Skip to main content

Kan Remco de Boer wel rekenen? En wie heeft dat dan nagerekend?
Mensen zonder zonnepalen betalen enkele tientjes per maand aan de energierekening van de buren met zonnepanelen. Het kabinet wil deze stimuleringsregeling afschaffen, maar GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger is daar tot verrassing van de coalitie niet voor. 
Volgens energiedeskundige Remco de Boer krijgen mensen met zonnepanelen nu teveel subsidie. Het kabinet wil van de regeling af, maar op de stem van GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger kunnen ze nog niet rekenen. Remco de Boer: “Ongelofelijk veel mensen hebben zonnepanelen. We zijn nummer twee in de wereld als het gaat om de hoeveelheid zonvermogen per inwoner en nummer één in Europa. Het is een enorm succes.” 
Het is misschien wel te succesvol, vertelt Remco de Boer. “De terugverdientijd is soms nog maar drie jaar. Ze gaan zo’n 25 jaar mee en we hebben ooit met elkaar afgesproken dat ongeveer zeven jaar terugverdientijd netjes is. Die tijd is nu zo kort dat we iets kunnen gaan afbouwen.”
Daar is Suzanne Kröger het niet mee eens. “Er wordt geschetst dat de regeling te succesvol is, maar we zitten in een klimaatcrisis, we zitten in een energiecrisis en we hebben heel veel mensen in energiearmoede. Dan denk ik dat je moet zorgen dat er zoveel mogelijk zonnepanelen op de daken liggen. Je moet zorgen dat er bij sociale huurwoningen of mensen die het tot nu toe niet hebben kunnen betalen ook zonnepanelen komen.”
Volgens Kröger heeft de minister dit niet goed uitgedacht. “Ik vind het heel kwalijk dat we zon niet blijven aanjagen, terwijl het echt het beste is tegen energiearmoede en we eigenlijk geen alternatief hebben.” 

Het is natuurlijk over de top wat onderzoeker, consultant en publicist op het gebied van de energietransitie Remco de Boer over zonnepanelen te berde brengt, en weet daarmee onrust te stoken. 
Aan het begin van zijn betoog zegt hij dat in de zonnige periodes, door de productie van veel zonne energie, de prijs door het overaanbod  daardoor daalt, daar profiteren de niet panelen bezitters dus als enige van, want diegene die panelen heeft krijgt er per KWh minder voor terug. In de winter of in de niet zonnige periodes wordt er nauwlijks opgewekt, ik kan me dan ook niet voorstellen dat mijn buurman dan meer zou moeten betalen dan ik, Remco de Boer zal dan wel de windmolens van de buren bedoelen. 
En dan 3 jaar afbetalen, die man kan echt niet rekenen, of kan ik ze bij hem met veel korting bestellen en ze er door een beunhaas op laten leggen. Ben benieuwd of Rob Jetten daar in gaat trappen. 

Wat mij/ons is gaan storen is de propaganda van onze overheid. Elke Nederlander betaald heffingen op de energie nota die, zoals ons is voorgespiegeld, de subsidie pot moet gaan vullen zodat iedereen mee kan doen. De saldering is ons voorgespiegeld zodat wij de overtollige energie in de winter weer kunnen wegstrepen tegen over de kosten van b.v. de warmtepomp. Volgens onze jaaropgave verbruiken wij 750 kwh rechtstreeks en leveren wij 2000 kwh per jaar terug. Een warmtepomp verbruikt, volgens opgave,  5000kwh per jaar. Zal dus grotendeels in de winter zijn nemen wij aan. Bij de eerste rapporten die wij hebben laten maken zou onze woning “van het gas afkunnen” na een investering van 18000 euro. Echter in de praktijk blijkt dit niet te werken en moet onze woning, uit 1962, geïsoleerd worden moet er een nieuw dak op, warmtepomp en zonneboiler geplaatst worden en moeten de ramen en kozijnen aangepakt worden. Totale kosten 80000 euro. Waar zit hier dan de winst voor een woning eigenaar? want zo wordt het telkens gebracht. wij zijn niet van plannen onze overtollige energie weg te geven aan de energie maatschappij. Echter mogen wij ook niet onze ouwe buurman, die het ook niet breed heeft, een omvormer geven en de helft van onze panelen bij hem aansluiten. Dit mag wel als er collectief een buurt batterij geplaatst wordt zodat mensen die bang zijn voor vieze handjes er weer dik aan kunnen verdienen. Ook valt mij op dat de energie coaches die hier grotendeels als vrijwilliger staan omschreven wel heel erg mee draaien met de overheid. voor ons dan oom de reden om deze mensen niet eens uit te nodigen voor een keuken tafel gesprek. Moest opeens weer denken aan onze zuinige auto al weer jaren terug die wegenbelasting  vrij was. Natuurlijk werd hier gekeken hoeveel procent in een kleine auto reed. Opeens waren mensen bereid om hun dikke auto om te ruilen voor die kleine auto waardoor deze regeling werd afgeschaft, toch een beetje last van een hypocriete overheid? Voor ons is een nota  van 600 euro per maand niet haalbaar. Dus dan toch maar weer volop hout stoken, alhoewel ook hier het verbod niet lang meer op zich zal laten wachten.

