Beantwoord

Zijn er al leden die ervaringen hebben met de ventilatiewarmtepomp itho daalderop hp-m i 25

• 5 January 2020
  • 55 reacties
  • 4631 Bekeken

Zijn er al leden die ervaringen hebben met bovenstaande warmtepomp ? Ook icm het evohome Honeywell systeem ?

icon

Beste antwoord door Driepinter 16 January 2020, 19:45

Ik heb een keer een schema gezien waarbij de ventilatiewarmtepomp het cv water vóór de cv-ketel (hr-ketel) opwarmt. En derhalve minder condensatie van de waterdamp optreedt en de hr-ketel dus een lager rendement heeft.

Bekijk origineel

55 reacties

Reputatie 3

Ik heb sinds een paar maanden een Itho warmtepomp.
Ik heb een nieuw huis (pas sinds eind augustus woon ik er) goed geisoleerd en beneden vloerverwarming.
Vanwege wat installatieproblemen is er iemand van Itho geweest en is hij volledig goed ingeregeld.

Sinds een paar weken zijn we bezig de boel een beetje op te stoken. Voorlopig op een lage watertemperatuur (op de verdeler begonnen op 25 en nu 30 graden).
Omdat het buiten tot nu toe een behoorlijke temperatuur is en de woning nauwelijk afkoelt en regelmatig verwarmt wordt door de binnenkomende zon, werkt de WP niet de hele dag.

De stooklijn is zo ingesteld dat hij bij een hoge buitentemp een lage aanvoer geeft en bij een lage buitentemp een hoge aanvoertemp geeft. Het is zo dat ik voorlopig de thermostaat op 20,5 heb staan en daar blijft hij op.
's Nachts heb ik het toerental van de ventilator op nachtstand gezet (25% lager dan normaal) om zo het geluid te dempen. Niet dat het veel is (max 38 db) maar het is wel stiller (open trap en open slaapkamerdeur).

De stooklijn is zo ingesteld dat de maximale aanvoertemperatuur op 40 graden staat. Dit omdat ik wil kijken of ik de watertemperatuur in de verdeler van de vv op 35 kan hebben.
Voorlopig ben ik tevereden. 
Geen gas verbruik en door 5500 wph aan zonnepanelen alleen electraverbruik (waarvan ik nu al meer dan 2500 kw van heb terug geleverd (na saldering).

Je moet wel de ruimte hebben voor een Itho. Zie de foto's.

De installatie en combinatie met de CV is zodanig dat de CV geen rechtstreeks toegang meer heeft voor CV water maar dat de Itho bepaald op de CV bij moet springen.
De CV is primair alleen nog voor warm water.

Ik was afgelopen week in de tuin aan de kant van de in/uitgang van de Itho terwijl deze draaide en hoorde eigenlijk alleen windgeruis, en denk ik alleen omdat ik het wist.

Als het kouder wordt ga ik het ervaren, maar dan gaat de watertemp op de verdeler ook naar 35 graden.

Op youtube is een mooie uitleg te vinden over het instellen van allerlei parameters:

https://www.youtube.com/watch?v=XMggG-DvKfU

Reputatie 3

Update.

Ik heb na een bezoek van Itho (er was een draadje bij de installatie slecht gemonteerd:grin: ) nog een paar instellingen gewijzigd.

Ik heb de tempreatuur waarbij de CV ketel bij mag springen verlaagd van 16 naar 5. 's Nachts bleek de ketel af en toe even bij te springen omdat de Itho door de lagere ventilatiestand (daardoor lager rendement) het net niet lukte.

Verder heb ik de instelling voor de graadminuten van 100 op 250 (max is 255) gezet. Daardoor is er een langere wachttijd voordat de Itho aan de CV bijstand vraagt. 

Beide instellingen konden volgens de monteur van Itho zonder problemen.

Nu springt de CV helemaal niet meer bij.
Afwachten wat het verder gaat worden. 
Ben nu echter al tevreden zoals het gaat: wel electra en geen gas voor verwarming.

Reputatie 3

Hi,

Mooi topic! Goeie ervaringen 

Ik overweeg ook deze pomp van Itho.

Ik heb ongeveer 2,5 Kw nodig om mijn woning te verwarmen. Ik test nu al met de jaga tempo op 45/50, die trekt het wel. Paar goeie vriesdagen achter elkaar nog niet gehad, maar goed.

