Prijsplafond en saldering.

  • 24 November 2022
  • 31 reacties
  • 1877 Bekeken


Toon eerste bericht

31 reacties

Nou, als je dat in geld omzet heb je dat probleem niet.
Feitelijk gebeurde dat in het verleden ook al met dag en nacht stroom.
Dat zijn ook twee tarieven, ze werden eerst omgezet in geld en daarna werd alles opgeteld.

Het tegen elkaar weg strepen van kWh's werkt alleen als je een jaar contract hebt met vaste prijzen.
Maar ik verwacht ook niet meer voor mijn zomer kWh's te krijgen dan de prijs die per 1 juli gold.
De prijs die ik per 1 januari moet betalen is wel hoger, maar ligt nog lang niet op 80 cent.

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 29 december 2022.

 

Geachte VEH-er,

In het Zep Nieuws  van vandaag staat het onderstaande stukje tekst:

 

Zonnepanelen en prijsplafond

Het energieverbruik van kleinverbruikers met zonnepanelen valt ook onder prijsplafond. De overheid heeft bepaald dat de energieleveranciers éérst de salderingsregeling moeten toepassen. Op het energieverbruik dat overblijft wordt het prijsplafond toegepast. Voor mensen met zonnepanelen is vooral een jaarafrekening vóór de zomerperiode ongunstig. Hierdoor valt namelijk niet al het energieverbruik onder het prijsplafond. Dit werkt zo:

Afrekening prijsplafond mét zonnepanelen

Stel je energieverbruik tot 13 april is 2500 kWh en je levert 500 kWh terug. Dan is je energieverbruik 2000 kWh en wordt slechts 976 kWh afgerekend tegen € 0,45 per kWh.  De rest valt buiten het prijsplafond en wordt afgerekend tegen het normale tarief. Als je vervolgens in de periode ná 13 april tot 1 januari 2023 een energieverbruik hebt van 2000 kWh en je levert 1500 kWh terug, dan valt deze 500 kWh nog onder het prijsplafond.

Je totale jaarverbruik van 2500 kWh in 2023 ná salderen is dus lager dan het prijsplafond, maar valt hier dus niet volledig onder, ondanks dat je onder de grens van 2900 kWh blijft.

 

Geert Nap

 

Reputatie 4

Hallo Geert,

Een duidelijk voorbeeld. Er vindt dus ook bij de afrekening van het salderen een knip plaats, en wel op 1 januari 2023 en ook weer op 31 december 2024.

Overigens, maar dat staat fout in het zep nieuws, 1 januari moet zijn 2024 en niet 2023. Maar het is wel duidelijk.

 

Huishoudens met een warmtepomp en zonnepanelen (Geen Gas of blok/stadsverwarming) en (vooral met) een jaarafrekening in begin van het jaar worden extra benadeeld.
In de wintermaanden heb je met een full electric warmtepomp het meeste verbruik en bijna geen opbrengst.
Ik heb mijn jaarafrekening op 1 april dus valt maar 886 kwh onder het prijsplafond.
Omgerekend dus 886kw voor 45ct en 1500kw tegen het volle tarief.  Voor het 2e gedeelte van het jaar heb ik effectief maar 250Kw (32 zonnepanelen compenseren normaal bijna voor het gehele jaar), dus dat valt allemaal onder het prijsplafond. 
Ik kan dus maar ~1200 kw van het prijsplafond gebruiken en die 1700kw ben ik dus kwijt omdat de gebruikscurve voor elektriciteit van mensen met fossiele verwarming is gebruikt
Onze regering wil dat we duurzaam worden , maar als je dit doet moet je er wel dubbel en dwars voor betalen.   waar blijft de compensatie voor deze groep mensen.

Reputatie 4

Op de site van Vattenfall:

Hoe werkt het verbruiksplafond met zonnepanelen?

Het prijsplafond geldt voor je verbruik ná saldering. Heb je bij de jaarafrekening meer stroom verbruikt dan teruggeleverd? Dan kijken we welk deel daarvan valt in de periode van 1 januari tot aan je jaarafrekening. Blijft dit onder het verbruiksplafond dan betaal je hiervoor het plafondtarief.

Op de sita van Eneco:

Ik heb zonnepanelen, hoe werkt de berekening van het verbruik op mijn jaarnota?

Heb je zonnepanelen? Dan salderen we op dezelfde manier als je van ons gewend bent op de jaarnota, door eerst de teruggeleverde stroom te verrekenen. Neem je meer stroom af dan je teruglevert? Dan geldt voor de rest van je stroomverbruik gewoon het prijs- en verbruiksplafond.

Lever je meer terug dan je afneemt? Dan ontvang je voor alles wat je teruglevert het afgesproken teruglevertarief in je energiecontract. Het vebruiksplafond voor stroom geldt dan niet. Verbruik je ook gas of warmte, dan geldt hiervoor het prijs- en verbruiksplafond.

Wie het nu al weet mag het zeggen, maar het is voor meerdere uitleg vatbaar.

Reputatie 4

En als je toch dacht dat het redelijk duidelijk was:

Van de community van de consumentenbond
https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/toepassing-salderingsregeling/

Reageer