Vraag

Intergas Xtreme 36 sensoren uitlezen

  • 15 November 2020
  • 62 reacties
  • 13226 Bekeken


Toon eerste bericht

62 reacties

Ik heb inmiddels wat contact gehad met Intergas. Ik heb de installatiecursus voor de XTreme ketel online doorlopen (en een certificaat behaald :))
​​​​​​en ook meteen een mail gestuurd met de vraag hoe het nu met parameter P011 zit.

Voor mijn ketel, de HR Xtreme36 zou die standaard op 16 of 13% moeten staan (16% volgens de documentatie van de cursus, 13% volgens de dame van Intergas in de e-mail), maar hij kan niet lager ingesteld worden dan 22%. 

<knip>

Bij de XTreme36 is de 100% bovenwaarde gelijk aan 25.7 kW (de opgegeven 36.3 kW is bij 125%, raar maar waar). 22% van 25.7 is 5.65 kW, maar zelfs dat zie ik niet op het scherm. Het vermogen daalt naar 7 kW en daarna valt de ketel uit.

<knip>

Haha ik heb die installatiecursus ook gedaan, de voordelen van Coronatijd dat dit ineens kan :-)

blijft dus toch nog een mysterie waarom de ketel bij 7Kw alweer afschakelt.

juist voor die lage modulatie heb ik deze ketel gekocht!

P011 had ik nog niet ontdekt, maar helaas hoef ik daar ook nog niet te veel van te verwachten…

morgen maarr eens proberen

Reputatie 7
Badge +2

Begrijp ik nu goed dat als aan een bestaande - ‘knip en plak’ - CV installatie (het is niet geheel duidelijk hoe de leidingen lopen) vloerverwarming wordt toegevoegd,
je vervolgens met zone-kleppen, aparte thermostaten en
vloerverwarming- en CV-tuning aan de gang moet om de boel een beetje fatsoenlijk te laten werken? :scream:

Of is het een kwestie van aanzetten en gaan met die banaan? :)
 


Anne.
​​​​​​​

Stan, bij;  “Dank voor de P91 tip bij de 3-wegklep; ik heb deze nu van 1 naar 3 gezet. “. Denk dat je hier de C020 - P090 instelling bedoeld ?

Deze instelling stond hier al enige ‘Postingen’ terug gemeld. 

Over je vermogen terug naar 30 %, (= 7,6 kW), terwijl je vloer een berekend vermogen van 10,25 kW afgeeft. Denk dat dit wel erg laag is. Daarnaast, voor een snelle opwarming mag er best een hoger vermogens instelling zijn. Juist de Xtreme heeft een breed Modulerend vermogens software. Zou  niet onder de 12 á 15 kW gaan (Xtreme30 = 70 %, Xtreme36 = 55 😵.

Stan: “Hierbij ook P035 Stappenmodulatie weer op 0 gesteld.”.  Zou deze gewoon op 1 houden.

Bij het Topic; “Intergas Xtreme, koud huis?”  heb ik een stappenplan geplaatst over het inregelen van de pomp capaciteit (flow).

Is er goed weer voor :sunglasses: , succes Rob.

Hoi Rob, dank voor je reactie. Ik bedoelde inderdaad P090 via C020 toegang. Ik heb het vermogen omhoog gebracht om te zien wat dit met de aanwarmtijd gaat doen. P035 stappenmodulatie weer op 1 gezet, maar dacht dat ik dit aan de thermostaten moet overlaten. Wellicht heb je meer achtergrond hierbij? Ben ook geïnteresseerd in wat er achter de parameters in toegang C020 zit. Ik heb wel flarden informatie maar niet het complete plaatje zeg maar. Niet dat ik zaken ga lopen veranderen maar dit is puur informatief. 

Stan

Reputatie 5
Badge +1

Stan, bij;  “Dank voor de P91 tip bij de 3-wegklep; ik heb deze nu van 1 naar 3 gezet. “. Denk dat je hier de C020 - P090 instelling bedoeld ?

Deze instelling stond hier al enige ‘Postingen’ terug gemeld. 

Over je vermogen terug naar 30 %, (= 7,6 kW), terwijl je vloer een berekend vermogen van 10,25 kW afgeeft. Denk dat dit wel erg laag is. Daarnaast, voor een snelle opwarming mag er best een hoger vermogens instelling zijn. Juist de Xtreme heeft een breed Modulerend vermogens software. Zou  niet onder de 12 á 15 kW gaan (Xtreme30 = 70 %, Xtreme36 = 55 😵.

Stan: “Hierbij ook P035 Stappenmodulatie weer op 0 gesteld.”.  Zou deze gewoon op 1 houden.

Bij het Topic; “Intergas Xtreme, koud huis?”  heb ik een stappenplan geplaatst over het inregelen van de pomp capaciteit (flow).

Is er goed weer voor :sunglasses: , succes Rob.

