Warmte voor Warmtepompen

  • 5 April 2019
  • 66 reacties
  • 68288 Bekeken

Reputatie 5
Badge
  • Verduurzamer
  • 101 reacties
Er is veel onduidelijkheid over de werking van warmtepompen en welke keuzes er gemaakt kunnen worden. In het stukje 'Warmte voor Warmtepompen' (zie de bijlage) heb ik naast de werking ook de voor- en nadelen van de verschillende types warmtepomp besproken.

Aanbevolen: de enquête over bodembronnen.
Aanbevolen: mijn eigen webstek.

66 reacties

Reputatie 7
Badge +1
@Driepinter ,@JWD en anderen:
Als je zelf ventilatoren op je JAGA's gaat plaatsen (mijn eigen gegevens):
4 x (140mm fans) @1,8W + 0,5 W controller @12V(fullpower) = 7,7 W;
Verbruik in januari 2019: ca. 5 kWh x 3 maanden = max. 15 kWh
op een 2,8 m JAGA: 15 ventilatoren + controller @12V(max) = 27,5 W

Geluid? Ja - niet storend (tijdens TV kijken), en 's nachts staan ze uit (nachtverlaging).
Warmt snel genoeg op in de ochtend (WAF getest) en gelijkmatigere temperaturen.
Aanvoer max. 42°C/ retour 30°C
=> (bijna) warmtepomp ready
Nadeel?: convectoren vangen nu meer stof
YMMV
Reputatie 3
'Een aansluiting naar een thermometer aan de noord - gevel, buiten de woning'

Dat is dus de weer afhankelijke regeling, als je 2x keer thermostaat noemt breng je misschien mensen in verwarring.

Op de slaapkamers heb ik ook convectoren (zonder ventilator) omdat destijds de installateur volgens hem de vloerverwarming niet kwijt kon met alle elektra en waterleiding buizen.
(nooit een huis laten bouwen als je voor je werk door de week in het buitenland zit)

Ik denk dat met de vloerverwarming op 35 graden word bedoeld de aanvoer temp. van de warmtepomp naar het verdeelblok.
Zelf heb ik hem momenteel ook op 32 gr. , enkele weken terug nog op 37 gr.
Met de retour op 24 gr. doen bij mij de 2 zonne collectoren een mooie voorverwarming, in het buffervat waardoor de warmtepomp 's morgen vroeg pas maar één keer draait.

Uit jou verhaal blijkt dus dat het wel goed kan, de meeste fouten worden door instalateurs gemaakt doordat ze in hun eigen paket zitten te denken, en niet in de individuele situatie van de klant.
en dat er niet goed ingeregeld wordt.

groet,
Henk T.
Reputatie 3
Wat betreft de ervaring van de installateurs, in 2002 was dat helemaal een probleem.
Onze warmtepomp maakte na installatie teveel lawaai, de installateur zag geen mogelijk heden meer.
Vervolgens iemand van de importeur uit Brabant naar Friesland laten komen, nou die stond nog in de hal achter de voordeur en kijkt zo door de keuken in de bijkeuken op de warmtepomp en zegt ik zie het al ! Was de transport beveiliging (6 bouten) niet los gemaakt door de installateur.

En als je dan na een aantal maanden een aantal ligt lekkende leidingen los maakt en ziet dat dit veroorzaakt word doordat de knelring op de rand van de buis zit, dat is natuurlijk slordigheid of desinteresse in het werk.
Nazorg was inderdaad nihil, heb me door inlezen en proefondervindelijk de materie eigen moeten maken.
Reputatie 2
Wat betreft de ervaring van de installateurs, in 2002 was dat helemaal een probleem.
Onze warmtepomp maakte na installatie teveel lawaai, de installateur zag geen mogelijk heden meer.
Vervolgens iemand van de importeur uit Brabant naar Friesland laten komen, nou die stond nog in de hal achter de voordeur en kijkt zo door de keuken in de bijkeuken op de warmtepomp en zegt ik zie het al ! Was de transport beveiliging (6 bouten) niet los gemaakt door de installateur.

En als je dan na een aantal maanden een aantal ligt lekkende leidingen los maakt en ziet dat dit veroorzaakt word doordat de knelring op de rand van de buis zit, dat is natuurlijk slordigheid of desinteresse in het werk.
Nazorg was inderdaad nihil, heb me door inlezen en proefondervindelijk de materie eigen moeten maken.

