Zo zit het met de terugverdientijd van zonnepanelen

  • 4 December 2023
  • 73 reacties
  • 1961 Bekeken


Toon eerste bericht

73 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Demissionair kabinet wil de salderingsregeling afbouwen. En dus niet direct afschaffen.

Reputatie 4

Ik sluit me bij de vorige 2 bijdragers aan.  I.v.m. veel schaduw (bomen) leken vroeger zonnepanelen niet goed voor ons weggelegd. in 2015 leken de micro optimizers (MO) zo goed door ontwikkeld dat we wel de stap genomen hebben en alle panelen een MO kregen. Het slechtste paneel zou gedurende over het jaar heen ca 35% minder doen dan de beste. De door  de solarteur gesimuleerde opbrengst halen we heel netjes. 

We zijn er heel blij mee dat we zo bij kunnen dragen. Ik heb de tvt alleen maar globaal geschat en die lag rond de 7 jaar. We hopen er nog lang plezier van kunnen hebben ook al gaat het salderen vervallen. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat wel lachen is, is dat de klimaattop in Dubai het opwekken van zon- en windenergie voor 2030 wil verdrievoudigen. Dus er moet per jaar 1000 gigawatt bijkomen. Nou dat is prima, maar de netbeheerders in Nederland laten geen aansluiting meer toe omdat het net vol zit. Dus hoe moet dat nou? 

 

Die 1000 gigawatt die er bij dan bij moet komen zal dan wel wereldwijd zijn. In het geval van Nederland zou je er een factor 1000 naast zitten.  Maximaal verbruik in NL is nu circa 22 GW (tijdens de piek tussen 18:00 en 21:00 h).

 

Energieopwek.nl - Inzicht in de actuele (near-realtime) opwekking van duurzame energie in Nederland

Reputatie 3

@Driepinter Was in het nieuws, NOS journaal en zo. De klimaattop in Dubai wil dat doel halen. Nederland wordt in het bericht niet afzonderlijk genoemd.

Reputatie 7
Badge +1

Ik ga er van uit dat ik en de meeste mensen met pv op dit moment ca. 30% van de opgewekte stroom zelf verbruiken.
De resterende 70% worden dus door een teruglevertelwerk geregistreerd.

Ik ben er mee bezig het aandeel eigen verbruik tot ca. 35-40% te verhogen, de teruglevering wordt dan ca. 60-65%. Hiervoor zijn aanpassingen in ons verbruikspatroon waarschijnlijk voldoende.

Van de genoemde “70%” (=teruglevering) kan ik op dit moment nog ca. 74% volledig salderen,
voor de resterende 26% “overschot” krijg ik tot april 2025 nog 17,6 ct/kWh.

De “afbouw” van de huidige salderingregeling zou heel misschien per 1 januari 2025 kunnen starten en is dan per 1 januari 2031? compleet. (Ik verwacht dat de afbouw met 1 jaar opschuift.)

Of een verhoging van het aandeel “eigen” verbruik zinvol, mogelijk en vooral rendabel is hangt o.a. van de kostenontwikkeling van tussentijdse opslag af (thuis/buurtaccu - evtl. bidirectioneel laden bij EV's).
Misschien komt er nog een stimuleringsregeling en “sponsoring” door de netbeheerders?  De accusystemen helpen dan waarschijnlijk ook de piek netbelasting in laagspanningsnetten (buurten, wijken) uit te vlakken, dus quasi win-win.

Het aandeel contracten met dynamische tarieven neemt sowieso toe, dan kan een (tijdelijke) opslag misschien eerder rendabel worden.

Just my 6 MWh (opwek)

 

Reputatie 6
Badge

@Polvo55 Je betoog doet vermoeden dat je PV panelen geïnstalleerd hebt om te concurreren met de energie bedrijven: geld (terug) verdienen met leveren van jouw PV energie aan het net.

