEH is er inderdaad voor iedereen en dient volgens mij zowel ambtelijke taal als taalvervuiling te vermijden. VEH hanteert wel erg ingewikkelde redeneringen om Engelse woorden te gebruiken. Een topic kun je eenvoudigweg het... of ...een onderwerp noemen. Dus het onderwerp of thema van gesprek is bijvoorbeeld duurzaamheid. Hou op met al die modieuze en onnodige verengelsing. Community is "gemeenschap"of groep geïnteresseerden in een onderwerp(en). Sticky topic is een blijvend onderwerp of top onderwerp, waarbij dezelfde toelichting kan worden gegeven in b.v.b de huisregels. En een tag is een label of symbool, hoe simpel wil je het hebben. Ook ik ga uit van de veronderstelling dat de meeste forumgebruikers de Nederlandse taal evenals de Engelse redelijk tot goed beheersen maar een bepaalde groep niet, en daar mag best rekening mee worden gehouden in onze inclusieve gemeenschap.
Met vriendelijk groet,

Adrian
Reputatie 4
Badge +3
Hoi @Aad Bakker

Ik begrijp je vragen goed. De community is nog een vrij nieuw begrip en fenomeen binnen de Eigen Huis vereniging. Op dit moment hebben nog weinig mensen aangegeven de termen op de community als niet prettig te hebben ervaren.
Ik zal je bij deze uitleggen wat de termen inhouden:

Topic: Een topic is een vraag, mededeling of idee die je op de community aan kunt maken. Hierover kun je vervolgens in de reacties in gesprek gaan met elkaar.
Subforum: Dit is een specifiek onderwerp binnen een categorie. Dus binnen de categorie 'duurzaam wonen' kun je een topic aanmaken in het subforum 'zonnepanelen'.
Sticky: Een sticky topic blijft altijd bovenaan staan in het subforum. Dit zorgt er voor dat nieuwe topics de sticky topic niet naar onderen kunnen drukken.
Tag: Door middel van een tag kun je in het kort aangeven wat de harde kern van jouw boodschap is. Dit maakt het ook handiger voor andere communityleden om je bericht terug te vinden.

Lees verder gerust nog eens de volgende topics door:
Welkom op de Eigen Huis Community
Hoe werkt de Eigen Huis Community?
Veelgestelde vragen over de Eigen Huis Community

Heb je verder nog vragen over hoe dit platform werkt? Stel dan gerust je vragen.

Groetjes,

Pieter
Reputatie 7
Badge +3
Het is iemand gelukt om het woord 'website' gedeeltelijk te vervangen door het nu redelijk vaak gebruikte woord 'webstek'. (naar stek of te wel plaats). We kunnen kijken op de digitale gratis woordenboek versie van de dikke van dalen https://www.vandale.nl/opzoeken

Reageer