Pompschakelaar voor vloerverwarming, nuttig ja of nee?

  • 6 October 2019
  • 31 reacties
  • 16668 Bekeken


Toon eerste bericht

31 reacties

Reputatie 3

@darkfiber

Het kabel probleem daarbij (bij mij): de ketel staat boven in het huis. De vloerverwarmingspomp staat op de begane grond in de gangkast. Er lopen geen ‘loze leidingen’ tussen deze twee plekken.

Reputatie 5
Badge +1

@Dekker-Lochem

Bij een plakkend relais of een doorgeslagen triac heb je niets in de gaten. Je kunt misschien wel voelen dat de motor draait. Een lampje parallel aan de motor is ook wel handig.

 

Helaas (!!) horen we de pomp s’nachts ook draaien.

Ben met je eens. Hebben ooit een wasautomaat gehad, waarvan op de (mechanische klok) het verwarmingscontakt wel eens bleef hangen (vast gebakken dus). Heb op het front toen een rode neon lamp (een stekker nachtlampje van toen) ingebouwd. Op dezelfde manier, parallel aan het verwarmingselement.

Reputatie 1

Ik ben zeer tevrede met  de pompschakelaar: de ketel was meer aan  het draaien dan dat  hij  rust  had . Nu is dat andersom meer rust  dan  dat hij  draait .  Dat is sowieso al een  bezuiniging.

Ik denk,  dat het dus een goed advies was van het installatiebedrijf .

Groet,

Peter

Reputatie 5
Badge +1

Hebben al jaren een pompschakelaar op de vloerverwarmingspomp.

Naast electrisch verbruik, kun je met een start / stop schakelaar tussen de Vloerverwarmingspomp, ook gas besparen. De beton massa van de (geïsoleerde ?) vloer wordt door de Cv ketel op temperatuur gebracht. De kamer thermostaat reageert, als de ruimte op temperatuur is en laat de CV ketel afslaan. Als nu de vloerverwarmingspomp blijft doordraaien, zal (bij de meest CV installaties !) deze pomp ook deels circulatie van het huis overnemen. Dus de in de vloer opgeslagen warmte weer terug leveren aan de CV installatie. De warmte afgifte aan de radiatoren komt dus vanuit de vloer, dus deze koelt af !

Als de vloerverwarmingspomp op (bijvoorbeeld) een aanvoer temperatuur van minder als 35 graden laat aan / afslaan, start of stopt de circulatie door de vloer en blijft deze langer op temperatuur (+ - 3 graden)

Heb zelf de mengthermostaat sensor in de betonvloer ingegoten (in een ingegoten PVC buis). Blijft de ‘kern' van de vloer rond de 24 graden = 21 á 22 graden aan de vloer (tegelvloer)

Voor een vloerverwarmingsinstallatie uit 2014 heb ik overwogen om een pompschakelaar aan te schaffen. Voor de zekerheid toch maar even de leverancier gebeld. Hij gaf aan dat dat onverstandig is De pomp is een gelijkstroompomp en de omvormer kan er slecht tegen. De garantie vervalt als er een pompschakelaar tussen geplaatst wordt. Hij vindt het ook niet nodig omdat de alleen pompt naar gelang er behoefte naar is. De pomp schakelt automatisch terug naar 3 tot 7 watt verbruik.
Voordat je overstapt naar een pompschakelaar is het verstandig om eerst na te gaan of het een moderne installatie is met een gelijkstroommotor. In dat geval dan dus maar geen pompschakelaar. Als je een wat oudere pomp hebt die 40 of 60 watt continue verbruikt zou ik het wel overwegen.

Er wordt steeds gesproken over een pompschakelaar, waar het eigenlijk over moet gaan is een thermoschakelaar die je in het stopcontact voor de verdeler pomp van de vloer verwarming steek en hier in de stekker van de pomp. Aan de schakelaar zit een voeler die op de aanvoerleiding word bevestigd. De in en uitschakel temp. kan naar behoefte op de schakelaar worden ingesteld. Bij geen warmte vraag schakeld de pomp eens per 24 uur automatisch een aantal minuten in. Kosten € 50- 60 besparing € 40,00 per jaar aan electr. ( google op thermoschakelaar)

Reageer