Betaalt buurman meer voor stroom omdat ik zonnepanelen heb?

  • 26 January 2023
  • 32 reacties
  • 495 Bekeken


Toon eerste bericht

32 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk dat met dat wat @PC hierboven schrijft, de vraag:
“Betaalt de buurvrouw/man meer voor stroom omdat ik zonnepanelen heb?”
grotendeels is beantwoord en ook duidelijk is wat er aan de huidige salderingsregeling mankeert.

En als het dat is wat meneer De Boer eergisteren uiteindelijk heeft bedoeld
c.q. heeft berekend dan heeft hij hierin in zekere zin gelijk.

Over de cijfers - hoeveel tientjes per jaar de buren moeten ophoesten - valt uiteraard te twisten
en trouwens - drie jaar terugverdientijd voor een pv-installatie is niet onmogelijk.

Reputatie 6
Badge

Er wordt de laatste tijd erg overdreven door sommigen in de media, maar uiteindelijk is het pijnpunt het prijsverschil tussen de stroom zomers en in de winter.

Door slim in te kopen kan de energie maatschappij zomers extra verdienen aan de geleverde stroom van de zonnepanelen bezitter indien er meer wordt terug geleverd dan dat er uiteindelijk gesaldeerd wordt. (Niet te veel inkopen en bijkopen op de spotmarket indien nodig)

Het deel dat gesaldeerd wordt, daar wordt een verlies gemaakt op de kale energie prijs die minstens net zo groot is als het verschil tussen het tarief tijdens terug levering in de zomer en tijdens afname in de winter.

Energie maatschappijen willen winst maken en geen verlies, dus verdisconteren ze dat in de stroom prijs die ze rekenen aan hun klanten.

Dus ja mijn buurman zonder panelen betaald mee aan de stroom die ik vrolijk saldeer, en hoe minder mensen er geen panelen hebben hoe meer ze per persoon betalen, dus dat is niet houdbaar.

 

Je ziet bij de flexibele contracten dat de belasting per kWh gesaldeerd wordt, maar de kale stroomprijs gesaldeerd wordt tegen het tarief van het moment van terug leveren.

Dit lijd niet tot enorme opslagen ten opzichte van de day-ahead prijzen op de tarieven, dus dat zou een houdbare situatie zijn, ook voor de variable en vaste contracten waarbij de niet PV bezitters niet mee betalen aan de stroom rekening van de PV bezitters, die dan het voordeel van belasting salderen en de waarde van de stroom op moment van terug leveren overhouden.

 

Naar mijn mening zou dat de goede richting zijn om op te gaan, waarbij er ook een incentive blijft om te investeren in vergroening via PV door de huishoudens.

 

Reputatie 7
Badge +1

Waarschijnlijk kan meneer De Boer rekenen. Maar zijn specifieke cijferbasis en de (financiële) rekenmodellen/spreadsheets ken ik helaas niet, dus een finale conclusie kan ik niet trekken.
Maar enkele van zijn beweringen lijken te kloppen, andere zijn wat dubieus.
En wat OP1 in een paneldiscussie wordt geroepen is voor mij niet maatgevend en eerder entertainment, daar ga ik hier niet op in.

I rest my kees (zei ik toch?)

Mijn vraag, die is je ontgaan: Kan Remco de Boer wel rekenen? En wie heeft dat dan nagerekend? 
Niets van je argumenten lijkt hier op in te gaan. 
Nog even voor de duidelijkheid, Remco de Boer is lobbyist bij de grootste bezuinigingspartij van de laatste 50 jaar, n.l. de VVD. Hierbij gaat het nooit over voordeel bij de een, maar altijd over bezuiniging bij de ander. 

Reputatie 7
Badge +1

Als het puur over zonnepanelen gaat:
Wat hebben nu de stookkosten met zonnepanelen van doen? - Ik zie hier geen directe relatie.
En de buurman dan nog als prijsopdrijver aanwijzen lijkt me echt “populistisch”, sorry.

Natuurlijk kan er meer gedaan worden om mensen met een laag inkomen aan zonnepanelen te helpen en voor zover ik weet zijn er ook initiatieven om dit mogelijk te maken (ook in mijn gemeente). Ik hoop dat het wetsvoorstel “afbouw salderingsregeling” met passende amendementen kan worden opgewaardeerd.

I rest my kees

Echt een populistisch antwoord, pak er naar believen een steekwoordje uit en ga daar met veel bombarie een tegen betoog voor opzetten Zwarte Glasvezel, ga jij maar aan arme mensen vertellen dat ze meer geld kwijt zijn om te stoken voor de buitenlucht als dat de buurman met zonnepanelen de prijs zou opdrijven en in "3 jaar tijd” al spekkoper zou zijn, dan heeft hij ze namelijk al terug verdiend, kan hij snel nieuwe kopen om nog efficiënter méér stroom op te wekken, zodat de buurman die natuurlijk Henk en Ingrid heten echt populistisch boos kunnen worden. 
met vriendelijke groeten, topic over zonnepanelen en niets anders ! 

Reputatie 7
Badge +1

Passend getimed voor het kamerdebat vandaag - de citaten hierboven,
maar wat wil @klimaat-of-Energie-crisis mij hiermee zeggen?

Betaalt buurman meer voor stroom omdat ik zonnepanelen heb? (retorische openingsvraag?)
Ja - iedereen betaalt meer voor en door de energietransitie - pv-panelen bij particulieren maken daar een (klein) deel van uit, dus ook de buurvrouw betaalt via de overheidsheffingen mee.
(Per 2023 is de ODE verdwenen en en zit nu in de EB “verstopt".)

Maar “Klimaat- of Energiecrisis” - nomen est omen?

Misschien is het eerder Klimaat- én Energiecrisis?
Of, om wat context aan te brengen: De Energiecrisis als gevolg van de Klimaatcrisis?

(Er zijn natuurlijk nog meer crisishaarden in de wereld)

En wat het aandeel “duurzame” energie betreft, daar bungelt de NL-economie in Europa helemaal onderaan (plaats 26 van de 27 landen) - Nemen we alleen de rijke landen zit NL vermoedelijk op de laatste plaats. Zonnestroom  valt hierbij eigenlijk in het niets - niet zoveel zon hier.

Just my 2 mWh

 

Reageer