In het geval van de Freemantle Highway is de oorzaak van de brand niet een EV geweest en zijn de meeste EV’s niet in brand gevlogen. In Den Bosch is niet bevestigd door de brandweer dat er op het moment van de brand EV’s in de garage aanwezig waren.
Inpandige parkeergarages zijn een behoorlijk risico zoals eerder aangekaart door de brandweer. Met de recente brand in Den Bosch worden we weer met de neus op de feiten gedrukt. De brandweer geeft aan (zie de eerdere posts) dat EV's in zo een garage een extra risico vormen.
Overigens is de oorzaak van branden in EV's meestal niet het laden. De oorzaak zijn beschadigingen in het batterij pakket. Daarbij worden ook kleine aanrijdingen genoemd. Maar ook productiefouten en slijtage zijn niet uit te sluiten.
Bij de Freemantle Highway is de oorzaak nog steeds niet duidelijk. De meeste EV's stonden op een apart dek dat niet brandde, maar er stonden ook EV's tussen de andere auto's. De bemanning vertelde dat een van die EV's brandde, maar door de schade is dat niet meer aan te tonen. We is bij het leegruimen van het schip een onbeschadigde Mercedes EV spontaan in brand gevlogen. Maar men had voor de zekerheid al blusbakken klaargezet.
Volgens onderzoek zijn EV’s aanzienlijk minder brandgevoelig en hebben ze geen hogere brandintensiteit. Alleen als de accus zelf gaan branden is het lastiger die te blussen.
De bovenstaande referentie naar Den Bosch lijtk me dus niet echt relevant?
Anne.
Volgens onderzoek zijn EV’s aanzienlijk minder brandgevoelig en hebben ze geen hogere brandintensiteit. Alleen als de accu's zelf gaan branden is het lastiger die te blussen.
De bovenstaande referentie naar Den Bosch lijkt me dus niet echt relevant?
Anne.
De meeste branden in EV's ontstaan in de accu. Op straat is dat geen probleem.
Maar in inpandige parkeergarages zijn alle branden een probleem en EV branden zijn nog problematischer. Bron is de brandweer, die dat vaker heeft aangekaart.
Voor Eigen Huis leden is dat een zinvolle discussie en is de referentie naar Den Bosch zeker relevant. Immers in veel VVe's loopt die discussie.
Zelf ben ik een voorstander van EV's, maar dan moet je wel realistisch blijven. Problemen ontkennen of onder het tapijt vegen komen als een boemerang terug in de publieke opinie. Een eerlijk en onderbouwd verhaal (bv met referentie naar brandweer specialisten) is het beste om EV's te promoten.
Met de brand in de parkeergarage in Den Bosch is duidelijk dat de hiervoor genoemde risico's absoluut geen fictie zijn. Ook de brandweer heeft dat vaker aangekaart.
https://www.s-hertogenbosch.nl/nieuws/grote-brand-parkeergarage-velderwoude-in-de-haverleij/
Daarbij moet je altijd kijken naar de risico's (kans*gevolg) en niet of het maar zelden gebeurt. En een groot risico is niet acceptabel als er mensen wonen boven zo een inpandige garage, waarbij de bouwconstructie aangetast kan worden door de hitte. In deze rubriek zijn alle feiten al eerder genoemd, dus lees even terug.
En in Den Bosch is inderdaad de bouwconstructie aangetast. Dit is niet makkelijk te repareren omdat de verzwakking in het gewapend beton zit.
Vanwege het risico (niet de kans) hebben EV's speciale aandacht nodig. Daarbij moet je vermelden dat branden in EV's meestal niet ontstaan bij het laden, dat is relatief veilig. Wel vraagt de brandweer om EV's dicht bij de ingang te parkeren, zodat de brandweer ze makkelijker kan wegslepen.
En natuurlijk kunnen brandstof auto's ook branden, maar die zijn veel makkelijker te blussen.
