Skip to main content

Vereniging Eigen Huis test samen met leden thuisbatterij. Waar ben jij benieuwd naar?

Heb je hier een antwoord gevonden op je vraag?
Toon eerste bericht

141 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Actieve deelnemer
  • 342 reacties
  • 14 december 2024
Andreas1 schreef:

Wat ik interessant vind is dat het idee van de batterij als backup weinig aandacht lijkt te krijgen, terwijl er nu door de overheid wordt opgeroepen om weerbaar te zijn bij disasters. Als het electriciteitsnet een keer uitvalt door een hack of door uit de hand gelopen onbalans oid kan ik me voorstellen dat je er met een thuisbatterij met backup een stuk comfortabeler bijzit dan met je staaf zaklantaarn. Ook denk ik dat veel mensen (net als ik eerder) denken dat je met een batterij automatisch een backup hebt, maar dat is dus niet zo. Ik zou hier graag meer over weten: heeft iemand zo'n backup al eens getest? Dank alvast. 

Backup is de primaire reden voor mij, ik ben bezig om op basis van LiFePO4 accu cellen en Victron apparatuur een 60 kWh 3 fase noodstroom voorziening te bouwen in mijn huis. (Zelfde merk apparatuur als ​@jvdleeuw  gebruikt)

Met de enorme hoeveelheid onderhoud en uitbreidingen aan het netwerk de komende tijd lijkt het me niet heel onwaarschijnlijk dat we geconfronteerd gaan worden met wat meer stroom uitval de komende jaren, al dan niet geplanned.

• Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties
  • 14 december 2024

Dank ​@jvdleeuw en@polvo55. Ik begreep dat er een koppeling tussen de batterij en de meterkast (vóór de automaten) moet komen, en dat je er dan ook voor kunt kiezen om bepaalde groepen uit te sluiten van het backup scenario. 

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • 1231 reacties
  • 4 april 2025

Ik heb net de test tussenstand c.q. de berichten in het VEHmagazine van 1 april gelezen.
Volgens mij heb je voor de eerste lessen absoluut geen “vereniging eigen huis” test nodig.
Een beetje Internet recherche (en eventueel KI-prompts) leverde al een tijdje geleden vergelijkbare conclusies op.

Op de keiharde? cijfers moeten we sowieso nog een half jaar wachten.
En wat lezen we als laatste conclusie (6): “In het verleden behaalde resultaten . . .”

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • 334 reacties
  • 4 april 2025

ik ben inmiddels zover dat een thuisbatterij prima is, alleen moeten er wel 4 wielen onder zitten, dan is het het slim en heeft ie toegevoegde waarde. En hij moet regelmatig thuis staan, uiteraard

• Gevorderde
  • 262 reacties
  • 6 april 2025

@EmielS Er zijn ook kleinere soorten met wielen waarmee je in huis kunt rondrijden.😉

Het probleem met langdurige testen is dat de resultaten al achterhaalt zijn voor ze gepubliceerd zijn.
De minister wist met niks zeggende antwoorden de pittige vragen te omzeilen, ze zat met haar verhaal nog helemaal in het verleden.
Op de huidige situatie had ze eigenlijk geen enkel antwoord dan dat het nog steeds prima is en dat mensen de panelen niet uit hoeven zetten, wat al bewezen niet klopt.

Hybride omvormers die zonnestroom direct in accu's kunnen opslaan kunnen ook doorgifte naar het net met een simpel vinkje in de app blokkeren.

De saldering werd afgeschaft zodat de terug lever boete zou vervallen, maar als ik nu een contract afsluit krijg ik buiten de saldering netto nog 60 euro voor 2500 kWh, na 1-1-27 wordt dit 6 euro.
Het wordt dus nog erger dan het nu al is en bij mij wordt dan ook het vinkje gezet.

Mensen die geen zonnepanelen kunnen plaatsen kunnen op een indirecte manier er wel van profiteren en hoeven niet het slachtoffer uit te hangen.
Met een thuisbatterij en dynamisch contract kunnen ze die volladen als de tarieven laag zijn als er veel zon is.
Bovendien kunnen ze dan ook van lage prijzen profiteren als er veel stroom van de windparken komt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • 474 reacties
  • 6 april 2025
darkfiber schreef:

Ik heb net de test tussenstand c.q. de berichten in het VEHmagazine van 1 april gelezen.
Volgens mij heb je voor de eerste lessen absoluut geen “vereniging eigen huis” test nodig.
Een beetje Internet recherche (en eventueel KI-prompts) leverde al een tijdje geleden vergelijkbare conclusies op.

Op de keiharde? cijfers moeten we sowieso nog een half jaar wachten.
En wat lezen we als laatste conclusie (6): “In het verleden behaalde resultaten . . .”

