Zo zit het met de terugverdientijd van zonnepanelen

  • 4 December 2023
  • 73 reacties
  • 1946 Bekeken

De terugverdientijd van zonnepanelen is korter geworden, blijkt uit cijfers van Milieu Centraal. Maar onzeker blijft hoe deze zich in de toekomst precies zal ontwikkelen. Vereniging Eigen Huis vindt dat de politiek een redelijke terugverdientijd moet garanderen.  

De afgelopen tijd was er veel te doen over zonnepanelen. De prijzen schommelden, het demissionair kabinet wil de salderingsregeling afschaffen en verschillende energieleveranciers namen maatregelen gericht op zonnepaneeleigenaren. Denk aan een heffing voor klanten die zonnestroom terugleveren aan het elektriciteitsnet. Hierdoor vroegen veel consumenten zich af hoe het zit met de terugverdientijd. 

Milieu Centraal berekende drie scenario's. Daarover lees je meer in ons laatste nieuwsbericht op de website.  

Heb jij al zonnepanelen? Zo ja, wanneer denk jij dat je ze hebt terugverdiend? Zo nee, spelen de onzekerheden een rol in de overweging tot aanschaf van de zonnepanelen? Laat het hieronder weten! 👇🏼


73 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Demissionair kabinet wil de salderingsregeling afbouwen. En dus niet direct afschaffen.

Reputatie 6
Badge

Ik blijf de terugverdientijd van zonnepanelen een minder relevante vraag vinden.

Veel belangrijker is hoe je de opgewekte stroom verbruikt en welke “andere energiekosten” je daarmee kunt besparen.

Mijn panelen en de daaraan gekoppelde opslag zijn betaald door besparingen op gas en benzine.

Reputatie 7
Badge +1

Een gevolg van de dichterbij komende afbouw van de salderingsregeling en de zgn. terugleverboetes en misschien ook de discussies over netcongestie:

De particuliere huiseigenaren worden blijkbaar onzekerder wat zonnepanelen betreft, de gouden tijden voor solarteurs zijn voorlopig voorbij. In mijn woonplaats zijn er een aantal bedrijfjes die het moeilijk hebben en een daarvan heeft vorige week faillissement aangevraagd.

 

Je ziet ook fusies en overnames bij middelgrote solarteurs gebeuren (Dit is waarschijnlijk niet bevorderlijk voor de werkgelegenheid, etc.). Ik verwacht komend jaar een behoorlijke shake-out onder de kleinere solarteurs in de branche.

Solarteurs zullen hun activiteiten moeten uitbreiden, bijvoorbeeld met (accu)opslag en energie/stroom managementsystemen.

Maar ik vrees dat veel solarteurs dit qua opleiding/training niet kunnen (ook in toekomst niet).

 

Wat de vraag naar een tvt betreft:
Hiermee hou ik me eigenlijk niet bezig. Ik vind het belangrijk in toekomst zoveel mogelijk van de zelf opgewekte stroom voor de meter (=direct in huis) te gebruiken en dan mogelijkst efficiënt.

Mijn oude installatie was binnen ca. 7 jaar terugverdient en heeft een fin. rendement van ca. 5% opgeleverd. De nieuwe vervangende installatie is dubbel zo groot en was per Wp ca. 30% goedkoper. De tvt wordt, zo hoop ik, ca. 4 jaar.

Just my 2 mWh (elektrisch)

 

 

Reputatie 4

Ik sluit me bij de vorige 2 bijdragers aan.  I.v.m. veel schaduw (bomen) leken vroeger zonnepanelen niet goed voor ons weggelegd. in 2015 leken de micro optimizers (MO) zo goed door ontwikkeld dat we wel de stap genomen hebben en alle panelen een MO kregen. Het slechtste paneel zou gedurende over het jaar heen ca 35% minder doen dan de beste. De door  de solarteur gesimuleerde opbrengst halen we heel netjes. 

We zijn er heel blij mee dat we zo bij kunnen dragen. Ik heb de tvt alleen maar globaal geschat en die lag rond de 7 jaar. We hopen er nog lang plezier van kunnen hebben ook al gaat het salderen vervallen. 

