Parkeergarage VvE lastig om geschikt te maken voor elektrisch rijden

  • 1 September 2023
  • 36 reacties
  • 725 Bekeken

Reputatie 1
  • Vereniging Eigen Huis
  • 0 reacties

Verenigingen van Eigenaars (VvE's) vinden het lastig om hun parkeergarage geschikt te maken voor elektrisch rijden en alle bewoners te laten investeren. Dit terwijl het aantal elektrische auto’s sterk toeneemt.

 

Wat is jouw ervaring met het aanleggen van laadpalen? Deel die hier 👇🏻

 


36 reacties

Onze VvE heeft onder het gebouw 22 parkeerplaatsen. Doorrijhoogte 2,20 meter, breedte inrijpoort tussen 2 gebouwen in slechts 2 meter. Brandveiligheidsadviseur heeft aangegeven dat met een investering van €150.000 de garage een uur brandwerend te maken is. Maar dan moet de brandhaard wel uit of verwijderd zijn. Brandweer heeft aangegeven dat ze vanwege de smalle inrijpoort, de beperkte hoogte en de ligging van de parkeerplaatsen (haaks op de inrijpoort) geen brandende auto’s uit de garage kan slepen. Adviseert om zowel stalling als opladen EV’s te verbieden. Bij brand EV zal de constructie van het gebouw worden aangetast, met 22 onbewoonbare appartementen tot gevolg. 
Zou het op prijs stellen als Eigen Huis wat meer benadrukt dat er situaties zijn waarbij de brandveiligheidssituatie parkeren en opladen EV’s kan verhinderen. 

Reputatie 7
Badge +2

@D.J.vanderV Waar is die informatie op gebaseerd?

Want elk onderzoek dat ik tot nu toe heb kunnen vinden spreekt tegen dat EV’s meer schade aan constructies zouden toebrengen.

Sterker nog, uit eerder vermeld onderzoek zou blijken dat EV’s minder snel gaan branden en ook minder intensief branden. De uitdaging is dat als de accu eenmaal is gaan branden, deze niet op een conventionele manier te blussen is.

Anne.

Reputatie 2

Al eerder heb ik dit genoemd: is de splitsingsakte gebaseerd op het modelreglement van 2017 dan kan de VvE het laden niet verbieden.

Er is veel ruis en onderbuikgevoelens zoals @Anne dit al aangeeft. En wat gaat de VvE dan doen met een mild EV of een hybride EV (zonder stekker)? Ook verbieden? Hier zitten dezelfde batterijen  in (maar kleiner), ook die kunnen ontbranden. Of wat dacht je van een elektrische fiets in een berging?

Reputatie 7
Badge +2

Even voor de duidelijkheid:
Ik heb nog van niemand ooit bewijs gezien dat het laden van EV’s extra brandgevaar zou opleveren.

De onderzoeken die ik heb gelezen - zie ook hierboven - geven juist aan dat EV’s aanzienlijk lagere kans hebben om in de brand te gaan en als ze al branden niet meer brandschade aan de omgeving aanbrengen.

Het enige punt is dat als de accu eenmaal is beschadigd, het lastiger is om deze geheel te blussen, omdat dat met normale blusmiddelen soms niet mogelijk is.

Om de 1 of andere reden blijven er echter steeds artikelen verschijnen die zonder verdere onderbouwing de suggestie doen dat EV’s meer brandgevaar opleveren.

Tot nu toe heb ik daar nooit enige goede onderbouwing van gezien.

Anne.

Ik lijk wel een EV evangelist, maar kan er vooral slecht tegen als er zaken worden geponeerd die enkel op andere slecht onderbouwde verhalen zijn gebaseerd :)

Reputatie 1

ja Anne, deels heb je gelijk, maar als er onvoldoende bewijs is wat moet je dan kiezen? Zelf neem ik dan de afwachtende houding aan. Daarnaast denk ik dat de omschakeling naar alles elektrisch te snel gaat. Plus het feit dat vele ouderen geen nieuwe auto kopen, mogelijk wel een vervangende .

Onze parkeergarage is een afgesloten deel van de openbare garage eigendom van de Gemeente Rhenen. De burgermeester heeft als standpunt, omdat er appartementen boven de parkeergarage liggen, geen laadpalen worden toegestaan. De veiligheidsregio deelt dit standpunt. Hopelijk biedt de nieuwe regelgeving ruimte dit terechte veiligheidsstandpunt te handhaven en worden aangrenzende publieke buitenplaatsen ingericht.

