Beantwoord

Warmtepomp voor nieuwbouwwoning

  • 9 March 2019
  • 67 reacties
  • 113553 Bekeken


Toon eerste bericht

67 reacties

Reputatie 7
Badge +2
hier een voorbeeld van terugverdientijd berekening.


Ik heb niet zoveel met terugverdien tijden.
Geen enkel ander ding in mijn huis is aangeschaft op basis van een terug verdien tijd.

Mijn CV niet, mijn TV niet, mijn auto niet.
Waarom zou ik mijn warmte pomp, dubbel glas of zonnepanelen dan wel gaan discrimineren en eisen dat ze zich terug verdienen?

Een zonnepaneel installatie kun je ook gewoon zien als een soort langjarig energie contract. Waarbij je een gegarandeerde lage energie prijs krijgt. Stel bijvoorbeeld dat je € 6.500,= investeert in een systeem dat jaarlijks 3500kWh oplevert. En dat het systeem na 15 jaar zou stoppen met werken. Dan heb je dus 15 jaar lang 3500*15/650000 = 8cnt/kWh betaalt
(als ik geen rekenvout maak ;)).

Anne.
vraag aan JwD. wij zijn ook bezig met nieuwbouw en moeten ook kiezen voor een warmtepomp. Op milieucentraal.nl zie ik zeer uiteenlopende prijzen voor luchtwarmtepomp en bodemwarmtepomp. Wat is nu een gemiddelde prijs voor beide en hoe weet je wat een goed product is?
Reputatie 7
Badge +3
.
Waarom zou ik mijn warmte pomp, dubbel glas of zonnepanelen dan wel gaan discrimineren en eisen dat ze zich terug verdienen?

Omdat vergroening regeringsbeleid is. Voor de meeste ingezetenen speelt terugverdientijd wel een rol. Zonder korte terugverdientijd geen vergroening.

Stel bijvoorbeeld dat je € 6.500,= investeert in een systeem dat jaarlijks 3500kWh oplevert. En dat het systeem na 15 jaar zou stoppen met werken. Dan heb je dus 15 jaar lang 3500*15/650000 = 8cnt/kWh betaalt
(als ik geen rekenfout maak ;)).


Inderdaad het geval. Het is niet 3500 *15 / 650000 maar € 6500 / 3500 * 15 kWh = € 0,1238 per kWh.

Een andere fout is dat in 2023 de salderingsregeling wordt afgebouwd. Zonder salderingsregeling brengen de meeste kWh's slechts de terugleververgoeding (van nu 6 à 7 cent per kWh op).
Reputatie 7
Badge +2
Aan de opmerking van @Gideon heb ik eigenlijk niets toe te voegen.

Als ik een compleet nieuw huis zou bouwen zou ik ook zeker kijken of bodemwarmte technisch en financieel een optie zou zijn.
Omdat dat vrij dure systemen zijn naar ik heb begrepen zou ik ook zeker een onafhankelijk expert inschakelen die het hele proces kan begeleiden.

Ik zou persoonlijk trouwens ook kijken naar regenwater opvang voor gebruik bij toilet, wasmachine en douche etc.
Maar dat terzijde ;)

Anne
Reputatie 2
Zou je willen dat iedereen in de buurt een warmtepomp op lucht gaat nemen? En over 10 jaar als de spullen meer herrie beginnen te produceren en je wakker gaat liggen van al die units van jezelf en de buren?

Ik ben niet tegen warmtepompen, maar wel tegen de lucht varianten buiten.

Je kunt beter je geld investeren in veel zonnepanelen en extra groot boilervat, wat primair gevoed wordt door de zonnepanelen en gebruikt wordt voor warmwater en als het even kan voor cv. Met nodige regelwerk kan in de donkere wintermaanden de nacht met laag tarief gebruikt worden om extra bij te warmen indien gewenst.
In de zomer wordt er meer electra geproduceerd dan je nodig hebt en lever je wat over is terug. Helemaal in balans zullen terugleveren en winter gebruik niet zijn, maar is een geluidloos systeem.

warmtepomp op lucht kan wel toegepast worden op je ventilatie systeem om zo restwarmte terug te winnen.

wat ik nog steeds mis bij warmtepomen in de bodem is de diepgang, letterlijk. Als we maar diep genoeg gaan (en dat op wijk niveau) regelen, is er veel meer warmte uit de aarde te gebruiken, alleen dan is er meer diepgang nodig en moeten we stoppen met de commerciel die ons allemaal individuele warmtepompen aanraad.
Reputatie 7
Badge +2
Zou je willen dat iedereen in de buurt een warmtepomp op lucht gaat nemen? En over 10 jaar als de spullen meer herrie beginnen te produceren en je wakker gaat liggen van al die units van jezelf en de buren?