Ik voel je en hoor je Henk, misschien zijn wij wel de pioneers en Nederland; respect !
In jouw geval slechte koppelingen, in ons geval niet de juiste dimensionering van de aanvoer leidingen; ik kwam daar achter door de gebruiksaanwijzing te lezen... daar stond de geadviseerde dimensionering in... de installateur had een 1/4 van de leiding diameter gebruikt t.o.v. advies. Gelukkig werd onze installatie in Mei opgeleverd, had ik de fout in Juni ontdekt en kon het voor de winter hersteld worden (anders hadden we het die winter nooit warm gekregen)
Reputatie 7
Badge +3
Ik overweeg een Inventum Warmtepomp op mijn luchtkanaal te installeren.
Ik zie daar nergens informatie over.
Dit systeem vervangt de mechanische ventilatie en de bron is binnenlucht, waardoor het temperatuurverschil veel geringer is dan buitenlucht als bron.
Heeft iemand hier ervaring mee?


Als u de ventilatie warmtepomp aanzet is de binnenlucht nog warm en heeft u, op dat moment, dus een hoog rendement. Alleen pakt de ventilatiewarmtepomp natuurlijk een enorm debiet aan binnenlucht die hij (in afgekoelde vorm) via een buis naar buiten blaast. Derhalve trekt hij ook (koude) buitenlucht naar binnen aangezien uw huis natuurlijk niet vaccuüm wordt gezogen. De ruimte waaruit de ventilatiewarmtepomp zijn lucht(en warmte) pakt, zal dus snel afkoelen.

Verder had ik bij introductie van de Daalderop ventilatiepomp nog een schema gezien waarin het opgewarmde water vóór de hr-ketel werd toegevoerd. Derhalve zou de ventilatiewarmtepomp dus direct leiden tot een lager rendement van de hr-ketel (die immers alleen goed werkt met koud retour water). Maar bij nieuwe schema's staat de aansluiting van het warmte water van de warmtepomp ná de hr-ketel.
Reputatie 2
Inderdaad een mooi stuk, maar vloerverwarming op 35 graden ?
Heb zelf een warmte pomp (een Waterkotte Ai1) en daar is wel iets meer op in te stellen dan er wordt verteld. Je kunt namelijk instellen wat de gewenste (minimale) retour temperatuur is van de verwarming. Wij hebben die ingesteld op 24 graden, zelfs dat lijkt hoog maar dat is om ook de badkamer op een heerlijke temperatuur te krijgen en te houden.
Elke ruimte heeft zijn eigen thermostaat, hierdoor wordt de vloerverwarmingslus gesloten indien de gewenste temperatuur is bereikt (zeg 20 graden) (servo aangestuurd door thermostaat), omdat de thermostaat in de badkamer hoger staat, sluit de laatste lus later dat de rest en blijft het ook daar behaaglijk.
Ik hoor jullie denken... alle lussen dicht en dan, wat gebeurd er als de pomp gaat draaien ??
We hebben ook 6 ventilo-convectoren, die staan altijd open (maar meestal de ventilator uit), dus in het geval het alle vloerverwarmingslussen dicht staan kan de pomp zijn druk kwijt.
Verder maatgevend voor de werking:
  • Verder heeft de pomp een aansluiting naar een thermometer in de woonkamer (ingesteld de gewenste woonkamer temperatuur)
  • Een aansluiting naar een thermometer aan de noord-gevel, buiten de woning
  • Kan je ingeven wat de invloed moet zijn van deze beide temperaturen op het stookgedrag van de pomp. (wel of geen en in welke mate rekening houden met de buiten temperatuur)
Kortom... wij zijn er erg blij mee en hebben (na wat inregelwerk) een heerlijk binnenklimaat weten te regelen inclusief koeling tijdens de hete zomers.
Reputatie 2
'Een aansluiting naar een thermometer aan de noord - gevel, buiten de woning'

Dat is dus de weer afhankelijke regeling, als je 2x keer thermostaat noemt breng je misschien mensen in verwarring.