Omdat de HT zone mijn bovenverdieping is (als LTV) ga ik binnenkort de thermostaten omprikken op de ketel zodat LTV beneden terug kan gaan moduleren obv P32 en P31. Ik stoei overigens nog wel met de meest ideale Flow-instellingen..Hoe zou ik vanuit het legplan met aantal meters en ventielinstellingen de ideale doorvoer kunnen berekenen? Iemand suggesties? Alvast dank !

Hallo Stan. Het op X12 en X13 ‘omprikken’ van de Thermostaten heeft geen zin. De functie zit in de Software achter klem X12 / X/13.  Klem X13 is de ‘standaard’ (enkele) Thermostaat aansluit klem. Klem X 12 is ‘Optioneel', dus afhankelijk van parameter (C020) 090 bestemd voor: 0 = geen functie,  1 = LT/HT regeling met gescheiden temperatuur instellingen, 2 = Weersafhankelijke regeling / Vorst beveiliging (buitenvoeler), 3 = 2-Zone regeling (2 of 3-weg klep) met behoud van de Modulerende vermogen en pomp capaciteit instellingen.

Een vraag: Ik lees “ Omdat de HT zone mijn bovenverdieping is (als LTV)” .  Bedoel je hiermee, dat je ook op de 1e verd. een LTV (= , 55 graden)  verwarmingsinstallatie heb ? Dus beide groepen LTV zijn ?  Zo ja, probeer dan parameter 090 op 3, zodat voor beide zones dezelfde ingestelde “Vermogens Modulatie” en “Max / Min Pomp capaciteit” Modulatie (en aanvoer temperatuur) werkt.

Een Modulerende ‘ruimte'-thermostaat heeft zeker bij een vloerverwarming een toegevoegde waarde. Een vloer (door zijn massa) reageert traag op verwarmen en/of afkoeling. Juist met een goede en zelflerende Modulerende thermostaat voorkomt dat de vloer teveel opwarmt voordat de thermostaat de CV uitschakelt. Door het vroegtijdig terug moduleren bij warmte vraag (ketel vermogen), blijft de ruimte temperatuur constanter. Honeywell Modulerende thermostaten kun je zelfs voor programmeren op de reactie van de warmte bron; Snel, middel, traag (bij vloerverwarming).

Beste heer Dekker, ik word blij van deze informatie. Ja, ik heb zowel beneden als boven LT vloerverwarming elk met een eigen Intergas ComfortTouch Thermostaat (op X13 en X12). Ik bedacht me achteraf dat omprikken van de 2 TH ook niet handig is aangezien de TH beneden op X13 ook aan een Intergas Gateway hangt. Dank voor de P91 tip bij de 3-wegklep; ik heb deze nu van 1 naar 3 gezet. De Waarden op P050 en P060, en P059 zijn, en waren allen 40 graden. Ik heb P057 (reactie OT-TH) weer omgesteld van 2 (aan-uit functie) naar 1 zodat de beide ComfortTouch Thermostaten weer gaan moduleren. Hierbij ook P035 Stappenmodulatie weer op 0 gesteld. Bij normale (90% van het jaar) weersomstandigheden heb ik het vermogen begrensd op 30% (7.6Kw). Er ligt volgens legplan 10.250 Watt aan Vloerverw.  Met de flow ben ik nog aan het stoeien. Ik nijg naar een constante flow door het ontbreken van afsluiters maar wellicht zijn er nog aanvullende tips op dit Forum ?

Reputatie 5
Badge +1

Omdat de HT zone mijn bovenverdieping is (als LTV) ga ik binnenkort de thermostaten omprikken op de ketel zodat LTV beneden terug kan gaan moduleren obv P32 en P31. Ik stoei overigens nog wel met de meest ideale Flow-instellingen..Hoe zou ik vanuit het legplan met aantal meters en ventielinstellingen de ideale doorvoer kunnen berekenen? Iemand suggesties? Alvast dank !

Hallo Stan. Het op X12 en X13 ‘omprikken’ van de Thermostaten heeft geen zin. De functie zit in de Software achter klem X12 / X/13.  Klem X13 is de ‘standaard’ (enkele) Thermostaat aansluit klem. Klem X 12 is ‘Optioneel', dus afhankelijk van parameter (C020) 090 bestemd voor: 0 = geen functie,  1 = LT/HT regeling met gescheiden temperatuur instellingen, 2 = Weersafhankelijke regeling / Vorst beveiliging (buitenvoeler), 3 = 2-Zone regeling (2 of 3-weg klep) met behoud van de Modulerende vermogen en pomp capaciteit instellingen.

Een vraag: Ik lees “ Omdat de HT zone mijn bovenverdieping is (als LTV)” .  Bedoel je hiermee, dat je ook op de 1e verd. een LTV (= , 55 graden)  verwarmingsinstallatie heb ? Dus beide groepen LTV zijn ?  Zo ja, probeer dan parameter 090 op 3, zodat voor beide zones dezelfde ingestelde “Vermogens Modulatie” en “Max / Min Pomp capaciteit” Modulatie (en aanvoer temperatuur) werkt.

