Vraag

Hoe verduurzaam je je huis verder?

  • 2 December 2022
  • 61 reacties
  • 749 Bekeken


Toon eerste bericht

61 reacties

Reputatie 1

Ga eerst de boosters uitproberen en kijken hoever ik daarmee kom, Eind januari 6 cm spouw na isoleren en dan kijken wat het allemaal gaat opleveren Zit eraan te denken om de boosters vanaf de onderkant te laten blazen i.p.v. te laten zuigen vanaf de bovenkant. Een kaars blaas je uit en zuig je niet uit. 

Reputatie 7
Badge +1

Huidige ketel is 30 KWh

Mijn ketel kan tussen 8 kW en 28 kW (b.w.) moduleren, maar is voor cv op maximaal 10,5 kW begrensd.

Citaat: “ Zelf ben ik Ing. Energie en Constructie en kan alles na rekenen.”
Dan weet je ook het verschil tussen kW en kWh (met een kleine k)

 

 

Reputatie 7
Badge +1

@Sleepboot stuurman Het lijkt me handig als je aan mij gerichte vragen ook zo in de tekst plaatst, anders lees ik deze soms niet. - Betreffende jouw vragen: Het snelste en goedkoopste te realiseren zijn de PC-ventilatoren op de convector in de put. Het effect op de afgifte is enorm kan ik je verzekeren.

Voorbeeld voor de toename van het afgiftevermogen c.q. daling van de aanvoertemperatuur.

Als je een extra of vervangende grotere radiator kan plaatsen - ook doen
(“Upgrade” type T22 → type T33 kan meestal makkelijk).

Bij mij is de samenwerking tussen thermostaat en ketel niet afhankelijk van de aanvoertemperatuur (23 dec. 2021):

Ook met een aanvoertemperatuur van 35-40°C werkt de regeling in de woonkamer/eetkamer/keuken (referentieruimte) met de gebooste convectoren op +/- 0,05°C precies.

Reputatie 1

Huidige ketel is 30 KWh

Reputatie 1

De ecofan (Canadees merk) staat op de kolen/hout kachel als deze brand en wappert de warme lucht het zitgedeelte van de kamer in. Zoemt erover en functioneert goed  In de zitkamer een plafond ventilator in de winterstand en de temperatuur loopt op tot t-shirtje/korte broek niveau. Vandaag de laatste winterse dag en heb nog even geëxperimenteerd met de ketel temp. Lijkt erop, dat de convector put onder de 65 graden in elkaar ploft en geen vermogen meer over heeft, tevens is dan de samenwerking tussen ketel en thermostaat van de leg en vraag me ook af of boosters dan wel helpen. De twee oude radiatoren met ventilatortjes doen dan wel hun werk bij 60 graden. Het inzetten van een ventilator kachel 2000 Watt uit mijn kweekkas in de tuin compenseert het vermogens verlies van de convector put en dan  krijgen we wel de temperaturen zoals 20 en 21 graden . Klopt een beetje met gegevens van vergelijkbare convectoren op internet ( 280 cm lang) Heb jij nog een suggestie? Extra radiator? Of toch ventilators plaatsen?

Reputatie 7
Badge +1

@Sleepboot stuurman  In deze situatie kom ik vermoedelijk nooit, als ik de zee zie wordt ik al zeeziek🤣.

Ik ken ook mensen die een ventilator op basis van een  mini-sterlingmotor  als blikvanger op de hete kachel gezet hebben. Ziet echt leuk uit!

Reputatie 1

@Sleepboot stuurman  Hahaha - dit lijkt me iets voor onder de kerstboom als speelgoed, maar niet voor een verdieping lager in de convectorput. Bij LTV doet het peltierelement ook niet meer zoveel.

Zeg nooit: Nooit!! heb ik op de zeesleepvaart geleerd, want dan kun je in de eerste de beste haven naar huis.

Reputatie 7
Badge +1

@Sleepboot stuurman  Hahaha - dit lijkt me iets voor onder de kerstboom als speelgoed, maar niet voor een verdieping lager in de convectorput. Bij LTV doet het peltierelement ook niet meer zoveel.

