Nieuws

Wat gebeurt er met de salderingsregeling?

  • 25 January 2023
  • 30 reacties
  • 642 Bekeken


Toon eerste bericht

30 reacties

Reputatie 7
Badge +3

volgens mij zijn we het er wel over eens dat de huidige salderingsregeling zorgt voor scheve geldstromen. Afschaffen is prima, maar wel als de terugleververgoeding realistisch is en niet zoals nu 5 ct verkoop tov een euro inkoop. Dan verdient iemand iets teveel aan dit mechanisme.

Er verdient niemand iets aan het feit dat je maar 5 ct krijgt voor zomerse zonnestroom maar wel 1 euro (overdreven) moet betalen in de winter. Heel simpel, omdat het niet de zelfde stroom is. Het net is slechts een virtuele batterij. Alleen als je in de winter alleen stroom zou afnemen als het hard waait en dat 's nachts. maar dat laatste geldt ook voor niet PV-bezitters.

Reputatie 7
Badge +3

met die btw aftrek bedoelde ik inderdaad de huidige btw-niet-betalen regeling. 

 

Ik ga voor de lol mijn elektra verbruik van afgelopen jaar per uur doorrekenen, inclusief teruglevering, tegen de dynamische tarieven van afgelopen jaar op uurbasis. Heel benieuwd hoe dat zich verhoud tot de variabele tarieven die ik nu heb.

Vergelijken met vorig jaar heeft weinig zin aangezien de stroomprijs bij levering op het net veel lager zal uitvallen dan vorig jaar. De gasprijs en dus de stroomprijs ligt nu immers veel lager dan vorige zomer. Bovendien is ook het aantal zonnepanelen en dus ook stroomproductie op de zonnige zomerse middagen toegenomen. En daalt dus de (dynamische) marktprijs van de zonnestroom. Zo ontving is vorig jaar € 0,32 per kWh bij netto teruglevering en zal dat na 1 maart volgens Budget Energie slechts € 0,12 cent zijn. Laat staan hoe laag de dynamische prijzen op de zonnige zomer middagen wordt.

Reputatie 4

met die btw aftrek bedoelde ik inderdaad de huidige btw-niet-betalen regeling. 

 

Ik ga voor de lol mijn elektra verbruik van afgelopen jaar per uur doorrekenen, inclusief teruglevering, tegen de dynamische tarieven van afgelopen jaar op uurbasis. Heel benieuwd hoe dat zich verhoud tot de variabele tarieven die ik nu heb.

Reputatie 6
Badge

volgens mij zijn we het er wel over eens dat de huidige salderingsregeling zorgt voor scheve geldstromen. Afschaffen is prima, maar wel als de terugleververgoeding realistisch is en niet zoals nu 5 ct verkoop tov een euro inkoop. Dan verdient iemand iets teveel aan dit mechanisme.

 

verder gewoon btw aftrek op panelen laten zoals het is, dan stimuleer je de aanschaf

 

Ik zou zeggen saldeer de belasting per kWh, en de waarde van de kWh kale stroom prijs van het moment van terugleveren en afnemen, dan krijg je geen scheve geldstromen en blijft het toch aantrekkelijk voor mensen om PV op het dak te leggen.

 

De BTW aftrek voor panelen is sinds 1 Jan 2023 afgeschaft omdat er geen BTW meer geheven wordt op zonnepanelen, dus kan je niets meer aftrekken omdat je het in eerste instantie al niet meer betaald.

Reputatie 4

volgens mij zijn we het er wel over eens dat de huidige salderingsregeling zorgt voor scheve geldstromen. Afschaffen is prima, maar wel als de terugleververgoeding realistisch is en niet zoals nu 5 ct verkoop tov een euro inkoop. Dan verdient iemand iets teveel aan dit mechanisme.

 

verder gewoon btw aftrek op panelen laten zoals het is, dan stimuleer je de aanschaf

Reageer