Een Modulerende ‘ruimte'-thermostaat heeft zeker bij een vloerverwarming een toegevoegde waarde. Een vloer (door zijn massa) reageert traag op verwarmen en/of afkoeling. Juist met een goede en zelflerende Modulerende thermostaat voorkomt dat de vloer teveel opwarmt voordat de thermostaat de CV uitschakelt. Door het vroegtijdig terug moduleren bij warmte vraag (ketel vermogen), blijft de ruimte temperatuur constanter. Honeywell Modulerende thermostaten kun je zelfs voor programmeren op de reactie van de warmte bron; Snel, middel, traag (bij vloerverwarming).

Wellicht nog een aanvulling voor de gebruikers van de Xtreme modellen icm LTV; bij toepassen van 2 thermostaten en een LT/HT regeling volgt de modulaire pomp alleen op  HT het bereik tussen P32 en P31. Op de LT zone is altijd het maximaal ingestelde pomptoerental in gebruik. 

Dit lees ik in de handleiding van de zoneregeling van Intergas. 

Heb het even uitgeprobeerd op onze 2-zone instelling.  Stan zijn constatering is (waarschijnlijk) alleen van toepassing, als je ook de LT / HT temperatuur waarde ingeregeld heb.

Bij gebruik van één T regeling en zone verdeling (2-weg of 3-weg klep), heeft zowel Zone 1 (gestuurd door Thermostaat 1) als Zone 2 (gestuurd door Thermostaat 2)  dezelfde modulerende vermogen en pomp eigenschappen. 

Voordeel hierbij van de Xtreme op de HREco is, dat op de Xtreme beide thermostaten via “OpenTherm” communiceren (moduleren). Bij de HREco mag alleen T2 modulerend zijn, T1 moet een aan/uit model zijn.

P.S. Wij hebben met de 2-weg klep dicht op T1 een erg klein CV circuit. De ketel moduleert erg snel terug naar een lage pomp capaciteit ( = 29 % ). Deze zomer dus weer een ‘pijpfitters’-klusje, de slaapkamer BG aan Zone-1 koppelen.

Goedemorgen, daar zou dhr Dekker zeker gelijk in kunnen hebben. In de bijlage de werking en parameters van de 2 en 3 weg klep. De Xtreme kan inderdaad 2 OT thermostaten aansturen , maar ik twijfel aan het nut hiervan bij LT vloerverwarming. Ik heb beide thermostaten toch teruggezet naar aan/uit regeling en laat de ketel op aanvoertemperatuur 40 graden moduleren. Dat deed hij dus enkel bij de HT zone, en zo ben ik gaan uitzoeken waarom. Omdat de HT zone mijn bovenverdieping is (als LTV) ga ik binnenkort de thermostaten omprikken op de ketel zodat LTV beneden terug kan gaan moduleren obv P32 en P31. Ik stoei overigens nog wel met de meest ideale Flow-instellingen..Hoe zou ik vanuit het legplan met aantal meters en ventielinstellingen de ideale doorvoer kunnen berekenen? Iemand suggesties? Alvast dank !

Reputatie 5
Badge +1

Wellicht nog een aanvulling voor de gebruikers van de Xtreme modellen icm LTV; bij toepassen van 2 thermostaten en een LT/HT regeling volgt de modulaire pomp alleen op  HT het bereik tussen P32 en P31. Op de LT zone is altijd het maximaal ingestelde pomptoerental in gebruik. 

Dit lees ik in de handleiding van de zoneregeling van Intergas. 

Heb het even uitgeprobeerd op onze 2-zone instelling.  Stan zijn constatering is (waarschijnlijk) alleen van toepassing, als je ook de LT / HT temperatuur waarde ingeregeld heb.

Bij gebruik van één T regeling en zone verdeling (2-weg of 3-weg klep), heeft zowel Zone 1 (gestuurd door Thermostaat 1) als Zone 2 (gestuurd door Thermostaat 2)  dezelfde modulerende vermogen en pomp eigenschappen. 

Voordeel hierbij van de Xtreme op de HREco is, dat op de Xtreme beide thermostaten via “OpenTherm” communiceren (moduleren). Bij de HREco mag alleen T2 modulerend zijn, T1 moet een aan/uit model zijn.

P.S. Wij hebben met de 2-weg klep dicht op T1 een erg klein CV circuit. De ketel moduleert erg snel terug naar een lage pomp capaciteit ( = 29 % ). Deze zomer dus weer een ‘pijpfitters’-klusje, de slaapkamer BG aan Zone-1 koppelen.

Wellicht nog een aanvulling voor de gebruikers van de Xtreme modellen icm LTV; bij toepassen van 2 thermostaten en een LT/HT regeling volgt de modulaire pomp alleen op  HT het bereik tussen P32 en P31. Op de LT zone is altijd het maximaal ingestelde pomptoerental in gebruik. 

Dit lees ik in de handleiding van de zoneregeling van Intergas. 

