Parkeergarage VvE lastig om geschikt te maken voor elektrisch rijden

  • 1 September 2023
  • 32 reacties
  • 677 Bekeken

Reputatie 1
  • Vereniging Eigen Huis
  • 0 reacties

Verenigingen van Eigenaars (VvE's) vinden het lastig om hun parkeergarage geschikt te maken voor elektrisch rijden en alle bewoners te laten investeren. Dit terwijl het aantal elektrische auto’s sterk toeneemt.

 

Wat is jouw ervaring met het aanleggen van laadpalen? Deel die hier 👇🏻

 


32 reacties

Reputatie 2

Al eerder heb ik dit genoemd: is de splitsingsakte gebaseerd op het modelreglement van 2017 dan kan de VvE het laden niet verbieden.

Er is veel ruis en onderbuikgevoelens zoals @Anne dit al aangeeft. En wat gaat de VvE dan doen met een mild EV of een hybride EV (zonder stekker)? Ook verbieden? Hier zitten dezelfde batterijen  in (maar kleiner), ook die kunnen ontbranden. Of wat dacht je van een elektrische fiets in een berging?

Reputatie 7
Badge +2

Als VVE zou je 1 laadpaal kunnen installeren - zo ver mogelijk van de uitgang,
dan de brandweer laten keuren en op basis van de uitkomst daarvan het aantal laadplekken uitbreiden?
 

Op die manier zij de kosten nog te overzien en kun je mss toch wat duidelijkheid krijgen?

Anne.

Reputatie 7
Badge +2

@D.J.vanderV Er is natuurlijk ook nog een verschil tussen het helemaal weigeren van EV’s
en het niet toestaan dat er in een garage wordt geladen.

Zoals gezegd denk ik dat beide stellingen niet houdbaar zijn,
maar het ueberhaupt niet toestaan van EV’s lijkt me al helemaal een kansloos verhaal?

Anne.

Reputatie 1

Onze  splitsingsakte is van 1996 en toen was er geen sprake van EV's, dus kun je simpel iets regelen via je HHR. Tevens moet ik nogmaals vermelden dat we geen kelder hebben met parkeerplekken, maar ieder appartement heeft een eigen afsluitbare garage (denk dat daar overheen gelezen is). Tijdens de laatste leden vergadering heeft iedereen er mee in gestemd om EV's voorlopig te weren, inclusief de bedrijven die boven de kelder hun zaak hebben. Ik denk als de meeste bewoners een EV hebben, dat men dan ook wel genegen is om te investeren in een betere brandpreventie en laadstations. Tijd zal het leren

Reputatie 7
Badge +2

Mss een idee voor VEH om hier eens wat duidelijkheid in te proberen te krijgen?
Zodat niet elke VVE moet proberen het wiel opnieuw uit te vinden maar ze bv een stappenplan kunnen downloaden.

Anne.

Ik sta op het punt een nieuw te bouwen appartement te kopen en heb ook de mogelijkheid een laadpaal te plaatsen  op een inpandige garageplek. De VVE moet nog opgericht worden en niet alle eigenaren hebben dezelfde opties ( er zijn ook parkeerplaatsen op een parkeerterrein van de VVE buiten het appartementengebouw)  Ik voorzie gezien voorgaande discussies veel onrust bij toekomstige bewoners en twijfel erg of ik , omdat ik een plug-in hybride auto heb, uberhaupt het appartement ga kopen. Ik neem aan dat meerdere mensen die willen verhuizen van een ,meestal grotere woning naar een appartement ( toch ook iets wat de doorstroming in de huizenmarkt bevordert) hier ook over twijfelen. 

Reputatie 2

@J.A.M.K : Wat staat er geschreven in de akte van splitsing over opladen van elektrische voertuigen? Met grote waarschijnlijkheid staat hier in dat een individuele eigenaar op eigen kosten een laadpunt kan installeren en hier een melding van moet doen bij de VVE.

Wanneer de aannemer de optie biedt een voorbereiding te maken voor een laadpunt (let wel, aangesloten op de eigen meterkast, niet op die van de algemene ruimtes), dan zou ik zeker deze optie aanvinken op de meerwerklijst!

 

Reageer