Reputatie 1

Zoals hierboven ook als is geschreven; de brandweer adviseert om geen EV's te stallen in de parkeergarage waar ook appartementen boven zitten. Alle appartements eigenaren hebben een eigen afgesloten garage box. Ook de entree is dusdanig smal dat er geen blusvoertuig of sleepdienst in de kelder kan komen. De VvE heeft besloten om EV's te verbieden in de kelder. En zolang er nog appartementen boven een parkeerkelder zitten, zou ik het ook niet willen. Ik zou me kunnen voorstellen, dat als er een nieuwe generatie accu’s komt, dit beleid aangepast wordt.

Een goed doordacht plan is noodzakelijk en met het verplichten via de overheid dient deze zich te realiseren dat er in ondergrondse garages meer risicos zijn dan in de openbare ruimte.

Aanpassingen zijn voor vve's en leden kostbaar als eea volledig moet worden aangepast en met name de brandveiligheid is nog steeds een discussie. Zie de laatste problemen met je schip boven de Waddenzee.

Men wil wel maar niet ten koste van alles. De gemeentelijke overheid is ook niet meewerkend als er ideeën worden aangedragen voor alternatieven.

Het uitsluiten van risico en veiligheid is belangrijk en daar kun je niet omheen als overheid in onze ogen.

Reputatie 1

het lijkt mij verstandig om EV's  te weigeren uit parkeergarages, waarboven apartementen zijn. Denk dat we ff moten afwachten hoe de regelgeving gaat worden. Bij ons heeft men ingestemd om EV's te weren uit de parkeergarage

Hallo Jadine

Zoals je aangeeft is dat ook ongeveer onze situatie. Alle parkeerplekken liggen onder straatniveau in een afgesloten garage met 1 in- en uitgang. Alle parkeerplekken zijn eigendom per appartement en notarieel vastgelegd. 

Op het moment zijn er verduurzamings maatregelen actief vwb warmte isolatie wat al een behoorlijke aanslag is op de financien en een kijk naar warmtepompen. De druk voor bewoners om naar laadpalen te gaan op het moment is een brug te ver en van de vele plekken zijn er nog geen electrische autos. Daarnaast is op alternatieve voorstellen naar de gemeente om aan de buitenzijde van het pand een aantal aansluiten te mogen plaatsen negatief gereageerd.

Uiteraard is een adviesbureau een oplossing echter een blusinstallatie inclusief laadpalen en onteigening is een moeizaam traject waar geen meerderheid van eigenaren voor te vinden is. Mogelijk op termijn.

Jammer dat de overheid veel op het bordje legt van eigenaren en wegblijft van aanbiedingen voor alternatieven om tussentijdse oplossingen te verzorgen

 

@ Jadine   Wij hebben ook parkeerplaatsen die bij het kadaster apart zijn geregistreerd. Wij gaan die niet herverdelen.

Mogelijk dat de  eigendomsakte veranderd moet worden. Maar het duurste en meest complexe is het wijzigen van de de Splitsingsakte. Daar staat in wie het recht heeft welke plek als privéruimte te gebruiken. Aanpassing daarvan vraagt een hele grote meerderheid iets van 4/5 van de stemmen en goedkeuring van bijvoorbeeld de hypotheek verstrekkers (beperkt gerechtigden). En het is duur: duizenden euro’s en die kosten zijn voor een deel afhankelijk van het aantal eigenaars door het moeten verkrijgen van goedkeuring van de beperkt gerechtigden.

Daarnaast is het een tijdelijke oplossing, Want zodra een groot deel van de bewoners een EV heeft, heb je hetzelfde probleem: veel EV’s staan dan niet meer dicht ij de uitgang. De brandweer kan er moeilijk bij. En zij kwamen met het plan EV’s dicht bij de uitgang te zetten,

Reputatie 7
Badge +2

@Korenbeurs VvE De VEH kan ook lobbyen bij gemeenten :)
Want idd staan nog niet in alle gemeenten op elke straathoek meerdere laadpunten.
En vanwege het kip - ei principe zou dat wel handig zijn.
Zeker als veel mensen een 1e stap naar plugin hybride zouden maken, wat al heel veel zou schelen.

Ik heb destijds voor een plugin hybride en nu voor een full EV kunnen kiezen juist omdat de laadinfrastructuur in Den Haag goed op orde was (voor een full EV zijn laadpalen in de buurt trouwens minder van belang).

Anne.

Zoals hierboven ook als is geschreven; de brandweer adviseert om geen EV's te stallen in de parkeergarage waar ook appartementen boven zitten. 

