Zo zit het met de terugverdientijd van zonnepanelen

  • 4 December 2023
  • 73 reacties
  • 1946 Bekeken

De terugverdientijd van zonnepanelen is korter geworden, blijkt uit cijfers van Milieu Centraal. Maar onzeker blijft hoe deze zich in de toekomst precies zal ontwikkelen. Vereniging Eigen Huis vindt dat de politiek een redelijke terugverdientijd moet garanderen.  

De afgelopen tijd was er veel te doen over zonnepanelen. De prijzen schommelden, het demissionair kabinet wil de salderingsregeling afschaffen en verschillende energieleveranciers namen maatregelen gericht op zonnepaneeleigenaren. Denk aan een heffing voor klanten die zonnestroom terugleveren aan het elektriciteitsnet. Hierdoor vroegen veel consumenten zich af hoe het zit met de terugverdientijd. 

Milieu Centraal berekende drie scenario's. Daarover lees je meer in ons laatste nieuwsbericht op de website.  

Heb jij al zonnepanelen? Zo ja, wanneer denk jij dat je ze hebt terugverdiend? Zo nee, spelen de onzekerheden een rol in de overweging tot aanschaf van de zonnepanelen? Laat het hieronder weten! 👇🏼


73 reacties

Reputatie 2

@jvdleeuw Met elektrische auto en warmtepomp zal het eigen gebruik inderdaad wel gaan stijgen.
Maar niet iedereen kan zomaar van het gas af en een warmtepomp en elektrische auto kopen.
De eerste heb ik, maar de 2e zal er nooit komen, die kosten zijn voor mij veel te hoog.
En voor velen is de warmtepomp ook onbetaalbaar, dan ontkom je niet aan een terug verdien plaatje.

@FRITS van Dijk In den Haag hebben ze alleen politieke doelen, en je hebt gelijk, ze weten niet waar ze mee bezig zijn.
Vele doelen zijn praktisch gezien onhaalbaar.
Maar ja, je kunt van een beroepsneuzelaar ook niet verwachten dat hij/zij enig technisch inzicht heeft toch?

 

Reputatie 7
Badge +1

@FRITS van Dijk  Helemaal mee eens - Nederland gasland wreekt zich hier in zekere zin -

de stroomnet infrastructuur is te zwak, op welk niveau dan ook, en natuurlijk de huisaansluitingen zijn veel te “dun” en onderbemeten voor de komende uitdagingen. Toen ik in NL kwam wonen en van 1 fase 35A als standaard voor een huisaansluiting hoorde kon ik het bijna niet geloven.

Ter illustratie: In Noordrijn-Westfalen, waar ik vandaan kom, werd decennialang met spotgoedkope nachtstroom van de bruinkoolcentrales verwarmd. De laagspanningsnetten hadden en hebben standaard huisaansluitingen van 3 x 63A tegen laagste netbeheerkosten.
U wilt meer? - Geen probleem 3 x 100A, a.u.b..
Wij hadden een 3-fase doorstromer van 24 kW aan de muur hangen, veel werd met stroom verwarmd, geen gasaansluiting tot begin jaren 90 (de oliegestookte cv-ketel werd pas 2007 vervangen).

In Duitsland is het snelladen van EV's in de woonbuurten absoluut geen probleem,
in NL wil ik graag zien (of liever niet) wat er gebeurt als er in een straat 's avonds ook maar 30% van de huizen met snelladers van 11 kW aan de slag gaan (bij een kleine 3x25A aansluiting kan dat overnacht in theorie). - 17 kW snelladers zijn sowieso uit den boze.
En dan gaan in hartje winter de warmtepompen draaien en de backup-heater bijschakelen . …. .Boem!

De stroomproductie van particuliere zonnepanelen is in vergelijking daarmee bijna peanuts wat het te transporteren vermogen aangaat.

@Koningbolo  Moderne omvormers schakelen trouwens niet helemaal af maar terug.
En netbeheer NL heeft aan de ACM voorgesteld de “afschakelgrens” van 253 V wat op te rekken.

P.S.: Toevallig voert Liander volgende week dinsdag in onze buurt “kabelwerkzaamheden” uit. Wat dat dan ook betekent - schrijven ze namelijk niet in de aankondiging, alleen dat de stroom voor maximaal 4 uur kan uitvallen.

