Lucht - Lucht warmtepomp als alternatief?

  • 29 August 2019
  • 42 reacties
  • 6593 Bekeken


Toon eerste bericht

42 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Dekker-Lochem

Grofweg per dag ruim 1kWh elektraverbruik. Met een 3,5 kW capaciteit, mag hij dan niet meer dan 20 minuten op vol vermogen draaien. Gelukkig kan het met minder capaciteit..

Is dat zo, met minder capaciteit ? Toch wel bijzonder dat een warmtepomp kan draaien op een lager toerental. Dat zou dan moeten met een frequentieregelaar (die de herz van een electromotor kan veranderen, zeg maar tussen de 20 en 60 herz).  Die kostte 10 jaar geleden alleen al € 5000,-. 

Komt het al dan niet vermeende gebruik van 178 kWh overeen met uw totaal verbruik in de betreffende wintermaanden (de kWh opbrengst van uw panelen kan u immers op de omvormer of op de app/site solaredge aflezen).

Reputatie 1
Ik lees graag even mee.
Ook ik ben nieuwsgierig om te bekijken of dit een goede 'tijdelijke' oplossing is.
Bijvoorbeeld beter dan een hybride CV-ketel.
Beide hebben namelijk een aanzienlijk stroomverbruik en besparing in gasverbruik tot gevolg.
Reputatie 7
Badge +1
L/L warmtepomp als alternatief voor een gas cv? Of voor een ander type warmtepomp of misschien een pelletkachel?

Voor lucht/lucht warmtepompen, en voor airco's trouwens ook, krijg je helaas (nog) geen subsidie.
Dit scheelt toch weer iets van k€ 1,5 - 2 vergeleken met bijvoorbeeld een L/W warmtepomp.

Als vervanging voor een cv-installatie vind ik een L/L-warmtepomp eigenlijk niet geschikt, je verwarmt meestal alleen een ruimte per unit, andere cv-achtige oplossingen (zgn. multisplit) worden snel duur en vermoedelijk ingewikkeld.

Maar idd. de meeste kennis en ervaring (sinds 2012) is op het tweakers.net forum te vinden.
Het zijn wel tweakers!

Just my 2(theoretische) cts
Reputatie 1
Voor mij zou het gelden als aanvulling op de huidige gas-cv ketel.
De investering voor een L/L warmtepomp is lager dan voor een nieuw hybride systeem met warmtepomp en cv-ketel.
Voordeel bij een L/L warmtepomp is een aanzienlijke daling in het verbruik van gas en je huidige cv-ketel kan blijven hangen. Tevens geeft dit extra comfort in de zomer door de mogelijkheid van koeling.

Ik ben dus vooral benieuwd welke redenen er zijn om voor een hybride warmtepomp te kiezen, in plaats van je huidige cv-ketel met een L/L warmtepomp.

Hier mee zou je dan 10-15 jaar kunnen overbruggen, waarin hopelijk veel meer duidelijk wordt en de techniek nog verder ontwikkeld kan worden, terwijl je wel al je steentje bijdraagt.
Reputatie 7
Badge +3

Het teruggeleverde deel is natuurlijk groter dan 350 kWh (overschot panelen)  maar 2771 kWh (2399 +372).

Ik zelf (ook PV-panelen) kan overigens mijn bruto kWh verbruik nergens aflezen. Dat is een rekensom van mijn afgenomen kWh plus het verschil in opbrengst panelen (zie omvormer) minus de terug levering (zie slimme meter).

Heeft u er al aan gedacht om de vloerverwarming te laten verwarmen door een lucht-water warmtepomp. Welke temperatuur moet die lucht-water warmtepomp dan overbruggen (immers 's nachts meestal een lagere buitentemperatuur). Maar wat is de dan benodigde cv-temperatuur. En wat is in van november tot maart de temperatuur van de lucht uit de lucht-lucht warmtepomp ?

 

 

Reputatie 5
Badge +1

Het teruggeleverde deel is natuurlijk groter dan 350 kWh (overschot panelen)  maar 2771 kWh (2399 +372).

Kopt, die 350 kWh is een te verwachten jaar gemiddelde.

Heeft u er al aan gedacht om de vloerverwarming te laten verwarmen door een lucht-water warmtepomp. Welke temperatuur moet die lucht-water warmtepomp dan overbruggen (immers 's nachts meestal een lagere buitentemperatuur). Maar wat is de dan benodigde cv-temperatuur. En wat is in van november tot maart de temperatuur van de lucht uit de lucht-lucht warmtepomp ?