@D.J.vanderV

Wij hebben ook een parkeergarage met woningen daaboven en willen ook heel graag advies van de brandweer. Echter de brandweer in onze woonplaats wil dat advies niet geven. Ze geven aan verantwoordelijk te zijn voor de keuring van de garage zodra wij maatregelen hebben genomen om er veilig electrisch te kunnen laden. Wat er nodig is om veilig te kunnen laden wil men ook niet aangeven. Alle risico's om te voorkomen dat de “slager zijn eigen vlees keurt” worden uit de weg gegaan. Een duur advies bureau inhuren zonder wettelijk kader lijkt ons weggegooid geld. Dus hoe nu verder?

Reputatie 1

@BB, als je in het bestuur van de VvE zit, zou ik in het HHR opnemen, dat het gelet op de huidige stand van zaken verboden is om EV's in de garage te plaatsen. Mochten er nieuwe techn. ontwikkelingen zijn dan kun je het HHR altijd hierop nog aanpassen.

Het punt is, dat als een EV in brand geraakt, de brandweer bijna geen mogelijkheid heeft om de brandende auto te benaderen en dat er mogelijk door de warmte/hitte constructie problemen van het gebouw kunnen ontstaan. Bij ons zitten er op de begane grond winkels en we hebben overleg gehad, ze waren het helemaal eens met het verbod.

Je kunt beter nu een verbod instellen en dat in de loop der tijd gaan versoepelen.

Reputatie 1

@Anne, op zich denk ik dat elke auto in brand kan vliegen, maar zover ik gezien/gelezen heb kan het mis gaan bij het opladen. En als een EV dan gaat branden is de hitte die vrij komt heel intensief en langdurig. Mocht een auto in brand gaan, dan loop je de kans dat de brand overslaat naar andere auto's.  En juist het langdurige en heftige kan schade toebrengen aan het gebouw.

Wij hebben gekozen voor zekerheid en houden in ons achterhoofd dat de regels tzt altijd aangepast/versoepeld kunnen worden. Achteraf een verbod instellen wekt veel meer weerstand.

Reputatie 6
Badge +1

Eenmaal een verbod ingesteld krijg je misschien later niet teruggedraaid. Kan ook invloed hebben op de prijs als je de woning wilt verkopen.

Wachten op toekomstige wetgeving en vertrouwen op huidige wetgeving is ook een optie.

Reputatie 7
Badge +2

@D.J.vanderV Het probleem dat ik daar mee zou hebben is dat het alleen op verhalen is gebaseerd.
Regelgeving invoeren op basis van (ongefundeerde?) verhalen lijkt mij nooit een goed idee.
En ook niet houdbaar als iemand er bezwaar tegen gaat maken.

Feit is dat bij de meeste (alle?) verhalen die je leest het een ICE auto is die in de brand is gevlogen en vervolgens andere auto’s zijn gaan branden. Ook is er volgens mij geen feitelijke informatie dat een EV in een garage heeft gebrand en daarbij meer schade heeft aangebracht dan de andere auto’s

Er is veel ruis wat dit onderwerp betreft.
Om op basis daarvan een beslissing te nemen zou mij geen goed idee lijken.
Als de VVE van de garage waar ik mijn Tesla stal op het idee zou komen dit te gaan verbieden zou ik daar zeker beroep tegen aantekenen.
En zoals gezegd heb ik tot nu toe nog nooit ergens betrouwbare informatie kunnen vinden die het aannemelijk maken dat EV’s brandgevaarlijker zijn. Sterker nog, uit het weinige onderzoek dat er naar gedaan is lijkt voort te komen dat ze minder snel branden en niet intensiever branden. Enkel het blussen van de accu, als die eenmaal is gaan branden, is met conventionele middelen niet helemaal mogelijk.

Anne.

Reputatie 7
Badge +2

Als VVE zou je 1 laadpaal kunnen installeren - zo ver mogelijk van de uitgang,
dan de brandweer laten keuren en op basis van de uitkomst daarvan het aantal laadplekken uitbreiden?
 

Op die manier zij de kosten nog te overzien en kun je mss toch wat duidelijkheid krijgen?

Anne.

Reputatie 7
Badge +2

@D.J.vanderV Er is natuurlijk ook nog een verschil tussen het helemaal weigeren van EV’s
en het niet toestaan dat er in een garage wordt geladen.

Zoals gezegd denk ik dat beide stellingen niet houdbaar zijn,
maar het ueberhaupt niet toestaan van EV’s lijkt me al helemaal een kansloos verhaal?