Vrees dat na afschaffing van salderingsregeling het volgende proefballonetje door vd Bron wordt opgelaten  helemaal geen vergoeding meer voor teruggeleverde stroom of zelfs betalen voor stroom terugleveren op het net. (Rob Jetten sprak over 80procent van  leveringsprijs dat blijkt mooie worst voorhouden zijn geweest)  vd Bron begon met testen van de markt met  € o,o5 te betalen voor teruggeleverde stroom. Er kwamen weinig of geen reacties, dus prompt heeft nu elke leverancier zijn contracten aangepast en is de hoogste prijs voor terugleveren € 0,09 en ook nog zijn de  vaste leveringskosten soms met 50 procent verhoogt. Lijkt hier nu op monopolistische markt met onderlinge prijsafspraken

Dus heel veel werk aan de winkel voor opvolger van Rob Jetten

Reputatie 7
Badge +1

@J.J.vanE   Dat met de opvolger van Rob Jetten kan nog wel even duren, of niet? En wat gebeurt er in de tussentijd?

Vermoedelijk niet veel. En dan?: “Willen jullie meer of minder (TLV)?” - “O.k., dan regelen we dat.”

Ik ben nu volledig op elektrisch aangewezen (nieuwbouw), wat de overheid graag wil. Als de overheid nu de salderingsregeling wil afschaffen wordt het wel heel erg duur. Eén warmtepomp heeft nl veel stroom nodig ‘‘s nachts en ‘‘s winters als er geen stroom of weinig stroom opgewekt wordt via de panelen. Dus als de salderingsregeling wordt afgeschaft kom je behoorlijk bedrogen uit. Als oplossing kun je gebruiken, als het doorgaat, de hoofdschakelaar van de omvormer uitzetten. Dan lever je nl geen stroom meer terug, in de zomer, wat de elektriciteitsbedrijven daarna weer duur kunnen verkopen. De overheid wil van het gas af en als je dan van het gas af bent wordt je een oor aangenaaid.

Reputatie 7
Badge +1

@H.N Je bent duidelijk gefrustreerd m.n. door het beleid van de overheid.


Maar op zich mag de ontwikkeling ook voor jou met een warmtepomp geen verrassing zijn
- de afbouw van de salderingsregeling staat al langer op de politieke agenda.

“Weg van het gas” staat daar in zekere zin helemaal los van (vindt blijkbaar de politiek)

Afwachten dus wat een nieuwe regering van de energietransitie bakt.

Reputatie 4

we moeten ons niet te veel focussen op het sec afschaffen van de salderingsregeling, dat gaat links of rechtsom toch wel gebeuren. Wat daarbij hoort is dat de geachte energieleveranciers een transparant model gaan hanteren voor hun kosten. Nu 35ct betalen voor een kWh en 6ct terug krijgen is natuurlijk niet in balans. Dus saldering eraf, tlv naar een fatsoenlijk niveau en we kunnen weer door. Niks aan het handje.

Zolang onze geachte energie boeren echter een 100% commercieel belang hebben, zal dit niet vanzelf gaan en zullen ze niet die transparantie gaan bieden. Daar is dus weer wetgeving voor nodig of de overheid moet die markt weer zelf gaan exploiteren. 

En zelf verbruiken wat je opwekt of thuisbatterijen is gewoon een kul-maatregel, legt alleen de druk bij de consument terwijl die daar niet hoort en haalt de druk weg bij de kabelaars die gewoon moeten gaan uitbreiden qua capaciteit.

Meer zelf opgewekte stroom direct gebruike roept men steeds. Kan ik doen met de vaatwasser maar veel meer opties heb ik niet. Ben een gemiddelde Nederlander die gewoon naar zijn werk moet. 
waar ik niemand over hoor spreken is het opgewekte vermogen versus eigen gebruik per jaar. Men heeft vaak veel meer vermogen op het dak dan wat op jaar basis de eigen behoefte is. Kan daar nog naar gekeken worden?

ach, ik ga me nergens meer druk over maken. Met onze overheid weet je hoe het gaat.

Als iets succesvol is, kun je er op wachten dat het voordeel wordt afgeschaft of ingeperkt.