2 vragen

A) Hoeveel stroom verbruikt dit apparaat ongeveer? Ik heb dat eigenlijk nog nergens kunnen vinden of teruglezen. Ik heb ook 1000kwh overproductie en zou die graag inzetten voor het verwarmen van mijn woning. Vooral omdat je natuurlijk al energie stopt in de warme lucht die daarna via een pijpje het huis weer verlaat. Voelt zonde.

B) Ik lees ook dat de CV eerder in het circuit zit dan de Itho. Ik zou verwachten dat de Itho de retour leiding van de CV opwarmt tot (bijvoorbeeld) 45 graden en dat de ketel dus water van 45 graden krijgt en snapt dat ie dan niet aan hoeft te springen. Werkt het niet zo?

Hoe communiceren ketel en Itho met elkaar?

Op de monitor waarmee je instellingen aan kan passen staat 545w. 
Via een site (gratis) krijg ik dagelijks een overzicht van mijn stroomverbruik. Dat is per dag ongeveer 17Kw, maar dat is inclusief het 24 uur draaien van de Itho en natuurlijk al mijn andere verbruik. Daarmee kom je op een volle dag draaien en dus alleen verwarmen met de Itho op ongeveer 14 Kw.

Een opmerking over het vorige.
Mijn huis is te groot voor het vermogen van de Itho (of andersom, ha ha). Maar omdat ik een heleboel Kw over heb van mijn panelen en de terugleververgoeding ook niet om over naar huis te schrijven is, kies ik ervoor en heb de instellingen zo gedaan, dat ik probeer met behoud van een aangename temperatuur alleen te verwarmen met de Itho. Daardoor draait hij veelal 24/7.
Als ik de CV bij laat/moet helpen, dan staat de Itho soms wel 8 uur stil omdat het zo opgewarmd is (vloerverwarming) dat er geen warmte bij hoeft (nieuw huis).

Het stroomverbruik kan je ook lezen in de productinformatie onder nummer 2.
Naar mijn ervaring is deze lager dan de 3,8 A.
HP-M 25i (compano.com)
Ik heb een aantal foto's toegevoegd over de installatie zoals die bij mij is geplaatst.
De situatie is zo dat ik op zolder een vrijstaande muur heb met aan de ene kant de CV en aan de andere kant de Itho. Maar mijn overbuurman heeft hetzelfde maar dan beide naast elkaar.

De laatste foto is van de leidingen onder de CV.

Bij mij is de installatie gecontroleerd door een techneut van Itho en het werkt allemaal zoals het moet. Dat vooraf, hoe vreemd het ook allemaal lijkt.

Normaal zit de CV aan het systeem en het water van de CV gaat meteen het (warmte)systeem in.
De CV wordt losgekoppeld van het systeem en de uitgang van de CV (warm water) wordt gekoppeld aan een ingang van de Itho (zie hierna). De CV kan dan niet meer zelfstandig zonder Itho warm water het systeem in pompen. Onder de CV wordt een bypass gemaakt die er voor zogt dat de CV zijn warm water kwijt kan dat de Itho niet kan hebben. Het gaat dan meteen als reour weer de CV in.

De Itho heeft een uitgaande warm waterleiding die aangesloten wordt op het syteem waar voorheen de CV op zat. Er moet tenslotte verwarmd water naar het systeem.
De Itho heeft 2 ingangen.
1 Is de retour van het water dat uit het systeem komt (net als het bij een CV zou zijn).
2 Is de aanvoerleiding die van de CV komt, zie hiervoor, die pas warmte geeft als de CV brand en dat doet hij alleen op verzoek van de warmtepomp.

De Itho is leidend in het systeem. De kamerthermostaat wordt dan ook daarop aangesloten!
Van de Itho gaat een draad naar de CV. Deze is nodig om vanuit de Itho een signaal te sturen naar de CV dat deze bij moet springen (of weer moet stoppen).
In de Itho zit een klep die in pricipe dicht is maar open gaat als de C V bij gaat springen. Dit om het warme water van de CV binnen te laten.

Ik was ook bijzonder verbaasd hoe een en ander in elkaar zit, maar het werkt uitstekend. Maar zoals iemand al schreef: je hebt een stookseizoen nodig om de juiste instellingen te vinden.
Daar ben ik nu mee bezig en loop ongeveer 10x per dag naar zolder om alles te bekijken en te monitoren. Maar nu, een paar maanden ervaring, denk ik dat ik aardig opweg ben.

Heb je nog meer vragen, zet maar in de topic.

Succ6

Reputatie 3

Hallo PatrickT,

Leuk dat jij ook een Itho gaat gebruiken.