Anne.

Reputatie 1

Onze  splitsingsakte is van 1996 en toen was er geen sprake van EV's, dus kun je simpel iets regelen via je HHR. Tevens moet ik nogmaals vermelden dat we geen kelder hebben met parkeerplekken, maar ieder appartement heeft een eigen afsluitbare garage (denk dat daar overheen gelezen is). Tijdens de laatste leden vergadering heeft iedereen er mee in gestemd om EV's voorlopig te weren, inclusief de bedrijven die boven de kelder hun zaak hebben. Ik denk als de meeste bewoners een EV hebben, dat men dan ook wel genegen is om te investeren in een betere brandpreventie en laadstations. Tijd zal het leren

Reputatie 7
Badge +2

Mss een idee voor VEH om hier eens wat duidelijkheid in te proberen te krijgen?
Zodat niet elke VVE moet proberen het wiel opnieuw uit te vinden maar ze bv een stappenplan kunnen downloaden.

Anne.

Ik sta op het punt een nieuw te bouwen appartement te kopen en heb ook de mogelijkheid een laadpaal te plaatsen  op een inpandige garageplek. De VVE moet nog opgericht worden en niet alle eigenaren hebben dezelfde opties ( er zijn ook parkeerplaatsen op een parkeerterrein van de VVE buiten het appartementengebouw)  Ik voorzie gezien voorgaande discussies veel onrust bij toekomstige bewoners en twijfel erg of ik , omdat ik een plug-in hybride auto heb, uberhaupt het appartement ga kopen. Ik neem aan dat meerdere mensen die willen verhuizen van een ,meestal grotere woning naar een appartement ( toch ook iets wat de doorstroming in de huizenmarkt bevordert) hier ook over twijfelen. 

Reputatie 2

@J.A.M.K : Wat staat er geschreven in de akte van splitsing over opladen van elektrische voertuigen? Met grote waarschijnlijkheid staat hier in dat een individuele eigenaar op eigen kosten een laadpunt kan installeren en hier een melding van moet doen bij de VVE.

Wanneer de aannemer de optie biedt een voorbereiding te maken voor een laadpunt (let wel, aangesloten op de eigen meterkast, niet op die van de algemene ruimtes), dan zou ik zeker deze optie aanvinken op de meerwerklijst!

 

Reputatie 7
Badge +2

heb ook de mogelijkheid een laadpaal te plaatsen  op een inpandige garageplek.
[...]
Ik voorzie gezien voorgaande discussies veel onrust bij toekomstige bewoners en twijfel erg of ik , omdat ik een plug-in hybride auto heb, uberhaupt het appartement ga kopen. 


Ik volg niet helemaal waar de twijfel over gaat.

Ik zou als het mogelijk is sowieso een laadpaal laten plaatsen.

De discussie over elektrische auto’s laden in parkeergarages is mijns inzien over het algemeen niet heel erg feitelijk. Die gaat overigens volgens mij nooit over hybride auto’s?
Ondanks dat die net als ‘ICE’s’ voor zover ik heb begrepen dan juist weer brandgevaarlijker zijn dan volledige EV’s.

Als u zich niet prettig voelt in een appartementen complex waar het laden van EV’s is toegestaan, kunt u altijd proberen om in de splitsingsakte te laten opnemen dat dat niet is toegestaan.

Mijns inziens kan dat lastig worden omdat er zoals gezegd voor zover ik kan overzien er niet echt bewijs voor is dat EV’s gevaarlijker zijn dan ICE’s of hybrides.

Anne.

Reputatie 1

veranderingen in een splitsingsakte gaan alleen via de notaris. Maar aanpassingen/aanvullingen  kun je ook doen via het HHR.  Als er nieuwe ontwikkelingen zijn kun je via de ledenvergadering ook verboden gemakkelijk herroepen.

In de oudere aktes wordt uiteraard niet gesproken over EV's. Mijn inziens ligt het gevaar niet in de EV op zich maar problemen bij het laden van de EV; dus hybrides  zie ik niet als een gevaarlijk object.

Bij nieuwbouw zou ik wel kiezen voor het kiezen van een oplaadpunt, misschien iets voor een gezamenlijk oplaadplek met persoonlijk pasje en dat er dan ook een goede brandbestrijdiings plek is.

Voor als nog neem ik een afwachtende houding aan qua het omzetten van gas/benzine/diesel naar elektrisch, er zijn nog te vele hobbels te nemen.

 

Reageer