Reputatie 1

Ecofan, geen stroom en/of batterij nodig!

Reputatie 1

@Sleepboot stuurman   Voor een completer beeld betreffende ventilatoren kan je volgens mij beter in deze draad verder gaan: https://community.eigenhuis.nl/duurzaam-verwarmen-12/wie-heeft-ervaring-met-de-slimme-radiator-ventilator-475 - ook met diverse uitgebreide bijdragen van mij.

Ik heb diverse 140 mm PC-fans in gebruik:  BeQuiet, NZXT, CoolTek - → luchtverplaatsing neemt toe, geluid ook - kan ondervangen worden door lagere spanning, voeding 20W met omschakelbare spanningen … 5, 6, 7,5, 9 en 12 V.

Voor meer technische zelfbouw verhalen (ook voor radiatoren): https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490061?data%5Bfilter_userids%5D=dunklefaser (mijn bijdragen)

en voor wat plaatjes: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/50207097#50207097

Huis bj 1984 “vrijstaand” - oud energielabel B - verwarmd ca. 120 m²,  ca. 19°C gemiddeld
verbruik voor cv: ca. 0,255-0,265 m³/gew. graaddag (stookgrens ca. 16,0°C)

 

Reputatie 1

Kan niet bij de convector i.v.m. de kerstboom. Moet me even verdiepen in de linkjes die je hebt doorgestuurd. Heb wel even een ventilator met peltier element op de radiator aangesloten. Zonder batterij of stroom draait hij op temp. verschil, ga ik verder onderzoeken.

Reputatie 7
Badge +1

@Sleepboot stuurman   Voor een completer beeld betreffende ventilatoren kan je volgens mij beter in deze draad verder gaan: https://community.eigenhuis.nl/duurzaam-verwarmen-12/wie-heeft-ervaring-met-de-slimme-radiator-ventilator-475 - ook met diverse uitgebreide bijdragen van mij.

Ik heb diverse 140 mm PC-fans in gebruik:  BeQuiet, NZXT, CoolTek - → luchtverplaatsing neemt toe, geluid ook - kan ondervangen worden door lagere spanning, voeding 20W met omschakelbare spanningen … 5, 6, 7,5, 9 en 12 V.

Voor meer technische zelfbouw verhalen (ook voor radiatoren): https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490061?data%5Bfilter_userids%5D=dunklefaser (mijn bijdragen)

en voor wat plaatjes: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/50207097#50207097

Huis bj 1984 “vrijstaand” - oud energielabel B - verwarmd ca. 120 m²,  ca. 19°C gemiddeld
verbruik voor cv: ca. 0,255-0,265 m³/gew. graaddag (stookgrens ca. 16,0°C)

Reputatie 1

@Sleepboot stuurman   Lees ik dit goed - de convectorput heeft nog geen ventilatoren om de afgifte te boosten? - Juist convectoren hebben baat bij een geforceerde luchtstroming bij lage aanvoer. Mijn twee 2,80 m JAGA's in de woonkamer/eetkamer/keuken hebben nu met totaal 24 x 140mm-ventilatoren ruim voldoende afgifte om vandaag met max. 40°C aanvoer binnen ca. 45 min van ca. 18,6°C naar ca. 19,6 °C op te warmen (buitentemp. ca. 0°C). Zonder goede boosters lukt dit nooit.

Goede isolatie is een belangrijk ding, voldoende warmteafgifte bij lage aanvoertemperaturen is het andere (en natuurlijk kier/luchtdichtheid i.c.m. gecontroleerde ventilatie).

Kun jij een omschrijving van je huis geven, bouwjaar, type etc. Heb je een omschrijving van de boosters, merk etc.? Wellicht kan ik op een simpele manier de convectorput een oppepper geven, of kan ik hiervoor radiatorventilatoren inzetten?

Reputatie 7
Badge +1

@Sleepboot stuurman De website van Remeha bevat een “calculator” om een beetje (te) rooskleurig de t.v.t. van hybride warmtepompen te schatten.
Zonnepanelen spelen bij hun grove schatting geen rol.
De indicatieve kosten zijn natuurlijk achterhaald - ik zelf reken met een opslag van minimaal 30-40%.