Reputatie 3

Ik kon begin vorig jaar meedoen met een aanbieding voor zonnepanelen georganiseerd door de gemeente. In de brochure was de prognose dat de besparing €875 per jaar kan zijn met 10 zonnepanelen van 380wp per stuk. Op dat moment betaalde ik €325 per jaar voor stroom wat zou stijgen naar €375. Grote onduidelijkheid dus hoe ze dan aan die €875 konden komen. Je kon vragen stellen, maar daarop kreeg ik slechts een pdf met uitgebreide uitleg van de salderingsregeling. Geen antwoord op mijn vraag.

Ik heb in juli 10 zonnepanelen genomen van NZU, ook zij kwamen met een prognose van €875 besparing per jaar. Nu een jaar verder is die prognose op €35 na ook daadwerkelijk gehaald. Maar het antwoord zat dus in het gegeven dat meer dan de helft van de besparing met zonnepanelen dus de teruggave is van de energiebelasting. Ik bespaarde dus die €375 en daarbovenop nog eens €465 teruggaaf energiebelasting. Dat was de crux. Met zonnepanelen bespaar je dus meer op energiebelasting dan op stroom. Je terugverdientijd wordt dus voor meer dan de helft bepaald door de teruggaaf energiebelasting. Nu wordt de energiebelasting verlaagd, dat heeft dan weer invloed op de terugverdientijd.

Door elektrisch te gaan koken en een elektrische close-in boiler onder het aanrecht en dito elektrische boiler in de badkamer wordt ook op gas bespaard. Deze besparing heeft dus ook invloed op de terugverdientijd van de zonnepanelen, kookplaat en boilers en ombouw meterkast naar 3-fase (was €285).

Omdat de tarieven en belastingen steeds veranderen ben ik te lui om die steeds bij te houden om de terugverdientijd te weten. Een keer gezien wat het in orde van grootte is, is genoeg, bij gelijk blijven van alles zou het 5,5 jaar zijn, maar als het verandert kan het ook 6,5 jaar zijn. Maakt niet zo uit.

Wat wel lachen is, is dat de klimaattop in Dubai het opwekken van zon- en windenergie voor 2030 wil verdrievoudigen. Dus er moet per jaar 1000 gigawatt bijkomen. Nou dat is prima, maar de netbeheerders in Nederland laten geen aansluiting meer toe omdat het net vol zit. Dus hoe moet dat nou? 

 

Reputatie 7
Badge +3

Wat wel lachen is, is dat de klimaattop in Dubai het opwekken van zon- en windenergie voor 2030 wil verdrievoudigen. Dus er moet per jaar 1000 gigawatt bijkomen. Nou dat is prima, maar de netbeheerders in Nederland laten geen aansluiting meer toe omdat het net vol zit. Dus hoe moet dat nou? 

 

Die 1000 gigawatt die er bij dan bij moet komen zal dan wel wereldwijd zijn. In het geval van Nederland zou je er een factor 1000 naast zitten.  Maximaal verbruik in NL is nu circa 22 GW (tijdens de piek tussen 18:00 en 21:00 h).

 

Energieopwek.nl - Inzicht in de actuele (near-realtime) opwekking van duurzame energie in Nederland

Reputatie 3

@Driepinter Was in het nieuws, NOS journaal en zo. De klimaattop in Dubai wil dat doel halen. Nederland wordt in het bericht niet afzonderlijk genoemd.

Reputatie 2

De berekende terugverdientijd door milieu centraal vind ik erg optimistisch.
Hoe ze aan 8 jaar komen is mij een raadsel.

Simpel voorbeeld:
Ik betaal bijna 40 cent voor een kWh en door de salderingsregeling krijg ik dat ook terug.
Net een klein setje van 840 Wp gekocht voor bijna 1200 euro, zelf instaleren.
Dat zou 700 kWh per jaar op kunnen leveren als de omvormer in de zomer niet uitvalt tenminste, in geld dus 280 euro.
De terugverdien tijd is daarmee bijna 4,5 jaar (1200/280) mede dankzij het zelf instaleren 
Maar ik krijg maar 4 cent voor een terug geleverde kWh buiten de saldering.
Dus zonder salderingsregeling is de terugverdientijd 45 jaar. (1200/28)

En dan heb ik het nog niet over de nadelen van extra kosten die in rekening gebracht worden, het niet kunnen afsluiten van een meer jarig contract en zelfs zware heffingen zoals bij VandeBron.