Reputatie 4

25 Januari een nieuwe (eenzelfde) verdeler gekregen. Raar maar waar, de oude instellingen van mijn cv gaven daarna een pendelende CV. Daarom opnieuw begonnen.

Vermogen op 40, pomp op 60/30.
Na een tijdje branden een resultaat dat vergelijkbaar is.
Vermogen 6/7, pomp op 38 en rookgassen 34.
Ik denk dat ik er hiermee zo'n beetje ben. Lijken mme mooie waarden.

Misschien nog wat kleine aanpassingen proberen maar eerst door de warmere periode van komen de week heen.

Reputatie 5
Badge +1

Eindelijk een (wat) kouder weekend (30 - 31 jan. 2021)

Rond 09h00;  Buitentemp = 0 graden, binnen temp 20 graden, vloer opp. 22,5 graden,  circulatie water vloer = 32 graden.

Ik lees op het ‘variabele'-menu de volgende waardes uit: Aanvoer temp. 47 graden, Vermogen (F) = 11 kW, Pomp cap. = 45 %, Rookgas = 34 Graden  (HR waarde < 56 graden)

Rond 12h00: Buitentemp = 3 graden, binnen (gehele woning !) op 20 graden, circulatiewater vloer = 35 graden.

Ik lees op het ‘variabele'-menu de volgende waardes uit: Aanvoer temp. 40 graden, Vermogen (F) = 6 kW, Pomp cap. = 45 %, Rookgas = 34 Graden.

Om 13h30 gaat de CV geheel uit (mede dankzij de zoninstraling)

Het vermogen regelt dus keurig van 100 %, ( 22,2 kW) binnen een uur terug naar 11 kW. De ondergrens zou, (volgens Intergas) moet terug moduleren naar 4,0 kW. Maar bij 6,0 kW slaat de CV af.  Met deze gegevens de “Max Capa.” van de CV pomp terug gezet naar 55 %. 

Die 6 kW minimaal klopt wel met de ingestelde ‘Ondergrens brander’ van 27 % ( 27 % van 22,2 kW = 5,99 kW )  Pas bij een instelling van 18 % komt de ketel op de opgegeven ‘Ondergrens’ van 4 kW. Maar Parameter C020 - P011 (ondergrens brander) staat geblokkeerd voor een lagere waarde als de 27 %. Intergas heeft (tot op heden)  daar geen reactie op gegeven.

 

Aanvulling 01 feb. 2020:

Onze L/L warmtepomp krijgt een maand rust. Ga de gehele maand februari (tenzij de temperatuur boven de 10 graden komt) met de Xtreme experimenteren. Zal op dit item regelmatig ervaringen delen.

Rond 17h00 zakte de zon achter onze horizon en dat merk je meteen. Rond 17h30 sloeg de CV weer aan (ruimte thermostaat hele dag op 20 graden). De opstart was:

Aanvoer temp. 38 graden, Vermogen (F) = 15 kW, maar zakte al snel terug naar 13 kW. en rond 17h50 terug naar 11 kW. Pomp cap. varieerde tussen de 45 en 50 %,  Rookgas = 34 Graden  (HR waarde < 56 graden). Kortom, mag blijven !

Aanvulling 02 feb. 2020;

Afgelopen nacht (1 op 2 feb.) de CV uit gezet ! Dus deze ochtend start de CV met een (relatief) koud huis van 18 graden en een vloerwater temperatuur van 23 graden.

De Xtreme gaat er meteen op 100 % vermogen  tegenaan. Max. pomp Capa = 59 % (de max ingestelde waarde is 55 % !! ). Aanvoertemp = 54 (55 max.), de temperatuur van de warmte wisselar komt op 72 graden (!), de rookgastemp. = 50 graden (blijft dus mooi onder de 59 graden HR-waarde)

Maar het meest opmerkelijke; het uitgelezen vermogen is 24 kW !!, terwijl de Xtreme30  specificaties max. 22,2 kW  bij 55 graden  vermelden.

De pomp modulatie bijgesteld van max. 60 % en min. 25 %.

Goednieuws (!), er komt komende week (6) een koudefront deze kant op.

 

Reputatie 5
Badge +1
  • Blihi ; Heldere toelichting ! ! !

Je bevestigd hiermee, dat ik inderdaad al experimenterende op de goede route was met de ‘gemengde’ (vloer + radiatoren) CV installatie.

Max. vermogen terug zetten, veranderd inderdaad niets aan de ondergrens van 27 % (Xtreme 30) , maar beperkt wel de ‘modulatie'-range (100/27=3,7 of, bijvoorbeeld zoals RobvanV aangeeft 40/27=1,5). Aan de P011 instelling ga ik voorlopig niets veranderen. Eerst maar eens de resultaten monitoren *)

En inderdaad:  (te hoge flow geeft geluiden, maar minimaal op de waardes in tabel 7.4), de ketel was met de ochtend opstart op max. flow = 60 % al een stuk rustiger. Met bovenstaande uitleg, de max. flow verder terug gezet naar 50 % = + 1200 l/hr.  (Min. nog even op 30 % = 500 l/hr gelaten).