Denk maar aan de wet Hillen. Prima regel, hypotheek aflossen en geen bijtelling meer. Tijdens de financieele crisis wordt iedereen aangeraden extra af te lossen en dus wordt de wet Hillen afgebouwd. Zo gaat het ook met het salderen. En als iedereen van het gas af is vliegt de elektriciteitsprijs omhoog want dan blijkt dat genoeg elektriciteit regelen onmogelijk is.

Het idee van vakministers, die in ieder geval verstand hebben van hun toko, lijkt me daarom een prima idee.

En gezien de nieuwe samenstelling van de 2e kamer zal het aantal amendementen nog verder oplopen , want elk lid moet op zijn minst een paar wijzigingen aanbrengen zodat er niks overblijft van het oorspronkelijke doel.

Dus het maakt eigenlijk niet zo veel uit wat voor regering er komt.

Reputatie 4


waar ik niemand over hoor spreken is het opgewekte vermogen versus eigen gebruik per jaar. Men heeft vaak veel meer vermogen op het dak dan wat op jaar basis de eigen behoefte is. Kan daar nog naar gekeken worden?

Ik denk dat dat meevalt. Maar op welke manier zou je daar naar willen kijken? Wat zou je ermee willen?

 

als saldering afgeschaft wordt, is er dus alleen maar terugleveren, waarbij het niet uitmaakt of je meer opwekt dan zelf verbruikt. Energie=energie, of dat nou boven je eigen verbruik zit of niet. En energie is schaars, dus altijd geld waard, alleen verbloemen de huidige commerciele modellen dat

De terugverdientijd van zonnepanelen is korter geworden, blijkt uit cijfers van Milieu Centraal. Maar onzeker blijft hoe deze zich in de toekomst precies zal ontwikkelen. Vereniging Eigen Huis vindt dat de politiek een redelijke terugverdientijd moet garanderen.  

De afgelopen tijd was er veel te doen over zonnepanelen. De prijzen schommelden, het demissionair kabinet wil de salderingsregeling afschaffen en verschillende energieleveranciers namen maatregelen gericht op zonnepaneeleigenaren. Denk aan een heffing voor klanten die zonnestroom terugleveren aan het elektriciteitsnet. Hierdoor vroegen veel consumenten zich af hoe het zit met de terugverdientijd. 

Milieu Centraal berekende drie scenario's. Daarover lees je meer in ons laatste nieuwsbericht op de website.  

Heb jij al zonnepanelen? Zo ja, wanneer denk jij dat je ze hebt terugverdiend? Zo nee, spelen de onzekerheden een rol in de overweging tot aanschaf van de zonnepanelen? Laat het hieronder weten! 👇🏼

De terugverdientijd van de panelen is niet de kern. Via zonnepanelen en saldering word gebruik van warmtepompen pas echt interessant, Milieucentraal kan beter de combinatie van zonnepanelen en warmtepomp berekenen, en wat het betekend als salderen dan verdwijnen gaat

Reputatie 3

Het eigen verbruik, eventueel rekening houdend met toekomstige uitbreidingen, is een punt bij het leggen van zonnepanelen. Het aantal moet daarbij passen. In mijn wijk zie ik daar weinig van: daken volgeplempt.

Zelf heb ik (nog?) geen panelen genomen (Ik ben 80-plus. Levert te weinig op t.o.v. het gedoe. Ik vind het niet mooi. En energie kost maar enkele procenten van mijn inkomen). Maar ik heb wel een aantal firma's over de vloer gehad. Die likkebaarden bij het zien van mijn grote daken. “U kunt heel wat kwijt. Dat levert lekker op". Ze kwamen tot zo'n 40 panelen. Slechts ÉÉN firma bracht het eigen verbruik naar voren: “U kunt met negen panelen toe". Ik bedoel maar …..

Meer zelf opgewekte stroom direct gebruike roept men steeds. Kan ik doen met de vaatwasser maar veel meer opties heb ik niet. Ben een gemiddelde Nederlander die gewoon naar zijn werk moet. 
waar ik niemand over hoor spreken is het opgewekte vermogen versus eigen gebruik per jaar. Men heeft vaak veel meer vermogen op het dak dan wat op jaar basis de eigen behoefte is. Kan daar nog naar gekeken worden?