Er zijn ook rechtszaken, omdat een hybride installatie niet functioneerde. 

Dat bevestigt voor mij dan weer dat ook een ervaren installateur (pijpfitter?) niet automatisch kundig is (met nieuwe technologieën dan).

Reputatie 7
Badge +1

@Sleepboot stuurman   Lees ik dit goed - de convectorput heeft nog geen ventilatoren om de afgifte te boosten? - Juist convectoren hebben baat bij een geforceerde luchtstroming bij lage aanvoer. Mijn twee 2,80 m JAGA's in de woonkamer/eetkamer/keuken hebben nu met totaal 24 x 140mm-ventilatoren ruim voldoende afgifte om vandaag met max. 40°C aanvoer binnen ca. 45 min van ca. 18,6°C naar ca. 19,6 °C op te warmen (buitentemp. ca. 0°C). Zonder goede boosters lukt dit nooit.

Goede isolatie is een belangrijk ding, voldoende warmteafgifte bij lage aanvoertemperaturen is het andere (en natuurlijk kier/luchtdichtheid i.c.m. gecontroleerde ventilatie).

Reputatie 1

@Sleepboot stuurman De website van Remeha bevat een “calculator” om een beetje (te) rooskleurig de t.v.t. van hybride warmtepompen te schatten.
Zonnepanelen spelen bij hun grove schatting geen rol.
De indicatieve kosten zijn natuurlijk achterhaald - ik zelf reken met een opslag van minimaal 30-40%.

Er zijn ook rechtszaken, omdat een hybride installatie niet functioneerde. 

Inderdaad zeer rooskleurig

Reputatie 1

@Sleepboot stuurman De website van Remeha bevat een “calculator” om een beetje (te) rooskleurig de t.v.t. van hybride warmtepompen te schatten.
Zonnepanelen spelen bij hun grove schatting geen rol.
De indicatieve kosten zijn natuurlijk achterhaald - ik zelf reken met een opslag van minimaal 30-40%.

Er zijn ook rechtszaken, omdat een hybride installatie niet functioneerde. 

Reputatie 1

De isolatie van de zolder is een paar dagen geleden afgerond. 28 cm glaswol. Gisteren geprobeerd de ketel op 60 graden te laten draaien i.p.v. 65 graden. Helaas blijft de ketel dan stoken en krijgt het huis niet warmer. Had ik eigenlijk wel verwacht. Eind januari wordt de spouw geïsoleerd en ga daarna een nieuwe poging wagen. Ik verwacht hier meer resultaat. Hopelijk hebben we dan weer een koude periode, zoals nu. Volgens de installateur zou 55 graden voor ons huis een mooie waarde zijn. Twee oude radiatoren in de woonkamer zijn voorzien van ventilatoren en folie. Daarnaast hebben we een convector bak en een modernere radiator met lamellen in de woonkamer. Tapwater keuken: geiser vervangen door elektrisch boilertje. Elektrische vloerverwarming in de badkamer aangebracht ( 225 Watt, 6% verbruik) op de eerste verdieping, verder verwarmen wij niet op deze verdieping. Na het isoleren van de spouw ben ik een beetje uitgevogeld, op de voordeur na. Voor een LTV installatie zoals hybride zal de ketel toch echt een 50 graden proef moeten doorstaan. Voorlopig kom ik nog 15 graden te kort. Elektriciteit 4200 WP zonnepanelen dekt mijn stroom verbruik af.

Reputatie 7
Badge +1

@Sleepboot stuurman De website van Remeha bevat een “calculator” om een beetje (te) rooskleurig de t.v.t. van hybride warmtepompen te schatten.
Zonnepanelen spelen bij hun grove schatting geen rol.
De indicatieve kosten zijn natuurlijk achterhaald - ik zelf reken met een opslag van minimaal 30-40%.

