Beantwoord

Terugverdienmodel voor gepensioneerden

  • 6 April 2019
  • 40 reacties
  • 64771 Bekeken


Toon eerste bericht

40 reacties

En voor iedereen die denkt dat hij na 15 jaar uiteindelijk echt reëel gaat verdienen met zijn warmtepomp, hier de ontluisterende levensduur van zo’n pomp.
-
U mag dus weer van voren af aan beginnen met de aanschaf van een nieuwe warmtepomp, en maar geloven dat je gaat terugverdienen. Echt het is eenzelfde kolderverhaal als de koopsompolissen met hun beloftes etc...
-
De overheid is een meester in het vertellen van leugens, dat zou een ider toch onderhand wel moeten weten....

Bij jaarlijks inspectie en onderhoud, een juiste installatie en goed gebruik:
  • is de te verwachte levensduur van een warmtepomp 15 jaar.
  • een warmtepomp heeft een economische levensduur van 10 jaar. De economische levensduur is het getal waarbij we rekening moeten houden bij afschrijving en het aanschaffen van een nieuw toestel, dit is ook het reken-getal wat vaak wordt gebruikt bij garantie conflicten ofwel de reëel te verwachten levensduur bij goed gebruik en geen installatiefouten.
Zeker maar eer ik €35.000 bespaar zijn de bananen overrijp...
Reputatie 3
Goed lezen Harrij,

Uw stroomverbruik gaat dus flink omhoog, dat weten we. Maar belangrijk is: uw gasverbruik daalt meer dan uw stroomverbruik stijgt qua kosten.
Ik verbruik nu al jaren pakweg 5200kwh per jaar. Dus met een warmtepomp maal 2 = 10.400 kWh per jaar. Daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn.

stukje zomaar gekopieerd van Nuon

Verbruik warmtepomp bij gemiddeld huishouden

Het verbruik van een warmtepomp bij een gemiddeld huishouden geeft een helder inzicht in wat u kunt verwachten. ‘Stel, je gaat uit van een jaarlijks verbruik van 4.000 kWh (kilowattuur) voor gemiddeld huishouden, tel daar dan maar 3.500 kWh voor de warmtepomp bij op,’ schat Wouter Wolfswinkel, duurzaamheidsontwikkelaar bij Nuon, grofweg in. Goed om te weten: bij deze schatting gaan we uit van een goed geïsoleerde woning die geschikt is voor een warmtepomp, bij een gemiddeld energieverbruik en een SCOP van 4.
Het verbruik warmtepomp bij een gemiddeld huishouden zorgt in bovenstaand voorbeeld dus bijna voor een verdubbeling van het stroomverbruik. Uw stroomverbruik gaat dus flink omhoog, dat weten we. Maar belangrijk is: uw gasverbruik daalt meer dan uw stroomverbruik stijgt qua kosten.
Reputatie 3
Harrij,

Wijsheid komt met de jaren, maar zelfs voor een 87 jarige is er nog hoop.
Het stroomverbruik wat jij noemt slaat helemaal nergens op.
Ik denk dat je jezelf toch even beter moet (laten) informeren voordat je je mening ventileert.

Maar zoals gezegd, een behouden vaart.
Kleine fout Jan, besparen begint pas als de investering is terugverdient. Dat je na je investering maandelijks hopelijk minder hoge energie-rekening hebt, wil niet zeggen dat je ECHT bespaard!! Dat komt pas als je de hele minimale €35.000 hebt terugverdiend. Dus dat wordt in uw geval vanaf uw 77ste jaar. Ga ik er liever leuke dingen mee doen.

Warmtepomp zorgt voor een dubbel stroomverbruik dus jn mijn geval min. 10.000 kWh per jaar. Of ik daar nou echt wijzer can wordt ????
Reputatie 3
Hallo Harrij,

Als je 87 bent dan kan ik mij goed voorstellen dat energie besparen niet je eerste prioriteit is.