Als je in het bezit bent van een warmtepomp, zoals de overheid wil, heb je veel stroom nodig in de winter (zeker ‘s nachts) als er weinig opbrengst is. In de zomer heb je veel meer opbrengst dat dat je nodig bent. Dus als het salderen verdwijnt kom je voor een grote kostenpost te staan

Mag ik ook even vermelden dat hier in Drenthe in de gemeente Borger-odoorn Enexis en de zonnepanelen leveranciers regelen dat bij 253 volt spanning op het net de omvormers automatische worden uitgeschakeld je kan dan dus niet terug leveren en dus ook niets meer opslaan je panellen werken en slijten maar regelen geen rendement.  

Dus mijn terug verdientijd zit nu op 18 jaar

neem van mij aan dat ik dat goed heb bereken

5500 watt panelen 

berekend rendement ivm bomen 4400 watt

netto dit jaar 2800 watt terug geleverd 

elke dag om 11,00 word bij  volledige zonneschijn mijn omvormer uitgeschakeld van 5000 watt naar 0 en dan gaat de omvormer (staan flipperen) noem ik het aan en uit gedurende 1 uur  of langer al naar gelang de spanning op het net 

 

ik ga nu zelf met victron apparatuur een thuis opslag maken icm met de auto om stoom op te slaan die dus vanaf 10,30 openstaat om accu en auto op te laden zodat ik na 17,00 stroom ga gebruiken uit de accu en auto

straks nog een onzichtbare windmolen voor de winter  dan is het klaar 

doei  het energie net en bedrijven

Reputatie 7
Badge +1

@J.F.D  Jouw verhaal is fantastisch en zeer anekdotisch

en klopt voor geen (elektriciteits)meter.

Enexis (de netbeheerder) kan in NL de omvormers niet op afstand uitschakelen,
dat doet de omvormer (conform de regels) namelijk zelf!
De zonnepaneelleveranciers hebben hier überhaupt geen (wettelijke) rol in.

Wat is volgens jou het verschil tussen watt en kilowatt en kilowattuur?

"Berekend rendement 4400 watt”
“netto dit jaar 2800 watt terug geleverd” 

Wat???

Maar je hebt al één “slimme” oplossing gevonden, tijdelijke opslag van de kWh's in een thuisaccu of de EV laden. Dit helpt bij jouw probleem en helpt misschien ook nog het net iets te ontlasten.

Wat jouw omvormer betreft - je hebt waarschijnlijk nog een ouder type.

Mijn omvormer regelt zijn vermogen namelijk iets terug als zijn netspanning
in de buurt van 253 V dreigt te komen.
- Gelukkig was de hoogste spanning hier "maar” iets van 248 -249V.
Verder schakel ik automatisch een paar zinvolle verbruikers in, bijvoorbeeld een elektrische boiler.

YMMV

P.S.: Zie ook mijn wat algemener gehouden bijdrage eerder in dit topic

Ik heb al sinds 2003 zonnepanelen en er ook regelmatig bijgeplaatst. Volgens mij is een eenvoudige en toekomst bestendige oplossing voor het salderingsprobleem mogelijk door salderen voor elke huisaansluiting voor een periode van 5 jaar toe te passen. Deze periode begint vanaf het moment dat er energie teruggeleverd wordt vanaf deze aansluiting. Deze regeling is toekomstbestendig, bied zekerheid/duidelijkheid en eenvoudig te implementeren.

De zonnepanelen weer fors goedkoper, volgens Milieu Centraal. Als handvat wordt gebruikt dat 10 panelen in 2022 nog 7.500 euro kostten en nu 5.000 euro. In 2019 betaalde ik daarvoor 3.000. euro. In relatie daarmee dus niets fors goedkoper, maar fors duurder. Het blijkt maar weer welke maatstaven er worden gehanteerd. In het voorbeeld wordt uitgegaan van 10 cent terug verdiend vergoeding; ik krijg 5 cent.

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat Milieu Centraal voor de eigen parochie aan het preken is. Kijk uit VeH om hier niet in mee te gaan.