Deze test heeft nog geen conclusies. Daarvoor is de test nog te vers. Dat er heel veel op het grote net is te vinden klopt. Ik neem aan dat VEH leden waar de batterijen zijn geplaatst in principe leken zijn. Nu heeft de vereniging een vinger aan de pols. Het is nu nog een geheel nieuwe markt die nog volop in beweging is. En dat is het goed dat de vereniging hier mee aan de slag gaat.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • 474 reacties
  • 6 april 2025
EmielS schreef:

ik ben inmiddels zover dat een thuisbatterij prima is, alleen moeten er wel 4 wielen onder zitten, dan is het het slim en heeft ie toegevoegde waarde. En hij moet regelmatig thuis staan, uiteraard

Helemaal met je eens. In de test hebben ze het ook over de dynamische contracten die nodig zijn voor een thuisbatterij. De batterij op wielen, de zonnepanelen en het dynamische contract heb ik al.

Wil ik ook nog een thuisbatterij lonend aanschaffen moet ik gaan rekenen tov de situatie nu. Dat gaat waarschijnlijk moeilijk worden, omdat je nu (en ook na afschaffing salderingsregeling) de goedkoopste stroom in de accu op wielen stopt en de duurste zonnestroom gaat verkopen. Bij negatieve prijzen gaan de panelen uit.

• Gevorderde
  • 262 reacties
  • 6 april 2025

Praktische ervaring leert tot nu toe dat ik aan een 6kW batterij genoeg heb om me zelf van energie te voorzien met zonnepanelen in de zomer periode, meer is niet nodig.
Wil ik stroom verkopen op dure tijden dan heb ik een grotere capaciteit nodig.
De vraag is of dat lonend is omdat de winst na wegvallen saldering ook grotendeels wegvalt.
Bij negatieve prijzen moeten de panelen dan inderdaad uit ook al beweert de minister van niet.

Ik ben tot de slotsom gekomen dat dynamisch vooral interessant is als je veel energie nodig hebt voor b.v. een EV.
Voor gewoon dagelijkse stroom behoefte in en om huis is stroom van panelen in de zomer nog altijd voordeliger dan dynamisch.
In de winter kan dat anders zijn.

De dynamische contract bezitter kunnen meer zeggen over het gemiddelde tarief in de vier winter maanden

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • 334 reacties
  • 6 april 2025
Rakker schreef:
EmielS schreef:

Helemaal met je eens. In de test hebben ze het ook over de dynamische contracten die nodig zijn voor een thuisbatterij. De batterij op wielen, de zonnepanelen en het dynamische contract heb ik al.

Wil ik ook nog een thuisbatterij lonend aanschaffen moet ik gaan rekenen tov de situatie nu. Dat gaat waarschijnlijk moeilijk worden, omdat je nu (en ook na afschaffing salderingsregeling) de goedkoopste stroom in de accu op wielen stopt en de duurste zonnestroom gaat verkopen. Bij negatieve prijzen gaan de panelen uit.

met de kans dat dit twee keer gepost wordt. heb weer een woord gebruikt (synomniem voor niet waar) zodat mijn eerste reactie langs de post-politie moet :-(

Met thuisbatterij op wielen bedoel ik een elektrische auto die bidirectioneel kan laden/ontladen. Overdag de 50kWh accu opladen met het overschot van de panelen en op de dure tijdstippen terugsturen het net op.

Een thuisbatterij is dan natuurlijk niet logisch en dan druk ik me, vanwege de moderatie regeltjes, voorzichtig uit ;-)

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • 474 reacties
  • 7 april 2025

Om te reageren op ​@Polvo55 en ​@EmielS zonder de stukken tekst te kopiëren deze reacties.

Voor gewoon zomerverbruik is 6kW voor de meeste mensen al te groot of in ieder geval ruim voldoende. In het artikel in het VEH magazine heeft men het ook wel over handelen. Het handelen op onbalans is nog een beetje onzeker voor de toekomst ivm de energiebelasting die je gaat betalen en niet meer terugkrijgt bij teruglevering. Opslaan van overtollige zonne-energie en die later duurder te leveren is natuurlijk nog wel rendabel. Maar hoe rijk wordt je dan?

Dat bidirectioneel laden is er nu nog niet echt. Er is nog een issue met de energiebelasting. Als dat opgelost is, weet je nu nog niet wat je dat aan EB gaat kosten. Voor mij telt nog dat de accu van mijn EV daar van gaat slijten en later een mindere inruilwaarde heeft. Er zit op mijn auto zelfs een maximum aan ivm de garantie op de accu.

Samen met een heel dure laadpaal zie ik dat helemaal niet zitten. Al die zaken: thuisbatterijen bidirectioneel laden zijn voor mij niet rendabeler dan wat ik nu heb. En dat zijn zonnepanelen, EV en een dynamisch contract.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • 334 reacties
  • 7 april 2025

1 ding is inderdaad wel duidelijk, wat wel en niet slim is om te doen mbt energie, hangt heel erg af van je persoonlijk leef en energie profiel. Dus wat voor de 1 slim is/lijkt, kan voor de ander volslagen o*n*z*i*n (kijken of ik hiermee om de moderatie politie heen kom 😉) zijn. En dat aangevuld met wat onzekere parameters vanaf 1/1/2027…...

