Beantwoord

Wie heeft ervaring met de slimme radiator ventilator

  • 12 October 2019
  • 69 reacties
  • 34524 Bekeken

Ik overweeg van speed comfort een slimme radiator ventilator aan te schaffen. In documentatie worden er allebei voordelen genoemd en tips gegeven als dat de aanvoer temperatuur van je cv water omlaag kan. De informatie ziet er allemaal "gelikt" uit! Simpel aan te sluiten en overzichtelijk! Maar wie kan mij vertellen of het echt allemaal werkt, of alle voordelen ook kloppen en hoeveel van die apparaten heb ik nodig per radiator?Graag reacties!
icon

Beste antwoord door Driepinter 12 October 2019, 11:48

Bekijk origineel

69 reacties

Reputatie 4

 Ik heb dit “probleem” vermeden door een zelfbouw (DIY) oplossing met PC-ventilatoren
welke via een instelbare! digitale thermostaat met sensor aangestuurd worden.
Het gewenste toerental wordt via de voedingsspanning van de ventilatoren ingesteld. YMMV
Kosten voor een 2,80 m JAGA met 15 x 140mm ventilatoren (helemaal vol) + voeding + thermostaat ca. € 160,- (3 jaar geleden) Verbruik ca. 16 W @9V; ca. 24 W @12V 
Indicatief resultaat met 9V: Zonder ventilatoren - aanvoer ca. 35°C/retour ca. 31°C; met ventilatoren - retour ca. 25°C => ca. 2 - 2, 5 x grotere warmteafgifte (kamertemperatuur ca. 20°C)​​​​​

We hebben nog oude T22 radiatoren en de ketel op 50ºC icm een rij van negen 9 cm Noctua fans krijgen we het hier ook warm. De Noctua (*)was met afstand de stilste, je hoort ze werkelijk niet. De toerental regeling doe ik met een low power PWM regelaar (van een paar euro)  en die regelt niet de spanning maar de aan/uit frequentie. Simulatie met een gelijkstroom/regelbaare voltage gaf aan dat er bij ca 3,9W @ @9,3V en ca 7,3W @12,5V waarbij bijv de Arctic F9 PWM een ca factor 2 meer energie verbruikt. De T-aanvoer,  50-51ºC gaat naar een range van 33-37ºC retour.  Ik moet nog een keer beter gaan meten en altijd exact op dezelfde plek. Het draait nu sinds ca januari 2020.

Door diverse veranderende gezinssamenstellingen in de periodes ervoor en er na is het super lastig om zeggen hoeveel er nu bespaard is aan gas. Daarvoor was de invloed van de extra persoon, soms 2 personen toch te groot. Heb het nog met Mindergas.nl geanalyseerd zodat je met per gewogen graaddag nog wat zou kunnen zien, maar ook daar is het te lastig. Dit jaar zijn we voor het eerst weer veel met z’n 2-en en dan nog eens naar de historie voor 2020 kijken. In het nieuwe jaar maar eens doen.  Mijn eega is ook super enthousiast over hoe dit iig loopt, kent de genoemde beperkingen v/h verbruik ook. We gaan dit jaar dik onder de 700m3 gas (~650?) komen en er is nog best eea aan isolatie te verbeteren, maar dit is toch mooi mee genomen. Misschien dat ik nog een keer 45 of 40 graden aanvoer test. We hebben geen vloerverwarming (en komt er voorlopig ook niet) , dus of de 2 grote radiatoren beneden dan nog de warmtevraag aankunnen? 

*: Noctua NF-F9-B9 redux-1600 PWM (toen ca 10 euro/stuk), met deze goedkope PWM-regelaar. Frame zelf gebouwd van witte kunststof cellenbetonhouders, 2,70m lang, voor toen €4,50/stuk. Aan/uit via KAKU,  Philips 12V /1A adapter via de kringloop €1.=. Kabel management zelf gemaakt van wat ik had liggen of nog aanvullend kocht (<€10). 