Ik zal dit setje nog wel terug verdienen omdat de regeling langzaam wordt afgebouwd, maar ik denk dat de meeste zonnepanelen niet vervangen gaan worden op het einde van hun leven.
Het instaleren van nieuwe sets is al aan het opdrogen, bedrijven moeten nu al knokken om de opdrachten binnen te halen.
Het gaat gewoon geld kosten en dan doet niemand het meer.
 

Reputatie 7
Badge +1

Ik ga er van uit dat ik en de meeste mensen met pv op dit moment ca. 30% van de opgewekte stroom zelf verbruiken.
De resterende 70% worden dus door een teruglevertelwerk geregistreerd.

Ik ben er mee bezig het aandeel eigen verbruik tot ca. 35-40% te verhogen, de teruglevering wordt dan ca. 60-65%. Hiervoor zijn aanpassingen in ons verbruikspatroon waarschijnlijk voldoende.

Van de genoemde “70%” (=teruglevering) kan ik op dit moment nog ca. 74% volledig salderen,
voor de resterende 26% “overschot” krijg ik tot april 2025 nog 17,6 ct/kWh.

De “afbouw” van de huidige salderingregeling zou heel misschien per 1 januari 2025 kunnen starten en is dan per 1 januari 2031? compleet. (Ik verwacht dat de afbouw met 1 jaar opschuift.)

Of een verhoging van het aandeel “eigen” verbruik zinvol, mogelijk en vooral rendabel is hangt o.a. van de kostenontwikkeling van tussentijdse opslag af (thuis/buurtaccu - evtl. bidirectioneel laden bij EV's).
Misschien komt er nog een stimuleringsregeling en “sponsoring” door de netbeheerders?  De accusystemen helpen dan waarschijnlijk ook de piek netbelasting in laagspanningsnetten (buurten, wijken) uit te vlakken, dus quasi win-win.

Het aandeel contracten met dynamische tarieven neemt sowieso toe, dan kan een (tijdelijke) opslag misschien eerder rendabel worden.

Just my 6 MWh (opwek)

 

Reputatie 6
Badge

@Polvo55 Je betoog doet vermoeden dat je PV panelen geïnstalleerd hebt om te concurreren met de energie bedrijven: geld (terug) verdienen met leveren van jouw PV energie aan het net.

Je vergeet hierbij het directe verbruik van zelf opgewekte energie achter de meter. Dat is nu juist waar het met eigen PV-panelen wel om gaat. Je moet voorkomen dat je dure energie moet inkopen.

Terugleveren is het minst “slimme” wat je kunt doen. Zorg dat je alles slim verbruikt voordat de saldering eraf gaat.

Reputatie 1

Beste VEH, hou nou eens op met deze bangmakerij! Zonnepanelen zijn defacto een besparingsmaatregel die je hoe dan ook ‘terugverdiend’. Die saldering is een sigaar uit eigen doos die alleen er voor zorgt dat 1. mensen teveel zonnepanelen laten plaatsen, 2. netbeheerders daardoor in de moeilijkheid brengt omdat er stroom geloosd wordt.

Als men geld wil verdienen met zonnepanelen laat ze dan ook lekker de marktprijs ervoor krijgen. Wel zo eerlijk.

 

Stel je voor, de overheid stelt een km vergoeding in die zo hoog is dat het loont om een 2e auto te kopen en een extra rondje van huis naar werk te rijden. Ook krijg je km vergoeding voor een rondje naar de supermarkt.

Op een gegeven moment raken de wegen overvol omdat iedereen op dezelfde momenten de weg op gaat. Is het dan raar dat die km vergoeding eraf moet en dat we alleen kilometers vergoeden die werkelijk voor werk zijn? Moet je nu ineens geen gebruik meer maken van het OV van een auto om naar je werk te gaan? Is het kopen van een auto nu ineens een zeer onzekere aankoop waarvan je niet weet of het waarde heeft?

