Beantwoord

Vloerverwarming/radiatoren en 2 thermostaten


Reputatie 4
In ons nieuwe huis wordt het volgende aangelegd:
  • beneden vloerverwarming op de hele verdieping en 1 kamerthermostaat
  • beneden een vv verdeler met stroomvoorziening en bedrading van de kamerthermostaat en naar de CV ketel
  • boven radiatoren in alle kamers met 1 aparte kamerthermostaat met bedrading naar de CV ketel
  • Intergas Hreco 36 CV ketel
De ketel is geschikt voor zoneregeling en kan aangesloten worden op 2 thermostaten. 1 Van de thermostaten MAG een modulerende zijn en de andere MOET een aan/uit zijn.
Er kan NIET gekozen worden voor iets anders dan hiervoor.
Gezien de stroomvoorziening bij de vv verdeler ga ik er vanuit dat het een open verdeler is met pomp.

Dit roept een aantal vragen op:
-is het zinvol om op de vloerverwarming een modulerende thermostaat te plaatsen (internet lijkt van niet omdat de ketel zelf modulerend werkt)?
-als ik boven de zaak warm wil maken, de te verwarmen werkkamers zijn dan juist dicht terwijl de thermostaat op de gang hangt, lijkt me een moeilijk verhaal en modulerende thermostaat schiet niet op omdat hij niet voelt wanneer de kamers op temperatuur komen.
-wat is een zuinige watertemperatuur (cv water) dit gezien de vloerverwarming beneden (die uiteraard via de verdeler wordt gemaximaliseerd) en de radiatoren boven (in mijn huidige huis heb ik boven Jaga die ik goed warm krijg bij een watertemp van 60 graden)

Ik denk zelf aan een watertemp van 60 graden op de ketel waarbij de vv verdeler gemaximaliseerd wordt op bv 38 graden, met een aan/uit thermostaat en boven ook een aan/uit thermostaat die handmatig aan/uit gezet wordt als de werkkamers op temperatuur zijn. Boven zal het gaan om slechts 2 radiatoren waardoor er weinig water verwarmd zal worden. Loop ik dan het risico van pendelen of zal de ketel zelf moduleren? Of toch maar een modulerende?

Ik wil dit graag voorleggen aan jullie want in installateurs heb ik niet altijd zoveel vertrouwen.
icon

Beste antwoord door Driepinter 8 May 2019, 17:46

Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Tot ik bij deze draad kwam waarin RobvanH vertelde dat de Intergas HReco of de Xtreme 36 een ketel is die met 2 thermostaten kan werken. Ik kan dat op de Intergas website nergens vinden.

Daarom zou ik graag weten hoe het RobvanH is vergaan of dat misschien iemand anders een oplossing weet.

Inderdaad, Intergas is niet scheutig met zijn informatie over de prachtige mogelijkheden.

Op een HRE en Xtreme kunnen 2 thermostaten 2 zones bedienen. Dat kunnen ook één HT en één LT zone zijn. De HT (zone 1 ) is voor een ‘deels’ circuit. Met LT (zone 1 + zone 2) wordt dan het gehele circuit op LT verwarmd. Maar wie ‘creatief’ is, kan met een 3 weg klep er zelfs 2 aparte zones van maken.

Bij de HRE kan Thermostaat T2 (hele circuit) zowel ‘OpenTherm’ (modulerend) als A/U zijn. Voor T1 alleen een A/U thermostaat.

Op de Xtreme kunnen beide een ‘OpenTherm’ thermostaat zijn. Standaard in de Xtreme is, dat T2 ook via RF draadlos kan worden geïnstalleerd.

Zie voor uitgebreide informatie over de 2 zone met Intergas onder: CommunityJe Huis VerduurzamenDuurzaam verwarmen

  • Intergas Xtreme, koud huis?
  • Woede en spijt / Column Daphne verduurzaamt / februari 2020.

Succes, Rob Dekker

Bedankt Rob, de verwijzingen geven een schat aan informatie.

Ik kan voorlopig even studeren en zal laten weten als ik een bevredigend resultaat heb.

Ton 

Ik moet zelf zoeken. Google leidt mij naar Coolblue. : https://www.coolblue.nl/advies/thermostaten.html
Het schijnt dat een modulerende cv-ketel alleen werkt met een modulerende thermostaat. En verder blijkt een cv-ketel ook niet met elke thermostaat te werken. Soms alleen van het zelfde merk of met een universeel werkende ("openterm") thermostaat.

Een modulerende cv-ketel geeft, met dus een modulerende thermostaat, bij een lage warmtevraag dus een rustigere vlam waardoor er minder verlies is (een groter deel van de verbrandingswarmte wordt opgenomen door de warmtewisselaar met het cv-water).

" Het nadeel is dat een modulerende cv-ketel met een aan/uit thermostaat zijn modulerende functie verliest."


Dit is niet correct. De intergas moduleert ook met een aan/uit thermostaat echter dan op basis van aanvoer/retour temperatuur. Er zijn geen uitspraken te doen of dit slechter is dan een modulerende thermostaat. Je zal de cv watertemperatuur (dus niet heetwatertemperatuur) zo laag mogelijk dienen te zetten (bij voorkeur  35 graden of lager) om het hoogste rendement te behalen.

Indien je modulerende thermostaat ervoor zorgt dat het bijvoorbeeld 60 graden wordt dan zal je een lager rendement hebben. Het wordt dan wel sneller warm in je woning, maar je verliest rendement als je dit op je cv niet beperkt tot 35 graden of lager. Zie hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogrendementsketel

In slecht geïsoleerde huizen zal je vrijwel altijd meer dan 50 graden cv water moeten stoken om het warm te houden met vorst in de winter.

Reageer