Op de slaapkamers heb ik ook convectoren (zonder ventilator) omdat destijds de installateur volgens hem de vloerverwarming niet kwijt kon met alle elektra en waterleiding buizen.
(nooit een huis laten bouwen als je voor je werk door de week in het buitenland zit)

Ik denk dat met de vloerverwarming op 35 graden word bedoeld de aanvoer temp. van de warmtepomp naar het verdeelblok.
Zelf heb ik hem momenteel ook op 32 gr. , enkele weken terug nog op 37 gr.
Met de retour op 24 gr. doen bij mij de 2 zonne collectoren een mooie voorverwarming, in het buffervat waardoor de warmtepomp 's morgen vroeg pas maar één keer draait.

Uit jou verhaal blijkt dus dat het wel goed kan, de meeste fouten worden door instalateurs gemaakt doordat ze in hun eigen paket zitten te denken, en niet in de individuele situatie van de klant.
en dat er niet goed ingeregeld wordt.

groet,
Henk T.

Ter verduidelijking Henk T.:
M.b.t. de twee thermometers (binnen en buiten)
In ons geval (door instelling) een halve weers afhankelijke instelling):
Op de Warmtepomp kan je de invloed van beide temperaturen (binnen & buiten) instellen. Van 0 tot 200 in stapjes van 1). 0 wil zeggen: hou alleen rekening met de buiten temperatuur, 200 wil zeggen hou alleen rekening met de binnen temperatuur. Er is dus een combinatie mogelijk... wij hebben hem ingesteld op 100; dus fifty-fifty.
M.b.t. de water temperatuur:
Het klopt natuurlijk dat de aanvoer warmer is dan de retour, echter wij hebben de aanvoer nog nooit boven de 30 graden gezien (dan had de retour zijn ingestelde waarde al bereikt); en dat was in een zeer koude januari maand.
M.b.t. fouten installateur:
Wij hebben een warmtepomp sinds 2006. Ik heb mijn informatie toen voornamelijk uit Duitsland en Zweden gehaald, Nederland liep toen ver achter. Veel installateurs die ik destijds benaderd heb wilden er niet eens aan beginnen. We hebben toen 4 fabrikanten aangeschreven en gevraagd naar een ervaren installateur... 3 kwamen terug met dezelfde naam en zij hebben het mogen doen... maar dat wilde dus niet zeggen dat de monteurs ervaring hadden. Onze warmtepomp is in bedrijf gesteld door de leverancier/fabrikant ... maar van nazorg was geen sprake. Na al deze jaren ervaring kan ik mij voorstellen dat er ook geen zelfde recept is voor alle woningen. Dat wil zeggen dat je jezelf moet inlezen (gebruiksaanwijzingen) en proefondervindelijk er achter moet komen wat "jouw" beste binnenklimaat is OF nazorg moet krijgen na een volledig stookseizoen om e.e.a. bij te stellen indien nodig. Hiervoor zal nodig zijn dat de installateur weet welke wijziging er gedaan moet worden n.a.v. de feedback van de klant...
Groetjes, GJ
Reputatie 7
Badge +3
Vloerkoeling
Bij de (helaas) warmer wordende zomers heeft een warmtepomp op bodemwater een belangrijk aanvullend voordeel boven een luchtwarmtepomp. De koelte van het bodemwater kan - zonder dat de warmtepomp hoeft te werken - aan de vloerverwarming worden doorgegeven, waardoor vrijwel gratis airco van het hele huis mogelijk is. Een luchtwarmtepomp kan in omgekeerde stand worden gezet en werkt dan ook als airco. Maar iedereen weet hoeveel elektriciteit een airco kost en hoeveel geluid die in de omgeving produceert.

Dat lijkt mij inderdaad ook wel een heel groot voordeel. Met een grondwater (bodem)temperatuur van 11 graden hoeft er voor koeling in de zomer inderdaad helemaal geen warmtepomp te draaien. Alleen maar de circulatiepomp in het circuit buiten en de circulatiepomp van het watercircuit met onder andere de leidingen onder de vloer.

Is een nevenvoordeel hiervan ook niet dat daardoor in de zomer de bodemtemperatuur iets opgewarmd kan worden waardoor in de winter de warmtepomp een iets hogere COP heeft ?
Reputatie 5
Badge

Dat lijkt mij inderdaad ook wel een heel groot voordeel. Met een grondwater (bodem)temperatuur van 11 graden hoeft er voor koeling in de zomer inderdaad helemaal geen warmtepomp te draaien. Alleen maar de circulatiepomp in het circuit buiten en de circulatiepomp van het watercircuit met onder andere de leidingen onder de vloer.