Bedankt voor het delen van deze informatie, Rob.

*) even een koude periode afwachten 

Ik heb inmiddels wat contact gehad met Intergas. Ik heb de installatiecursus voor de XTreme ketel online doorlopen (en een certificaat behaald :)) en ook meteen een mail gestuurd met de vraag hoe het nu met parameter P011 zit.

Voor mijn ketel, de HR Xtreme36 zou die standaard op 16 of 13% moeten staan (16% volgens de documentatie van de cursus, 13% volgens de dame van Intergas in de e-mail), maar hij kan niet lager ingesteld worden dan 22%. 

De 27% die jij noemt komt inderdaad overeen met 6 kW. De bovenwaarde bij 100% is bij de XTreme30 22.2 (voor CV) en 27% * 22.2 = 5.99 kW. Ik had daar een waarde van 18% verwacht en bij de XTreme24 een waarde van 26%.

Bij de XTreme36 is de 100% bovenwaarde gelijk aan 25.7 kW (de opgegeven 36.3 kW is bij 125%, raar maar waar). 22% van 25.7 is 5.65 kW, maar zelfs dat zie ik niet op het scherm. Het vermogen daalt naar 7 kW en daarna valt de ketel uit.

 

 

Het toerental heeft niet zoveel met het type gas te maken, want dat stel je in op het gasblok. Een andere calorische waarde van het gas betekent een andere minimale voordruk (in Nederland: 25 mBar). Het is de ventilator die een bepaalde hoeveelheid lucht aanzuigt op basis van het toerental.

 

Mijn flow is constant ingesteld op 50% (parameters 31 en 32 allebei op 50). Dat is de snelheid waarmee de pomp draait (ik moet die constant houden, want ik heb alleen mengverdelers. Met een constant debiet vanuit de ketel en een drukverschil geregelde verdelerpomp beïnvloedt je de mengverhouding dan niet en is de zoneregeling zo nauwkeurig mogelijk). Een flow van 50% is ongeveer 800 liter per uur in mijn installatie. Dat is meer dan voldoende om het maximale vermogen van 25.7 kW kwijt te kunnen mocht de nood aan de man zijn (bij 55 aanvoer en 25 retour)

De minimale flow moet afgestemd worden op het minimale vermogen (dus als je P011 verhoogt, moet ook de minimale pompstand verhoogd worden) en de maximale flow op de installatie (te hoge flow geeft geluiden, maar minimaal op de waardes in tabel 7.4). 

Als je bij minder vermogen ook meteen minder flow hebt (dus de pompsnelheid regelt met de brander mee terug) dan krijg je meer tijd om de warmte in de installatie af te geven. Bij radiatoren is dat nodig, bij vloerverwarmingsverdelers met eigen pomp niet omdat die het aangeboden CV water volledig de vloer in sturen (met bijmenging van retourwater). 

Reputatie 5
Badge +1

@Dekker-Lochem  De relatie die je legt tussen de pompsnelheid en vermogen klopt niet hoor.

De variabele snelheid van de pomp is alleen relevant bij radiatoren, of vloerverwarming met gesloten verdeler omdat bij lagere temperaturen en lagere temperatuurverschillen de radiatoren meer tijd nodig hebben om de warmte af te geven. Het water moet dus langzamer gaan stromen. Bij een systeem met open verdelers voor vloerverwarming (dus verdelers met eigen pomp) moet de pompsnelheid van de ketel zo constant mogelijk zijn.

Blihi, hartelijk dank voor je reactie.

Wat ik hiermee bedoel is, dat als de ‘flow’  te laag wordt, de CV-ketel zijn warmte niet kwijt kan en daarmee het vermogen terug regelt (zoals je zelf ook bevestigd).

Daar ligt bij mijn installatie, Xtreme30, één van de lastige momenten. De gehele BG (bungalow, gelijkvloers wonen) heeft vloerverwarming als hoofdverwarming. De aanvoer thermostaat van het verdeelblok staat op max. 45 graden, de circulatie temperatuur  (met eigen pomp) is gemiddeld 35 graden.

Maar we hebben ook een 1e verd. met LT radiatoren + een werkplaats van 100 m3 (LT radiatoren). Probeer de aanvoertemperatuur van de CV op 40 á 45 graden te houden (op P059 op 55 graden begrenst). 

Met het afgelopen koude weekend (de L/L warmtepompging te vaak op ‘Defrost') verder gaan experimenteren. vermogen (P010)  weer op 100 % = 19,4 kW gezet. De ‘flow’ met grafiek van blz. 57 aangepast naar beneden, nu max. 60 % en min 30 %.

Blihi schrijft: Waar ik benieuwd naar ben is op welke waarde parameter P011 staat uit menu C020 bij jullie ketels. Dat is de ondergrens voor de brander en dat is bij mijn XTreme 36 ketel namelijk 22% = 7 kW, terwijl de ketel naar 4 kW zou moeten kunnen (=16%).  In de Italiaanse en Tsjechische handleidingen voor deze ketels staat ook dat die parameter 16% zou moeten zijn, maar bij mijn ketel is 22% het minimum .