Hadden begrepen dat de buurman die geen zonnepanelen heeft ongeveer 3 tientjes per maand mee betaald omdat wij wel zonnepanelen hebben, Hoop echt dat als de saldering eraf is die arme buurman ook 3 tientjes per maand minder gaat betalen. Wij geloven daar niet in, maar oké wij wonen dan ook niet in de Efteling.🤣

Wel als die arme buurman overstapt naar een andere energieleverancier. De extra kosten die de energieleveranciers voor de saldeerders maken om in de winter hun dure fossiele stroom in te kopen om hen gratis te leveren worden immers thans doorberekend in de algehele kWh-prijs. Die dus vooral uw arme buurman nu betaalt.

Een elektrische CV ketel i.c.m. een warmtepomp zou ideaal zijn 

Dat is onzin. Een elektrische cv-ketel is helemaal niet ideaal. 

@klimaat-of-Energie-crisis   Een elektrische cv-ketel mag niet meer. En zonnepanelen hebben a priori niet direct te maken met de “stookkosten” (= kosten voor verwarming), alhoewel - het ecodorp Boekel verwarmt alle woningen volledig met de energie van de zonnepanelen in een eilandoplossing.

Maar dé perfeckte oplossing zal er waarschijnlijk nooit komen.

Blijf ik nog met een ongemakkelijke bewering zitten: Wat hebben nu de stookkosten met zonnepanelen van doen? 
Stoken kent meerdere betekenissen, maar laat ik me op gasverbranding concentreren, dat is o.a.  waar het energie-administratie bedrijven hun geld mee verdienen (het zijn geen producenten van b.v. gas) Het moderne stoken probeert de gas verslindende apparaten uit te bannen, en dat is goed want ze zijn (in kosten) inefficiënt gebleken. Helaas zijn er nog onvoldoende elektrische apparaten die dat karwij volledig kunnen overnemen met gunstige kosten baten verhouding. Een elektrische CV ketel i.c.m. een warmtepomp zou ideaal zijn maar is nog veel te duur in aanschaf. Er worden op dit moment nog steeds huizen gebouwd met radiatoren, dus een betaalbare elektrische CV ketel zal er een keer moeten komen. Of gaan we deze massaal vervangen door warmte/infra rood panelen? 
De perfecte energie oplossing bestaat nog niet, en de vraag is of de klimaatcrisis ons voor gaat. 

Ik denk dat met dat wat @PC hierboven schrijft, de vraag:
“Betaalt de buurvrouw/man meer voor stroom omdat ik zonnepanelen heb?”
grotendeels is beantwoord en ook duidelijk is wat er aan de huidige salderingsregeling mankeert.

En als het dat is wat meneer De Boer eergisteren uiteindelijk heeft bedoeld
c.q. heeft berekend dan heeft hij hierin in zekere zin gelijk.

Over de cijfers - hoeveel tientjes per jaar de buren moeten ophoesten - valt uiteraard te twisten
en trouwens - drie jaar terugverdientijd voor een pv-installatie is niet onmogelijk.

Mijn vraag, die is je ontgaan: Kan Remco de Boer wel rekenen? En wie heeft dat dan nagerekend? 
Niets van je argumenten lijkt hier op in te gaan. 
Nog even voor de duidelijkheid, Remco de Boer is lobbyist bij de grootste bezuinigingspartij van de laatste 50 jaar, n.l. de VVD. Hierbij gaat het nooit over voordeel bij de een, maar altijd over bezuiniging bij de ander. 

Echt een populistisch antwoord, pak er naar believen een steekwoordje uit en ga daar met veel bombarie een tegen betoog voor opzetten Zwarte Glasvezel, ga jij maar aan arme mensen vertellen dat ze meer geld kwijt zijn om te stoken voor de buitenlucht als dat de buurman met zonnepanelen de prijs zou opdrijven en in "3 jaar tijd” al spekkoper zou zijn, dan heeft hij ze namelijk al terug verdiend, kan hij snel nieuwe kopen om nog efficiënter méér stroom op te wekken, zodat de buurman die natuurlijk Henk en Ingrid heten echt populistisch boos kunnen worden. 
met vriendelijke groeten, topic over zonnepanelen en niets anders ! 

Reageer