Reputatie 1

Wat wel lachen is, is dat de klimaattop in Dubai het opwekken van zon- en windenergie voor 2030 wil verdrievoudigen. Dus er moet per jaar 1000 gigawatt bijkomen. Nou dat is prima, maar de netbeheerders in Nederland laten geen aansluiting meer toe omdat het net vol zit. Dus hoe moet dat nou? 

 

Heel simpel. Bouw het op plekken waar het niet in de weg staat. Als de rechte rijbaan op de snelweg compleet vast staat, moet je dan misschien op de linkerbaan gaan rijden of eis je dat auto’s op elkaar geplaatst worden zodat iedereen op de rechterbaan kan rijden?

Reputatie 2

 @jvdleeuw Je hebt gelijk, ik heb het eigen gebruikt hier in niet opgenomen.
Maar aan terug leveren is niet te ontkomen.
Even er van uitgaan dat gebruik en opwekking in evenwicht is, bv 3500 kWh, dan wordt er zomers  veel meer opgewekt dan je nodig hebt en in de winter te weinig.
Accu's lossen dat ook niet op, die zijn ook zonder saldering weggegooid geld.
Zoals ​​​​​​@darkfiber al noemde is een derde het maximaal haalbare, al zit ik met opwekking en gebruik (beide 6500 kWh) daar net iets boven op 37% eigen gebruik.

@N.S Kregen we maar de marktprijs, op dit moment is de vergoeding 20 tot 25% van de kale marktprijs.
Ik vind dat de energie maatschappijen krokodillen tranen huilen.
Ze vinden zelf dat ze voor de in de zomer goedkope opgewekte stroom in de winter dure stroom moeten leveren.
Dat klopt wel, maar ze leveren in de zomer ook goedkope energie terwijl ze wel de volle contract prijs krijgen.
 

Reputatie 1


@N.S Kregen we maar de marktprijs, op dit moment is de vergoeding 20 tot 25% van de kale marktprijs.
Ik vind dat de energie maatschappijen krokodillen tranen huilen.
Ze vinden zelf dat ze voor de in de zomer goedkope opgewekte stroom in de winter dure stroom moten leveren.
Dat klopt wel, maar ze leveren in de zomer ook goedkope energie terwijl ze wel de volle contract prijs krijgen.
 

Waarom dan geen dynamisch contract? Vaste energieleveranciers moeten nu ook gewoon jou het volle pond betalen terwijl de prijzen op dat moment ook negatief kunnen zijn. Bovendien zit er bij vaste leveranciers een opslagtarief, risico-, en winstmarge in je tarieven gebouwd.

Onze 11 panelen a 320 Wp zijn in 2018 geplaats en in 5,5 jaar inmiddels terugverdiend. Deze korte tijd komt vooral door de huidige salderingsregeling in combinatie met de enorme stijging van de energieprijzen.

De waarschijnlijke afbouw van de salderingsregeling maakt de terugvedientijd een stuk langer.

Budget energie verzon de truc om per maand te gaan salderen. Dit betekend in de zomer een schijntje terugkrijgen, en in de winter fors betalen. Gelukkig heeft de ACM hen op deze onwettige praktijken teruggefloten.

De terugleverboete van van de bron maakt de terugverdientijd een stuk langer. Waar is de ACM?

Steeds meer energieleveranciers kiezen er voor om hoog en laag tarief separaat te salderen. Ca. 85 % wordt op hoog tarief opgewekt en 15 % (2 dagen weekend + feestdagen) op laag. Bij een normaal 50/50 % hoog laag verbruik, zal je op hoog tarief een zeer kleine teruglever vergoeding ontvangen, maar op laag tarief de volle mep betalen. Ook deze truc kost kan de consument veel geld kosten en de terugverdientijd verlengen. In mijn perceptie is ook dit onwettig. Waar is de ACM?

Steeds meer energie leveranciers hebben voor zonnepanelen eigenaars speciale minder gunstige contracten. Waar is de ACM?

De overheid heeft belang bij het innen van “gemiste” belasting inkomsten ten gevolge van de salderingsregeling. De overheid heeft ook belang bij verdere verduurzaming. Helaas zijn deze belangen tegenstrijdig.

