Beantwoord

Zijn er al leden die ervaringen hebben met de ventilatiewarmtepomp Itho Daalderop hp-m i 25



Toon eerste bericht

100 reacties

Reputatie 4

F.B.

Dank je voor je update. Heel veel info en maakt veel duidelijk.

Met betrekking tot de blokkeringscode, had ik toch Itho laten komen. Je weet tenslotte niet wat er nu echt aan de hand was en of en wanneer het zich weer voordoet.
Mijn advies is, laat maar komen en vervangen, het zit in de prijs inbegrepen en bedrijfszekerheid, ook op lange termijn, moet gegarandeerd zijn.

Met betrekking tot de stooklijn en bijstoken vind ik heel interessant. Daar heb ik ook wat aan.
De situatie is per huis verschillend en ook de hoeveelheid en ruimtes die je wil verwarmen. 
Bij mij staat de stooklijn op 25-45 en het verschil aanvoer/retour is 3 a 4 graden. De HYBSE heb ik op -2 staan en met alles draait de WP 24/7. En een heel enkele keer een stop van een uur of 6. en de kamertemp blijft mooi op 19,5/20 graden.

En het gasverbruik, dat is echt lachen.
Ik schrijf alle meterstanden iedere week op en jaar op jaar, inclusief voor warm water (2 personen) zit ik nu op een gasverbruik van 171m3. (in mijn vorige vrijstaande huis dat iets kleiner was gebruikte ik ongeveer 800m3)
Vorig jaar hadden we deze en de volgende 2 weken koude weken. (Dit gezien het gasverbruik)

Al met al zie je dat de juiste instelling wat tijd kost maar heel veel op kan leveren.

Overigens, heb je al contact gehad met de installateur over de buis tussen de WP en de MV die geisoleerd moet worden?

Ja Rob,

Gecombineerd met jouw info komen we steeds verder. Zo bezien is jouw benadering ook interessant: een stooklijn kiezen die de WP zonder bijstook net wel (of net niet) kan leveren en dan HYBSE heel laag. Zo lang het goed gaat en binnen aangenaam is, heb je dan sowieso het laagste (=geen) gasverbruik. Ik ben nu al blij met de reuzenstap van de afgelopen dagen, maar ik ga zeker ook de andere optie proberen de komende weken. Maar, ik dwing mezelf nog even tot geduld en ga een tijdje mijn huidige configuratie ervaren en eventueel optimaliseren.

Qua gasverbruik zijn wij een jong gezin, en zitten tegen een kuub gas per dag voor het douchen, maar met de waarden van de afgelopen dagen zou ik zomaar van 1200m3 per jaar terug kunnen naar 500m3.

Over de MV buis ben ik nog in dubio: ik heb nu zelf een 'geluid-stop’ geplaatst, en het grootste gedeelte van de ruis door de MV is weg. De geïsoleerde MV buis is toch meer een soort zilveren slang? De buis zit bij ons in het zicht op zolder, dus het is nog even de vraag of we dat willen (of hem achteraf wegwerken achter een aftimmering ;-).

To be continued.

Reputatie 4

Hallo F.B.

fijn dat de binneunit is vervangen. Hoop dat hiermee de problemen over zijn.

Mbt de HYBSE, duidelijk. Ik heb hem in principe al zo laag staan dat de CV niet hoeft bij te springen. Hiermee bepaal ik zelf het momen tdat de Itho het niet redt en bijverwarming nodig heeft.

Fanspeed, dat hangt zoals je schrijft, af van het buizenstelsel van de lucht. Ik heb nogal wat vreemde bochten en daardoor kom ik op de hoogste stand uit. Maar tellen en rekenen, en dan weet je het.

Stand alone zonder CV? Afgelopen winter had het bij mij bijna gekund. Maar zolang ik nog een CV heb laat ik het maar zo.