Voor de jongere garde, waar ik mij met mijn 62 jaar ook nog onder reken, heeft dit naar mijn mening wel toegevoegde waarde.
Aangezien de lasten van de lening voor de gedane investering lager zijn dan de lasten voor de energiekosten, levert dit direct een positief bedrag op waardoor ik nu meer heb te besteden. Het besparen begint dus niet na 15 jaar maar nu al.

O ja, nog een goede vaart gewenst (de cruise bedoel ik dan natuurlijk)
Dag Geert,

Dank voor uw bericht. Kosten beheersen op langere termijn, is geen optie omdat de kosten voor stroom een zelfde tendens qua prijsontwikkeling kent als in de afgelopen jaren. Kosten maken voor de maandelijkse energierekening is voor mij geen probleem. We moeten uiteindelijk eten en prettig wonen. Maar als ik NU € 35.000 moet neertellen voor een maandelijkse gas/licht gebruik, is dat zonde van mijn geld. Ik ga er liever van op vakantie of een leuke auto. Dat ik op mijn 87ste dan nog steeds met een maandelijkse energie-rekening zit, maakt me echt niets uit. Ik betaal hem nu ook en later ook net zo makkelijk dus..... waar is die cruise.....
Reputatie 5
Badge +1
Heer Harry,
Hier spreekt/schrijft een 71- jarige, die er in 2013 wel voor heeft gekozen toe te werken naar energie neutraal wonen. Indertijd, dus ruim 6 jaar geleden, hebben we de jaarlijkse kosten aan energie inclusief onderhoud, reparaties en afschrijving als uitgangspunt genomen voor het te investeren bedrag. Daarnaast hebben we niet het terug verdienen, maar het beheersen van de kosten voor energie op langere termijn, vijftien jaar, als overweging gehanteerd. Inmiddels betalen we geen geld meer aan de energiemaatschappijen, maar dat zal gegeven de toekomstplannen van het kabinet waarschijnlijk niet zo blijven. We hebben, zoals je adviseert, geprobeerd zorgvuldig na te denken en goed afgewogen besluiten genomen.
Besparen komt pas na 15 jaar !!! Het is eerst geld uitgeven en over de jaren langzaam terugverdienen ( als dat al zo is ! ). Zoals gesteld, is terugverdienen voor ouderen een zinloos iets. Heb zelfs van de gemeente uit de boodschap gekregen NIET aan een warmtepomp te beginnen. Er zijn over 15 jaar ( als ik dan nog rondloop op deze aardkloot ) andere technieken voorhanden. Het is nu allemaal 'doem en verdommenis ' schreeuwen, want morgen is het te laat! Nou, het moet beter dat is een feit, maar eerst eens nadenken en niet direct in de klaagzang mee te liften zou een goede optie zijn.
-
Opties rollen nu per week van de loopband, de consument wordt goed gekneed en klaargestoomd voor investeringen. Het is een hysterische hype op dit moment, tijd om eerst eens goed na te denken.
Reputatie 3
Wat een negatieve energie, JAMMER!
Het zou beter zijn om je "energie" te steken in een toekomstplan.
Je zegt dat je al in een goed geïsoleerd huis woont.
Dan is het verduurzamen voor jou een eenvoudige zaak welke niet enorm veel hoeft te kosten.
Als je er aan begint zul je zien dat het verslavend werkt.
Elke € die je bespaart kun je dan uitgeven aan andere "leuke" dingen.
Ik woon gelukkig in een prachtig en goed geïsoleerd huis. De media tendens is momenteel echter zoiets van ' als we het volgend jaar niet doen" dan is ons land verdwenen. En die hele warmtepomp heeft geen fluit met doelstellingen van Parijs te maken. Niets is op zich schoner dan 'gas" of H2 ! Electriciteit komt ook niet uit de grond en moet opgewekt worden door centrales en/of molenparken etc. En feit is dat ons kleine landje per heden zeer laag op de milieuladder van Europa staat. Ik meen zelfs nagenoeg onderaan. Maar ons landje heeft dan ook geen grondoppervlak om milieuparken aan te leggen. De omringende landen zijn veel groter en hebben ook gebieden met weinig bewoning .
Maar goed nu raak ik 'off topic'
Reputatie 2
Goedemiddag.