De eerste noodzakelijke maatregelen zijn een sprinkler installatie en compartimenteren met brandwerende schotten. Dat laatste heeft echter ook invloed op de sociale veiligheid. Het grote voordeel van een sprinkler installatie is dat de brandweer veel meer tijd krijgt om in te grijpen.
Als VvE is het heel belangrijk hoe de opstalverzekering de kosten ná een brand of calamiteit dekt. Voor VvE leden is na een brand de hoogte van de vergoeding en de tijdsduur van een 'verblijf elders' essentieel. Wat als de bewoners van deze appartementen maandenlang elders moeten wonen of als dat jaren gaat duren omdat die appartementen nu gesloopt moeten worden? De kosten van je oude woning lopen gewoon door en je betaalt huur voor je nieuwe kosten. Is dat volledig gedekt door de verschillende verzekeringen?
Opstalverzekeringen van VvE's kennen een verschillend en beperkt 'eigenaarsbelang', het gedeelte van je opstallen in je appartement dat maximaal vergoed wordt. Denk aan alles wat vast zit in het appartement, zoals keuken, badkamer, toilet, vloeren, wanden, wandkasten, et cetera. Wat niet door de opstalverzekering gedekt wordt, moet gedekt worden door je inboedelverzekering. De meeste hebben die dekking standaard maar de verschillen zijn enorm, denk aan tussen € 10.000,- en € 200.000,-, tot onbeperkt. Het is belangrijk om te weten wat jouw 'opstallen' in je woning waard zijn en hoe dat afgedekt wordt. Als bestuur hebben we hierop gehamerd bij de leden.
Na een brand of andere calamiteit zijn er verschillende kosten, die mogelijk niet volledig gedekt zijn:
* Bereddingskosten: zijn kosten die je maakt om grotere schade te voorkomen of om schade te verminderen.
* Opruimingskosten: hierbij kun je denken aan het verwijderen van een uitgebrande keuken. Hieronder valt ook de dekking op het verhaalsrecht van de gemeente, als zij 'jouw' asbest uit de nabije omgeving hebben verwijderd.
* Saneringskosten: vallen kosten die te maken hebben met een (mogelijke) verontreiniging van grond, grondwater of oppervlaktewater.
* Tijdelijk verblijf elders. Soms moet je tijdelijk ergens anders wonen als je schade hebt aan je woning. De meest voorkomende termijn is 3 maanden. Als het om een herbouw van de woning gaat, dan wordt deze termijn meestal verlengd tot 52 weken.
* Recht op contra-expertise. Bij schade heb je recht op contra-expertise. Je mag dan een eigen expert inschakelen. Zo kan de verzekeraar de schade niet zomaar in je nadeel vaststellen.
* Salvage-kosten. Stichting Salvage biedt namens alle Nederlandse brandverzekeraars gedupeerden persoonlijke hulp na een brand, blikseminslag, ontploffing, water- of stormschade. Kosteloos tot de eerstvolgende werkdag.
Meer hierover in de Consumenten Geldgids:
https://www.consumentenbond.nl/opstalverzekering/bijzondere-kosten-na-een-calamiteit
Als VvE is het heel belangrijk hoe de opstalverzekering de kosten ná een brand of calamiteit dekt.
Meer hierover in de Consumenten Geldgids:
https://www.consumentenbond.nl/opstalverzekering/bijzondere-kosten-na-een-calamiteit
@Han
Hartelijk dank voor je uitstekende aanvulling!
In veel VvE's lopen die discussies.
Een belangrijk punt is het beperken van schades bij brand. De brandweer specialisten adviseren om een sprinkler installatie bij alle inpandige garages verplicht te stellen. Een andere optie die zij noemen is compartimentering met brandwerende schotten. Het grote voordeel van een sprinkler installatie is dat de brandweer veel meer tijd krijgt om in te grijpen en zo slachtoffers en schade kan beperken.
Andere door de brandweer genoemde maatregelen zoals het parkeren van EV's bij de ingang is moeilijk uitvoerbaar en kostbaar. Dat moet via een notaris die allerlei aktes moet aanpassen.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5400629/elektrische-auto-kortsluiting-brand-moeilijk-te-blussen