Reputatie 4

Ja F.B. dat is zo'n zilveren slang. Scheelt een hoop maar een geluidstop heeft hetzelfde effect. Ik heb daar zelf ook naar gekeken. Wat wel van belang is om te zorgen dat de geluidstop geen belemmering is voor de doorstroming van de lucht van de MV naar de WP. Maar als de MV gewoon goed afzuigt lijkt het me geen probleem.

Succ6

 

Reputatie 4

Het werd al aangekondigd, de opvolger komt eraan. En wel met 4,5 kw vermogen.

Itho Daalderop - Vincent, de nieuwe naam in warmtepompen

Met 4,5 kW biedt Vincent het juiste vermogen voor de bestaande bouw in een hybride opstelling. Hierbij werkt Vincent samen met elk merk en type cv-ketel en afgiftesysteem. Wanneer de woning voldoende wordt verbeterd qua isolatie en/of glas is - met de toevoeging van een voorraadvat – bovendien met de Vincent V45 Combi een all-electric opstelling mogelijk. Vanaf dat moment kan de cv-ketel weg.

Reputatie 7
Badge +1

@RobvanV Vincent: Ja, ja - geen buitendeel nodig, maar wel een luchtdebiet van max. 1000m³ door het dak via een 25 cm opening. Voorlopig alleen voor projectbouw en pas vanaf eind 2022.

Reputatie 7
Badge +3

@RobvanV “door de pompsnelheid van de warmtepomp te verlagen heb ik snel een hoger rendement".

U schreef dat u de temperatuur hoger kon krijgen van 25 naar 28 graden door de pompsnelheid (van het cv-water neem ik aan) te verlagen. Nu is dat volgens mij geen thermisch rendement. Als u het rendement wil weten moet er een kW meter zitten in de cv leiding (kilowatt thermisch) en verder een meter die het elektriciteitsverbruik meet. kilowatt thermisch / kilowatt electriciteitverbruik   x  100 % = thermisch rendement.

Kilowatt thermisch is het temperatuursverschil x de hoeveelheid water per uur.

Reputatie 4

Driepinter, dank je voor jouw reactie.

Dit topic gaat over de vraag of er iemand ervaring heeft met de Itho Daalderop HPMi25.
Als leek geef ik alleen mijn ervaringen en wat voor rendement of berekening zegt mij, zeker in deze topic, niets.

Ik deel mijn ervaring in de hoop dat er lezers zijn die er wat aan hebben. Tevens hoop ik dat er nog meer mensen hun ervaringen met deze warmtepomp delen. Voor mij is hij nieuw en wil uitvinden hoe ik een zo hoog mogelijk rendement uit mijn investering haal. En dat door de instellingen continue te monitoren en aan te passen.
Informatie van gebruikers van andere warmtepompen kan ik genoeg op internet vinden en ook hoe ik allerlei zaken moet beoordelen of berekenen.

Hallo Robvanv,

 

Allereerst heel veel dank voor het bij houden van je ervaringen. Ikzelf zit ook naar een soortgelijke opstelling / apparaat te kijken en heb een vraag omtrent je woning aangezien je al aangaf dat deze itho eigenlijk te weinig capaciteit heeft. 

Wat voor een type woning is het? wat is je isolatieniveau en klopt het dat je alleen beneden vloerverwarming hebt? 

ikzelf heb namelijk een 2 onder 1 kap, 1973, na geïsoleerd met 16cm PIR op het dak, triple glas rondom en nieuwe kunststof ramen/deuren. 4 groepen vloerverwarming boven 3 slaapkamers + 1 badkamer. De slaapkamers zijn uiteraard koeltjes afgesteld, de badkamer wat warmer. 

 

Beneden (nu mee bezig) 5 groepen woonkamer, 1 groep keuken, 2 groepen bijkeuken, 1 groen hal/toilet. 

 

Resume; maximaal na geïsoleerd en overal vloerverwarming. Zou de genoemde Itho dit trekken of kom je toch uit bij een grotere warmtepomp? Meestal krijg je dan ook een buitenunit en dat zou jammer zijn. 

