Beantwoord

Hoeveel energie in kwu gebruikt een warmtepomp om een huis van 500m3 te verwarmen gemiddeld?

  • 6 April 2019
  • 32 reacties
  • 68744 Bekeken


Toon eerste bericht

32 reacties

Hallo ,wij draaien nu 19 maanden met een vol elektrische water warmte pomp zijn hier zeer tevreden afgezien van aanloop problemen leverancier en installateur en mijn vele vragen
Enkele cijfers
-label A woning 2 persoons huishouden
-opgenomen vermogen 4289 kw
-geproduceerd 17683 kw
-COP 4,12
-verwarming 16131 kw warmwater 1116kwh koeling 429kwh
inverstering 8200€ netto GÉÉN uitgave meer aan dure stadsverwarming !
-jaarbasis 690€ besparing
-12 zonnepanelen sinds 2012
-waren energie neutraal
Ten eerste bedankt @Driepinter voor dit duidelijke antwoord. Het is voor de leek bijna onmogelijk om dit goed uit te zoeken en de bedrijven en instanties zoals Eneco en Eigen Huis zijn er ook niet duidelijk over. Met een inschatting zoals u heeft omschreven kan ik verder. Het leuke gedeelte van een leverancier:installateur te vinden die er verstand genoeg heeft en een eerlijke prijs afgeeft. Op vakantie in Denemarken waar de warmtepomp een standaardapparaat van de woning blijkt, kost een buitenunit rond de € 875,00 en hier ben ik deze nog niet onder de € 2500,00 tegengekomen. De koppeling naar stadsverwarming is ook nog ver te zoeken. Tot nu toe geeft alleen Elga hier een garantie voor. En dan komt het volgende probleem nl warm tapwater 😞. Nogmaals bedankt
Reputatie 7
Badge +3
@JohnF https://convertlive.com/nl/u/converteren/gigajoules/naar/kilowattuur#36

Ook warmte is terug te rekenen naar kWh. Dat heet dan kWh thermisch of kWh th.

Zonder de extra isolatie.

36 Gj = 10.000 kWh (aan warmte)
26 Gj = 7.222 kWh (aan warmte)

Als u een lucht-water warmtepomp neemt komt u over het stookseizoen gemiddeld uit op een 'COP' of 'coëfficiënt of performance' op ongeveer 4 (voor elke warmtepomp die u kiest is er tabel. Als u een water-water warmtepomp zou nemen is de gemiddelde prestatie hoger en is deze ook onafhankelijk van de buitentemperatuur.).

Een COP van 4 houdt in dat voor elke kWh elektrisch u 4 kWh thermisch aan opbrengst heeft.

Derhalve heeft u voor de huidige vraag aan 7.222 kWh thermisch dus 7.222 / 4 = 1805 kWh elektrisch nodig. Dat is dus bij een prijs van 22 cent per kWh € 397,10

Terwijl u nu 26 Gj x € 28,50 = € 741,- betaalt.
Om het niet makkelijker te maken wil ik toch ook de vraag stellen wat een warmtepomp aan KWH gebruikt. Echter onze situatie is 30 jarige tussenwoning met stadsverwarming. In 2011 nieuwe vloerverwarming met isolatie eronder. Wij gaan komende zomer alle kozijnen vervangen door kunsstof met triple hr+++ glas. Wellicht dat wij gelijktijdig ook naisoleren tussen spouw. Wij gebruiken dus geen gas maar stadsverwarming en afgelopen jaar zaten wij op 26 Gj op jaarbasis de prijs van warmte is bij Eneco (je kan geen ander kiezen) van € 24,00 naar € 28,50 per Gj gegaan. Is het nuttig om te investeren in een warmtepomp die mijn electra rekening fors verhoogd tov besparing van Gj. Ik hoef dus niet een ingewikkelde berekening maar een ervaring van iemand die al minimaal een jaar een warmtepomp heeft en weet wat hij meer aan electra is gaan gebruiken.
Reputatie 4
Badge +3
@DickW Welkom op de community! Ik raad je inderdaad aan om meer details toe te voegen aan je vraag. Zo heb je kans dat je vraag sneller wordt beantwoord door de community. Heb je al iets aan het antwoord van Driepinter? Ik hoor het graag van je.

Groetjes,

Pieter
Reputatie 7
Badge +3
Dat wordt een hele berekening a.h.v. isolatiewaardes van ramen, vloer, muren ect.

Zelf heb ik als proef op het menu van de cv-ketel het thermisch vermogen terug gezet naar 5 kW thermisch. Als u daarmee uw huis (in de winter) niet warm krijgt dan voldoet die zelfde 5 kW thermisch door een warmtepomp dus ook niet.

Als u met een lucht-waterwarmtepomp of water-water warmtepomp zonder aanpassing van de radiatoren uw huis wilt verwarmen zou u komende winter eerst als proef de cv temperatuur van uw ketel terug kunnen zetten naar 35 graden. Om te kijken of die cv-temperatuur hoog genoeg is om voldoende warmte af te kunnen geven.

Als u uw huis op die winterdag met 5 kW thermisch zou kunnen verwarmen en u leest dan ook uw aardgasverbruik af ga er dan vanuit dat voor elke m3 aardgas de warmtepomp 10 kWh aan warmte moet leveren. Nu is het grote voordeel van een warmtepomp juist dat hij minder kWh verbruikt dan dat hij aan warmte "oppompt". Met een gemiddelde opbrengst van 400 % kan elke m3 aardgas dus vervangen worden door 2,5 kWh.
Reputatie 7
Badge +1
@DickW Te weinig info!! - Nieuwbouw? Warmteverliesberekening? - Bestaand huis?: BJ huis?, energiestandaard?, isolatie?, huidig energieverbruik? (voor cv en sww graag apart), etc.

Reageer