Het gehele huis is in etappes voorzien van dubbel glas. De woonkamer en de slaapkamers op de eerste etage hebben 30 jaar oud Thermopane. Dit glas is aan het einde van de levensduur, maar functioneert nog prima. Ik zien geen ongewenste condensvorming.
Omdat het huis goed geïsoleerd is, kan het financieel uit om Thermopane te vervangen door HR++ glas. 's winters kan je gemakkelijk het verschil voelen tussen HR++ glas en Thermopane. Muren en kozijnen voelen beduidend warmer aan dan het (HR++) glas.
- Is het verstandig om al het glas te vervangen of alleen de grote ramen en bij bovenlichten de Thermopane niet te vervangen. Ik heb nu al gemengd dubbel glas (aanbouw HR++) en het geeft geen condens problemen. Toen de zolder nog enkel glas had, droop de condens van het glas.
- De Thermopane zit met glaslatten in het kozijn. Het kozijn is stabiel en in prima conditie. Hoe diep moet het kozijn zijn voor driedubbel glas? Kozijnen vervangen is onnodig en te duur.
Voor mij is energiebesparing niet de belangrijkste grond om het glas te vervangen. De ramen geven een enorme koude beleving in de winter.
Graag advies