Ik hoor het graag, alvast bedankt!

m.v.gr, Rob 

 

 

 

 

 

Reputatie 3

De warmtepomp is (neem ik aan) zo als in het rechter plaatje https://www.ithodaalderop.nl/nl-NL/professional/nieuwe-hybride-warmtepomp-hp-m-25-i  aangesloten.

Vraag: Heb je de binnenventilator nog in de hand? (vocht, co2, schakelaar)

 

 

Reputatie 5
Badge +1

Voor wie belangstelling heeft voor de Itho HP-M25i het volgende.

Projectsupport van Itho-Daalderop melde mij, dat de HP-M25i binnenkort zal worden uit gefaseerd (juli 2021). De verwachting is, dat er Q3 2021 een opvolger zal worden gepresenteerd.  Zodra hiervan de gegevens worden vrijgegeven, zal ik deze op dit forum melden. Dus wie nog een HP-M25i wil plaatsen, zal snel met zijn installateur een afspraak moeten maken.

Of wachten op de opvolger ! ! .

Reputatie 4

Ik denk dat je bedoeld de mechanische ventilatie?

Het is een BUVA time control die ik via wifi kan bedienen.
Dus harder/zachter/ sensor.
vast een opmerking. Als de BUVA op boost gaat (bv met komen of douchen loopt de aanvoerlucht bij de warmtepomp 2 graden op.

 

Hallo lezers en gebruiker(s),

 

We hebben nu een aantal flinke vriesdagen gehad. Wat zijn de ervaringen?

Mijn huis bleef in elk geval op temperatuur met 50 graden ketelwater gelukkig. Bleef wel 24/7 draaien, maar goed.

Ben ook benieuwd of de aan en afvoer van lucht nog problemen hebben gehad met alle sneeuw op de daken.

En ik ben benieuwd of en hoeveel de ketel heeft moeten bijspringen.

 

Ik lees graag de ervaringen. 

Reputatie 4

De techneut van Itho gaf afgelopen jaar aan dat er mogelijk een 4kw type zou komen. De huidige heeft 2,5kw.

Die zou interessanter zijn dan de huidige door het grotere vermogen.

Bedankt voor de Info, ben er bijna wel zeker van dat de 2.5 kw niet trekt. Hou mij ogen open voor de 4kw variant. 

Reputatie 3

Als ik het goed begrijp kan elke willekeurige ventilatie unit op de luchtingang van de warmtepomp worden aangesloten.

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe de coördinatie van de ‘verse lucht’ behoefte (de afvoer van de lucht uit de woning) en het gebruik van deze energierijke lucht verloopt.

 

Voorbeeld:

Overdag wordt de woning op 21’C gehouden. Na 23:00 gaat deze regeling uit en staat de ventilator nog wel te draaien.

Dit zou betekenen dat tussen 23:00 en 7:00 er niets met de warme lucht gedaan wordt?

 

Opmerking: alles draait ‘s nachts op ‘een zacht pitje’ vanwege het geluid dat de verschillende pompen produceren.

Reputatie 4

Hallo Rob_B,

Ik heb een nieuw huis (vrijstaand) met beneden vloerverwarming met 8 groepen. Verder boven 2 kamers met radiatoren en een badkamerradiator.

Zoals ik een stuk terug al schreef kan de Itho door de grote hoeveelheid water die door het systeem gaat, ook als ik alleen de VV gebruik, het water niet warmer krijgen dan zo'n 26 graden. Retour is constant 4 graden lager. Aan een stooklijn heb ik niets.
Om het water warm te krijgen draait hij altijd op maximaal vermogen. Gezien het gebruik kom je dan bij 24 uur op ongeveer 14 Kw stroom. Daarmee krijg ik het na een uur of 6 in de kamer/keuken op een temperatuur van 19/19,5 graden. Dat is wat we willen.
Willen we het warmer hebben of sneller dan moeten we gas bijstoken.  Maar dat is d afgelopen winter maar een paar keer voorgekomen.