Je vergeet hierbij het directe verbruik van zelf opgewekte energie achter de meter. Dat is nu juist waar het met eigen PV-panelen wel om gaat. Je moet voorkomen dat je dure energie moet inkopen.

Terugleveren is het minst “slimme” wat je kunt doen. Zorg dat je alles slim verbruikt voordat de saldering eraf gaat.

Reputatie 1

Wat wel lachen is, is dat de klimaattop in Dubai het opwekken van zon- en windenergie voor 2030 wil verdrievoudigen. Dus er moet per jaar 1000 gigawatt bijkomen. Nou dat is prima, maar de netbeheerders in Nederland laten geen aansluiting meer toe omdat het net vol zit. Dus hoe moet dat nou? 

 

Heel simpel. Bouw het op plekken waar het niet in de weg staat. Als de rechte rijbaan op de snelweg compleet vast staat, moet je dan misschien op de linkerbaan gaan rijden of eis je dat auto’s op elkaar geplaatst worden zodat iedereen op de rechterbaan kan rijden?

Reputatie 1


@N.S Kregen we maar de marktprijs, op dit moment is de vergoeding 20 tot 25% van de kale marktprijs.
Ik vind dat de energie maatschappijen krokodillen tranen huilen.
Ze vinden zelf dat ze voor de in de zomer goedkope opgewekte stroom in de winter dure stroom moten leveren.
Dat klopt wel, maar ze leveren in de zomer ook goedkope energie terwijl ze wel de volle contract prijs krijgen.
 

Waarom dan geen dynamisch contract? Vaste energieleveranciers moeten nu ook gewoon jou het volle pond betalen terwijl de prijzen op dat moment ook negatief kunnen zijn. Bovendien zit er bij vaste leveranciers een opslagtarief, risico-, en winstmarge in je tarieven gebouwd.

Ik ben deze zomer verhuisd. Had zonnepanelen en overweeg aanschaf voor nieuwe huis. Al met al blijft het een goede investering. Het grootste probleem nu voor mij is: hoe vind ik een goede, betrouwbare en bonafide leverancier/installateur? Je hoort de laatse tijd van instalatiebedrijven die failliet gaan of dreigen te gaan (teruglopende markt), en ook van beunhazen (smalle marges...). Geeft Eigen Huis hierover ook advies?    

Reputatie 2

Waarom dan geen dynamisch contract? Vaste energieleveranciers moeten nu ook gewoon jou het volle pond betalen terwijl de prijzen op dat moment ook negatief kunnen zijn. Bovendien zit er bij vaste leveranciers een opslagtarief, risico-, en winstmarge in je tarieven gebouwd.

Ja, dat is nu net wat ik bedoelde met krokodillen tranen, de prijs kan in de zomer op piek momenten even negatief zijn, maar dat zijn maar enkele dagen over en heel jaar.
Voor de resterende 95% van de tijd verdienen ze goed.

Dynamische contracten zijn voor zonnepaneelhouders no go.
Ik ken de jubel verhalen van afgelopen zomer wel, maar die mensen hebben nog geen dure winter meegemaakt.
Die jubel stemming zal dan heel snel verdwijnen.

Reputatie 2

Baseer je op feiten, realiteit en gezond boerenverstand. Zelf energie opwekken heeft zin als je ook een vorm vindt om je energieverbruik daarmee te verminderen. Hoe slimmer je dat doet des te meer financieel voordeel zul je daarvan hebben. 

 

@jvdleeuw 
Energieverbruik verminderen zal niet gebeuren, eerder meer omdat het toch gratis is.
Maar je bedoeld natuurlijk minder van het net.

In de praktijk zal je ongeveer een derde zelf gebruiken, bij de volledige saldering is dat 100 % omdat je de resterende twee derde later kunt gebruiken.