Onze energieleveranciers zullen waarschijnlijk steeds creatiever worden om het gebruik van zonnepanelen duurder te maken. Helaas kijkt de ACM vaak de andere kant op en laat het neo liberaal aan de markt over.

Dynamische contracten lijken mij op de lange termijn de betere oplossing. Ik ben dan wel benieuwd wat er gebeurt als steeds meer huishoudens de zonnepalen uitzetten bij een negatieve stroomprijs.

Ik ben deze zomer verhuisd. Had zonnepanelen en overweeg aanschaf voor nieuwe huis. Al met al blijft het een goede investering. Het grootste probleem nu voor mij is: hoe vind ik een goede, betrouwbare en bonafide leverancier/installateur? Je hoort de laatse tijd van instalatiebedrijven die failliet gaan of dreigen te gaan (teruglopende markt), en ook van beunhazen (smalle marges...). Geeft Eigen Huis hierover ook advies?    

Reputatie 2

Waarom dan geen dynamisch contract? Vaste energieleveranciers moeten nu ook gewoon jou het volle pond betalen terwijl de prijzen op dat moment ook negatief kunnen zijn. Bovendien zit er bij vaste leveranciers een opslagtarief, risico-, en winstmarge in je tarieven gebouwd.

Ja, dat is nu net wat ik bedoelde met krokodillen tranen, de prijs kan in de zomer op piek momenten even negatief zijn, maar dat zijn maar enkele dagen over en heel jaar.
Voor de resterende 95% van de tijd verdienen ze goed.

Dynamische contracten zijn voor zonnepaneelhouders no go.
Ik ken de jubel verhalen van afgelopen zomer wel, maar die mensen hebben nog geen dure winter meegemaakt.
Die jubel stemming zal dan heel snel verdwijnen.

Reputatie 6
Badge

@Polvo55, @J.H.vanT  Jullie commentaren leggen wel een vinger op een zere plek. Je laat je in privé investeringsbeslissingen leiden door onbetrouwbaar overheidsbeleid en winstbejag van markt partijen. Beide zijn kortere termijn en kortzichtige overwegingen. Dat wordt dan nog eens versterkt door allerlei cowboy verhalen die op het internet de ronde doen.  Echte duurzaamheid overwegingen kijken verder en laten zich niet beïnvloeden marktprijzen alleen. Gezond verstand zegt dat de zon voor niets opgaat (in Nederland niet elke dag!) en als iemand denkt het beter te weten hij een truuk heeft om er zelf beter van te worden (ten koste van een ander).

Baseer je op feiten, realiteit en gezond boerenverstand. Zelf energie opwekken heeft zin als je ook een vorm vindt om je energieverbruik daarmee te verminderen. Hoe slimmer je dat doet des te meer financieel voordeel zul je daarvan hebben. 

 

Reputatie 2

Baseer je op feiten, realiteit en gezond boerenverstand. Zelf energie opwekken heeft zin als je ook een vorm vindt om je energieverbruik daarmee te verminderen. Hoe slimmer je dat doet des te meer financieel voordeel zul je daarvan hebben. 

 

@jvdleeuw 
Energieverbruik verminderen zal niet gebeuren, eerder meer omdat het toch gratis is.
Maar je bedoeld natuurlijk minder van het net.

In de praktijk zal je ongeveer een derde zelf gebruiken, bij de volledige saldering is dat 100 % omdat je de resterende twee derde later kunt gebruiken.

Als je het eigen gebruik wel mee neemt (wat je terecht opmerkte en ik in mijn voorbeeld niet deed) dan nog zal de terug verdien tijd drie keer zo lang worden, van gemiddeld 7 naar 21 jaar als je de fooi per kWh wegstreept tegen de extra kosten die ze berekenen.
Dat is de normale levensduur van zonnepanelen en is het financieel niet meer interessant.

Er zijn maar een handjevol mensen die het voor het milieu doen, het gros echt voor het geld.

Nergens is te zien in de zgn terugverdientijd het feit dat omvormers regelmatig afgeschakeld worden en dat de verwachting is dat dat in de toekomst voorlopig nog sterk zal toenemen.

