Warmtepomp? Praktische test van de woning.

  • 19 November 2020
  • 58 reacties
  • 1782 Bekeken


Toon eerste bericht

58 reacties

Reputatie 7
Badge +2

@Anne

De ‘room’ temperatuur is op 20’C en de verwarming stopt terwijl de verwarming later weer start terwijl de ‘room’ niet gezakt is.

Ik neem aan dat de ‘room’ temperatuur de streefwaarde is?

@DolfS Nee, is meer een probleem met de schaal :)

‘Room Temperature’ is de temperatuur zoals de Toon hem meet.
‘Kamer Temperatuur Ingesteld’ is de waarde waarop de Toon staat ingesteld waar de temperatuur naar toe moet.

Als daar 0,5C verschil tussen zit zie je dat niet (goed) in deze grafiek.

Dit zijn de aan- en afvoer temperaturen,
gemeten met sensoren die tegen de leidingen vlak bij de ketel/warmtepomp zitten.
 


En dit is van dezelfde periode de Toon ‘Room temperature’ en ingestelde (gewenste) kamertemperatuur. Waarbij zoals je ziet niet elk moment de waarde gelogd wordt, vooral niet van de ingestelde temperatuur. De stappen waren van 19,5 naar 20, naar 20,5 naar 21 en dan naar 18.
 


Overigens met gewone T22 radiatoren, maar dat geheel terzijde.

Anne.

Reputatie 6
Badge

@PC

Hoe moet ik mij die serie schakeling voorstellen:

  1. al het uitgaande water uit de radiatoren gaat door de vloerverwarming
  2. OF de vloerverwarming heeft zijn eigen pomp circuit maar krijgt zijn warmte van het uitgaande water van de radiatoren
  3. OF ???

Wat was de reden om de vloerverwarming in serie met de radiatoren te zetten?

Is de warmteafgifte van de vloer nog apart van de radiatoren te beïnvloeden. bv met bypasses?

 

De retour van mijn radiatoren is de aanvoer van mijn vloer verwarmings verdeler, en de retour van de verdeler gaat naar de ketel dus al het water dat de CV ketel rondpompt moet door de verdeler heen.

De HT verdeler heeft zijn eigen pomp, daar heb ik niets aan veranderd, alleen de thermostaat op de ingang en het retour ventiel op de uitgang eruit gehaald en met 22mm buis aangesloten zodat de flow van de ketel er ook doorheen kan zonder herrie.

De reden voor het in serie zetten is dat de radiatoren met hogere temperatuur meer warmte afgifte hebben en er op deze manier met een hoge flow toch een redelijk lage retour temperatuur kan worden bereikt.

Ik heb vorig jaar als verzekering een viariable bypass over de verdeler gemaakt met een kogel kraan, die nu overigens dicht staat, zodat ik in geval van nood de ketel temperatuur omhoog kon doen zonder dat de vloer te warm water krijgt, maar dat blijkt niet nodig te zijn.

Reputatie 3

@PC 

Hoe moet ik mij die serie schakeling voorstellen:

  1. al het uitgaande water uit de radiatoren gaat door de vloerverwarming
  2. OF de vloerverwarming heeft zijn eigen pomp circuit maar krijgt zijn warmte van het uitgaande water van de radiatoren
  3. OF ???

Wat was de reden om de vloerverwarming in serie met de radiatoren te zetten?

Is de warmteafgifte van de vloer nog apart van de radiatoren te beïnvloeden. bv met bypasses?

 

Reputatie 6
Badge

@PC

  1. Heb je geprobeerd de vloerpomp capaciteit beneden lager te zetten?
    Dan gaat er minder warmte naar de beneden verdieping en automatisch meer naar de bovenverdiepingen (radiatoren).
  2. Kijken we bij de grafiek naar de temperaturen bij de ketel of bij de vloer?
  3. De ketel stond ongeveer 1/3 van de tijd aan. De uitgaande ketel stond neem ik aan op 32.5. Je zou verwachten dat de ‘aan’ tijd van de ketel dan afhankelijk is van de buitentemperatuur. Dus bij -50’C buiten 100% van de tijd aan en +21’C buiten 0% aan.
    Klopt dit?

 

Ik heb voordat ik met de test begon, de vloerverwarming beneden in serie met de retour van de radiatoren gezet, dus de radiatoren krijgen het “warme” water van 32-33C en daarna als het met ~28C terug komt gaat het pas de vloer in, daarna komt het met ~23C  uit de vloer en dan gaat het weer naar de ketel.

Dus inderdaad de grafiek is van temperaturen vlak bij de ketel gemeten, zowel de aanvoer als de retour. De Max temperatuur van de ketel heb ik begrenst op 37C, maar bij de buiten temperaturen van wanneer dit plaatje was gemaakt zet de thermostaat hem alweer uit voordat die temperatuur bereikt is.

Ik heb de ketel ook in vermogen begrenst op zijn minimum vermogen, dat is bij mijn ketel 10.5 kW, dat is ongeveer het warmte verlies van mijn huis bij -14.9C dat zal de buiten temperatuur zijn waarbij hij continue (op zijn laagste vermogen) kan branden.

 

Reputatie 3

@Anne 

De ‘room’ temperatuur is op 20’C en de verwarming stopt terwijl de verwarming later weer start terwijl de ‘room’ niet gezakt is.

Ik neem aan dat de ‘room’ temperatuur de streefwaarde is?

Reputatie 3

@PC

  1. Heb je geprobeerd de vloerpomp capaciteit beneden lager te zetten?
    Dan gaat er minder warmte naar de beneden verdieping en automatisch meer naar de bovenverdiepingen (radiatoren).
  2. Kijken we bij de grafiek naar de temperaturen bij de ketel of bij de vloer?
  3. De ketel stond ongeveer 1/3 van de tijd aan. De uitgaande ketel stond neem ik aan op 32.5. Je zou verwachten dat de ‘aan’ tijd van de ketel dan afhankelijk is van de buitentemperatuur. Dus bij -50’C buiten 100% van de tijd aan en +21’C buiten 0% aan.
    Klopt dit?
Reputatie 7
Badge +2

Dit is mijn L/W warmte pomp alleen aan het werk.
Het verschil tussen aanvoer en retour is meestal maar zo’n 4C
 

 
Dit is als de CV (met max 60C aanvoer) mee mag doen
Dan loopt het verschil tussen aanvoer en retour op naar ca 12C
 


Anne.

Reputatie 6
Badge

Ik heb vorig jaar een zelfde soort testje gedaan. Ben toen vrij snel overgestapt op 24h de zelfde temperatuur vasthouden, dat gaf meer comfort.

Vanwege mijn te grote minimum vermogen van de ketel heeft hij de hele winter in low load mode gedraaid waardoor de retour temperatuur ruim onder de 25 C bleef, zeer goed voor het rendement van een HR ketel.

Boven waar ik alleen radiatoren heb, werd het wel een beetje frisjes wegens iets te kort aan afgifte vermogen voor lage temperaturen, door de temperatuur beneden te verhogen van 20.5 C naar 21 C werd dat wel deels opgelost doordat het plafond bendeden tevens de vloer van boven is en die dus iets warmer werd.

Aanvoer en Retour temperaturen zagen er de meeste tijd zo uit:

 

Reageer