Dekker-Lochem
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • 281 reacties
  • 7 april 2025

Heb inmiddels bij de lokale Renault dealer (onder voorbehoud van levering als V2H) een Pre-order geplaatst voor een Renault 5 met Bi-directionele systeem (V2H en V2G, inclusief het bijbehorende laadpunt). Moest wel eerst de verkoper uitleggen, wat V2H en V2G inhoud. “Ehh, laat u terug bellen". Werd een dag later vanaf de importeur inderdaad terug gebeld. Uiteraard is voor ons alleen de V2H techniek intressant. 

Heb inmiddels de benodigde electrische voorzieningen (Kabel, uitbreiding GK) afgerond.

Levertijd? Vermoedelijk najaar 2026 ! ! Maar we hebben geen haast. Salderen nog tot eind 2026 ! Rob

• Gevorderde
  • 262 reacties
  • 8 april 2025

Off topic
@EmielS , je worstelt nogal met die moderatie, maar is het niet gewoon een software bug?
Ik heb ook wel eens dat een stuk tekst geweigerd wordt en eerst gemodereerd moest worden, maar nooit werd gepubliceerd.
Uit ervaring wijs geworden kopieer ik de tekst eerst naar het klembord en daarna pas op verstuur.
Krijg ik zo'n mededeling dan plak  ik de tekst weer in het reageer veld en wordt dan na verstuur gewoon geplaatst.
M.i. dus een fout in de forum software.

On topic.
Een leuke link om de terugverdientijd van batterijen te berekenen met een dynamisch contract.
Het meest opvallende is het gebruik van bruikbare dagen.
Dagen waarbij de kosten per laadcyclus hoger liggen dan het prijsverschil tussen goedkope en dure uren.
Bij zonnepanelen ga je uit van 8 bruikbare maanden, 240 dagen, bij dynamisch contract wijkt dit niet eens zoveel daarvan af al is het aantal bruikbare dagen wel afhankelijk van de kosten per cyclus.
In zijn geval bijna 15 cent, in mijn geval 10 cent.
Ik heb derhalve bij een dynamisch contract meer bruikbare dagen. 
https://jeroen.nl/energie/opslaan/thuisbatterij/terugverdientijd-berekenen#onderbouwing

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • 334 reacties
  • 8 april 2025
Polvo55 schreef:

Off topic
@EmielS , je worstelt nogal met die moderatie, maar is het niet gewoon een software bug?

nee, de community software scant op een lijst met woorden die niet gewenst zijn, als je 1 of meer ‘hits’ hebt dan gaat je bericht eerst naar de moderatoren, die dan ook niet altijd de vraag voor moderatie zien en dus wordt je bericht ook wel eens nooit geplaatst. Dit ooit eens nagevraagd bij de moderatoren. 

Post maar eens een bericht met daarin o*n*z*i*n als woord zonder sterretjes 😉

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • 334 reacties
  • 9 april 2025

lees net op solarmagazin de eerste (na een half jaar) conclusies van de thuisbatterij experimenten, heeeeeeeel verrassende conclusies 😉Dit is de reden dat ik mijn lidmaatschap opgezegd heb, als een club geld uit gaat geven aan experimenten waarvan de conclusie vooraf al bekend is, dan haak ik af. en dat blijkt nu zo te zijn. De echte conclusie (kan het financieel uit) wordt aan het eind van het experiment genomen, ik ben benieuwd 😎

• Gevorderde
  • 262 reacties
  • 9 april 2025

@EmielS 
Solarmagazine heeft alleen uit het VEH artikel geciteerd, als je lid van de VEH bent had je het allemaal al kunnen lezen.
In https://jeroen.nl/blog/geld-verdienen-met-je-thuisbatterij vertelt Jeroen dat zijn Sessy batterij pas na 67 jaar terug is verdient.
Dus feitelijk nooit omdat de batterij maar 15 jaar mee gaat.

Ik heb nu een veel goedkopere stekker batterij met een capaciteit van bijna 4 kWh en de terug verdien tijd bij een dynamisch contract op 12 jaar volgens zijn berekening, dat is nog te overzien.

Bij een vast contract hou ik er nu 150 euro per jaar aan terug lever kosten, de investering van 1650 euro verdien ik dus in 11 jaar terug.
Maar als de saldering vervalt bespaar ik ook 350 euro op elektriciteit, totaal 500 euro.
Dan is 1650 euro heel snel terug verdient.
Per saldo wordt de energie rekening wel hoger, maar met een batterij dus 500 euro minder hoog.

Stel dat het plan van Vattenfall ingevoerd wordt om de energie belasting op stroom te schrappen.
Dan wordt de energie rekening fors lager, maar verdubbelt de terugverdientijd van mijn batterij.
Per saldo is de energie rekening wel lager.

Of een thuis batterij terug te verdienen is is van zoveel factoren afhankelijk dat er in het algemeen niks over te zeggen valt en het geheel van de situatie afhankelijk is.

Reageer