Zoals al vermeld: “Meten is weten".  Was tot op dit moment nog niet echt overtuigd, dat je met een warmtepomp (L/L of L/W) ook echt de winter door kunt komen. Met name of de buitenunit dit nog kan trekken. Voorbeeld was b.v. afgelopen nacht (!). Daalde hier naar 2 graden en de buitenunit moest zo om de 40 minuten zichzelf ontdoen van ijsvorming (gaat geheel automatisch).

Dan zie je het verbruik meteen fors oplopen naar 4 á 5 kWh op één avond ! Hebben de aanzuig waarde (de lucht die de binnenunit aanzuigt) op 21 graden staan. De binnenunit regelt dan de toestroom en de ventilator snelheid, zodat die 21 graden contant blijft.  De uitgeblazen lucht is rond de 22 á 25 graden, maar de compressor in de buitenunit moet daar wel fors harder voor werken.

Maar ik heb met het plaatsen van de CV-ketel alvast rekening gehouden met het leidingwerk en de ruimte voor uitbreiding met een Hybride warmte wisselaar. Of dit ‘ooit’  een L/W (dus een 2e buitenunit) of een W/W gaat worden ??? ( Wonen op een “Waterwin” gebied, dus boren is hier alleen onder strenge regelgeving toegestaan).

Gok eigenlijk meer op de doorbraak van Waterstofgas. In de Lochemse wijk “Berkeloort” start binnenkort een proefproject (12 tot 20 woningen) met verwarmen op waterstofgas. Via het afgekoppelde aardgas leiding net en een opslagtank met waterstofgas. Tzt moet het waterstofgas hier zelf aangemaakt gaan worden met behulp van de opbrengst van een ‘Zonnenakker’ en een lokale waterstof fabriek(je).

Figuurlijk; met 1 km leiding kan ik er op aansluiten. Maar zo snel zal dat wel niet gaan :sleeping: Wacht even af wat de Gem. Lochem en netwerkbedrijf Alliander aan ervaring op doen.

Reputatie 7
Badge +3

Het teruggeleverde deel is natuurlijk groter dan 350 kWh (overschot panelen)  maar 2771 kWh (2399 +372).

Kopt, die 350 kWh is een te verwachten jaar gemiddelde.

Heeft u er al aan gedacht om de vloerverwarming te laten verwarmen door een lucht-water warmtepomp. Welke temperatuur moet die lucht-water warmtepomp dan overbruggen (immers 's nachts meestal een lagere buitentemperatuur). Maar wat is de dan benodigde cv-temperatuur. En wat is in van november tot maart de temperatuur van de lucht uit de lucht-lucht warmtepomp ?

 maar de compressor in de buitenunit moet daar wel fors harder voor werken.

Ventilator? Ik heb zelf geen warmtepomp maar volgens mij zit de compressor (die het gas samenperst) in de binnenunit. Daar moet immers de warmte gemaakt worden.

 

 

Gok eigenlijk meer op de doorbraak van Waterstofgas. In de Lochemse wijk “

De omzetting van stroom naar waterstof geeft veel verlies.  Ook is het niet handig om alleen in de zomer (immers zonnestroom) waterstof te maken én dus een jaar lang op te slaan terwijl je in de winter vaak pieken van overproductie aan windstroom hebt (en je dus minder waterstof hoeft op te slaan, men hoeft dan immers niet een hele winter te overbruggen maar telkens slechts een windarme periode). En dan ook geldt dat je met een warmtepomp een rendement van 400 % hebt en met waterstof slechts een rendement van hooguit 80 % (elektrolyseverlies, een verkeerd afgestelde hr-ketel dus niet meegerekend).

Reputatie 6
Badge

Voor wie het nog niet wist: Een lucht/lucht warmtepomp (aka airco) werkt quasi als een fietspomp 😂(volgens de VEH website) als ze moet verwarmen.

 

Mogelijkheden decentrale verwarming (website VEH)

Lucht/lucht warmtepomp  

Een lucht/lucht warmtepomp haalt de warmte uit de buitenlucht. De lucht wordt gecomprimeerd tot een bruikbare temperatuur en brengt via één of meerdere binnenunits (per ruimte een unit) de ruimte op de gewenste temperatuur. De meeste mensen kennen de lucht/lucht warmtepomp als airco. Een airco kan meestal ook omgedraaid worden en kan daardoor op een zuinige manier de verschillende ruimtes verwarmen.

 

Wat een tenenkrommende incompetentie laat de schrijver van die pagina hier zien. 😖😤😢😭

Reputatie 7
Badge +1

De schrijver hierboven over de airco als fietspomp heeft ook een kennis-quiz over de “warmtepomp” gemaakt (VEH Magazine 10/2023 p. 17)

Natuurlijk staat een vergelijkbaar uitleg over de werking van een airco als warmtepomp ook bij vraag 5. (en vergelijkbaar bij vraag 4 - Hybride warmtepomp): “...Het apparaat haalt dan de warmte uit de buitenlucht, perst deze samen en geeft die af aan de binnenlucht. ...”

