Beantwoord

Warmtepomp voor nieuwbouwwoning

  • 9 March 2019
  • 67 reacties
  • 113549 Bekeken


Toon eerste bericht

67 reacties

Momenteel zijn wij onze plannen voor een nieuw te bouwen woning aan het uitwerken. Onze aannemer adviseert ons een luchtwarmtepomp te nemen omdat dit voordeliger is dan een bodemwaterpomp. Zij geven aan dat de ontwikkelingen momenteel zo snel gaan, dat het beter is niet teveel te investeren in een systeem dat snel achterhaald kan zijn. Wij willen graag energieneutraal bouwen en zijn benieuwd naar jullie mening wat de beste investering zou zijn?

Gideon legde nog een vinger op een zere plek: Denk om de koeling van de woning! Afgelopen jaar in een nieuwbouw-appartement dat zwaar geïsoleerd is en veel ramen op oost, zuid en west heeft, was het niet koel te krijgen! Van de VvE mocht ik geen split-unit airco aanleggen. Inmiddels appartement verkocht en nog te bouwen woning gekocht. Verplicht met luchtwarmtepomp; zeer duur; Moet voor 8000€ zonnepanelen bijkopen om nul-op-de-meter te krijgen!
Reputatie 5
Badge
vraag aan JwD. wij zijn ook bezig met nieuwbouw en moeten ook kiezen voor een warmtepomp. Op milieucentraal.nl zie ik zeer uiteenlopende prijzen voor luchtwarmtepomp en bodemwarmtepomp. Wat is nu een gemiddelde prijs voor beide en hoe weet je wat een goed product is?

Allereerst: een lucht- en een bodemwarmtepomp bestaat voor het overgrote deel uit hetzelfde apparaat. Alleen het stuk dat de warmteopname verzorgt, is verschillend: een ventilator of een bodembron. Het verschil in prijs hoeft niet meer te zijn dan € 3000, afgezien van een eventuele provinciale leges. Maar veel aanbieders vragen hogere prijzen voor een bodembron.
Ik begreep dat de consumentenbond voorbereidingen treft voor een eerste onderzoek naar (niet-hybride, dus all-electric) warmtepompen, daar kun je je wijsheid dus binnenkort vandaan halen. Je kunt natuurlijk ook kijken op vergelijkingsstekken in bv Duitsland of Oostenrijk.
Op mijn topic 'Warmte voor Warmtepompen' vind je een pdf-stukje van dezelfde titel waarin ik meer uitleg.
Reputatie 7
Badge +2
Ik heb in mijn nieuwbouwwoning (2016) een lucht/water warmtepomp van Daalderop die ook kan koelen. Dit is een warmtepomp zonder buitenunit. Nu is hij zo aangesloten dat hij de lucht aantrekt vanaf een buis die mijn mechanische ventilatie naar buiten afvoert.

Ik ben geen deskundige (alleen ervaringsdeskundige van 1 specifiek type lucht-warnte-pomp).
Dat gezegd hebbende klinkt me dit als een vrij efficiënte opstelling.
De lucht met nog warmte er in die anders ongebruikt naar buiten zou gaan wordt hier dan nog enigszins gerecycled voor de verwarming.

Een lucht-warmte-pomp in een dichte ruimte zetten zou niet werken denk ik.

Als ik dit artikel goed begrijp
https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/ventilatielucht-warmtepomp/
is het zelfs zo dat de beperking van luchtaanvoer door een buis het vermogen van zo'n pomp limiteert.

Anne.
Reputatie 7
Badge +2
Ventilatiewarmtepomp komt mij niet bekend voor.
[…]
Wtw heb ik dan weer niet


Wat ik er van begrijp klopt dat ook.
Bij een WTW wordt de 'vuile' warme lucht die naar buiten gaat gebruikt om de inkomende verse lucht alvast voor te verwarmen.
In jouw geval zou die uitgaande lucht door de warmtepomp gebruikt worden om er nog warmte uit te trekken voordat het naar buiten gaat.
Dat is temminste wat ik begrijp uit het artikel waar ik eerder de link van stuurde:
https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/ventilatielucht-warmtepomp/

Ik heb dus het idee dat er niet direct iets mis is met je systeem.

Het handigst is denk ik om een met Daalderop kontakt op te nemen over hoe dit soort systeem werkt.