Is een nevenvoordeel hiervan ook niet dat daardoor in de zomer de bodemtemperatuur iets opgewarmd kan worden waardoor in de winter de warmtepomp een iets hogere COP heeft ?


Dat zie je heel goed. Er zijn zelfs open-bron systemen die 's zomers de waterstroom van richting omkeren. Dit wordt Warmte-Koude Opslag (WKO) genoemd.
Reputatie 7
Badge +3
Neem bv 20 meter en 150 dagen met een draaitijd van 10 uur

De ventilatoren van Speed Comfort draaien alleen als de temperatuur boven de 35 graden wordt ((voor gebruik met een water-warmtepomp zal dat minimaal 5 graden verder omlaag moeten)). Bij het huidige standaard gebruik met een hr-ketel draaien die ventilatoren dus veel korter dan die 10 uur per dag. Hooguit 1 uur.

Per Speed Comfort (drie ventilatoren) kom ik op 5 x 3 x 150 x 1 = 2250 Watt = 2,25 kWh = € 0,52.

Sommige gebruikers klagen i.d.d. over het geluid en stellen de grens met drie Speedcomfort units. Tocht kan bij lagere temperaturen (i.c.m. een water warmtepomp ook een rol gaan spelen maar dan zou er niemand tevreden moeten zijn met een lucht-lucht warmtepomp c.q. een airco in verwarmingsmode).

Verder wordt elke kWh die aan een ventilator in huis verloren gaat warmteverlies en wordt derhalve als warmte benut.
Reputatie 7
Badge +3
@GHu Een warmtepomp met bodemwarmte als bron zal niet kunnen bevriezen. Van lucht-lucht en lucht-water warmtepompen kan de verdamper buiten door het aanvriezen van condens inderdaad aan kunnen vriezen. Het koude middel zelf zal niet kunnen bevriezen.
Reputatie 5
Badge
Er zijn ook nadelen van de warmtepomp::
1- lawaaioverlast
2- hoog elektriciteitsverbruik
3- verwarmen.van de warmtepomp indien deze.
dreigt te bevriezen (dus vooral in de winter;
de pomp werkt dan niet) ... en zonnepanelen
leveren juist in die tijd minimaal of geen
stroom/warmte.
4- vloerverwarming noodzakelijk en/of een cv-
ketel.
5- zeer goede isolatie (muur, raam, dak) nodig
6- erg duur als er buizen diep in de grond
moeten komen.
7- in of buiten het huis moet er voldoende
ruimte zijn voor de installatie.

8 Tot slot het advies het gas NIET te laten afsluiten.


Liever niet alles door elkaar op één hoop gooien!
1- geldt alleen voor lucht/water warmtepompen
2- voor bodem/water wamtepomp ruwweg 2× lager dan voor lucht/water warmtepomp
3- geldt alleen voor lucht/water warmtepompen
4- ???????
5- helemaal mee eens! altijd doen.
6- valt mee, wees kritisch met aanbesteden, de provincie vraagt idioot veel geld
7- voor een bodemwarmte systeem heb je weinig ruimte nodig, voor rijtjeshuizen en flats is één gemeenschappelijke bron samen met elk een eigen warmtepomp een goedkope oplossing
8- @GH je woont zeker niet in Groningen?
Reputatie 7
Badge +2
Er zijn ook nadelen van de warmtepomp::
- lawaaioverlast
- hoog elektriciteitsverbruik
- verwarmen.van de warmtepomp indien deze.
dreigt te bevriezen (dus vooral in de winter;
de pomp werkt dan niet) ... en zonnepanelen
leveren juist in die tijd minimaal of geen
stroom/warmte.
- vloerverwarming noodzakelijk en/of een cv-
ketel.
- zeer goede isolatie (muur, raam, dak) nodig


Ik heb sinds vorig jaar een lucht-warmte pomp, een Elga (vrij populair volgens mij).

Hij maakt idd wat geluid, maar bij mij hangt hij netjes in rubbers in de beugels en ik zo het eerder zoemen noemen dan lawaai. Je kunt er ook gewoon geluidsdempend materiaal omheen doen.