Onze Xtreme 30  staat hier op 27 %, wat overeenkomt met 6.0 kW. Volgens Intergas moet dit door moduleren tot 4.0 kW kunnen dalen. inderdaad, als ik het vermogen op het display uitlees (F = brandervermogen) daalt deze aan het einde van zijn opwarmingsproces niet onder de 6 kW !

Bij de Tsjechische en Italiaanse handleiding wordt er mogelijk met ander calorische waarde van het geleverde gas gerekend en de software daarop ingesteld (Russisch aardgas) 

Reputatie 5
Badge +1

@Dekker-Lochem  De relatie die je legt tussen de pompsnelheid en vermogen klopt niet hoor.

Het is de brander die het afgegeven vermogen regelt, niet de pomp. Bij een bepaald vermogen is een minimale doorstroming nodig, anders kan dat vermogen niet afgegeven worden. Om 25,7 kW vermogen af te geven aan het water, moet het water minstens 738 liter/uur door de ketel stromen (handleiding paragraaf 7.4). Op dat moment warmt de ketel het water 30 graden op, dus van 25 naar 55 graden, of van 50 naar 80 graden. 

Waar ik benieuwd naar ben is op welke waarde parameter P011 staat uit menu C020 bij jullie ketels. Dat is de ondergrens voor de brander en dat is bij mijn XTreme 36 ketel namelijk 22% = 7 kW, terwijl de ketel naar 4 kW zou moeten kunnen (=16%).  In de Italiaanse en Tsjechische handleidingen voor deze ketels staat ook dat die parameter 16% zou moeten zijn, maar bij mijn ketel is 22% het minimum (en dus geeft ook de brander nooit minder dan 7 kW op het scherm weer). En dat is vervelend, want ik heb helemaal geen 7 kW nodig, het grootste deel van de tijd is 4 kW voldoende.

 

Hallo Blihi, zoals ik al schreef en ervaren heb: “Met alleen de CV aan en het wisselen van de waarde  ‘Minimale Pomp snelheid’ (P032) en het wisselen van de waarde “Max. CV vermogen” (P010), maakt duidelijk, dat het moduleren door de aanvoer temperatuur wordt gestuurd. Dit leverde de volgende ervaring op".

Inderdaad, het is de brander die het vermogen regelt. Wel ervaren, dat als je de flow verlaagt, het maximale vermogen evenredig terug geregeld wordt. Terecht stel je, komt door de lagere doorstroom en dus de verminderde warmte afgifte, de Xtreme zijn warmte niet kwijt kan en dan de brander terug regelt.

Lastig in mijn situatie. De gehele BG (bungalow, Woon ruimte + slaapkamer + badkamer, zeg maar ‘onze’ woonruimte) wordt voor 80 % verwarmd door de vloer over de gehele BG. De verdeler hiervan heeft een eigen pomp, welke  gekoppeld is een vloerthermostaat + Thermostaatkraan. Toevoer staat begrenst op 45 graden , de gemiddelde watercirculatie temp. + 35 graden, vloer opp. 22 á 23 graden).

De beide (logeer) slaapkamers + badkamer op de 1e verd. hebben radiatoren (LT), de werkplaats (+ 100 m3) eveneens met LT radiatoren. En helaas, dan moet je middelen.

Met jouw informatie, waarvoor hartelijk dank, ga ik weer verder experimenteren.

(Als je niet probeert, kom je er ook niet achter :wink:  )

De waarde van P011 staat bij onze Xtreme 30 op 27 % = 5,2 kW. Toch regelt de ketel terug naar 4 kW (afgelezen op het display). Even over de info uit de Tsjechische en Italiaanse handleiding. Daar gebruiken ze aardgas met een hogere calorische waarde (Russisch gas). Mogelijk de verklaring ?

Vraag:  Het vermogen staat nu weer op 100 % = 19,4 kW, dus volgens de tabellen op blz. 57, moet er dus minimaal 557 l/min door de ketel.  Dus volgens de grafiek zou dat op minimaal 25 % moeten uitkomen ?? Of zit ik er nu erg ver naast ? ? 

Reputatie 4

Blihi, ik begrijp je uitvoerige uitleg.