Reputatie 7
Badge +1
@RogierT De ventilatoren werken zeker en hoe meer je per radiator(convector) kan plaatsen des te groter zijn de effecten: Verwarmen met lage aanvoertemperatuur en snellere opwarming van de lucht, uiteindelijk bespaar je door de lagere systeemtemperaturen m.n. de retourtemperatuur bij een gas-gestookte cv ook nog op je stookkosten.

Er zijn natuurlijk ook nadelen: Eventueel last van geluid, stroomverbruik (ca. 1-3 W per ventilator) en eventueel meer stof (in de radiator en in de lucht).

Ik zelf heb mijn JAGA-convectoren met stille ventilatoren helemaal vol gelegd.
Met een schakelvoeding kan ik het toerental instellen, nachts laag (geluid) - overdag hoog.
Resultaat: Ook met een aanvoertemperatuur van < 45°C voldoende verwarmingsvermogen.
Driepinter, hartelijk dank voor de reactie! Ik ga de spullen installeren en kijken of ik de cv aanvoertemperatuur, die nu op 80graden staat iets naar beneden kan bijstellen. Het is een Nefit uit 2011, dus ben benieuwd.
Reputatie 7
Badge +1

@A.C.J.S@James  Het effect van ventilatoren (vaak “PC-fans”) is eigenlijk drieledig:

  • verhoging van de warmteafgifte bij lage aanvoertemperaturen (dit is het belangrijkste!)
  • verlaging van de retourtemperatuur (verbetering van het rendement van de HR-ketel*)
  • eventueel makkelijkere overgang naar LTV met een (hybride) warmtepomp
    (als de aanvoertemperatuur al laag is, <40°C!)

*De door "speedcomfort” geclaimde reductie van het gasverbruik met 20% is, naar mijn mening, niet realistisch.

Een voorbeeld: Je hebt de aanvoertemperatuur hopelijk al verlaagt naar ca. 60°C (of lager), de retour is nu ca. 50 °C, helaas is de warmteafgifte van je radiatoren/convectoren nu ook een stuk minder.
Hier kunnen ventilatoren de warmteafgifte weer op peil brengen, "boosten".

De retour ligt, na het “boosten” van alle belangrijke convectoren/radiatoren, met ca. 45 °C nu gelukkig ruim in het HR-gebied. De additionele winst komt overeen met de condensatiewinst bij een verlaging van de retour van 50 °C naar 45 °C (optimistisch!)
(Mijn beperkte ervaringen: max. 6 °C met 15 x 140mm ventilatoren op een 2,80m JAGA
= ca. € 160)

Grof geschat stijgt het ketelrendement bij 50°C->45°C van ca. 92% naar ca. 94% - het gasverbruik "zakt” evenredig met ca. 2,1%.
Eventueel kan je met de hogere warmteafgifte de aanvoer (en de retour) nog iets verlagen met ca. 2-3°C.
Aan deze grove indicatie kunnen geen rechten worden ontleend.

Reputatie 6
Badge

Ik heb in een DIY projectje ventilatoren onder de radiatoren in de woonkamer gezet. Gaan aan wanneer de aanvoertemperatuur 35 C is, en uit bij 32C. Scheelde een paar graden in de retourtemperatuur bij de ketel. Maar als die al rond de 50C ligt gaat de ketel m.i. niet veel efficiënter werken want de uitlaatgassen zullen niet veel meer condenseren. De kamer wordt natuurlijk wel sneller warm. En ik vind die speedcomfort systeempjes wel erg prijzig.

 

Net boven de 50C retourtemperatuur begint het condensatie feest van een HR ketel pas, dus het heeft zeker zin om die retour temperatuur verder omlaag te krijgen:

 

Sinds kort een SpeedComfort Trioset, een uitbreidingsset en een monoset in gebruik.

CV-ketel op 50 graden, thermostaat op 19 en het is aangenaam op temperatuur.

Laatst een thermostaatschakelaar stuk, een telefoontje en 2-3 dagen later een nieuwe in de brievenbus.