Ja het elektriciteitsverbruik gaat omhoog. Dat kan zelfs heel veel zijn, afhankelijk van de keuzes die je maakt. Maar dat is nu juist het idee: gas verbruik omzetten in stroom verbruik. En omdat de prijs van gas, inclusief belastingen zeer waarschijnlijk veel meer zal stijgen dan (eigen) stroom, zit daar zelf ook nog een mogelijke economische besparing.

Als het in de winter echt gaat vriezen gaat het verbruik van een lucht-warmte pomp sterk omhoog.
Dat hoeft geen probleem te zijn als je die energie over hebt.

Een lucht warmte pomp kan ook met radiatoren werken.
Als je huis een beetje geïsoleerd huis kun je gewoon met een hybride systeem beginnen en bij elk natuurlijk vervangmoment bepalen welke stap je verder wilt nemen. Je leert dan meteen al veel over hoe warmte pompen kunnen werken en hoeft niet alle beslissingen in 1 keer te nemen of te betalen.

Natuurlijk is goede isolatie altijd het begin punt.
Niet verbruikte energie zal nl altijd het goedkoopst in prijs zijn ;)
Maar zelfs ook al heb je nog geen A++ huis, dan toch kun je al met warmte pompen beginnen.

Overigens zal voor een heel groot deel van de huizen blokverwarming een alternatief voor individuele verwarming zijn. Een grond-warmte pomp is in veel gevallen waarschijnlijk geen alternatief.

Anne.
Reputatie 5
Badge
Het zou ook interessant zijn als er een bron vermelding bij staat waar je alle informatie als cijfers en grafieken vandaan hebt, dat zou het al een stukje objectiever kunnen maken. Ik kan natuurlijk ook gewoon een heel mooi stukje schrijven en daar wat getallen bij vermelden die visie versterken.

In de laatste versie van mijn stukje 'Warmte voor Warmtepompen' (daar binnen te halen) gebruik ik als (COP - temperatuur) diagram een grafiek die direct is ontleend aan de industrie (een Nibe F2120-12). Mijn verhaal volgt helemaal uit dat diagram, dat overigens erg overeenkomt met mijn eerder gebruikte grafiek. Verder geef ik enkele keren in een voetnoot aan waar een uitspraak vandaan komt. Ik hoor graag welke informatie er van betere documentatie moet worden voorzien.
Reputatie 7
Badge +3
Dit zijn een aantal willekeurig genomen sites met informatie. Dit om niet blind te varen op de informatie van 1 partij
Er staat niets wat de uitleg van community-lid JWD weerlegt.


Niet iedereen heeft de ruimte om een heel groot aantal pv-panelen te plaatsen, dus uw opmerking hierover zal niet overal realiseerbaar zijn.

Dat verandert nog niets aan de natuurkundige wet dat de COP hoger is als het verschil in bron -en condensor temperatuur lager is. Een temperatuur van nul graden (bevriezend water) is altijd lager dan de gemiddelde temperatuur van grondwater en meestal ook van de buitenlucht. Alleen als de buitentemperatuur lager is dan nul en je huis op permafrost in Siberië staat is een nog niet bevroren waterreservoir als warmtebron voor een warmtepomp interessant.
Reputatie 1

Dit zijn een aantal willekeurig genomen sites met informatie. Dit om niet blind te varen op de informatie van 1 partijEr staat niets wat de uitleg van community-lid JWD weerlegt.


Blijkbaar heb je mijn opmerking verkeerd begrepen. Mijn bedoeling is niet om iemand af te branden, maar om niet partijdig (dus niet door maar 1 leverancier aan te halen) over te komen.

Niet iedereen heeft de ruimte om een heel groot aantal pv-panelen te plaatsen, dus uw opmerking hierover zal niet overal realiseerbaar zijn.
Dat verandert nog niets aan de natuurkundige wet dat de COP hoger is als het verschil in bron -en condensor temperatuur lager is. Een temperatuur van nul graden (bevriezend water) is altijd lager dan de gemiddelde temperatuur van grondwater en meestal ook van de buitenlucht. Alleen als de buitentemperatuur lager is dan nul en je huis op permafrost in Siberië staat is een nog niet bevroren waterreservoir als warmtebron voor een warmtepomp interessant.



Deze opmerking bestrijdt ik niet, vraag me wel af of 1 van de links die ik vermeld heb bekeken is.