In mijn beleving maakt de lucht-warmte pomp niet echt veel geluid.
En dan heb ik er nog niet eens een kast omheen staan om het geluid te dempen.
Bij mij is hij in ieder geval stiller dan een gemiddelde airco.

Je kunt ook verwachten dat de techniek wat dat betreft alleen maar stiller gaat worden.
Maar net als met computers zal er altijd volgend jaar een beter model zijn. De vraag is of je daar op moet wachten.

Ik heb overigens ook een groter boilervat en een zonneboiler. Maar met 10 minuten douchen verbruik je als snel 90l warmwater. Je zult dan dus om in de winter je huis te verwarmen een hele grot boiler moeten hebben. En de krachtstroom die je dan gebruikt wordt zeker in de winter niet door je zonnepanelen opgewekt.
Dus ben je afhankelijk van andere regelingen zoals de saldering. Als die weg valt/sterk verminderd wordt kan puur elektrisch verwarmen vrij snel een dure optie gaan worden.

Overigens denk ik wel dat het uiteindelijk naar elektrische verwarming toe gaat.
Dat en wijk warmte centrales met diepe bodem boring.
Maar dat soort installaties kost al snel een boel geld (zoals bv het trias westland project)
In het kader van alle (handige) informatie die ik nu lees, heb ik een vraag.
Ik heb in mijn nieuwbouwwoning (2016) een lucht/water warmtepomp van Daalderop die ook kan koelen. Dit is een warmtepomp zonder buitenunit. Nu is hij zo aangesloten dat hij de lucht aantrekt vanaf een buis die mijn mechanische ventilatie naar buiten afvoert. Maar dat betekend dat hij ook de koude lucht aanzuigt in de winter, hoewel dit dan een mengsel is van mijn MV en buitenlucht. Nu lees ik over de COP. Is het in mijn geval niet handiger om mijn warmtepomp de lucht te laten halen rechtstreeks uit de ruimte waar hij is geplaatst en hem dus los te koppelen van de MV afvoer? De temp in deze ruimte is altijd rond de 18 graden in de winter.

