Beantwoord

Privacy woonadres verhurende eigenaar beletsel voor direct contact?

  • 14 January 2024
  • 5 reacties
  • 66 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 6 reacties

Beste mensen,

binnen 'mijn' VVE van een groot aantal appartementen kunnen eigenaren in de VVE website (eigenlijk van de beheerder) hun contactgegevens afschermen. Dit is doorgaans geen probleem want binnen ons complex kun je natuurlijk gewoon naar de brievenbus lopen om de juiste adressering vast te stellen. Maar voor appartementen die verhuurd zijn is dit natuurlijk niet mogelijk. Dit is nu een probleem omdat er sprake is van overlast door huurders van dat appertement waarvan de beheerder en het bestuur er maar niet in slagen dit op te laten houden. Je zou de houding van hen conflictvermijdend kunnen noemen en nu is het idee van een aantal buren van de overlastgevers om een advocaat naar de appartements eigenaar een brief te laten sturen. (de overlast duurt nu al jaren en alle overlegmogelijkheden lijken uitgeput) Doel is stoppen van de overlast maar ook als een aanklacht tegen het bestuur/beheerder. Eerst een heel 'gevecht' aangaan dat deze doet wat deze volgens het huishoudelijk reglement zou moeten doen zal de overlast nu niet doen ophouden en zeker tweedracht zaaien. Afijn, er zijn argumenten tegen en voor maar de vraag die bij deze kwestie naar voren komt is:

- heeft het bestuur/beheerder het recht om deze NAW gegevens vanuit privacy redenen aan de groep klagers te onthouden?

Dank voor het lezen, ik ben benieuwd naar uw zienswijze,

Nevile Wilder

 

icon

Beste antwoord door N.W 14 January 2024, 16:21

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 2

Kijk eerst in de splitsingsakte wat daar in is vermeld over verhuur. Een eigenaar van een appartement heeft toestemming nodig om zijn appartement te verhuren. In een dergelijk geval wordt een ondertekende verklaring tussen VvE, Eigenaar en Gebruiker (de huurder) opgesteld waarin de huurder zich conformeert aan de Akte van Splitsing en het Huishoudelijk Reglement.

De Gebruiker (huurder) veroorzaakt nu overlast voor andere eigenaren en het is vervolgens de taak van het bestuur de Gebruiker hierop aan te spreken. Dat blijkt nu niet het geval en verzaakt het bestuur zijn taak. 

Je kan samen met de andere klagende eigenaren een oproep doen tot een ALV met als agendapunt de overlast en zo het bestuur dwingen actie te ondernemen. Vergeet niet: het bestuur is verplicht de opdrachten van de ALV op te volgens en is dienstbaar aan de eigenaren (de ALV) en niet andersom.

Beste,

waar vwb de overlast de verantwoordelijkheden liggen is duidelijk. 

Waar het om gaat is of de bestuurder het recht heeft om door de beheerder afgeschermde NAW gegevens van de eigenaar vanuit privacy redenen niet aan de groep klagers door te geven. 

Argument om de NAW gegevens van het bestuur te verkrijgen is dat verhuurders een wettelijke plicht hebben om overlast te onderzoeken en aan te pakken. Dat is te vinden in artikel 45 van de Woningwet of artikel 51 lid 1 van het Besluit toegelaten instellingen volkshuisvesting 2015. Echter als verhuurder niet op de hoogte wordt gesteld door het bestuur, kan deze niet weten dat er problemen zijn.  En deze zal het ook nooit te weten komen als klagers zich niet rechstreeks tot de verhuurder kunnen wenden.

Nevile

​​

Reputatie 2

Wat ik probeer aan te geven is dat het de taak van het bestuur is om de overlast van de verhuurder aan te pakken. Al dan niet de NAW gegevens krijgen van de verhuurder is dus niet relevant.

Kennelijk ontgaat u de kern van het verhaal,.. namelijk dat de bestuurder niet doet wat er in het huishoudelijk reglement staat. Op de regels blijven hameren heeft dus geen enkele zin.

 

 

 

Reputatie 2

In de laatste alinea van mijn eerste reactie heb ik geschreven dat je in dat geval samen met de andere klagers een oproep tot een ALV kan doen en hierin het bestuur ter verantwoording roepen en vervolgens dwingen tot actie.

Reageer