Nieuws

Afbouw salderingsregeling uitgesteld tot 2025



Toon eerste bericht

34 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Met ingang van 2025 mag je nog maar een percentage van de elektriciteit die je hebt teruggeleverd in mindering brengen op de hoeveelheid stroom die je hebt verbruikt.

Dus het percentage van de elektriciteit die je hebt teruggeleverd. Ik verbruik uit het net jaarlijks zo'n 500 kWh. Terugleveren zo'n 2000 kWh. Dus pas als ik slechts 25 % (= 500 kWh) van wat ik heb teruggeleverd in mindering mag brengen op de hoeveelheid stroom die ik heb verbruikt ga ik de afbouw van de salderingsregeling pas merken. Dat is in mijn geval dus pas 2030.

Nog sterker. Aangezien energiebedrijven verplicht worden voor de teruglevering een redelijke vergoeding te geven is er zelfs kans dat ik er nog op vooruit ga. momenteel krijg ik € 0,30 per kWh terug.

Reputatie 7
Badge +3

Accu-opslag voor langere tijd? Voor de winter? - Dat is voorlopig totaal onrealistisch (veel te duur & reusachtige accu-installaties).

Dit is uiteraard mijn interpretatie van dat wat ik op Internet kan vinden.

Betreffende seizoensopslag is dat heel simpel. Als je in de zomer al het overschot in batterijen zou opslaan gebruik je die dus per jaar één keer (((ontlading zelfs niet meegerekend))). Dat houdt dus in dat je die hele investering (zo'n €300.000) dus gebruikt voor slechts zo'n 1600 kWh. Dus dat is dus € 300.000 / 1600 kWh = € 187,50 per kWh !

Reputatie 7
Badge +3

In mijn gemeente wordt serieus de mogelijkheid van zgn. "buurtbatterijen” onderzocht, wat dat dan ook moet voorstellen. Liander gaat hierin in ieder geval een adviserende rol hebben.

De noodzaak om slimme meters te vervangen komt vandaag echt niet uit de lucht vallen. Dat is bij iedereen al minstens 4 jaar bekend. 

En in plaats van dure buurtbatterijen zou er beter enige coórdinatie mogen komen hoe in de wijk zonnepanelen worden weggelegd. Als niet alle panelen op het zuiden en westen worden gelegd heb je als gevolg van de oplopende netspanning geen accu's nodig.

Reputatie 7
Badge +3

 Dus heb je een systeem nodig dat voldoende opwek overdag in de winter heeft, gecombineerd met eigen opslag, of je gaat voor die kWu’s ook de normale stroomprijs, inclusief belastingen etc, betalen.

Dat is 1. onbetaalbaar en 2. Vooral totaal zinloos. en 3. werkt zelfs averechts.

  1. Accu's zijn nog steeds duur. Bovendien zou voor dit zinloos extra gebruik van lithium de accuprijzen alleen maar stijgen en dus de energietransistie juist afremmen.
  2. Er is in de winter overdag landelijk geen stroom over. Dus waarom zou je het dan opslaan. Door in de winter overdag stroom op te slaan draaien dus dan dus overdag de gascentrales alleen maar harder.
  3. Door in de winter overdag stroom op te slaan om 's nachts zelf te gebruiken heb je naast het effect dat je overdag de gascentrales harder laat draaien ook nog eens 10 % laad- en ontlaadverlies door het batterijgebruik.
Reputatie 7
Badge +3

De genoemde terugverdientijd van zeven jaar geldt overigens alleen voor panelen die optimaal economisch zijn geínstalleerd. Dus liggen ze te ver op het noorden of leg je een heel klein aantal dan geldt de toezegging van een terugverdientijd van zeven jaar niet.

Reputatie 7
Badge +1

@Anne   Omdat dit in Rijsenhout onder deelname/regie? van Liander is gerealiseerd zou dit ook in mijn gemeente zo geadviseerd kunnen worden, maar op dit moment zijn dit nog intenties, geen concrete plannen.