In mijn situatie heb ik een Itho Daalderop HPMI warmtepomp met als ondersteuning een Xtreme 36.
De Extreme is alleen maar een hulpje als de Itho het niet op temperatuur houd.
Tevens is me gebleken dat als de Extrme ondersteunde de pomp op ruim 60 draaide, en dat bij een standaard instelling van 65/35.
Omdat de Itho de hoeveelheid verwarmd water niet kon verwerken werd de bypass, dus meteen weer de ketel in, net zo warm als wat er naar de Itho ging. Dat lijkt me stoken voor niks. Daarom heb ik de volgende instellingen aangepast:
water 43 graden (al eerder aangepast)
vermogen op 40%
pomp op 55/25 (draait nu op 29)
Daardoor vermogen volgens ketel op 6kw

Als gevolg van deze instellingen brand de ketel op een heel laag pitje en wordt het water gewoon snel 43 graden. Omdat de flow lager is dan wat de Itho kan verwerken wordt de bypass (die meteen terug de ketel ingaat) nog wel warm maar minder dan hetgeen naar de Itho gaat. Wat mij betreft optimaal resultaat.
Verder lijkt het dat mijn gasverbruik iets lager is dan in de oude situatie waarbij vermogen en pompsnelheid hoger waren. 

 

@Dekker-Lochem  De relatie die je legt tussen de pompsnelheid en vermogen klopt niet hoor.

 

De variabele snelheid van de pomp is alleen relevant bij radiatoren, of vloerverwarming met gesloten verdeler omdat bij lagere temperaturen en lagere temperatuurverschillen de radiatoren meer tijd nodig hebben om de warmte af te geven. Het water moet dus langzamer gaan stromen. Bij een systeem met open verdelers voor vloerverwarming (dus verdelers met eigen pomp) moet de pompsnelheid van de ketel zo constant mogelijk zijn.

 

Het is de brander die het afgegeven vermogen regelt, niet de pomp. Bij een bepaald vermogen is een minimale doorstroming nodig, anders kan dat vermogen niet afgegeven worden. Om 25,7 kW vermogen af te geven aan het water, moet het water minstens 738 liter/uur door de ketel stromen (handleiding paragraaf 7.4). Op dat moment warmt de ketel het water 30 graden op, dus van 25 naar 55 graden, of van 50 naar 80 graden. 

 

Bij 4 kW vermogen moet het water minstens 118 liter/uur door de ketel stromen om 30 graden te overbruggen. Stroomt het water langzamer dan dat, dan kan de ketel die 4 kW niet kwijt, althans, dan wordt het verschil meer dan 30 graden en dat mag niet van Intergas, vandaar die tabel in paragraaf 7.4.

 

Hoe sneller het water stroomt, hoe gemakkelijker de ketel zijn warmte kwijt kan, dus bij een hogere pompsnelheid is het gemakkelijker om op een laag pitje te stoken. (van 45 tot 55 graden kun je 350 liter per uur opwarmen met 4 kW). Zet je de pomp op 100% (dat is +/- 1800 liter/uur) dan kan de ketel maximaal 13 graden overbruggen, dus van 42 naar 55, maar niet van 42 naar 56 graden. Met 4 kW is dan het maximale verschil net 2 graden (van 53 naar 55).

 

Waar ik benieuwd naar ben is op welke waarde parameter P011 staat uit menu C020 bij jullie ketels. Dat is de ondergrens voor de brander en dat is bij mijn XTreme 36 ketel namelijk 22% = 7 kW, terwijl de ketel naar 4 kW zou moeten kunnen (=16%).  In de Italiaanse en Tsjechische handleidingen voor deze ketels staat ook dat die parameter 16% zou moeten zijn, maar bij mijn ketel is 22% het minimum (en dus geeft ook de brander nooit minder dan 7 kW op het scherm weer). En dat is vervelend, want ik heb helemaal geen 7 kW nodig, het grootste deel van de tijd is 4 kW voldoende.

 

Het omlaag zetten van het maximale vermogen (P010) is alleen nodig als je de maximale flow wilt beperken tot minder dan 738 liter/uur (pomp +/- 40%), want bij die pompsnelheid kan het maximale vermogen niet afgegeven worden. Verder is dit helemaal niet nodig, want de ketel geeft vanzelf minder vermogen af als het terugkomende water opwarmt. 

Reputatie 4

Dank je Dekker-Lochem,

Ik laat hem  nu even zoals het nu is. Eens zien of ik het bij deze temperaturen warm hou.
De hoeveelheid water dat de CV nu levert is ongeveer 212 /min en de Itho warmtepomp heeft minimaal 300 l/min afgifte. Daardoor gebruik ik nu nagenoeg alles van de cv  om de Itho te ondersteunen.

Maar ik hou eea in de gaten en zal de komen de tijd nog wel eens wat proberen.

Reputatie 5
Badge +1

Vanmorgen een aantal experimenten gedaan (is koud en de warmtepomp heeft last van Defrost). Met alleen de CV aan en het wisselen van de waarde  ‘Minimale Pomp snelheid’ (P032) en het wisselen van de waarde “Max. CV vermogen” (P010), maakt duidelijk, dat het moduleren door de aanvoer temperatuur wordt gestuurd. Dit leverde de volgende ervaring op;

Bij een lage Flow (15 % ) is de doorloop snelheid minimaal. Om de aanvoertemperatuur op rond de 40 graden te houden, regelt de ketel het vermogen terug naar 4 (= 3.6 ?). Het retour water schommelt dan op 25 á 30 graden (bij ons volledige circulatie circuit. Dat is inclusief vloer en werkplaats).