Reputatie 7
Badge +1

@Sleepboot stuurman  Ik ken eigenaren van hybride warmtepompen welke meer dan 800 m³ per  jaar aan gas besparen en 2000 - 2500 kWh meer aan stroom verbruiken. De netto investering in een hybride wp lag duidelijk onder de € 5000,-.  Misschien kwam er nog de een of andere grotere radiator/convector met boosters er bij, maar dat was het dan wat het cv-gedeelte betreft.
Verder ken ik nog huiseigenaren welke met airco's verwarmen - nog goedkoper. Er zijn natuurlijk ook enkele nadelen aan verbonden.

Reputatie 1

LTV installatie vloerverwarming betekend beneden verdieping slopen, keuken eruit, haardbank met kachel eruit, massief eiken vloer naar de sloop etc. Als wij wat willen moeten we het hebben van een HT installatie, dat lijkt me nu wel duidelijk na alle afwegingen. Dat betekend €30000 investeren, salderen gaat stoppen en fractioneel hogere maandlasten met de prijzen van nu. Eigenaren van een hybride installatie besparen 400 kuub gas en betalen 3500KWh/jaar meer aan stroom. Ik heb min of meer mijn zoektocht naar verduurzamen opgegeven en opteer voor een vervangende ketel in 2025. Een ketel die achteraf te combineren is met een warmte pomp, een zonneboiler en die  ook op waterstof kan draaien. Waterstof lijkt nog ver weg, maar als Den Haag erachter komt dat de energie transitie faalt omdat mensen het niet kunnen betalen, komt er vast nog wel een tweede 'delta plan’  in Nederland . Liefst geleid door knappe ingenieurs en niet door hobbyisten en bestuurders.

 

Reputatie 7
Badge +1

@Sleepboot stuurman   Het verbruik van ca. 4750 kWh/jaar bij echt HT-bedrijf (60-70°C)
zou wel eens kunnen kloppen (vervangt ca. 1300 m³ gas = ca. 80% cv + ca. 20% sww).

Een warmtepomp LTV-installatie met vloerverwarming komt daarentegen
vermoedelijk op ca. 3500 kWh/jaar max. (incl. warmwater bereiding)

Bij een “all-electric” warmtepomp vervalt natuurlijk alles wat met gas samenhangt:
netbeheer- ca. € 226,- + administratiekosten ca. € 70,-?, ketelonderhoud = ca. € 100,-

Reputatie 1

Installateur heeft een proefopstelling met HT warmtepomp lopen op zijn erf en heeft er een aantal uitgezet in het veld (personeelsleden) om de prestaties in de praktijk te monitoren. Met alles wat hij nu weet en mijn huis kennende verwacht hij een stroomverbruik van 4750 KWh op jaarbasis (verwarmen en douchen). COP waarde in de afgelopen week met 's nachts 10 graden vorst is ongeveer 1,5 tot 2 (voor en najaar 5 tot 5,5). Variabele tarieven voor Januari zijn €0,61 KWh en €2,15 Kuub gas . Besparing gas wordt €2795 per jaar. Kosten elektriciteit wordt €2897,5. Op jaarbasis zijn we dan €102,5  duurder uit. Deze zomer komt hij langs met de juiste getallen.

Reputatie 7
Badge +1

@Sleepboot stuurman  Mijn praktijkervaring met installateurs in het algemeen is dat ze een standaard gamma aan cv-ketels (of in dit geval warmtepompen) hebben. Belangrijk is o.a. de technische ondersteuning door de leverancier (en misschien volumekortingen).
Of er dan voldoende ervaring met de prestaties van warmtepompinstallaties bij de nieuwere HT-warmtepompen beschikbaar is? - Ik ken geen installateur die hiermee ervaring heeft (>5 installaties) en zoiets überhaupt over langere tijd actief meet of bewaakt.
Technisch onderlegde gebruikers zijn hierin veel meer bedreven en volgens mij vaak beter.

Reputatie 1

Ik ga deze vraag uitzetten bij mijn installateur, die zit al 15-20 jaar in de warmtepompen en kan mij vast meer vertellen over praktijkwaarden.

Reageer