Skip to main content
Momenteel zijn wij onze plannen voor een nieuw te bouwen woning aan het uitwerken. Onze aannemer adviseert ons een luchtwarmtepomp te nemen omdat dit voordeliger is dan een bodemwaterpomp. Zij geven aan dat de ontwikkelingen momenteel zo snel gaan, dat het beter is niet teveel te investeren in een systeem dat snel achterhaald kan zijn. Wij willen graag energieneutraal bouwen en zijn benieuwd naar jullie mening wat de beste investering zou zijn?
Ingraven bedoel ik uiteraard dat hij dan in een mantelbuis komt niet direct in de grond.

Dichterbij gaat niet want dan staat dat ding in het zicht en zitten we in het lawaai wat de unit maakt. En de leiding aan de muur van ons nieuwe huis bevestigen en vervolgens door de lucht van huis naar schuur is al helemaal geen optie dus dat wordt nog wel een dingetje dan.
Wat een gedoe he !

Dan is die bodembron toch wel wat handiger, Ikzou nog maar eens goed rekenen met een beetje meer langere termijngevoel.

Op lange termijn betaald een grondwarmtepomp zich in de meeste gevallen terug door de veel hogere COP, als je vanaf scratch iets moet ontwerpen (wat het onderwerp van deze topic is).

In werkelijkheid ligt het wat genuanceerder (koeling wel/niet meetellen, verschillende levensduur componenten, etc), hier een voorbeeld van terugverdientijd berekening.
Als je ECHT nog moet beginnen, overweeg dan een grond-water warmtepomp met "energieheipalen", dat zijn heipalen met leidingen. Samengekoppeld wordt dat de bron van de warmtepomp. Zelfde voordelen als hier al eerder beschreven, maar wellicht minder kosten, omdat er geen diepe put geboord hoeft te worden. En die heipalen moeten toch ook de grond in.

Hier in ons nieuwgebouwde drie-appartemenetengebouw (Nieuw Bouwlust) hebben we het al. Helaas weet ik geen waarde voor de COP, omdat we in het geheel geen warmtemeters hebben.

Foto van Koos Verbart Installatietechniek
@Sjef S Wat bedoel je met een luchtpomp? Een lucht-lucht of een lucht-water?

Met lucht-lucht zal je geen vloerverwarming hebben; met lucht-water wel.

Vloerverwarming is noodzakelijk voor een bodemwarmtepomp.

Ik bedoel dus een lucht-water pomp
@pluisje . Met een lucht-water warmtepomp zijn ook radiatoren mogelijk. De benodigde cv temperatuur is dan wel hoger en derhalve het rendement lager dan in het geval met vloerverwarming. Een bodemwarmtepomp zou ook radiatoren kunnen verwarmen maar vloerverwarming is vanwege het lagere benodigde temperatuurverschil tussen verdamper en condensor altijd beter. Zowel wat betreft rendement als opbrengst.

Het verbranden van waterstof gaat met een COP van hoogstens 1 (100%).

Nee ten hoogste van 82 %. Want 18 % van de verbrandingswarmte van waterstof zal net als nu als witte waterdampwolkjes uit de rookgasafvoer verdwijnen omdat de cv watertemperatuur van de hr ketels (rookgascondenserende ketels) in de regel veel te hoog afgesteld staat.
Ik heb een vraag naar aanleiding van de uitleg over lucht/grondwarmte. Is het ook mogelijk om na verloop van tijd de luchtpomp om te bouwen naar grondwarmte? Wij zijn nu aan het bouwen, er komt een luchtpomp. Financieel zit het er nu nog niet in, maar na verloop van tijd hopelijk wel.

U bent dus qua verbruik per maand 7 maal goedkoper uit!

Inderdaad. En dan nog afgezien van de kosten die de energieleverancier/energieomzetter moet maken om van groene stroom waterstof gas te maken. Je betaalt immers voor elektriciteit 5 keer de kostprijs voor aardgas waar het uit gemaakt wordt, terwijl het energetisch rendement gemiddeld 40 % is (en dus energetisch gezien slechts 2 ½ keer zo duur zou moeten zijn) . De eerste negatieve grote sprong die daarbij gemaakt moet worden is het feit dat de groene waterstof fabriek alleen maar kan draaien als er een overschot is aan groene stroom (dat is dus alleen in de winter wanneer het hard waait want als in de zomer overdag de zon schijnt heb je de zonnestroom voor de productie van waterstof voor verwarming immers niet nodig). Men hoeft geen bedrijfseconomie gestudeerd te hebben om te begrijpen dat (investeringskosten / bedrijfstijd = vaste deel van de kostprijs) hoog uit gaat vallen. Elektrolyse met een hoog rendement vergt hoge investeringskosten. Het is iets ingewikkelder dan twee stroomdraadjes in water.
vraag aan JwD. wij zijn ook bezig met nieuwbouw en moeten ook kiezen voor een warmtepomp. Op milieucentraal.nl zie ik zeer uiteenlopende prijzen voor luchtwarmtepomp en bodemwarmtepomp. Wat is nu een gemiddelde prijs voor beide en hoe weet je wat een goed product is?