Zet ik de Flow op 50 %, dan blijft het aanvoertemperatuur ook rond de 40 graden, maar zakt het vermogen niet lager als 7 !!. En even later slaat de ketel af (gaat pendelen). Het gemeten retour water is dan ook 35 á 40 graden.

Kortom, de juiste Flow instelling is vermoed ik de belangrijkste sturing voor de Modulatie van het vermogen. Het ingestelde ketelvermogen is alleen een maximale waarde, maar maakt de ‘Modulatie'-range niet groter.

Bij een Xtreme36 (zonder aangepaste pomp) is de modulatie range van 25, 7 kW terug naar 3,6 kW (100 % vermogen, de pomp op ‘minimaal’ 15 % ). Zet je het vermogen bij P010 terug naar  40% (40% van 25,7 = 10,28 kw), dan moduleer je tussen de 10,3 kW en 3,6 kW. Dat laatste mits bij de laagte pomp snelheid = 15 % staat ingesteld.

Het experimenteren waard lijkt me. Succes, Rob.

Aanvulling 16 jan;

Eindelijk wat koudere periode (in de Achterhoek). Even ‘spelen’ met de Flow modulatie lekker breed  op max. 75 (P031) en min. 30 (P032) gezet. Vermogen terug op 90 %.  (= 17,5 kW) en de minimale aanvoertemp. terug op 35 graden.

En nu dit weekend verder gewoon monitoren  :wink:

 

Reputatie 5
Badge +1

Wij hebben een Xtreme 30, met 2 modulerende Honewell Chronotherm Touch thermostaten. Hierop zijn, via “Extra functionaliteit” op de thermostaat en het “OpenTherm” protocol bij Intergas (mogelijk ook bij andere merken) alle functies van de ketel uit te lezen. Vanmiddag eens na gekeken hoever het vermogen terug moduleert. Op het ‘kleine'-circuit (zone 1) daalt de aanvoer temp naar 30 graden, maar geeft deze als vermogen een 6 weer.

Gezien mijn ingestelde flow (<75 - >40) kan dit kloppen, 6kW is ongeveer 30 % van het ingestelde vermogen (100 %) 

Ehhhh, ja ik heb expres een krappe CV ketel geplaatst. Bij de meest NL huishoudens draait een fors te grote CV ketel, enkel en alleen omdat we een CW4 wensen (of de installateur ons dat aanpraat). Zie voor verdere uitleg: “Intergas Xtreme, koud huis? ".

Bij ons was 20 kW voldoende, en een CW4 wenselijk. Vandaar de Xtreme 30 !

 

Reputatie 4

Dekker-Lochem,

Zoals ik hiervoor al aangaf is mijn pompsnelheid bij een lagere (55-25) pompsnelheid aanzienlijk lager dan bij de standaard instelling (65-35). Deze is nu namelijk 30 ipv ruim 60. Het heeft slechts een klein beetje invloed op het vermogen ( 6 ipv 8).

Opvoerhoogte is bij mij niet van toepassing omdat de leiding van de ketel minder dan 20 cm ophoog gaat omdat hij meteen de warmtepomp ingaat die het totale water door het systeem pompt.

Wat ik nu wel merk is dat de leiding die rechtstreeks naar de warmtepomp gaat warmer aanvoelt dan de bypass die meteen weer de ketel ingaat. Voor zover een positief resultaat.

Reputatie 4

Fkey,

Ik heb de pompsnelheid van de ketel op 55-25 gezet en dan zie ik, nu hij de warmtepomp weer helpt, het volgende:

-watertemp 44 graden
-pomp rond de 30
-vermogen 6.

Ik kom hiermee dus ook niet veel lager. Wel lager dan bij een hogere pompsnelheid maar niet veel lager.

 

Reputatie 5
Badge +1

Even nagezocht in de gegevens van de HREco 36, welke minder goed moduleert maar gezien dezelfde techniek, redelijk representatief is.

Kom daar tegen bij 12,8 kW max. vermogen een minimale pomptoerental van 40% en een minimale  Flow van ong. 400 l/uur.

Bij max. vermogen van 8,5 kW vermogen een minimale pomptoerental van 25 % (!) en en min. Flow van 240 L/uur (ondergrens = 155 l/uur).

Hierbij wel de opvoerhoogte in de gaten houden. Ook hier liggen grenzen, zie grafiek.

Reputatie 5
Badge +1

Hallo RobvanV. denk dat dit wel erg laag wordt. Op welke vermogens instelling staat de ketel (P010) ??

Zie uitleg blz. 57 bij 7.5.

Sorry, stond hierboven, dus ong. 10 kW. Kwestie van proberen (zijn de meest kindjes mee geboren :blush: )

Reputatie 4

Dank je.

Die grafiek had ik gemist.
Ik ga de snelheid verlagen. Nu ingesteld op 55-25. Eens zien wat er gebeurd.
Ben benieuwd wat dan het vermogen gaat worden.

Reageer