TOP

Reputatie 7
Badge +3
Het valt mij op dat zowel Speedcomfort en Climate Booster het voordeel van de lagere cv temperatuur en dan met name de lagere retourwatertemperatuur op het rendement van de hr-ketel niet noemen. Mailcontact heeft daar ook geen verandering in aan gebracht. Typerend voor het feit dat het goed afstellen van hr-ketels in Nederland totaal geen prioriteit heeft.
Reputatie 1

@jvdleeuw Het lijkt me bijzonder dat je gasverbruik toeneemt wanneer de radiator een groter vermogen heeft (doordat je een grotere radiator plaatst of door de ventilatoren). Wanneer de ruimte op temperatuur is gekomen moet het vermogen dat de radiator aflevert de warmtestroom naar buiten compenseren. Die stroom hangt enkel af van de isolatie, en het temperatuurverschil tussen binnen en buiten.  Een grotere radiator kan die warmtestroom leveren met een lagere aanvoertemperatuur dan een kleine radiator. En met een lagere retour temperatuur. Waardoor de ketel meer warmte kan onttrekken aan de rookgassen. En dus efficiënter wordt. 

Reputatie 7
Badge +3

Het andere bekende merk is Climatebooster. Heeft u de afstand tussen de radiatorplaten al op gemeten?

Reputatie 7
Badge +1

@HenkD Ik raad een eigenbouw aan, even efficiënt (vaak efficiënter!) als de kant en klare producten, maar een stuk goedkoper. PC-ventilatoren zijn op convectoren sowieso makkelijk te plaatsen, voor radiatoren is wat meer knutselwerk nodig (Voorbeeld). YMMV

Mij bevalt de radiator ventilator erg goed. Veel mensen klagen over het geluid maar dat valt bij ons reuze mee. Ik heb ze van speedcomfort, misschien boven ook nog installeren. Ze zijn alleen wel prijzig vind ik en het is lastig om inzichtelijk te krijgen wat je nou precies bespaard.,... 

Reputatie 1

@James Ja ik vind ze ook duur. Te duur eigenlijk. Om te zien wat ze besparen heb je  iets nodig waarmee je de retourtemperatuur naar de ketel kunt monitoren over een periode van een uur of twee. Wanneer je op een koude dag (bv <5C) bij constante kamertemperatuur eerst twee uur meet met ventilatoren, en daarna zonder (of andersom natuurlijk) kun je bepalen hoeveel het rendement van je ketel verbetert t.g.v. het koudere retourwater. En kun je berekenen wat het op jaarbasis aan gas scheelt.

Ik heb mijn eigen speedcomforts gebouwd. Zodra het weer het toelaat ga ik dat proefje ook doen. Zal mijn bevindingen dan hier posten.

Reputatie 3

@Driepinter , wij hebben een stukje radiatorfolie over dat thermostaatje gedaan. Slaat ie een heel stuk sneller aan. 🙃

Hoewel wij nu de radiatoren incl. ventilatoren buiten gebruik hebben sinds Poetin Oekraïne binnenviel... alleen nog SWW. De rest met de airco.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb dit “probleem” vermeden door een zelfbouw (DIY) oplossing met PC-ventilatoren
welke via een instelbare! digitale thermostaat met sensor aangestuurd worden.
Het gewenste toerental wordt via de voedingsspanning van de ventilatoren ingesteld. YMMV

Kosten voor een 2,80 m JAGA met 15 x 140mm ventilatoren (helemaal vol) + voeding + thermostaat ca. € 160,- (3 jaar geleden) Verbruik ca. 16 W @9V; ca. 24 W @12V 

Indicatief resultaat met 9V:

Zonder ventilatoren - aanvoer ca. 35°C/retour ca. 31°C; met ventilatoren - retour ca. 25°C

=> ca. 2 - 2, 5 x grotere warmteafgifte (kamertemperatuur ca. 20°C)

Reputatie 3

Dat met het traag reageren van de sensor van de speedcomfort had ik al verbeterd door er tape overheen te doen, dan slaat ie echt sneller aan.

Het geluid is al een tikje verminderd door kleine viltjes onder de speedcomforts te plakken (ze liggen hier aan de bovenkant van de radiator met de sensor direct naast de aanvoerleiding).