Allereerst: een lucht- en een bodemwarmtepomp bestaat voor het overgrote deel uit hetzelfde apparaat. Alleen het stuk dat de warmteopname verzorgt, is verschillend: een ventilator of een bodembron. Het verschil in prijs hoeft niet meer te zijn dan € 3000, afgezien van een eventuele provinciale leges. Maar veel aanbieders vragen hogere prijzen voor een bodembron.

Ik begreep dat de consumentenbond voorbereidingen treft voor een eerste onderzoek naar (niet-hybride, dus all-electric) warmtepompen, daar kun je je wijsheid dus binnenkort vandaan halen. Je kunt natuurlijk ook kijken op vergelijkingsstekken in bv Duitsland of Oostenrijk.

Op mijn topic 'Warmte voor Warmtepompen' vind je een pdf-stukje van dezelfde titel waarin ik meer uitleg.
Sinds vorig jaar hebben we een nieuwe, energiezuinige woning, die met een luchtwarmtepomp wordt verwarmd. Tevens wordt hiermee een boilervat voor de warmwater voorziening verwarmd. Graag wil ik reageren op de cijfers van de heer JWD. Een COP 6 voor vloerverwarming is naar mijn mening niet haalbaar. Een COP van 4 a 4,5 is n.m.m. realistischer. Ook het prijsverschil tussen een luchtwarmtepomp en een bodemwater warmtepomp is veel te laag. De meerkosten bedragen zeker 4000 tot 5000 euro meer, er van uitgaande dat de bodembron door een erkend bedrijf wordt geboord. Wordt het goedkoper aangeboden pas dan op je tellen. Tot zover de kosten. Nu de ervaringen: Bij temperaturen beneden de 5 graden Celsius staat de pomp vaak op volle toeren te draaien, wat duidelijk hoorbaar is. Ik stel me voor dat als een heel buurtje allemaal zo'n pomp hebben staan, dit, mede door de frequentieverschillen van de ventilatoren, geluidsoverlast gaat geven. Zoals uit het betoog van de heer JWD mag blijken, schiet het verbruik bij lagere temperaturen omhoog. Hoewel we geen problemen hebben gehad met het verwarmen van de woning, zijn we blij dat we geen strenge winter hebben gehad. De pomp heeft de woning nog op "eigen" kracht kunnen verwarmen, doch indien de twee ingebouwde verwarmingselementen van 3 Kw per stuk bijgeschakeld zouden worden, dan zou het stroomverbruik bijzonder hoog kunnen worden. Tot nog toe is de opbrengst van onze zonnepanelen (6,2 Kw piek) voldoende om het verbruik te dekken, maar als volgend jaar het salderen wordt afgeschaft en vervangen door een subsidie, vrees ik dat er flink bij betaald moet worden. Immers, een subsidie is afhankelijk van het beschikbare geld in de subsidiepot en het beleid van de overheid. Een recessie is voldoende om de subsidie omlaag te schroeven of zelfs te stoppen. En wat dan? In de zomer voor een lage vergoeding stroom opwekken en terugleveren en in de winter duur terug kopen? Ik ben er niet gerust op. Mede daardoor en ondanks dat we tot nog toe met het stroomverbruik binnen de opbrengst blijven, twijfel ik nu of ik niet beter een energiezuinige verwarmingsketel had kunnen nemen. Het verschil in aanschaf bedroeg uiteindelijk 8200 euro. Als in de toekomst ons aardgasnet voor waterstofgas gebruikt kan worden, denk ik dat dat een betere investering was geweest.
wordt bij het verhaal over rendement met waterstof ervan uitgegaan dat je centraal of decentraal de electrolyse doet? Vergeet bij een vergelijking van de bestaande windmolenparken niet dat er veel energie verloren gaat door transport en dat de overtollige energie opgeslagen moet worden, ook bij accu's continue verliezen (nog geen rekening gehouden met de hoge kosten, omvang = huisvesting, millieu belasting). Dus als windmolenparken direct op zee de electrolyse doen en het waterstof transporteren naar het vasteland om vervolgens via het bestaande gasnet verder te distribueren is volgens mij een weg die zeker ingeslagen moet worden en wel zo snel mogelijk.