Als je het eigen gebruik wel mee neemt (wat je terecht opmerkte en ik in mijn voorbeeld niet deed) dan nog zal de terug verdien tijd drie keer zo lang worden, van gemiddeld 7 naar 21 jaar als je de fooi per kWh wegstreept tegen de extra kosten die ze berekenen.
Dat is de normale levensduur van zonnepanelen en is het financieel niet meer interessant.

Er zijn maar een handjevol mensen die het voor het milieu doen, het gros echt voor het geld.

Nergens is te zien in de zgn terugverdientijd het feit dat omvormers regelmatig afgeschakeld worden en dat de verwachting is dat dat in de toekomst voorlopig nog sterk zal toenemen.

Reputatie 6
Badge

@jvdleeuw 
Energieverbruik verminderen zal niet gebeuren, eerder meer omdat het toch gratis is.
Maar je bedoeld natuurlijk minder van het net.

In de praktijk zal je ongeveer een derde zelf gebruiken, bij de volledige saldering is dat 100 % omdat je de resterende twee derde later kunt gebruiken.

Als je het eigen gebruik wel mee neemt (wat je terecht opmerkte en ik in mijn voorbeeld niet deed) dan nog zal de terug verdien tijd drie keer zo lang worden, van gemiddeld 7 naar 21 jaar als je de fooi per kWh wegstreept tegen de extra kosten die ze berekenen.
Dat is de normale levensduur van zonnepanelen en is het financieel niet meer interessant.

Er zijn maar een handjevol mensen die het voor het milieu doen, het gros echt voor het geld.

@Polvo55 Je gaat wel een beetje kort door de bocht in je argumentatie om dingen niet te doen. Daarbij doe je jezelf financieel toch wel tekort.

Energie is alleen “gratis” als je die onttrekt aan zelf opgewekte (elektrische) energie. Verbruik op andere vormen van energie zoals gas en benzine laat je gemakshalve buiten beschouwing maar die tellen wel degelijk mee en juist daar zitten vaak de echte voordelen.

Maximalisatie van eigen gebruik is de sleutel tot eigen voordeel. Iedereen die in PV-panelen investeert weet dat de salderingsregeling op enig moment zal aflopen en dat het echte voordeel pas op de langere termijn een rol gaat spelen. Tenminste, als je het slim aanpakt.

Ik rijd nu 5 jaar een elektrische auto en ben 6 jaar van het gas af. Mijn jaarlijkse energie+benzine rekening is “0”. De uitgespaarde energie kosten zijn besteed  aan een slimme thuisaccu waarmee mijn directe verbruik van eigen opgewekte PV-energie van 35% naar 75% is gestegen. M.a.w. ik ben bijna klaar voor het einde van de salderingsregeling.

Reputatie 7
Badge +1

@KoningboloDat min of meer onregelmatig “afschakelen” is in vergelijking met de andere invloeden op de tvt relatief onbeduidend.

Reputatie 6
Badge

Nergens is te zien in de zgn terugverdientijd het feit dat omvormers regelmatig afgeschakeld worden en dat de verwachting is dat dat in de toekomst voorlopig nog sterk zal toenemen.

Omvormers worden niet afgeschakeld, omvormers schakelen zichzelf om veiligheidsredenen uit als er door onvoldoende verbruik de netspanning achter de meter boven de 253 volt wordt opgejaagd.

Dit is marktwerking; iedereen wil tegelijkertijd leveren, bij te weinig vraag dalen de prijzen.

Dat hangt er dus helemaal vanaf hoe vaak ja afgeschakeld wordt en het feit dat nergens in de berekeningen wordt meegenomen terwijl het voor een hoop mensen wel degelijk relevant kan zijn.