Reputatie 1

@BertenErnie Onderstaande plaatjes heb ik uit een TNO rapport (waar @darkfiber  naar refereerde) uit 2016 dat je bij Speedcomfort kunt opvragen. Als je in de een-na-onderste regel van de tabel kijkt ( 1 quootje (bv M10’) geeft aan dat de fans onder de radiator zitten, 2 quootjes (bv M10'’) dat ze er bovenop liggen) zie je dat er flink verschil zit in de toename van radiatorvermogen. Bv bij een inlaattemperatuur van ca 45C scheelt het een factor 2 (4,8% versus 9,8%). Dus ik denk dat je de fans toch echt onder de radiatoren moet plaatsen.

Maar los van dit alles blijf ik er wel bij dat het een zeer prijzig systeempje is voor wat simpele componenten in een fraaie behuizing. En geloof ik helemaal niets van de beloofde besparing in gasverbruik tot wel 20%. Climatebooster belooft iets soortgelijks. Gebaseerd op een rapport van RVO & UT (dus ongetwijfeld correct) maar wel gebaseerd op slechts 1 huis. Ik heb op facebook hierover met hen gecommuniceerd maar na een paar antwoorden is het na mijn laatste vraag stilgeworden.

 

Gebruik zelf 3 Heatfan units met elk 5 ventilatoren met toerental-regelaar, in convectorput voor schuifpui, waarmee de snelheid in 5 stappen is in te stellen (laatste stap = hoogste/continue). Heb geen inzicht wat het doet voor ‘t verbruik, wel dat de omgevingstemperatuur in de huiskamer aangenamer is. Geluid is te verwaarlozen, afgezien van de hoogste = continue-stand, zelden gebruikt, maar ook die is niet echt hinderlijk. Gekozen voor Heatfan i.v.m. de starttemperatuur van 25 graden. Adviseer voor verlaging gasverbruik CV-pomp op stand 2 te zetten (bij pomp met 3 standen). Ook kan veelal het vermogen omlaag (kijk op Youtube hoe je dat kan doen) waardoor de CV-ketel rustiger en zuiniger brand.

Hallo Rogier, 

ik ben wel benieuwd naar de resultaten van je test.

Heb je al een update ?

 

Met vriendelijke groeten,

Jan 

Reputatie 7
Badge +1

Om diverse redenen wil ik over de speed-comfort uit recente eigen ervaring berichten.

Ik heb het starterset vorige week aangeschaft via de EnergieVoucher (RRE-subsidie) van € 70,-.
(een poging om een efficiëntere en goedkopere zelfbouw oplossing gesubsidieerd te krijgen is helaas op de strikte regels stukgelopen.
Mijn ingediende set voor een convector = 8 x 140 mm ventilatoren + bekabeling +netvoeding + slimme schakelaar )

Voor gratis is het startersetje met drie mini ventilatoren (60 mm) misschien net goed genoeg voor een super kleine radiator. Ik zelf vind de opgewekte luchtstroom onvoldoende.
Helaas kan de sensor niet in schakeltemperatuur (35°C) veranderd worden, verder maken de ventilatoortjes zelf een storend geluid (dus niet de luchtstroom of de ventilatorschoepen).

Reputatie 7
Badge +3

Driepinter, hartelijk dank voor de reactie! Ik ga de spullen installeren en kijken of ik de cv aanvoertemperatuur, die nu op 80graden staat iets naar beneden kan bijstellen. Het is een Nefit uit 2011, dus ben benieuwd.

Sowieso kunt u de cv temperatuur altijd veranderen naar gelang de warmtevraag (de buitentemperatuur dus). Behalve de cv temperatuur zou u het maximaalvermogen (in KW of %) kunnen verlagen. 

Reputatie 3

@darkfiber

Omdat ik twijfel had over het mogelijke lawaai van een ventilator set, heb ik zelf een proefopstelling gemaakt met een gamma ventilator van 15 cm die ik nog had liggen.

 

Ik laat de lucht via een kartonnen constructie naar de onderzijde van de radiator blazen. De ventilator staat op 10% van zijn capaciteit te blazen.