Anne.
Sinds vorig jaar hebben we een nieuwe, energiezuinige woning, die met een luchtwarmtepomp wordt verwarmd. Tevens wordt hiermee een boilervat voor de warmwater voorziening verwarmd. Graag wil ik reageren op de cijfers van de heer JWD. Een COP 6 voor vloerverwarming is naar mijn mening niet haalbaar. Een COP van 4 a 4,5 is n.m.m. realistischer. Ook het prijsverschil tussen een luchtwarmtepomp en een bodemwater warmtepomp is veel te laag. De meerkosten bedragen zeker 4000 tot 5000 euro meer, er van uitgaande dat de bodembron door een erkend bedrijf wordt geboord. Wordt het goedkoper aangeboden pas dan op je tellen. Tot zover de kosten. Nu de ervaringen: Bij temperaturen beneden de 5 graden Celsius staat de pomp vaak op volle toeren te draaien, wat duidelijk hoorbaar is. Ik stel me voor dat als een heel buurtje allemaal zo'n pomp hebben staan, dit, mede door de frequentieverschillen van de ventilatoren, geluidsoverlast gaat geven. Zoals uit het betoog van de heer JWD mag blijken, schiet het verbruik bij lagere temperaturen omhoog. Hoewel we geen problemen hebben gehad met het verwarmen van de woning, zijn we blij dat we geen strenge winter hebben gehad. De pomp heeft de woning nog op "eigen" kracht kunnen verwarmen, doch indien de twee ingebouwde verwarmingselementen van 3 Kw per stuk bijgeschakeld zouden worden, dan zou het stroomverbruik bijzonder hoog kunnen worden. Tot nog toe is de opbrengst van onze zonnepanelen (6,2 Kw piek) voldoende om het verbruik te dekken, maar als volgend jaar het salderen wordt afgeschaft en vervangen door een subsidie, vrees ik dat er flink bij betaald moet worden. Immers, een subsidie is afhankelijk van het beschikbare geld in de subsidiepot en het beleid van de overheid. Een recessie is voldoende om de subsidie omlaag te schroeven of zelfs te stoppen. En wat dan? In de zomer voor een lage vergoeding stroom opwekken en terugleveren en in de winter duur terug kopen? Ik ben er niet gerust op. Mede daardoor en ondanks dat we tot nog toe met het stroomverbruik binnen de opbrengst blijven, twijfel ik nu of ik niet beter een energiezuinige verwarmingsketel had kunnen nemen. Het verschil in aanschaf bedroeg uiteindelijk 8200 euro. Als in de toekomst ons aardgasnet voor waterstofgas gebruikt kan worden, denk ik dat dat een betere investering was geweest.
Reputatie 5
Badge
. . . en dat de overtollige energie opgeslagen moet worden, ook bij accu's continue verliezen (nog geen rekening gehouden met de hoge kosten, omvang = huisvesting, millieu belasting). . . . transporteren naar het vasteland om vervolgens via het bestaande gasnet verder te distribueren is volgens mij een weg die zeker ingeslagen moet worden en wel zo snel mogelijk.

Productie van waterstof is misschien een optie voor energieopslag (vgl bv met stuwmeer, accu, vliegwiel) maar NIET voor ruimteverwarming, vanwege die factor 7.
Reputatie 3
" Als je ECHT nog moet beginnen, overweeg dan een grond-water warmtepomp met energieheipalen, dat zijn heipalen met leidingen. Samengekoppeld wordt dat de bron van de warmtepomp."

Laat dat nu de reden zijn waarom ik in 2000 aan het hele warmtepomp plan ben begonnen.
mijn vrouw kwam thuis met een tijdschrift waar een artikel in stond over energie zuinig stoken, (warmtepomp) met als bron leidingen in heipalen.




(weet niet of er copie rechten op zitten na 18 jaar, dan haal ik ze wel weg.)
Liep al een tijd rond om het nieuw te bouwen huis elektrisch te verwarmen.
En zonder gas aansluiting, scheelt een hoop, aanleg-, vastrecht-, meterhuur kosten en allerlei gekke toeslagen die ze bedenken tegenwoordig.
( in Canada zag ik plintverwarming op elektrisch, en daar is het echt wel koud)
Maar dat is hier met de elektra prijzen niet te doen. (1 op 1)
Destijds reed ik met trekker/oplegger regelmatig naar Italië met cornetto ijs, dat moet op -24gr.C
ijs bederft snel.
Na een tussen vracht naar Duitsland, halffabricaten laden voor een gloeilampen en scheerapp.fabriek in Ned. dit moest op + 20gr.C vanwege de directe productie bij aankomst.
Dit zijn best wel grote temp. verschillen.
Als je dan naar Zweden 9 uur op de veerboot gaat mag de diesel koelmotor niet lopen in het schip, en gaat de oplegger aan de 380 V. krachtstroom om deze temp. te handhaven.
Dan moet een huis ook op ± 20 verwarmt kunnen worden was de redenatie.
en zo ontstond het idee om en warmtepomp te gebruiken met een rendement van 1 op 4 tot 6.
Bij sondering van de bouwkavel bleek dat er niet geheid hoefde te worden.
Toen we de stelpost voor het heien wilden gebruiken voor het zetten van een open bron,
kon dat niet omdat er brak water in de ondergrond zit. (oude zee slenken).
uiteindelijk 3 gesloten boringen laten zetten van 90 Mtr.
Een prima bron gebleken de afgelopen 17 jaar.