Reputatie 6
Badge +1

@J.F.D 

Het berekende vermogen kan ook wel eens iets fout zijn. Geheel afhankelijk van waar de bomen staan en hoe hoog. Normaal gaan ze uit van 85 % van je Wattpiek. Zo heb ik ook wel last van wat bomen, maar haal ik bijna ieder jaar nog 100% van mijn Wattpiek met de solaredge omvormer.

 

Het verloren verlies door het uitschakelen van de omvormer valt meestal wel mee. Al vind ik om 11.00 uur uitschakelen wel erg vroeg. Als echt de spanning vaak boven de 250 Volt is, heb je wel kan dat Enexis daar wat aan gaat doen. Dat kan nog wel eens wat jaren duren, omdat je niet in de enige wijk woont waar dat gebeurt.

Wat jaren geleden had ik ook de spanningen die boven de 240 Volt kwamen. Maar sinds enkele jaren kom ik nooit meer boven de 233 Volt. Nu woon ik wel naast een hoogspanningsstation, maar ook in een wijk waar meer dan 60 % panelen heeft.

@H.W. 

Leuk plan, maar hoe moet dat met mensen die bijplaatsen of hun panelen vervangen.

Ik ben meer voor een subsidiesysteem zoals we hebben met isolatie en elektrische auto's. Beter controleerbaar en goed uitvoerbaar.

Ik zit te denken over zonnepanelen. En ik heb nog een oude energiemeter met zo'n terugdraaiende schijf. klopt het dat ik dan dus minder panelen op mijn dak hoef te leggen? want terug leveren hoeft van mij niet. 

Wij hebben al panelen sinds 2011. Omdat ze toen nog zoveel duurder waren en veel minder opbrachten, hebben we ze nog steeds niet terugverdiend. De voorspelling was indertijd dat de stroomprijs ieder jaar met 10% zou stijgen, daar was onze berekening op gebaseerd. Maar de stroomprijzen stegen niet. Tot relatief kort geleden, maar omdat wij een energiecontract hebben tot zomer 2025 (looptijd 5 jaar) heeft dat nog geen invloed gehad op onze terugverdientijd. En binnenkort is onze converter waarschijnlijk aan vervanging toe, dus eerst weer kosten. Bovendien kan de nieuwe waarschijnlijk afschakelen, wat onze oude niet kan. Bij ons tikt de teller dus altijd door (nu nog). 

Reputatie 6
Badge +1

Ik zit te denken over zonnepanelen. En ik heb nog een oude energiemeter met zo'n terugdraaiende schijf. klopt het dat ik dan dus minder panelen op mijn dak hoef te leggen? want terug leveren hoeft van mij niet. 

Welke energiemeter je hebt, heeft niets te maken met de hoeveelheid panelen. Ten eerste zal de oude meter er niet zo lang meer zitten. Als hij afgekeurd wordt heb je zo een nieuwe. Als je salderingsregeling afloopt zullen ze allemaal vervangen worden. De meesten zijn ouder dan 30 jaar.

@Jorikke 

Als je early adopter bent is het altijd wat moeilijker om iets terug te verdienen. Al betwijfel ik dat met panelen uit 2011. Zal wel een kwestie van rekenen zijn. Het hebben van een oud goedkoop contract is ook zo iets. Dat heb ik ook netjes uitgediend, zodat ik niet kon rekenen met de hoge terugleververgoedingen van afgelopen 2 jaar. Tuurlijk kon ik daar ook van genieten, maar de aankoop van een EV verhinderde dat. Opeens was ik blij met de toekomstige lage prijs.

Ik ga ervan uit dat de mijne (2018) ongeveer terugverdiend zijn. Dat duurde iets langer omdat ik er iets te veel had. Momenteel saldeer ik iedere kWh die van het dak komt.

 

@Jorikke

Als je early adopter bent is het altijd wat moeilijker om iets terug te verdienen. Al betwijfel ik dat met panelen uit 2011. Zal wel een kwestie van rekenen zijn.