Je hoort de ventilator, de schoepen en de lucht verplaatsing niet.

Als je de ventilator op 20% zet, begin je wel geluid te horen. Het is dan niet helemaal duidelijk waar dit precies vandaan komt.

 

Mijn ervaring (bij een computer project waar ventilatoren in moesten) met de kleine gelijkstroomventilatoren  is: je moet ze selecteren op ‘weinig geluid’. Je komt dan al snel in de duurdere ventilatoren terecht. Ik denk niet dat die in die sets worden gebruikt.

 

Reputatie 7
Badge +1

@DolfS   Jouw eigen proefopstelling met maar een ventilator is wat de naam zegt, maar als je werkende en bruikbare opstellingen wil laten zien en (geluids)metingen wil doen moet je toch de hele radiator of convector gebruiken.

Dat je de ventilatoren moet selecteren op volumestroom icm het geproduceerde geluid is een open deur, sorry. - Ik heb ondertussen ervaring met 3 verschillende merken van 140 mm PC-ventilatoren en heb bijvoorbeeld een 2,80 m JAGA convector met 15 ventilatoren vol gelegd,  verder nog twee kleinere convectoren met elk 4 ventilatoren.

 

Tip: Je kan de 140 mm ventilatoren prima gebruiken op smallere convectoren met 100 mm lamellenpaket als je de ventilatoren schuin op de lamellen plaatst met de achterkant omhoog tegen de muur. Dit doe ik nu op een 2,80 m convector en het bevalt tot nu toe goed. De convector ligt nog niet helemaal vol.

Belangrijk is dat je contactgeluid zoveel mogelijk voorkomt, anders wordt de “schoorsteen” van de JAGA een grote klankkast.

Mijn conclusie: Het effect op de snelheid en de mate van warmteafgifte is zeer groot, zoals ik al schreef, maar ook het verlagen van de retourtemperatuur is significant, bij mij tussen
de ca. 3 - 5 °C bij de gebooste convectoren. (Kanttekening: Ik heb zeer lage aanvoertemperaturen als de kamer op temperatuur is)

YMMV

 

Reputatie 3

@darkfiber 

Eigenlijk probeer ik niet de zoveel mogelijk warmte  van de radiator te krijgen maar de kamer temperatuur te verhogen.

Het branden van de ketel wordt geregeld door de kamerthermostaat. Ik wil graag dat alle overige kamers dezelfde temperatuur krijgen. Nu blijven 2 kamers wat achter in temperatuur. Die moet daar verhoogd worden totdat ze allemaal gelijk zijn.

Reputatie 7
Badge +1

@DolfS  Goed dat je met ventilatoren beide doelen kan bereiken: Meer en snellere warmteafgifte (in de referentieruimte) én ook de andere kamers met de daar geplaatste ventilatoren op temperatuur krijgen (ook door de grotere warmteafgifte).

In zekere zin werken ventilatoren in de referentieruimte natuurlijk de ventilatoren in de andere ruimtes tegen:wink: .

Reputatie 6
Badge

@PC  Het zgn. HR-effect (condensatie van de waterdamp) begint met laagcalorisch Groninger gas ongeveer bij een rookgastemperatuur van 57-58°C (bron: https://cv-inregelen.nl/artikel/cv-ketel-zonder-hoog-rendement). Bij een rookgastemperatuur van 50°C is de “winst” ca. 3%.

Bij hoogcalorisch gas begint de condensatie al bij temperaturen boven 60°C.
 

Inderdaad, dat is bij een stochiometrische verbranding zonder overmaat aan lucht.

 

In de praktijk worden onze “simpele” ketels met een overmaat aan lucht afgesteld waardoor de condensatie temperatuur lager komt te liggen.

Ik zie wel in het Duitse artikel waar je aanlinkt in je andere reactie, dat mijn grafiekje wel heel erg aan de pessimistische kant zit, of te wel mijn ketel was afgesteld met (te) veel extra lucht toevoer toen ik een aantal van de meet punten heb bepaald.

 

 

Reageer