Zolang de buitentemperatuur niet lager dan 12 graden is, zal een bronsysteem een lagere COP hebben t.o.v. lucht. Als dit niet het geval is heeft de ijsbuffer (door opwarming in de zomer van het water in de buffer, waarbij tevens de pv-panelen gekoeld worden zodat die optimaal presteren) nog de mogelijkheid om warmte uit het water in de buffer te halen. Zolang de watertemperatuur in de buffer boven de 12 graden blijft, heeft dit systeem nog steeds een betere COP dan het bronsysteem.
Ook in de winter zal, door opwarming van de pv-panelen door de zon, warmte beschikbaar zijn voor verwarming van de woning of verwarming van de buffer. Als dit er voor zorgt dat de temperatuur niet onder de 12 graden komt blijft de COP hoger dan een bronsysteem.

Een onderbouwde reactie m.b.t. een ijsbuffersysteem op basis van de theorie, zoals door diverse leveranciers aangegeven, zie ik graag verschijnen. Nog liever praktijkervaringen met zo'n systeem. Theorie en praktijk hoeven nl. niet altijd overeen te komen.

Mvg, Ronald
Het valt me op dat wanneer er gesproken wordt over lucht/water en/of hybride warmtepompen altijd wordt uitgegaan van BUITENlucht en systemen met binnen- en buitenunits.
Mijn huis in Gaasperdam (Amsterdam Zuidoost) is opgeleverd in 1987. Veel huizen uit die tijd zijn voorzien van mechanische ventilatie die permanent aanstaat. Het gaat om die typische Nederlandse rijtjeshuizen, zo'n 70 tot 110 m2 met luchtafvoer in WC, keuken en badkamer die centraal wordt afgezogen.
Dit is de lucht die gebruikt wordt door de VentilatieWarmtepomp (VWP).
Toen ik het huis kocht in 2010 heb ik zo'n VWP laten installeren voor € 4800,- (waarna ik € 2000 subsidie terug ontving). Een lage temperatuurverwarming is wel noodzakelijk, dus op de benedenverdieping vloerverwarming aangelegd. Ik weet natuurlijk niet hoe het verbruik was vóór ik het huis kocht, maar naar schatting verbruikt de VWP zo'n 1100 kwh per jaar en schommelt het gasverbruik rond 250 kuub. Koken gaat ook (nog) op gas. Naast water voor verwarming wordt door deze Inventum Ecolution ook het tapwater in een 50 ltr boiler tot 50 C voorverwarmd en moet dus ivm legionella beveiliging voor die laatste 10 graden nog altijd via de combiketel.
Even voor de volledigheid: een huis van 110 m2, 3 personen, bij aankoop energielabel C, maar door eigen aanpassingen (oa meer isolatie nu wel rond A. Het geluid is vergelijkbaar met een combiketel die aan staat, dus naast of in een slaapkamer misschien net iets te rumoerig. Omdat het om LTV gaat staat in de winter de pomp dag en nacht aan.
Reputatie 4

Vloerkoeling
Bij de (helaas) warmer wordende zomers heeft een warmtepomp op bodemwater een belangrijk aanvullend voordeel boven een luchtwarmtepomp. De koelte van het bodemwater kan - zonder dat de warmtepomp hoeft te werken - aan de vloerverwarming worden doorgegeven, waardoor vrijwel gratis airco van het hele huis mogelijk is. Een luchtwarmtepomp kan in omgekeerde stand worden gezet en werkt dan ook als airco. Maar iedereen weet hoeveel elektriciteit een airco kost en hoeveel geluid die in de omgeving produceert.
Dat lijkt mij inderdaad ook wel een heel groot voordeel. Met een grondwater (bodem)temperatuur van 11 graden hoeft er voor koeling in de zomer inderdaad helemaal geen warmtepomp te draaien. Alleen maar de circulatiepomp in het circuit buiten en de circulatiepomp van het watercircuit met onder andere de leidingen onder de vloer.

Is een nevenvoordeel hiervan ook niet dat daardoor in de zomer de bodemtemperatuur iets opgewarmd kan worden waardoor in de winter de warmtepomp een iets hogere COP heeft ?