Ik ben benieuwd naar een reactie van een van de deskundigen hier.
Reputatie 1
Je zou natuurlijk ook naar infrarood verwarming kunnen kijken. Grootste probleem is dat de berekeningen nog niet goed omgaan met IR, maar het geeft wel degelijk een zeer behaaglijke warmte.
Driepinter:
Bedankt voor de snelle reactie, ik bedoel met deskundigen eigenlijk iedereen die wat meer in de materie zit. Het is trouwens een lucht/ water warmtepomp die samen met de Daalderop cv unit een systeem vormt. Ventilatiewarmtepomp komt mij niet bekend voor.
Mmijn gedachte was/Is inderdaad wat je al omschrijft. Lucht uit de ruimte (die ook al afgezogen wordt door de MV is warmer dan van buiten aanvoeren via de afvoer pijp van de MV waar ook koude lucht bijgemengd wordt. Wtw heb ik dan weer niet aangezien de MV de warme lucht gewoon naar buiten gooit. Daar is naar mijn mening bij de bouw ook niet goed over nagedacht, maar dat merk je helaas pas achteraf, omdat ik nog helemaal niet bekend was met WTW en warmtepompen. Ik denk dat ik de afzuiging van de MV in die ruimte in de winter afsluit en dat overlaat aan de warmtepomp, door die rechtstreeks uit de ruimte te laten aanzuigen. Of ik ga op zoek naar een klep die ik in de buis kan plaatsen zodat ik geen buitenlucht aanzuig in de winter, maar wanneer de warmtepomp niet werkt er wel lucht door de MV naar buiten kan.
Of heeft iemand nog een briljant idee.
Iedereen alvast bedankt voor de genomen moeite.
Reputatie 2
Buis afsluiten is niet verstandig, want er dient nog steeds verse lucht binnen te komen, anders gezegd, nieuwe zuurstof, voor ons eigen welzijn 😉
Reputatie 3
Goeie vraag @ankee en welkom op dit platform. Ik heb al verschillende leden over dit onderwerp zien praten en zal ze hierbij betrekken. Ik kan me zo voorstellen dat je bij een nieuw huis heel veel keuzes hebt in te vullen.
De toepassing van een warmtepomp valt of staat met de isolatiewaarde van de woning. Hoe hoger de Rc-waarde hoe beter. Verder kan de dampdoorlaatbaarheid van de muren van invloed zijn i.v.m. afvoer van waterdamp van binnen naar buiten. Bij nieuwbouw zou ik streven naar een Rc-waarde van minimaal 7, voor ramen tripel glas evt. met uitzondering van glas op het zuiden. HR++ laat meer zonnewarmte door dan triple. Door aannemers en installateurs worden riante prijzen gevraagd. In mijn in eigen beheer gebouwde huis (Rc > 8 en triple glas) heb ik een lucht/water warmtepomp (8kW)in combinatie met vloerverwarming (150 m2), kosten ca. Euro 7.000. Een bron had ca. 3.500 meer gekost waarbij opgemerkt dat de grondsamenstelling van invloed is op de warmte afgifte (4,5 kW/uur).
Ik heb zelf geen wtw maar een vraag gestuurd afgifte systeem dat per afzuigpunt meet op temperatuur, vocht en CO2 waar ik heel tevreden over ben. Mijn warmtepomp verzorgd ook het sanitair water, gemiddeld 3,5 kWh Warmte is ca. 1.5 kWh elektrisch. Mijn elektrisch gebruik was voor verwarming incl. koeling < 3000 kWh in 2018 voor een woning van ca.700 m3 netto wooninhoud. Waarschijnlijk zou het met een bron wat lager geweest.
Een andere optie is een split unit die secundair een afgifte temperatuur van ca. 50 gr. C kan halen met een goede COP. Laat u goed informeren!!!
dank je wel. dat zal ik gaan lezen
Reputatie 1
wordt bij het verhaal over rendement met waterstof ervan uitgegaan dat je centraal of decentraal de electrolyse doet? Vergeet bij een vergelijking van de bestaande windmolenparken niet dat er veel energie verloren gaat door transport en dat de overtollige energie opgeslagen moet worden, ook bij accu's continue verliezen (nog geen rekening gehouden met de hoge kosten, omvang = huisvesting, millieu belasting). Dus als windmolenparken direct op zee de electrolyse doen en het waterstof transporteren naar het vasteland om vervolgens via het bestaande gasnet verder te distribueren is volgens mij een weg die zeker ingeslagen moet worden en wel zo snel mogelijk.
Ombouwen naar bodemwarmte lijkt me een flinke ingreep. Er zal een ander koudemiddel in de compressor moeten die optimaal is voor de constante grondwatertemperatuur. De elektronica voor het ontdooien van de ventilator is overbodig, die voor de vloerkoeling toegevoegd. Dit lijkt me kapitaalvernietiging.

Dat is jammer, gaan we dus maar niet doen. 😞
@Sjef S Wat bedoel je met een luchtpomp? Een lucht-lucht of een lucht-water?
Met lucht-lucht zal je geen vloerverwarming hebben; met lucht-water wel.
Vloerverwarming is noodzakelijk voor een bodemwarmtepomp.
Ik mis in deze topic de mogelijkheid tot plaatsing van een grondpomp. Dit is afhankelijk van de kavelgrootte. De ruimte die gebruikt wordt voor de installatie mag niet beplant worden, dus je levert een behoorlijk stuk tuin in. Als deze ruimte er niet is heb je als ‘nieuwbouwer’ geen keuze en kom je al uit bij een luchtpomp.

Reageer