I am looking at the world trough A windschield, and see everything in A little bit differend light.
Reputatie 2
wordt bij het verhaal over rendement met waterstof ervan uitgegaan dat je centraal of decentraal de electrolyse doet? Vergeet bij een vergelijking van de bestaande windmolenparken niet dat er veel energie verloren gaat door transport en dat de overtollige energie opgeslagen moet worden, ook bij accu's continue verliezen (nog geen rekening gehouden met de hoge kosten, omvang = huisvesting, millieu belasting). Dus als windmolenparken direct op zee de electrolyse doen en het waterstof transporteren naar het vasteland om vervolgens via het bestaande gasnet verder te distribueren is volgens mij een weg die zeker ingeslagen moet worden en wel zo snel mogelijk.

Niet alle windparken staan op zee en ik vraag mij af of het mogelijk zou zijn om kleinschalig decentraal die elektrolyse te doen. Dan sla je waterstof op in de zomer en overdag om die 's avonds en in de winter weer te gebruiken. Dan wordt die factor van 7 die JWD berekend heeft een stuk lager.
Reputatie 7
Badge +3

U bent dus qua verbruik per maand 7 maal goedkoper uit!

Inderdaad. En dan nog afgezien van de kosten die de energieleverancier/energieomzetter moet maken om van groene stroom waterstof gas te maken. Je betaalt immers voor elektriciteit 5 keer de kostprijs voor aardgas waar het uit gemaakt wordt, terwijl het energetisch rendement gemiddeld 40 % is (en dus energetisch gezien slechts 2 ½ keer zo duur zou moeten zijn) . De eerste negatieve grote sprong die daarbij gemaakt moet worden is het feit dat de groene waterstof fabriek alleen maar kan draaien als er een overschot is aan groene stroom (dat is dus alleen in de winter wanneer het hard waait want als in de zomer overdag de zon schijnt heb je de zonnestroom voor de productie van waterstof voor verwarming immers niet nodig). Men hoeft geen bedrijfseconomie gestudeerd te hebben om te begrijpen dat (investeringskosten / bedrijfstijd = vaste deel van de kostprijs) hoog uit gaat vallen. Elektrolyse met een hoog rendement vergt hoge investeringskosten. Het is iets ingewikkelder dan twee stroomdraadjes in water.
Reputatie 7
Badge +3

Het verbranden van waterstof gaat met een COP van hoogstens 1 (100%).


Nee ten hoogste van 82 %. Want 18 % van de verbrandingswarmte van waterstof zal net als nu als witte waterdampwolkjes uit de rookgasafvoer verdwijnen omdat de cv watertemperatuur van de hr ketels (rookgascondenserende ketels) in de regel veel te hoog afgesteld staat.
Ik heb een vraag naar aanleiding van de uitleg over lucht/grondwarmte. Is het ook mogelijk om na verloop van tijd de luchtpomp om te bouwen naar grondwarmte? Wij zijn nu aan het bouwen, er komt een luchtpomp. Financieel zit het er nu nog niet in, maar na verloop van tijd hopelijk wel.
Reputatie 7
Badge +3
@pluisje . Met een lucht-water warmtepomp zijn ook radiatoren mogelijk. De benodigde cv temperatuur is dan wel hoger en derhalve het rendement lager dan in het geval met vloerverwarming. Een bodemwarmtepomp zou ook radiatoren kunnen verwarmen maar vloerverwarming is vanwege het lagere benodigde temperatuurverschil tussen verdamper en condensor altijd beter. Zowel wat betreft rendement als opbrengst.
@Sjef S Wat bedoel je met een luchtpomp? Een lucht-lucht of een lucht-water?
Met lucht-lucht zal je geen vloerverwarming hebben; met lucht-water wel.
Vloerverwarming is noodzakelijk voor een bodemwarmtepomp.