We hebben over het hele jaar 29 april 2020 tot 30 april 2021 maar 359 kuub gas gebruikt (we zijn met 2 personen en meestal thuis).
Doordat we bijna 5500 wph aan panelen hebben hielden we daarvan afgelopen jaar ook nog 1200 kw over, na saldering.

Al met al had de Itho groter kunnen zijn, 4 is mooier dan 2,5, maar het financiele plaatje ziet er wat mij betreft goed uit.
En nu ik de boel goed heb ingeregeld en afgestemd met de CV kijk ik uit naar het verbruik van dit jaar tot 30 april 2022.
Dus “niet trekken” zoals ik eerder schreef is iets overdreven, maar het had iets beter gekund.

Overigens bijkomend voordeel als je minder dan 500m3 gas gebruikt, de leveringskosten voor gas wordt ruim € 50 lager. (Liander)

Wat wijsheid is, Itho 2,5kw, os wachten. Het is een keus.

Succ6
 

Reputatie 4

In een situatie zonder warmtepomp gaat de vuile lucht uit huis (van de mechanische ventilatie) rechtstreeks naar buiten.
In de situatie van de Itho wordt de afvoer van de vuile lucht niet naar buiten geblazen maar aangesloten op de luchtaanvoerbuis van de  Itho.
Is de Itho in werking dan geeft deze vuile lucht, die al opgewarmd is in je woning een temperatuurverhoging van de rechtstreeks van buiten aangezogen lucht. Daardoor is het verschil tussen de (totale) aangezogen lucht ten opzichte van de gewenste temperatuur van het water kleiner. Dat is gunstig want de Itho hoeft daardoor een kleiner verschil te overbruggen.
Zoals je al schreef, ja ieder mechanische ventilatie kan hierop worden aangesloten.
 

Als de Itho niet werkt, omdat er geen warmtevraag is, dan gaat de vuile lucht ui je woning ook naar de Itho. Omdat de mechanische ventilator een ventilator heeft en dus de lucht geforceerd afvoert, gaat deze via de Itho gewoon naar buiten.De luchtkanalen zijn  Ø200 mm .Je ziet het goed, er wordt dan niets met de vuile opgewarmde lucht gedaan. Dat is altijd zo, zeker als je rechtsreeks naar buiten afvoert (zonder warmtepomp).
 

Op de Itho zit een nachtstand. Uit de installatiehandleiding:

Inschakelen van de nachtverlaging van de ventilator. Het toerental wordt gedurende de nacht, tussen 23:00 en 07:00 uur, met 25% verlaagd en zorgt voor een geluidsreductie.

Wij hebben deze ook ingeschakeld en dan wordt hij erg stil. Wil je hem helemaal stil hebben dan moet je de thermostaat zo laag zetten dat er geen warmtevraag is. Mogelijk koelt het daardoor zo af in de woning, bij ons maar ½ graad, dat hij de volgende dag erg lang bezig is om de gewenste temperatuur weer te bereiken.
Het is maar waar je voor kiest.

Ik weet niet wat voor woning je hebt, geisoleerd/groot, LT/HT, maar zoals ik eerder al aangaf, het vermogen van de Itho is beperkt tot 2,5 Kw. Daarnaast hebben we zoveel vloerverwarming waardoor we eigenlijk een warmtepomp zouden moeten hebben van minimaal 3,5Kw (diverse berekening van internet). Maar omdat we ruimschoots voorzien zijn van zonnepanelen, 5,500 Wph, hebben we een fors overschot aan stroom. Zeker zolang de salderingsregeling nog bestaat, de afbouw gaat ook nog jaren duren, laten we de warmtepomp bij voorkeur overdag werken en gaat hij aan het eind van de dag/begin avond automatisch uit.

Door de Itho heb je geen buitenunit, geen F-gassen waar aandacht voor moet zijn (ook bij installitie niet), en eigenlijk nauwelijks of geen onderhoud en geen lelijke (smaak verschilt) buitenunit. Wel het geluid binnen.
 

Reputatie 4

Ervaring met de warmtepomp of met de CV ketel?