Vrees dat na afschaffing van salderingsregeling het volgende proefballonetje door vd Bron wordt opgelaten  helemaal geen vergoeding meer voor teruggeleverde stroom of zelfs betalen voor stroom terugleveren op het net. (Rob Jetten sprak over 80procent van  leveringsprijs dat blijkt mooie worst voorhouden zijn geweest)  vd Bron begon met testen van de markt met  € o,o5 te betalen voor teruggeleverde stroom. Er kwamen weinig of geen reacties, dus prompt heeft nu elke leverancier zijn contracten aangepast en is de hoogste prijs voor terugleveren € 0,09 en ook nog zijn de  vaste leveringskosten soms met 50 procent verhoogt. Lijkt hier nu op monopolistische markt met onderlinge prijsafspraken

Dus heel veel werk aan de winkel voor opvolger van Rob Jetten

Reputatie 7
Badge +1

@J.J.vanE   Dat met de opvolger van Rob Jetten kan nog wel even duren, of niet? En wat gebeurt er in de tussentijd?

Vermoedelijk niet veel. En dan?: “Willen jullie meer of minder (TLV)?” - “O.k., dan regelen we dat.”

De terugverdientijd van zonnepanelen is korter geworden, blijkt uit cijfers van Milieu Centraal. Maar onzeker blijft hoe deze zich in de toekomst precies zal ontwikkelen. Vereniging Eigen Huis vindt dat de politiek een redelijke terugverdientijd moet garanderen.  

De afgelopen tijd was er veel te doen over zonnepanelen. De prijzen schommelden, het demissionair kabinet wil de salderingsregeling afschaffen en verschillende energieleveranciers namen maatregelen gericht op zonnepaneeleigenaren. Denk aan een heffing voor klanten die zonnestroom terugleveren aan het elektriciteitsnet. Hierdoor vroegen veel consumenten zich af hoe het zit met de terugverdientijd. 

Milieu Centraal berekende drie scenario's. Daarover lees je meer in ons laatste nieuwsbericht op de website.  

Heb jij al zonnepanelen? Zo ja, wanneer denk jij dat je ze hebt terugverdiend? Zo nee, spelen de onzekerheden een rol in de overweging tot aanschaf van de zonnepanelen? Laat het hieronder weten! 👇🏼

De terugverdientijd van de panelen is niet de kern. Via zonnepanelen en saldering word gebruik van warmtepompen pas echt interessant, Milieucentraal kan beter de combinatie van zonnepanelen en warmtepomp berekenen, en wat het betekend als salderen dan verdwijnen gaat

Meer zelf opgewekte stroom direct gebruike roept men steeds. Kan ik doen met de vaatwasser maar veel meer opties heb ik niet. Ben een gemiddelde Nederlander die gewoon naar zijn werk moet. 
waar ik niemand over hoor spreken is het opgewekte vermogen versus eigen gebruik per jaar. Men heeft vaak veel meer vermogen op het dak dan wat op jaar basis de eigen behoefte is. Kan daar nog naar gekeken worden?

Als je in het bezit bent van een warmtepomp, zoals de overheid wil, heb je veel stroom nodig in de winter (zeker ‘s nachts) als er weinig opbrengst is. In de zomer heb je veel meer opbrengst dat dat je nodig bent. Dus als het salderen verdwijnt kom je voor een grote kostenpost te staan

Mag ik ook even vermelden dat hier in Drenthe in de gemeente Borger-odoorn Enexis en de zonnepanelen leveranciers regelen dat bij 253 volt spanning op het net de omvormers automatische worden uitgeschakeld je kan dan dus niet terug leveren en dus ook niets meer opslaan je panellen werken en slijten maar regelen geen rendement.  

Dus mijn terug verdientijd zit nu op 18 jaar

neem van mij aan dat ik dat goed heb bereken

5500 watt panelen 

berekend rendement ivm bomen 4400 watt

netto dit jaar 2800 watt terug geleverd 

elke dag om 11,00 word bij  volledige zonneschijn mijn omvormer uitgeschakeld van 5000 watt naar 0 en dan gaat de omvormer (staan flipperen) noem ik het aan en uit gedurende 1 uur  of langer al naar gelang de spanning op het net 

 

ik ga nu zelf met victron apparatuur een thuis opslag maken icm met de auto om stoom op te slaan die dus vanaf 10,30 openstaat om accu en auto op te laden zodat ik na 17,00 stroom ga gebruiken uit de accu en auto

straks nog een onzichtbare windmolen voor de winter  dan is het klaar 

doei  het energie net en bedrijven

Reputatie 7
Badge +1

@J.F.D  Jouw verhaal is fantastisch en zeer anekdotisch

en klopt voor geen (elektriciteits)meter.

