Hallo allemaal,
Net als iedereen op dit forum ben ik aan het nadenken over energieverbruik. Nu zijn er twee dingen die ik onderbelicht vind. En waarvoor ik dus jullie aandacht vraag. Het gaat om 1) het rendement van een elektriciteitscentrale, en 2) de verhouding gas/elektriciteitsprijs.
- Een centrale heeft een rendement van cIrca 60%. Dat betekent dat een centrale 1,7 kuub gas moet verstoken om de energie van 1 kuub gas (want 60% van 1,7 kuub is ongeveer 1 kuub) aan een stopcontact te leveren.
Mijn HR-ketel heeft een rendement van ongeveer 95%. Dat betekent dus dat ik met een kuub gas via mijn HR-ketel 1,5 keer zoveel warmte krijg als uit het stopcontact. - Ik betaal nu 1,40€ voor een kuub gas, en 0,32€ voor een kWh aan stroom. De energie-inhoud van een kuub gas komt overeen met ongeveer 10 kWh. Ofwel: 1,40€ warmte uit gas versus 3,20€ (10 x0,32€) aan warmte uit het stopcontact. 3,2/1,4 is ongeveer 2,3. Een warmtepomp die een COP heeft van 2,3 zou dus kosteneffectief kunnen zijn. Maar dan moet ik wel flink investeren. En verbruikt de centrale nog steeds 70% meer dan mijn HR-ketel.
Kortom: ik heb zo mijn twijfels over het vervangen van je HR-ketel door elektrische alternatieven. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
M.v.g. Toon