Door de overheid is er beleid opgesteld om de CO2-uitstoot te verminderen om hiermee de klimaatdoelstellingen van Parijs te halen.
Dit betekent dat we in 30 jaar van het gas af gaan. En dit betekent dat u "morgen" nog gewoon een nieuwe cv-ketel kan plaatsen.

Wel is het zo dat we nu weten dat we in 30 jaar van het gas af gaan; we ons er op kunnen voorbereiden.

Tips, er van uit gaande dat u nog lang in uw huis wil wonen;
  • Isoleren, isoleren en isoleren.
  • Bijvoorbeeld als u het glas wil vervangen of de kozijnen slecht zijn kan u er ook voor kiezen om hele goede isolerende kozijnen en triple glas te plaatsen.
  • Sommige energiebesparende maatregelen zijn makkelijk om (nu) te realiseren.
  • En Sommige energiebesparende maatregelen zijn minder makkelijk te realiseren en kan u de komende jaren inplannen.
Isoleren en minder energie gebruiken is altijd goed. Er is meer comfort in huis en u betaald minder voor uw energie.

Kan u er altijd nog over nadenken om over 5 of 10 of 15 jaar een warmtepomp toe te passen. Nogmaals; u bent helemaal niet verplicht een warmtepomp toe te passen.

Vriendelijke groet

Robert
Terugverdientijd cv-installatie ? Nee dat klopt, alles kost geld maar in ieder huis ZIT AL een CV installatie ergo geen extra kosten behalve een aanschaf in 15 jaar van een nieuwe a € 1400. En 1400 klinkt niet als 5000-10.000 !! Rendement van een warmtepomp is totaal afhankelijk van de woning. Bij normaal dubbelglas en standaard isolatie is het rendement slecht. De woning moet gebouwd worden op deze toepassing, dan werkt het goed. Dus je woning geschikt maken voor een warmtepomp kost, een pompinstallatie, vloerverwarming aanleg, speciaal HR glas aanschaf en afdoende isolatie. Dit totaalplaatje kost een lieve duit. En om dit geld zomaar uit te geven terwijl er voor de bewoner totaal geen behoefte is aan bovenstaande en reeds een prima onderhouden woning bezit is voor velen teveel gevraagd. Als je NU jong bent en voor de keuze staat " wat wil ik, en welk type woning " is de vraag makkelijker te beantwoorden. Al is het aanbod van energie-zuinige woningen erg laag, en moet deze ook maar toevallig in je huidige woonomgeving beschikbaar zijn. Daarnaast moeten ook andere zaken in de woning worden aangepast, zoals je nieuwe luxe keuken ( met gasfornuis/kook deel ), ook dit kost spaarcenten . En het 'grote' plaatje voor de milieu doelstelling is niet met een warmtepomp en verdere kosten van enige betekenis. Het gasverhaal is slechts om de mensen in Groningen ook van hun woningen te laten genieten en niet als milieu punt essentieel. Import van Russich gas kan dus ook. Daar speelt echter weer een nationaal (afhankelijkheid )belang bij. Maar wederom geen milieu belang!!
-
Reputatie 7
Badge +1
Terugverdientijd van een cv-installatie? - Heb ik nooit bij stilgestaan, je hoeft ook niet verplicht aan een warmtepomp á 35.000€. Een installatie van €5.000 - 10.000 voldoet meestal.
En het meerverbruik op je elektra is ongeveer je gasverbruik m³ x 2 = aantal kWh

En je mag tot in de lengte van je resterende dagen gas verbruiken,
al zal het wel de komenden jaren sterker in prijs stijgen.

Reageer