Enexis (de netbeheerder) kan in NL de omvormers niet op afstand uitschakelen,
dat doet de omvormer (conform de regels) namelijk zelf!
De zonnepaneelleveranciers hebben hier überhaupt geen (wettelijke) rol in.

Wat is volgens jou het verschil tussen watt en kilowatt en kilowattuur?

"Berekend rendement 4400 watt”
“netto dit jaar 2800 watt terug geleverd” 

Wat???

Maar je hebt al één “slimme” oplossing gevonden, tijdelijke opslag van de kWh's in een thuisaccu of de EV laden. Dit helpt bij jouw probleem en helpt misschien ook nog het net iets te ontlasten.

Wat jouw omvormer betreft - je hebt waarschijnlijk nog een ouder type.

Mijn omvormer regelt zijn vermogen namelijk iets terug als zijn netspanning
in de buurt van 253 V dreigt te komen.
- Gelukkig was de hoogste spanning hier "maar” iets van 248 -249V.
Verder schakel ik automatisch een paar zinvolle verbruikers in, bijvoorbeeld een elektrische boiler.

YMMV

P.S.: Zie ook mijn wat algemener gehouden bijdrage eerder in dit topic

De zonnepanelen weer fors goedkoper, volgens Milieu Centraal. Als handvat wordt gebruikt dat 10 panelen in 2022 nog 7.500 euro kostten en nu 5.000 euro. In 2019 betaalde ik daarvoor 3.000. euro. In relatie daarmee dus niets fors goedkoper, maar fors duurder. Het blijkt maar weer welke maatstaven er worden gehanteerd. In het voorbeeld wordt uitgegaan van 10 cent terug verdiend vergoeding; ik krijg 5 cent.

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat Milieu Centraal voor de eigen parochie aan het preken is. Kijk uit VeH om hier niet in mee te gaan.

Reputatie 6
Badge +1

@J.F.D 

Het berekende vermogen kan ook wel eens iets fout zijn. Geheel afhankelijk van waar de bomen staan en hoe hoog. Normaal gaan ze uit van 85 % van je Wattpiek. Zo heb ik ook wel last van wat bomen, maar haal ik bijna ieder jaar nog 100% van mijn Wattpiek met de solaredge omvormer.

 

Het verloren verlies door het uitschakelen van de omvormer valt meestal wel mee. Al vind ik om 11.00 uur uitschakelen wel erg vroeg. Als echt de spanning vaak boven de 250 Volt is, heb je wel kan dat Enexis daar wat aan gaat doen. Dat kan nog wel eens wat jaren duren, omdat je niet in de enige wijk woont waar dat gebeurt.

Wat jaren geleden had ik ook de spanningen die boven de 240 Volt kwamen. Maar sinds enkele jaren kom ik nooit meer boven de 233 Volt. Nu woon ik wel naast een hoogspanningsstation, maar ook in een wijk waar meer dan 60 % panelen heeft.

@H.W. 

Leuk plan, maar hoe moet dat met mensen die bijplaatsen of hun panelen vervangen.

Ik ben meer voor een subsidiesysteem zoals we hebben met isolatie en elektrische auto's. Beter controleerbaar en goed uitvoerbaar.

Ik zit te denken over zonnepanelen. En ik heb nog een oude energiemeter met zo'n terugdraaiende schijf. klopt het dat ik dan dus minder panelen op mijn dak hoef te leggen? want terug leveren hoeft van mij niet. 

Reageer