De andere vragen van de kennis?-quiz zijn vaak (net) iets te kort door de bocht.
Over het kennisniveau van de schrijver kan ik niet oordelen.

Er ontbreekt volgens mij de vraag naar de subsidies🤑 voor warmtepompen.

Reputatie 7
Badge +1

@Kuijpers   Wat wil je met het citeren van een bijdrage van 3 oktober 2029 zeggen?
Dat je er mee eens bent? - Dat citeren kan ook korter zoals op deze manier: op het datum van de bijdrage staan, met rechts klikken en “koppeling kopiëren” kiezen en als hyperlink invoegen.

Graag ook in eigen woorden vertellen wat je van de geciteerde bijdrage goed/minder goed vind!

@Dekker-Lochem

(Warm Tapwater even ter zijde); maar zou je met een lucht/lucht warmtepomp een ruimte die je nu verwarmt krijgt door gas met een thermisch vermogen van 10000 kW, dus theoretisch kunnen verwarmen met 10000/5.1(SCOP) ~ 1961 kW aan electriciteit? Of stel ik de zaak dan verkeerd/te simpel voor?

Reputatie 6
Badge

@Dekker-Lochem

(Warm Tapwater even ter zijde); maar zou je met een lucht/lucht warmtepomp een ruimte die je nu verwarmt krijgt door gas met een thermisch vermogen van 10000 kW, dus theoretisch kunnen verwarmen met 10000/5.1(SCOP) ~ 1961 kW aan electriciteit? Of stel ik de zaak dan verkeerd/te simpel voor?


Inderdaad, als je 10000 kWh aan warmte produceerd met een SCOP van 5.1 dan kost dat ongeveer 1961 kWh aan elektrische energie.

Reputatie 5
Badge +1

@Dekker-Lochem

(Warm Tapwater even ter zijde); maar zou je met een lucht/lucht warmtepomp een ruimte die je nu verwarmt krijgt door gas met een thermisch vermogen van 10000 kW, dus theoretisch kunnen verwarmen met 10000/5.1(SCOP) ~ 1961 kW aan electriciteit? Of stel ik de zaak dan verkeerd/te simpel voor?

Ingmar E, denk dat je hier vermogen (kW) en verbruik (kWh) even door elkaar zijn gehaald. Theoretisch juist, als we het hier tenminste over verbruik, dus kWh's hebben.

De SCOP waarde geldt als een seizoen waarde, gebaseerd op een ‘gemiddeld’  seizoen in Midden-Europa. En dat komen we op de vraag, welke omgeving heeft de fabrikant als gemiddelde temperatuur gekozen. Een stadswoning nabij de Noordzee kust (vriest het nauwelijks) of een buitengebied nabij Berlijn, waar het flink kan winteren :wink: Toch zijn beide Midden-Europa.

Terug naar het vermogen. Een gemiddelde middenwoning met een B-label kun je met een CV ketel met een vermogen van 20 kW goed verwarmen. Met een L/L warmtepomp, welke bij - 10 graden een COP van 3,4 heeft (gebaseerd op dezelfde berekening, dus tot - 10 buiten temperatuur verwarmen), kun je hetzelfde thermische vermogen halen met een L/L van ong. 6 kW. [ dit los van de verdeling van de warmte door de woning ]

 

Reputatie 4
Badge +3
Bedankt voor je reactie @StefM!

@Dekker-Lochem Klopt, ik haal ze door elkaar. Ik bedoelde idd mijn jaarverbruik in gas teruggebracht tot jaarverbruik van een L/L warmtepomp voor het opwekken van dezelfde energie.

Is er een vuistregel voor het berekenen van het benodigde vermogen?

Reputatie 5
Badge +1

 

Gelukkig zijn er ook installateurs, welke luisteren naar hun klantervaring. Zoals deze reactie, welke ik kreeg na het delen van onze bovenstaande ervaring over 2020.

Hallo Rob,

Ook nog de beste wensen!

Bedankt voor deze informatie! Erg duidelijk en zeker een goed verhaal naar andere klanten die vragen hebben over het energieverbruik van het systeem.

Ook zeker iets om rekening mee te houden is het defrost programma. Als het gebruikt word als hoofdverwarming om dan toch een slag hoger te gaan zitten wat betreft de kW’s.

Nogmaals bedankt voor de info en ik wens je een goed 2021 toe!

Met vriendelijke groet, EngelTherm, Lochem.

Reputatie 7
Badge +3

Wat is met dit verbruik van 356 kWh de besparing aan aardgas?

Reageer