Ik bedoel dus een lucht-water pomp
Reputatie 5
Badge
@ankee, heb je intussen al een beetje antwoord op je vraag?
Dat gaat helaas niet meer, de eerste paal gaat volgende week de grond in 😪
Reputatie 1
Ossit;
Het lijkt wel of je mijn installatie (2002) beschrijft, ben het dan ook met je eens op het 5KwH vermogen na.
Dit is ook afhankelijk van waar het huis staat in mijn geval aan de oost kant van de bebouwing met de oostenwind uit het open veld.
Betreft een vrijstaande woning van krap 600 M3 met 10 KwH Water/water warmtepomp.
Enkele jaren geleden hadden we een periode van 10 dagen vorst met harde wind, en toen ging de temp. in huis wel naar 18 gr. zonder de (heater) het elektr. verwarming element.
Maar dan heb je het over 10 dagen in 18 jaar.
En het pendelen (met een water/water) warmtepomp kun je dempen met een grotere buffer.
Ben momenteel zelf de buffer aan het verdubbelen, en benieuwd wat dat volgend seizoen doet.
(Installateurs verkopen alleen het pakket wat ze hebben en waar ze gewent zijn om mee te werken.
Maar die mening heb ik ook al in een ander topic verkondigt).
En zo worden we wijzer van elkanders mening, dit is waar dit hele blog eigenlijk voor bedoeld is.
Alweer een mening 😉.

Ik heb het wel over nieuwbouw met die 5kW, dus goed geïsoleerd. Mijn huis is van 1989 in een rijtje en ik verwarm een huiskamer met een oppervlakte van 90m2 vloerverwarming. Ik ben dit jaar niet boven de 1500 kW opgenomen vermogen gekomen met mijn op WAR draaiende H5 Panasonic. Die gebruikt overigens standaard de heater bij defrosts. Dat kost per defrost ongeveer 2,8 kWh per uur, ongeveer 700 Wh per defrost. Hierdoor daalt de Tr nauwelijks, lekker comfortabel.
Op het forum van tweakersnet wordt voor bestaande huizen waarvan het gasverbruik bekend is voor het berekenen van het benodigde vermogen van de WP voor verwarming, de koevlaas formulier gebruikt, vernoemd naar een prominent forum lid installateur:
Aantal m3 gasverbruik voor verwarming per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven. Leuk te vermelden dat de tweakers het over veel zaken oneens zijn, maar niet over de bruikbaarheid van die formule als startpunt. Zie ook deze pagina https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/58507752#58507752 Veel WP’s van 5 en 7 kW.
Reputatie 1

En het pendelen (met een water/water) warmtepomp kun je dempen met een grotere buffer.
Ben momenteel zelf de buffer aan het verdubbelen, en benieuwd wat dat volgend seizoen doet.
Bij onze installatie wordt de warmtebuffer gevormd door de dikke betonnen vloer van gelijkvloers. Als je het voor het kiezen hebt, kies dan voor een zgn 'modulerende' warmtepomp, die pendelt nooit en verwarmt evenredig de warmtevraag. Zo'n warmtepomp gaat ook langer mee.

Deze snap ik niet. Volgens mij moduleren alle warmtepompen terug. Maar de 5kW Panasonic bijvoorbeeld gaat terug tot 218W terwijl een 10kW vaak niet verder terug kan dan 1,5 kW. Dus die 5 blijft in voor en najaar desgewenst met WAR 24/7 op heel laag vermogen doorpruttelen, bij mij op 17Hz, terwijl de 10 gaat pendelen omdat deze niet lager kan dan 1,5 kW en dit vermogen niet kwijt kan.
Reputatie 5
Badge
Deze snap ik niet. Volgens mij moduleren alle warmtepompen terug. Maar de 5kW Panasonic bijvoorbeeld gaat terug tot 218W terwijl een 10kW vaak niet verder terug kan dan 1,5 kW. Dus die 5 blijft in voor en najaar desgewenst met WAR 24/7 op heel laag vermogen doorpruttelen, bij mij op 17Hz, terwijl de 10 gaat pendelen omdat deze niet lager kan dan 1,5 kW en dit vermogen niet kwijt kan.
Toen in 2004 onze warmtepomp werd aangelegd, waren vrijwel alle warmtepompen - net als vrijwel alle gasketels - van het aan/uit type. Die hadden dus een warmtebuffer nodig om pendelen te voorkomen. Elke installateur wist dat.
Tegenwoordig zijn veel warmtepompen - en gasketels - uitgerust met een continue regeling ('modulerend' of 'frequentiegestuurd' of 'inverter'). Per apparaat is het minimumvermogen verschillend, en daar hangt de grootte van de warmtebuffer vanaf. Dat hoort elke installateur te weten.
Bij mij thuis vervult een dikke betonnen bodemplaat de functie van warmtebuffer en is er nooit sprake van pendelen geweest.
Reputatie 7
Badge +2
[…] en zitten we in het lawaai wat de unit maakt.