Niet alle windparken staan op zee en ik vraag mij af of het mogelijk zou zijn om kleinschalig decentraal die elektrolyse te doen. Dan sla je waterstof op in de zomer en overdag om die 's avonds en in de winter weer te gebruiken. Dan wordt die factor van 7 die JWD berekend heeft een stuk lager.
. . . en dat de overtollige energie opgeslagen moet worden, ook bij accu's continue verliezen (nog geen rekening gehouden met de hoge kosten, omvang = huisvesting, millieu belasting). . . . transporteren naar het vasteland om vervolgens via het bestaande gasnet verder te distribueren is volgens mij een weg die zeker ingeslagen moet worden en wel zo snel mogelijk.

Productie van waterstof is misschien een optie voor energieopslag (vgl bv met stuwmeer, accu, vliegwiel) maar NIET voor ruimteverwarming, vanwege die factor 7.
Ja ik ben zeker weer wat wijzer geworden! Ook de discussie over waterstof is interessant, alleen niet zo met betrekking op onze nieuwe woning!

Ik ga eens wat offertes opvragen! Bedankt!
Buis afsluiten is niet verstandig, want er dient nog steeds verse lucht binnen te komen, anders gezegd, nieuwe zuurstof, voor ons eigen welzijn 😉
Goeie vraag @ankee en welkom op dit platform. Ik heb al verschillende leden over dit onderwerp zien praten en zal ze hierbij betrekken. Ik kan me zo voorstellen dat je bij een nieuw huis heel veel keuzes hebt in te vullen.
De toepassing van een warmtepomp valt of staat met de isolatiewaarde van de woning. Hoe hoger de Rc-waarde hoe beter. Verder kan de dampdoorlaatbaarheid van de muren van invloed zijn i.v.m. afvoer van waterdamp van binnen naar buiten. Bij nieuwbouw zou ik streven naar een Rc-waarde van minimaal 7, voor ramen tripel glas evt. met uitzondering van glas op het zuiden. HR++ laat meer zonnewarmte door dan triple. Door aannemers en installateurs worden riante prijzen gevraagd. In mijn in eigen beheer gebouwde huis (Rc > 8 en triple glas) heb ik een lucht/water warmtepomp (8kW)in combinatie met vloerverwarming (150 m2), kosten ca. Euro 7.000. Een bron had ca. 3.500 meer gekost waarbij opgemerkt dat de grondsamenstelling van invloed is op de warmte afgifte (4,5 kW/uur).

Ik heb zelf geen wtw maar een vraag gestuurd afgifte systeem dat per afzuigpunt meet op temperatuur, vocht en CO2 waar ik heel tevreden over ben. Mijn warmtepomp verzorgd ook het sanitair water, gemiddeld 3,5 kWh Warmte is ca. 1.5 kWh elektrisch. Mijn elektrisch gebruik was voor verwarming incl. koeling < 3000 kWh in 2018 voor een woning van ca.700 m3 netto wooninhoud. Waarschijnlijk zou het met een bron wat lager geweest.

Een andere optie is een split unit die secundair een afgifte temperatuur van ca. 50 gr. C kan halen met een goede COP. Laat u goed informeren!!!
wordt bij het verhaal over rendement met waterstof ervan uitgegaan dat je centraal of decentraal de electrolyse doet? Vergeet bij een vergelijking van de bestaande windmolenparken niet dat er veel energie verloren gaat door transport en dat de overtollige energie opgeslagen moet worden, ook bij accu's continue verliezen (nog geen rekening gehouden met de hoge kosten, omvang = huisvesting, millieu belasting). Dus als windmolenparken direct op zee de electrolyse doen en het waterstof transporteren naar het vasteland om vervolgens via het bestaande gasnet verder te distribueren is volgens mij een weg die zeker ingeslagen moet worden en wel zo snel mogelijk.
[…] en zitten we in het lawaai wat de unit maakt.

Persoonlijk vind ik het 'lawaai' dat mijn Elga maakt niet als dusdanig te beschrijven.

Het is meer gezoem. Daarnaast zit je waarschijnlijk op het moment dat hij echt aan de bak gaat niet buiten er naast.

Je zou ook nog kunnen overwegen om hem in een geluiddempende kast te zetten, die je dan weer kunt 'opleuken'.

Anne.
De vraag ging erover of de leiding onder de grond kan, verder is bijzaak. En overigens door een geluidsdichte kast verliest de unit aan vermogen heeft de installateur gezegd.
De vraag ging erover of de leiding onder de grond kan, verder is bijzaak. En overigens door een geluidsdichte kast verliest de unit aan vermogen heeft de installateur gezegd.