Een (lokale) accuopslag als tijdelijke buffer (maximaal enkele uren, 1 dag?) is zinvol met name voor “peakshaving” en de ontlasting van het (lokale) netwerk. Zie ook de deelname van Liander.

Accu-opslag voor langere tijd? Voor de winter? - Dat is voorlopig totaal onrealistisch (veel te duur & reusachtige accu-installaties).

Dit is uiteraard mijn interpretatie van dat wat ik op Internet kan vinden.

P.S.: Helaas is de documentatie van het project in Rijsenhout op de website wat magertjes.
Bijvoorbeeld: accucapaciteit in kWh?, max. laad/ontlaadvermogen in kW?, etc. pp.

Reputatie 7
Badge +2

Zoiets mss?
buurtbatterij Rijsenhout - Tegenstroom

Dat is handig voor tijdelijke opslag,
maar gaat niet je opwek uit de zomer tijdens de winter beschikbaar maken?

Het zorgt er wel voor dat niet iedereen binnen een powerwall hoeft te hebben.
En dat het net minder wordt belast met pieken.
Neem ik aan :)

Anne.

Reputatie 7
Badge +1

Naar mijn mening is het huidige uitstel o.a. ingegeven door de onmogelijkheid om nu nog tot 1 januari 2023 de uitrol van de slimme meters (bij alle - ook de nieuwe! - pv-bezitters) te voltooien. En zonder slimme meter geen afbouw van de huidige salderingsregeling.

Netbeheer NL kampt met een schaarste bij de slimme meters m.n. de driefase meters. Oorzaken zijn vermoedelijk de nasleep van corona en de lockdowns in China voor de beschikbaarheid van de benodigde elektronica/chips. Maar ook de capaciteit bij netbeheer NL is qua mankracht beperkt en blijft vermoedelijk nog langer zo. Als je nu een 3-fase aansluiting (met slimme meter) nodig hebt kan dit afhankelijk van de netbeheerder enkele maanden duren.

In mijn gemeente wordt serieus de mogelijkheid van zgn. "buurtbatterijen” onderzocht, wat dat dan ook moet voorstellen. Liander gaat hierin in ieder geval een adviserende rol hebben.

 

Reputatie 7
Badge +2

Nog een jaartje extra 100% en dan het regime dat in 2023 zou starten.
Dus 2 jaar extra 100% gehad.​​​​​​ :)

Er is wel iets te zeggen voor het afbouwen van de salderingsregeling omdat iedereen daar aan meebetaalt en toch vaak naar mensen gaat die het mogelijk niet echt nodig hebben?

Ook zal het net het steeds moeilijker krijgen om als buffer te werken.

En het is natuurlijk de vraag waarom er ueberhaupt naar terugverdien tijd moet worden gekeken.
Mijn TV of auto verdien ik ook nooit terug.

Je zou het ook gewoon als een investering in een vaste lage elektriciteitsprijs kunnen zien
Dan moet je natuurlijk wel je eigen stroom zoveel mogelijk zelf gebruiken voor zaken waar je nu ook al stroom voor gebruikt.

Als je € 3.500,- betaalt voor een systeem dat 3325kWu/jaar opwekt,
dan heb je dus over 20 jaar nog geen 6 cent per kWu betaald.
Als je minimaal 6 cent terug krijgt voor de stroom die je niet direct hebt kunnen gebruiken,
dan blijft het hetzelfde.

Als je echter de helft van de opwek niet zelf gebruikt en niets terug krijgt dan nog kost het je maar 12 cent per kWu.

Als je maar 10% weet te gebruiken kom je op energieprijzen uit zoals je die nu ook aan je energieleverancier betaalt. Dus zo bekeken blijft het interessant?


Voor mensen met een WarmtePomp wordt het wel opletten.
Die gebruiken nl in de winter ‘s nachts energie uit het net. En die kan dan niet meer worden verrekend. Dus heb je een systeem nodig dat voldoende opwek overdag in de winter heeft, gecombineerd met eigen opslag, of je gaat voor die kWu’s ook de normale stroomprijs, inclusief belastingen etc, betalen.

Anne.

Reageer