Wat te verwachten was, de warmtepomp is te klein ten opzichte van ons huis om het bij erg lage temperaturen warm te houden, de CV sprong permanent bij. Eigenlijk kan ik wel stellen dat de warmtepomp alleen maar doorgeefluik was van de warmte van de CV.
Maar dat wisten we eigenlijk van tevoren. Het is een hybride die voor dit soort temperaturen een CV nodig heeft.

Ik had de stooklijn van de WP ingesteld op 50/30 en de bijstooktemperatuur op 5 graden. Maar aangezien de aanvoerlucht altijd lager bleef deed de CV alles.
Bij de CV had ik de watertemperatuur ingesteld op 45 graden. Dit omdat ik alles wil gebruiken wat hij doet. En dat lukte. De WP uit temperatuur liep naar 40/42 graden en dat ging naar de verdeler en de (2, meer hebben we niet boven) radiatoren.. Daarmee bleef de temperatuur permanent op 19,5 graden en ook boven werd het warm (radiatoren steeds open).

Het gasverbruik lag in de koude week tussen de 4,7 en 8,1 kuub. En het gebruik per uur op ongeveer 0,6/0,8 kuub per uur.
In de week van 8 t/m 14 februari 45 kuub, inclusief voor warm water.. En de elektra was uiteindelijk niet te meten vanwege een aantal zeer zonnige dagen.

Het geheel overziend en kijkend naar onze oude woning en aardige besparing op gas.

Nu het vandaag weer “warmer” is de bijstook temperatuur weer zo laag dat de warmtepomp het weer alleen doet. En dat lukt en toch stroom genoeg (5500 wph panelen)

Een aanvulling van iets wat ik eerder niet kon vinden maar nu wel.
Wij hebben (nog) een open verdeler. Deze is feielijk bedoeld voor hoge temp verwarming en menging van het warme water met het retour uit de vloer.
Bij een warmtepomp is dit niet heel efficient.
Op de retourbuis van de verdeler zit (bij de Theminon 5000) een inregelventiel (Imbus vlak boven de pomp aan de zijkant). Deze staat standaard volledig open. Daardoor veel retour water en weinig van de warmtebron.

Onder het kopje Type: LTV NA/DA, staat een uitleg over dit inregelventiel bij warmtepompen.
Lodewijk Vloerverwarming | Regelunit/verdeler (vloerverwarminglodewijk.nl)

Ik heb nu het inregelventiel grotendeels dicht gedraaid waardoor de warmte van de WP nagenoeg geheel naar de vloer gaat en niet slechts voor een klein gedeelte wordt gebruikt als bijmenging met het retourwater. Eens zien of dit iets uitmaakt.
Overigens ben ik bezig voor een gesloten verdeler die juist bedoeld is voor warmtepompen en alles de vloer in doet. En daarnaast ook geen pomp heeft.
wordt vervolgd.

Reputatie 4

Oh ja, nog even de installatiehandleiding waar alles staat te lezen.

Reputatie 5
Badge +1

RobvanV.  Heb kunnen volgen, dat bij jou er een Intergas Xtreme ketel staat, je LT vloerverwarming heb en een Itho HP-M25i heb draaien.

De eerste 2 delen we (zijn elkaar hier al tegengekomen) en deze Itho HP-M25i staat ook bij ons op de rol ter afronding van onze warmtehuishouding.

Dus maar meteen een vragen:

  • Welke thermostaat sturing heb jij in gebruik ? Met ‘OpenTherm’ of de aan/uit zoals Itho dit voorstelt.
  • En heb jij een, zoals Intergas adviseert bij vloerverwarming, Honeywell 2 (3)-weg klep in de aanvoer geplaatst? Zo ja, werkt de sturing vanuit de Itho ook?
  • Wij gaan de aanzuigbuis koppelen aan de C-type woning ventilatie.
  • Het dag verbruik van 14 kW lijkt me wel aan de hoge kant. Onze 3,5 kW L/L warmtepomp verbruikt ong. 5 kW per dag om onze woonruimte van 50 m2 (of met alle binnendeuren open bij een buitentemp. boven de 8 graden van 110 m2) op een constante temp van 20 graden te houden. Plus 3 á 5 m3 gas om de vloer ( 80 m2) op 22 graden te houden. En voor die vloer willen we de Itho gaan benutten !!