Reputatie 6
Badge

@jvdleeuw 
Energieverbruik verminderen zal niet gebeuren, eerder meer omdat het toch gratis is.
Maar je bedoeld natuurlijk minder van het net.

In de praktijk zal je ongeveer een derde zelf gebruiken, bij de volledige saldering is dat 100 % omdat je de resterende twee derde later kunt gebruiken.

Als je het eigen gebruik wel mee neemt (wat je terecht opmerkte en ik in mijn voorbeeld niet deed) dan nog zal de terug verdien tijd drie keer zo lang worden, van gemiddeld 7 naar 21 jaar als je de fooi per kWh wegstreept tegen de extra kosten die ze berekenen.
Dat is de normale levensduur van zonnepanelen en is het financieel niet meer interessant.

Er zijn maar een handjevol mensen die het voor het milieu doen, het gros echt voor het geld.

@Polvo55 Je gaat wel een beetje kort door de bocht in je argumentatie om dingen niet te doen. Daarbij doe je jezelf financieel toch wel tekort.

Energie is alleen “gratis” als je die onttrekt aan zelf opgewekte (elektrische) energie. Verbruik op andere vormen van energie zoals gas en benzine laat je gemakshalve buiten beschouwing maar die tellen wel degelijk mee en juist daar zitten vaak de echte voordelen.

Maximalisatie van eigen gebruik is de sleutel tot eigen voordeel. Iedereen die in PV-panelen investeert weet dat de salderingsregeling op enig moment zal aflopen en dat het echte voordeel pas op de langere termijn een rol gaat spelen. Tenminste, als je het slim aanpakt.

Ik rijd nu 5 jaar een elektrische auto en ben 6 jaar van het gas af. Mijn jaarlijkse energie+benzine rekening is “0”. De uitgespaarde energie kosten zijn besteed  aan een slimme thuisaccu waarmee mijn directe verbruik van eigen opgewekte PV-energie van 35% naar 75% is gestegen. M.a.w. ik ben bijna klaar voor het einde van de salderingsregeling.

Reputatie 7
Badge +1

@KoningboloDat min of meer onregelmatig “afschakelen” is in vergelijking met de andere invloeden op de tvt relatief onbeduidend.

Reputatie 6
Badge

Nergens is te zien in de zgn terugverdientijd het feit dat omvormers regelmatig afgeschakeld worden en dat de verwachting is dat dat in de toekomst voorlopig nog sterk zal toenemen.

Omvormers worden niet afgeschakeld, omvormers schakelen zichzelf om veiligheidsredenen uit als er door onvoldoende verbruik de netspanning achter de meter boven de 253 volt wordt opgejaagd.

Dit is marktwerking; iedereen wil tegelijkertijd leveren, bij te weinig vraag dalen de prijzen.

Dat hangt er dus helemaal vanaf hoe vaak ja afgeschakeld wordt en het feit dat nergens in de berekeningen wordt meegenomen terwijl het voor een hoop mensen wel degelijk relevant kan zijn.

Reputatie 3

Dat de salderingsregeling zou verdwijnen, kon je zien aankomen. Misschien zelfs wel extra betalen!? Allereerst de timing van je gebruik optimaliseren: machines aan en je elektrische auto opladen als de zon schijnt. En tijd om je te gaan verdiepen in opslag mogelijkheden voor je surplus aan opgewekte stroom. Kijk maar eens op SESSY.nl. Een modulair systeem, aanpasbaar op je behoefte en van Nederlands fabricaat, voor een interessante prijs.

Als TU-ingenieur Elektrotechniek ben ik bang dat we bij het overschakelen naar ‘all-electric’ nog heel wat mee gaan maken. Niet alleen zijn veel oudere huizen ongeschikt, er zijn ook grote hindernissen. Vooral door tekort aan net-capaciteit. Maar ook door tekorten aan technisch personeel en de concurrentie om materialen en grondstoffen. Vooral ook omdat ze in Den Haag niet weten waar ze mee bezig zijn en dus geen enkele regie kunnen voeren. Alleen dwang door opschroeven van belasting op energie. Tegen de achtergrond van bovengenoemde tekorten: stuurloos gedram.

Reageer