Inderdaad Driepinter, alleen enkele pompen die draaien. Impact op temperatuur in huis is wel beperkt, in ons geval gevoelsmatig 1-2 graden lager.
Ook stop je weer wat warmte in de grond in de zomer, wat je 's winters weer kan benutten. Al is dat laatste erg theoretisch, aangezien een bodem zich zelf ook wel 'hersteld' na de winter.
Reputatie 4
Hallo JW,

Het systeem is er op gebaseerd dat een buffervoorraad water (ca. 10m3) in de zomer verwarmd wordt.
In een koudere periode kan het water uit de buffervoorraad gebruikt worden om warmte aan te onttrekken.
De buffer koelt dan steeds verder af. Bij de faseovergang van vloeibaar naar vast (water naar ijs) komt een zeer grote hoeveelheid aan energie/warmte vrij (Om water van 0°C te bevriezen tot ijs van 0°C komt evenveel energie vrij als bijvoorbeeld voor het afkoelen van water van ongeveer 80°C tot 0°C). Deze grote hoeveelheid energie kan dan in de winter gebruikt worden als warmtebron. Als in de winter de zon schijnt, warmen de pv-panelen ook op, zodat die warmte indien nodig gebruikt wordt om het ijs te laten dooien. Het ijs kan evt. ook gebruikt worden voor koeling.

Voor zover ik heb kunnen vinden zijn er nu 2 mogelijkheden voor een ijsbuffer, nl. een betonnen bak in de tuin ingegraven, of een kunststof bufferzak in b.v. de kruipruimte plaatsen.

In Duitsland wordt het ijsbufferprincipe al meer toegepast, maar ook in Nederland is het al toegepast in kantoren en woningen.

Doordat de warmtepomp steeds kan schakelen tussen buitenlucht en (ijs)buffer (welke bron levert op dat moment de meeste warmte) is het (tot op heden) nog niet mogelijk om een SCOP voor dit systeem aan te geven. Hier loopt o.a. bij TNO een onderzoek naar. Tevens zijn de nadelen t.o.v. bronsysteem (ondergrondse waterhuishouding) bij een ijsbuffersysteem niet aanwezig.

Mvg, Ronald


Energetisch is 10m3 nooit voldoende om voor een woonhuis de gehele energiebehoefte te kunnen voldoen, maar het klink inderdaad als een interessante mogelijkheid om pieken op te vangen. Mogelijk ook interessant als het salderen van electriciteit een keer stopt, al wil je daar feitelijk seizoenseffecten op kunnen vangen en daar is weer een grotere buffer voor nodig.

In Schotland zag ik deze zomer een fraai voorbeeld van energiebuffering wat al zeer lang wordt toegepast; de energieopwekking uit meren (hydroelectric), waarbij water ook weer omhoog gepompt wordt bij energie overschot.
Reputatie 3

Neem bv 20 meter en 150 dagen met een draaitijd van 10 uurDe ventilatoren van Speed Comfort draaien alleen als de temperatuur boven de 35 graden wordt ((voor gebruik met een water-warmtepomp zal dat minimaal 5 graden verder omlaag moeten)). Bij het huidige standaard gebruik met een hr-ketel draaien die ventilatoren dus veel korter dan die 10 uur per dag. Hooguit 1 uur.

Per Speed Comfort (drie ventilatoren) kom ik op 5 x 3 x 150 x 1 = 2250 Watt = 2,25 kWh = € 0,52.

Sommige gebruikers klagen i.d.d. over het geluid en stellen de grens met drie Speedcomfort units. Tocht kan bij lagere temperaturen (i.c.m. een water warmtepomp ook een rol gaan spelen maar dan zou er niemand tevreden moeten zijn met een lucht-lucht warmtepomp c.q. een airco in verwarmingsmode).

Verder wordt elke kWh die aan een ventilator in huis verloren gaat warmteverlies en wordt derhalve als warmte benut.

Als het cursief onderstreepte waar is, wat ik onderschrijf.
Waarom vervangen we dan allemaal als gekken onze verlichting voor led ? i.p.v vervangen bij defect of vervangen van armatuur.
Ook weer zo'n hype van de commercie gedreven wegwerp maatschapij.
Reputatie 5
Badge
Grondwater heeft de eigenschap - omdat het meer dan enkele meters diep zit - dat het de jaarlijkse temperatuurvariatie van het grondoppervlak uitmiddelt en daardoor het hele jaar door op 10 à 11 grC zit (in Nederland). In het algemeen is er stroming in het grondwater aanwezig, zodat een eventuele verstoring (opwarming / afkoeling) zich verspreidt en dus ook ruimtelijk uitmiddelt.
Dit is de situatie bij onze open bron en die situatie kan alleen bij stedelijke bebouwing misschien afwijken. Daar moet een gemeente dan toezicht op houden.
Reputatie 7
Badge +3
Goed stuk. Alleen
Radiatoren gaan pas werken vanaf 50 oC en dan nog in een ouderwets grote uitvoering. Of er moeten ventilatoren worden ingezet, die elektrisch vermogen kosten en tocht veroorzaken.