Wel nieuwsgierig naar je ervaring van het geluid. Komt bij ons op de overloop, wat tevens mijn ‘thuiswerkplek’ is.

Kortom, een interessant 'topic’, met name jouw inbreng, om op de voet te volgen ! ! !

P.S. Zie dat je goede ervaring met je installateur heb. Aanrader? (wij wonen in de Achterhoek)

 

Reputatie 3

@RobvanV 

Dank.

Een dingetje hier in huis is het lawaai dat de verschillende apparaten gedurende de nacht produceren (mechanische ventilatie, pomp van de CV ketel). Ik zie in de specificaties 38dB A staan. Dat betekend dat alle lage tonen in de meting al nauwelijks meedoen maar wel doorklinken.

Dat zou voor mij betekenen dat ik altijd op een apparaat buiten (op het dak) terecht kom.

Reputatie 4

Puntsgewijs.

Wat ik heb is juist. Naast de vloerverwarming heb ik boven 2 werkkamers met radiatoren. Deze zijn van zichzelf nu al 17 graden en ze staan permanent open. Worden lauw maar als de CV bijspringt gewoon lekker warm. Dit ondanks dat het water maar 40 graden is.

Ik heb zowel boven al beneden de Honeywell round aan/uit.
Je krijgt bij de WP een Spider modulation.. De WP moet of 2x aan/uit of iets anders hebben. Bij installatie, hadden wij beneden aan/uit (vloerverwarming met klep, zie ook hierna, en boven modulation op de overloop.
De WP kan niet overweg met EN 1x aan/uit EN 1x modulation. Dit bleek toen het installeren niet lukte en er een techneut van Itho bij kwam. Die zag het meteen.

Klep.

Wij hadden een Danfoss klep naast de verdeler zitten die aangestuurd werd door de thermostaat. Aan/uit betekent echter dat iedere 10 minuten wordt gekeken warmte ja: klep open warmtepomp aan, nee, klep dicht en warmtepomp uit. MAAR de WP kan beter lang draaien dan steeds kort, daarom zit er een nadraaitijd in (instelbaar).
Deze klep was geplaatst omdat we ook boven een thermostaat hebben. Als we dan beneden geen warmtevraag hadden en boven wel bleef de klep gesloten en werkte de WP alleen voor boven. 
Iedereen die langs gekomen is vraagt zich af wie dit bedacht heeft.
Er had gewoon een klep op de leiding moeten zitten onder de warmtebron. Zijn gewoon te koop, maar wie ben ik.
Ik heb dit als volgt opgelost.
De thermostaat rechtstreeks verbonden met de warmtepomp en de klep handmatig permanent open gezet (en stekker eruit). Omdat ik vloerverwarming heb en de temperatuur gelijk hou kan ik boven dmv de thermostaatknoppen op de radiatoren beslissen of en hoeveel warmte ik daar wil hebben.
Als ik boven warmte wil hebben zet ik ze ruim van tevoren open. Maar gezien de lage watertemp staan ze nu steeds open. Het wordt toch niet (te) heet.
En gezien de lage watertemp wordt het beneden met de vloerverwarming toch ook niet (te) heet. Het blijft maar net op de gevraagde 19,5.
De WP draait nu 24/7.

