VvE elektrische auto's in inpandige garages

  • 8 January 2022
  • 30 reacties
  • 1267 Bekeken


Toon eerste bericht

30 reacties

Reputatie 7
Badge +2

@DouweJ. Ik ben wel benieuwd of iemand daar bezwaar tegen maakt.
Want er zijn idd veel verhalen, maar altijd maar heel weinig feiten te vinden.
En het zal denk ik lastig zijn iets te verbieden op basis van enkel anekdotisch bewijs - wat trouwens geen bewijs is.

Het is zeker niet zo dat een brand bij een EV altijd erger is of moeilijker te blussen dan bij een diesel of benzine auto.

En ook het verhaal dat de draagconstructie er altijd meer onder te lijden heeft heb ik nog nooit iets zinnigs over kunnen vinden. Dat zoemt wel rond op het internet, maar blijkt niet echt te onderbouwen zijn. Vaak komt dat terug op de brand in de Singel garage in Alkmaar.
Daar wordt weliswaar in gehint dat de brand van de EV wat intensiever is geweest, maar feitelijk blijkt hier helemaal geen gegeven over bekend. Dat is zoals gezegd een eigen leven gaan leiden op het internet.

Dit is wel een interessant artikel.
Maar daar valt dus niet de conclusie uit te trekken dat EV’s brandgevaarlijker zijn volgens mij.

Overigens zijn er wel maatregelen die je kwa brandveiligheid kunt nemen waar waarschijnlijk niemand bezwaar tegen zal maken. Bijvoorbeeld door laadpunten dicht bij de ingang van de garage te plaatsen.

Anne.

Reputatie 3

Brandende benzine- en dieselauto's zijn wel te blussen met schuim, brandende elektrische auto's zijn niet te blussen anders dan langdurig onderdompelen in water. Elektrische auto's en scooters kunnen spontaan in brand vliegen. Als de laadpalen achterin de garage liggen kan de brandweer er niet bij omdat de garage niet hoog genoeg is. Brand van accu's van elektrische voertuigen is veel intenser en duurt een paar dagen. Dat is bij benzine en diesel niet zo. De schade aan de betonconstructie is bij elektrische voertuigen dus veel groter. In mijn woonplaats is een apoartementencomplex een jaar na de brand nog niet bewoond. De draagconsteuctie is aangetast.

Twee tips:

  • wellicht de feiten goed bestuderen, en die scheiden van allerlei indianen-verhalen of meningen
  • opletten met te snel onderscheid maken: op deze wijze kunnen we ook wel ‘eigenaren die roken’ of ‘te dikke mensen die de lift veel gebruiken’ gaan weren uit een appartementencomplex. Idee is dat je in een VVE er samen wat van maakt en moet omarmen dat er verschillen zijn, en het lijkt mij niet gezond onderscheid te gaan maken
Reputatie 1

In afwachting tot wet/regelgeving is er bij ons besloten om EV's uit de kelder te weren.

Reputatie 7
Badge +2

Tot nu toe zijn auto’s met brandstof motor nog een groter gevaar voor (garage) branden.

Het idee dat EV auto’s disproportioneel gevaar opleveren is niet op meetbare feiten gebaseerd.
Electric Car Fire Risk Exaggerated, Towing Myth Rejected, But Existential Risks Loom (forbes.com)

Ook de genoemde brand in Alkmaar was niet het gevolg van een brand in een EV die aan het laden was en die heeft volgens het rapport zich ook niet wezenlijk anders gedragen dan de brandstof auto die er naast stond - de schade aan de betonconstructie was juist boven de brandstof auto groter, de schadeplek boven de EV dan weer breder maar dus minder zwaar.

Wel moeten accu branden idd soms anders geblust worden.
Maar dat is een kwestie van juiste training.

Kortom opletten is goed,
maar dat het nodig zou zijn om EV’s uit parkeergarages te verbannen is vooralsnog niet ergens op gebaseerd.

Anne. 

Reageer