Persoonlijk vind ik het 'lawaai' dat mijn Elga maakt niet als dusdanig te beschrijven.
Het is meer gezoem. Daarnaast zit je waarschijnlijk op het moment dat hij echt aan de bak gaat niet buiten er naast.

Je zou ook nog kunnen overwegen om hem in een geluiddempende kast te zetten, die je dan weer kunt 'opleuken'.

Anne.
De vraag ging erover of de leiding onder de grond kan, verder is bijzaak. En overigens door een geluidsdichte kast verliest de unit aan vermogen heeft de installateur gezegd.
Reputatie 4
Badge +3
@Gideon, Bedankt voor het delen van je expertise op dit forum! Welkom op de community van Vereniging Eigen Huis. 🙂
Reputatie 7
Badge +2
De vraag ging erover of de leiding onder de grond kan, verder is bijzaak. En overigens door een geluidsdichte kast verliest de unit aan vermogen heeft de installateur gezegd.

Ik kan idd niet bepalen wat hoofd en bijzaak is.
Ik kan alleen aangeven waar je mogelijk aan zou moeten denken en waar eventuele problemen zouden kunnen zitten. En waar relevant mijn eigen ervaring delen.
Ik verwacht wel dat met zo'n 'grote' afstand er sprake zal zijn van nogal wat warmte verlies, wat het rendement (iets?) zal verlagen.?

Ik ben wel benieuwd wat de installateur zegt over het ingraven van leidingen met koudemiddel er in. Ik kan daar niet direct eenduidige informatie over vinden. Wel dat je op moet letten met de isolatie van de leidingen, omdat die vaak van koper zijn en er sprake is van condensatie waardoor corrosie kan ontstaan.

Heeft de installateur ook aangegeven waarom een kast het vermogen zal verlagen?
Ik kan mee voorstellen dat als de kast te dicht is, de unit niet voldoende lucht kan krijgen om goed zijn werk te kunnen doen. Een warmtepomp heeft namelijk serieus veel lucht nodig.
Maar dat zou neem ik aan een kwestie zijn van er voor zorgen dat de gaten in de kast groot genoeg zijn. Dat is neem ik aan ook de reden dat de meeste kasten schuin naar beneden staande lamellen hebben.

Anne.
Reputatie 7
Badge +3
Maar je zult wrs ook maatregelen moeten treffen om te voorkomen dat de leidingen ooit per ongeluk beschadigd worden. Want het spul dat er in zit is geen fijn goedje (vandaar dat je gecertificeerd moet zijn om er mee te werken).
Anne.


Daarom denk ik ook dat het niet de verdampervloeistof leiding zal zijn die vanaf 15 meter afstand dubbel aangelegd moet worden maar de leidingen van het cv-watercircuit.
Als het de verdampervloeistof leiding zou zijn bevindt die verdampervloeistof zich ook in de gasvorm. Gassen koelen veel sneller af. Naast extra energieverlies heb je dan ook nog eens kans dat het goedje condenseert. Kortom, zeer waarschijnlijk betreft het het cv-water, dat dus 15 meter extra overbrugd moet worden.
Reputatie 6
Badge
Wat een gedoe he !
Dan is die bodembron toch wel wat handiger, Ikzou nog maar eens goed rekenen met een beetje meer langere termijngevoel.
Reputatie 7
Badge +2
Daarom denk ik ook dat het niet de verdampervloeistof leiding zal zijn die vanaf 15 meter afstand dubbel aangelegd moet worden maar de leidingen van het cv-watercircuit.

Kijk, dat is al een stuk logischer :)
Dat zal zonder problemen ingegraven kunnen worden en lekker geïsoleerd zonder dat je bang hoeft te zijn voor corrosie van leidingen (want zijn tegenwoordig vaak van kunststof).

Anne.

Reageer