Geluid.
Is een laag ruistig geluid. Bij ons op zolder en we slapen met de deur open op de verdieping eronder.
Een puntje, de aanvoerbuis tussen de mechanische ventilatie moet een geissoleerde zijn!. Bij ons “vergeten”. Het geluid van de binnenzijde van de WP horen we nu erg via de niet geissoleerde buis in de mechanische ventilatie. Wordt nog aangepast.
Wat wel zo is met de WP, hij gaat regelmatig (hoe vaak weet ik niet) op een lagere stand voor ? een paar minuten?, een soort defrost? De ventialtor draait dan 1300 ipv 1900 toeren. Dan wordt hij nog stiller. Daarna gaat hij weer vo aan de gang.
Er wordt aangegeven dat de WP van zichzelf 38DB geluid geeft. Dat zou kunnen. Maar als je erbij zit lijkt mij dat iets teveel van het goede. Maar het is waar jezelf aan gewend bent. Bij ons in huis en in de buurt is het vreselijk stil. Maar toch ervaar ik het niet als hinderlijk terwijl er nog iets aan de buis gedaan moet worden.

Installateur, volgens mij weet jij meer dan zij. Maar ik ben voor de goedkoopste gegaan en die vlakbij zat (5 km). Verder zoek ik het zelf uit, want zij weten haast niets.
Als voorbeeld, toen ze bij mijn overbuurman dezelfde gingen plaatsen kwam de installateur bij mij nog iets vragen hoe het ook alweer zat met de thermostaten.

Verder ben ik nog zoekende, maar het begint duidelijk te worden wat het beste is.

Reputatie 5
Badge +1


Deze klep was geplaatst omdat we ook boven een thermostaat hebben. Als we dan beneden geen warmtevraag hadden en boven wel bleef de klep gesloten en werkte de WP alleen voor boven. 
..
Er had gewoon een klep op de leiding moeten zitten onder de warmtebron. Zijn gewoon te koop, maar wie ben ik.

RobvanV, Hartelijk dank voor je uitgebreide reaktie.

Ook wij hebben de woning opgedeeld in 2 zones (Intergas; “Installatievoorschrift” blz. 18, 5.1.4 ) waarbij zone T2 de gehele woning incl vloerverwarming B.G en werkplaats (alles LT). Na sluiten klep-B blijft  een kleine zone T1 over; mijn thuiswerkplek en 3 slaapkamers + 2 badkamers.

Reden: hebben in de woonruimte een L/L Warmtepomp van 3,5 kW in gebruik (draait van + 09h00 t/m 23h40).  En de ‘klok’ van T1  voorkomt s’avonds koude slaap- en badkamers. Willen we in principe zo houden.

Volgens de schema's worden de thermostaten via de Itho gekoppeld aan de Xtreme, maar die Honeywell klep wordt bediend vanuit de Xtreme. Gaat dus nog een ‘dingetje’ worden :kissing_smiling_eyes:

Succes verder, blijf het volgen. Rob.

P.S. Bij een Honeywell klep is steker eruit dicht !! Hij opent op de gestuurde 230 VAC uitgang X4 van de Xtreme !

Reputatie 4

Dit is de klep die wij hebben maar die ik permanent open heb gezet, handmatig.
Deze werd bediend door de aan/uit beneden.
Nu wordt de WP rechtstreeks aangestuurd door de aan/uit beneden (en ook boven maar niet van belang).

AD192786466363nl-000101.pdf (danfoss.com)

De thermostaten zijn bij mij samengedraaid en aangesloten op de modulerende aansluiting. Omdat de WP “te klein" is, is er geen sprake van moduleren, maar dit is door de techneut van Itho akkoord bevonden.

Waar jij alleen tegen aanloopt is het volgende.
De CV krijgt geen rechtstreeks verbinding meer met je systeem (VV of radiatoren) maar krijgt alleen een uitgang die meteen naar de Itho gaat. De Itho geeft dan een seintje aan de CV als hij moet gaan branden.
Wil je dus de CV apart branden zal deze niet via de Itho maar apart moeten worden aangestuurd maar ook , naast de uitgang naar de Itho , een uitgang naar je systeem  (vv etc) moeten hebben. Alles kan (?) maar dan zal er met kleppen gewerkt moeten worden.
Ik ben daar niet zo in thuis maar jij wel (denk ik als ik alles lees).

Succ6

Reageer