Kwestie van rekenen… hoe bedoel je dat? Wat zou ik mogelijk verkeerd kunnen doen? Ik neem de jaaropbrengst (cijfers komen van de converter - ik maak dus geen onderscheid tussen ‘zelf gebruikt’ en teruggeleverd. Is volgens mij zolang we 100% kunnen salderen 1 pot nat als je je rendement wil berekenen. Extra leveren (na saldering) doe ik niet of nauwelijks, we spelen vaak ongeveer quitte, beetje afhankelijk van of het een zonnig voorjaar was) en vermenigvuldig die met de gemiddelde stroomprijs in dat jaar (gevonden in mijn oude nota’s). Er zijn mensen die hun belastingteruggaaf meerekenen, maar dat begrijp ik niet, want die zou ik toch wel gekregen hebben (zolang ik een aansluiting heb). Ik beschouw die teruggaaf als iets wat over mijn totale energierekening gaat (dus ook over gas), maar die toevallig op de stroomrekening verrekend wordt. Dank als je wil toelichten!

Reputatie 6
Badge

Kwestie van rekenen… hoe bedoel je dat? Wat zou ik mogelijk verkeerd kunnen doen? Ik neem de jaaropbrengst (cijfers komen van de converter - ik maak dus geen onderscheid tussen ‘zelf gebruikt’ en teruggeleverd. Is volgens mij zolang we 100% kunnen salderen 1 pot nat als je je rendement wil berekenen. Extra leveren (na saldering) doe ik niet of nauwelijks, we spelen vaak ongeveer quitte, beetje afhankelijk van of het een zonnig voorjaar was) en vermenigvuldig die met de gemiddelde stroomprijs in dat jaar (gevonden in mijn oude nota’s). Er zijn mensen die hun belastingteruggaaf meerekenen, maar dat begrijp ik niet, want die zou ik toch wel gekregen hebben (zolang ik een aansluiting heb). Ik beschouw die teruggaaf als iets wat over mijn totale energierekening gaat (dus ook over gas), maar die toevallig op de stroomrekening verrekend wordt. Dank als je wil toelichten!

Rekentechnisch heb je natuurlijk wel gelijk, maar je slaat wel een fundamentele denkstap over. De kale terugverdientijd van een PV installatie zou eigenlijk geen doorslaggevende argumentatie mogen zijn voor het doen van deze investering.

In de context van de energie transitie moet je ook kijken of je je gratis groene energie ook niet in kunt zetten waarvoor energieverbruikers waarbij je nu nog fossiele brandstoffen gebruikt. Probeer eens stap voor stap je gasverbruik te elimineren:  elektrische kookplaat, elektrische boiler, ….    Als je alleen maar elektrische apparaten vervangt door (nog) zuinigere elektrische apparaten heb je van je zonnepanelen geen echte voordelen

 

Ik denk niet dat de terugverdientijd het probleem is, maar het aanschaffen van zonnepanelen heel sterk afhangt met wel of niet aanschaffen van een warmtepomp installatie. De warmtepomp verbruikt vooral in de winterperioden heel veel stroom. Zonnepanelen leveren voornamelijk in de zomerperioden veel stroom. Met de salderingsregeling kan je zomers stroom leveren aan het net en dus opsparen, in de winter verbruik je je stroom weer. Als de salderingsregeling komt te vervallen, dan wordt het stoken met een warmtepomp wel heel erg duur. Ik twijvel dus nog om voor een warmtepomp te gaan. Ik wil eerst weten wat met de Salderingsregeling gaat gebeuren.

Ik denk niet dat de terugverdientijd het probleem is, maar het aanschaffen van zonnepanelen heel sterk afhangt met wel of niet aanschaffen van een warmtepomp installatie. De warmtepomp verbruikt vooral in de winterperioden heel veel stroom. Zonnepanelen leveren voornamelijk in de zomerperioden veel stroom. Met de salderingsregeling kan je zomers stroom leveren aan het net en dus opsparen, in de winter verbruik je je stroom weer. Als de salderingsregeling komt te vervallen, dan wordt het stoken met een warmtepomp wel heel erg duur. Ik twijvel dus nog om voor een warmtepomp te gaan. Ik wil eerst weten wat met de Salderingsregeling gaat gebeuren.

Dat is nu precies wat ik bedoel. Maar bij nieuwbouw ben je verplicht op elektrisch, gasaansluiting krijg je niet meer.  Dus als die salderingsregeling verdwijnt wordt het wel een kostbare situatie. Je bent nl de meeste stroom nodig als de opbrengst, van zonnepanelen, laag is

Reageer