Ik kan idd niet bepalen wat hoofd en bijzaak is.

Ik kan alleen aangeven waar je mogelijk aan zou moeten denken en waar eventuele problemen zouden kunnen zitten. En waar relevant mijn eigen ervaring delen.

Ik verwacht wel dat met zo'n 'grote' afstand er sprake zal zijn van nogal wat warmte verlies, wat het rendement (iets?) zal verlagen.?

Ik ben wel benieuwd wat de installateur zegt over het ingraven van leidingen met koudemiddel er in. Ik kan daar niet direct eenduidige informatie over vinden. Wel dat je op moet letten met de isolatie van de leidingen, omdat die vaak van koper zijn en er sprake is van condensatie waardoor corrosie kan ontstaan.

Heeft de installateur ook aangegeven waarom een kast het vermogen zal verlagen?

Ik kan mee voorstellen dat als de kast te dicht is, de unit niet voldoende lucht kan krijgen om goed zijn werk te kunnen doen. Een warmtepomp heeft namelijk serieus veel lucht nodig.

Maar dat zou neem ik aan een kwestie zijn van er voor zorgen dat de gaten in de kast groot genoeg zijn. Dat is neem ik aan ook de reden dat de meeste kasten schuin naar beneden staande lamellen hebben.

Anne.
Maar je zult wrs ook maatregelen moeten treffen om te voorkomen dat de leidingen ooit per ongeluk beschadigd worden. Want het spul dat er in zit is geen fijn goedje (vandaar dat je gecertificeerd moet zijn om er mee te werken).

Anne.

Daarom denk ik ook dat het niet de verdampervloeistof leiding zal zijn die vanaf 15 meter afstand dubbel aangelegd moet worden maar de leidingen van het cv-watercircuit.

Als het de verdampervloeistof leiding zou zijn bevindt die verdampervloeistof zich ook in de gasvorm. Gassen koelen veel sneller af. Naast extra energieverlies heb je dan ook nog eens kans dat het goedje condenseert. Kortom, zeer waarschijnlijk betreft het het cv-water, dat dus 15 meter extra overbrugd moet worden.
Wat een gedoe he !

Dan is die bodembron toch wel wat handiger, Ikzou nog maar eens goed rekenen met een beetje meer langere termijngevoel.
Daarom denk ik ook dat het niet de verdampervloeistof leiding zal zijn die vanaf 15 meter afstand dubbel aangelegd moet worden maar de leidingen van het cv-watercircuit.

Kijk, dat is al een stuk logischer :)

Dat zal zonder problemen ingegraven kunnen worden en lekker geïsoleerd zonder dat je bang hoeft te zijn voor corrosie van leidingen (want zijn tegenwoordig vaak van kunststof).

Anne.
hier een voorbeeld van terugverdientijd berekening.

Ik heb niet zoveel met terugverdien tijden.

Geen enkel ander ding in mijn huis is aangeschaft op basis van een terug verdien tijd.

Mijn CV niet, mijn TV niet, mijn auto niet.

Waarom zou ik mijn warmte pomp, dubbel glas of zonnepanelen dan wel gaan discrimineren en eisen dat ze zich terug verdienen?

Een zonnepaneel installatie kun je ook gewoon zien als een soort langjarig energie contract. Waarbij je een gegarandeerde lage energie prijs krijgt. Stel bijvoorbeeld dat je € 6.500,= investeert in een systeem dat jaarlijks 3500kWh oplevert. En dat het systeem na 15 jaar zou stoppen met werken. Dan heb je dus 15 jaar lang 3500*15/650000 = 8cnt/kWh betaalt

(als ik geen rekenvout maak ;)).

Anne.
.

Waarom zou ik mijn warmte pomp, dubbel glas of zonnepanelen dan wel gaan discrimineren en eisen dat ze zich terug verdienen?

Omdat vergroening regeringsbeleid is. Voor de meeste ingezetenen speelt terugverdientijd wel een rol. Zonder korte terugverdientijd geen vergroening.

Stel bijvoorbeeld dat je € 6.500,= investeert in een systeem dat jaarlijks 3500kWh oplevert. En dat het systeem na 15 jaar zou stoppen met werken. Dan heb je dus 15 jaar lang 3500*15/650000 = 8cnt/kWh betaalt

(als ik geen rekenfout maak ;)).

Inderdaad het geval. Het is niet 3500 *15 / 650000 maar € 6500 / 3500 * 15 kWh = € 0,1238 per kWh.

Een andere fout is dat in 2023 de salderingsregeling wordt afgebouwd. Zonder salderingsregeling brengen de meeste kWh's slechts de terugleververgoeding (van nu 6 à 7 cent per kWh op).

Reageer