Het klopt dat radiatoren pas goed gaan werken bij 50 graden en de minimum cv-temperatuur omlaag kan dankzij radiatorventilatoren (Speedcomfort en Climatebooster). Alleen garandeert Speedcomfort een elektriciteitsverbruik van slechts 16 cent per jaar per ventilatorbakje (drie ventilatortjes. Sommigen gebruiken zelfs een ventilatortje uit een oude computer).
Reputatie 7
Badge +3
Gebruiksaanwijzing van de Nefit buitenluchtwarmtepomp.
[quote] 4.1 Bijverwarming voor meer vermogen Wanneer de warmtepomp onvoldoende energie levert voor het verwarmen van het huis of vanwege lage buitentemperaturen moet worden gestopt, moet worden bijverwarmd door een geïntegreerd 9 kW elektrische verwarmingselement van de binnenunit. [quote]
Ik las eerst 'van de buitenunit' 😀 (wat erg inefficiënt zou zijn want de warmte buiten moet natuurlijk ook nog 'opgepompt' worden).
Volgens mij is een combinatie met IR-panelen beter.
Reputatie 5
Badge
Goed stuk. Alleen

Radiatoren gaan pas werken vanaf 50 oC en dan nog in een ouderwets grote uitvoering. Of er moeten ventilatoren worden ingezet, die elektrisch vermogen kosten en tocht veroorzaken.
Het klopt dat radiatoren pas goed gaan werken bij 50 graden en de minimum cv-temperatuur omlaag kan dankzij radiatorventilatoren (Speedcomfort en Climatebooster). Alleen garandeert Speedcomfort een elektriciteitsverbruik van slechts 16 cent per jaar per ventilatorbakje (drie ventilatortjes. Sommigen gebruiken zelfs een ventilatortje uit een oude computer).


Ik heb de stek van Climatebooster bekeken en die geeft - in tegenstelling tot Speedcomfort - het benodigde elektrische vermogen voor de ventilatoren op: z'n 5 W per strekkende meter ventilator.
Je kunt dan zelf een schatting maken hoeveel kWh dat per jaar gaat kosten op basis van je aantal benodigde meters en de draaitijd van de ventilatoren. Neem bv 20 meter en 150 dagen met een draaitijd van 10 uur, dan gaat het sommetje: 5×20×150×10 = 150000 Wh = 150 kWh.
Wat Speedcomfort zegt (16 cent per jaar) kan dus nooit kloppen. Voor het in beweging houden van zo'n grote hoeveelheid lucht heb je nu eenmaal energie nodig.

Samenvattend: die ventilatoren werken wel, maar waarschijnlijk zorgen ze voor te weinig warmte ten opzichte van vloerverwarming. Verder kans op tocht en geluid, zeker als het buiten kouder wordt en ze harder moeten werken.
Reputatie 7
Badge +1
@Driepinter Lager gasverbruik? Ja zeker, maar niet specifiek terug te leiden naar de een of andere maatregel. - Ik kom van ca. 0,43 m³/ggd - nu 0,265 m³/ggd 2018/2019 (monitoring via mindergas.nl - met een stookgrens van 15,0°C en een gemiddelde kamertemperatuur van 18°C.

Dat de aanvoertemperatuur bij een wp het rendement bepaalt weet ik ook,
hoe lager hoe beter (voor wie het nog niet wist).
Er komen daarom nog een aantal tweaks en dan zit ik op een aanvoer van max.! 35 °C
(en een retour van 30°C) en heb dan uiteraard een wp met een sCOP van 4,5 of zo.
En idd. met een wp "stook" je zeker anders dan met een cv-ketel.

P.S.: De elektrische energie voor de ventilatoren (max. 70 kWh = ca. 7 m³ gas voor mijn part)
haal ik uit mijn pv-overschot zolang salderen nog bestaat.

Reageer