Met betrekking tot de bypass, ja die is nodig. Als de CV namelijk bijspringt en niet al het water door de WP gebruikt kan worden dan gaat het restant via de bypass naar de retouringang van de CV. Er moet een mogelijkheid zijn dat hij al het verwarmde water ergens laat. En doordat een gedeelte van het verwarmde water weer retour komt zal de CV  terug moduleren. Daar komt bij dat de CV een retouringang aangesloten moet hebben. Hij moet tenslotte ergens het water vandaan halen om te verwarmen. Zie ook verderop.

Ik heb een foto van onze CV en die bewerkt bijgesloten.
De oranje pijl links is de uitgaande leiding van de CV. Die zou normaal rechtstreeks aangeloten zijn op de leidingen in de vloer met de rode mantel.  Die is afgezaagd en met een dubbele haakse bocht gaat hij enerzijds door de achterwand (de WP hangt aan de andere kant van de muur!) naar de WP. En de andere haakse bocht gaat naar de leiding met de witte pijl. Dit is de bypass en die gaat met de leiding met de blauwe pijl weer de retouringang van de CV in..
Hierdoor gaat in beginsel het verwarmde water naar de WP en het overtollige gaat nog een keer door de CV.

Je ziet uit de vloer 2 leidingen komen met blauwe mantel. Die komen uit het systeem ((vloerverwarming en radiatoren) en gaan in eerste instantie naar de WP (ook weer door de muur en dan naar de retouringang van de WP).
Gaat de CV nu bijspringen dan haalt hij eerst water uit het syteem (vloer) en dat gaat hij verwarmen. En dat blijft hij doen samen met het overtollige verwamde water dat hij niet de WP in kreeg.

De bypass is dus duidelijk te herkennen aan een korte leiding tussen de uitgang van de CV en de retouringang van de CV.

Nog een aandachtspunt, dat bij ons was “vergeten”.
Als je tevens de mechanischeventilatie uitgang gebruikt als bron voor de WP MOET er een geluidsdempende slang worden gebruikt tussen de mechanische ventilatie en de ingangsbuis van de WP. Anders heb je net als ik het geluid van de WP via de mechanische ventilatie. Dit staat als MOETEN in de installatiehandleiding.
Overigens, een goede installateur doet dat uit zichzelf en anders erom vragen, dat de mechanische ventilatie uitgang mede gebruikt wordt als bron voor de WP. Het scheelt 2 á 3 graden aan warmte van de aangezogen lucht. Dus een hogere opbrngst van de WP.

Veel succes en ik kijk uit naar je ervaringen.

Reputatie 3

Update en stukken wijzer.

Het is nu een relatief hoge buitentemperatuur maar de afgelopen weken is het ook wel onder de 5 graden geweest. En dat heb ik gemerkt aan de warmtepomp.

Wij hebben de kamerthermostaat op 19,5 staan. Voor ons een aangename temperatuur.
De stooklijn stond ingesteld op 25-40, nu gewijzigd in 30-40 (maakt voor mij niets uit, zie hierna).
We hebben een nieuw huis met vloerverwarming beneden en 2 radiatoren in de kamers boven.Het oppervlak beneden is ongeveer 60 m2.
En toen werd het overdag 5 graden en 's nachts nog iets lager!

Ik ging er altijd vanuit dat de stooklijn wil zeggen dat de warmtepomp de aanvoertemperatuur af laat hangen van de bron temperatuur, in mijn geval buitenlucht in combinatie met ventilatielucht.  Dat principe klopt. Er is echter een maar, en dat ben ik nu wijzer geworden.

De Itho HPM25i heeft een vermogen van 2,5 Kw. Die kan water verwarmen tot 50 graden. Met 2,5 Kw vermogen is de hoeveelheid water die hij kan verwarmen echter gering. Heb je dus een (aanzienlijk) kleinere woning dan die van mij, het voorbeeld werd gegeven een vloerverwarming van 4 of minder groepen terwijl ik er 8 heb, dan kan de warmtepomp al het water in het systeem goed verwarmen, misschien wel tot 40/45 graden.

In mijn situatie, 8 groepen met 2 radiatoren boven, kwam de watertemperatuur niet boven de 25 graden. En dat terwijl hij permanent draait! Daarmee blijft het op de benedenverdieping GEEN 19,5.

Dit ben ik dus wijzer geworden van de Itho, maar dat geldt voor alle warmtepompen, let op het vermogen ten opzichte van de hoeveelheid af te geven warmte (geralateerd aan het te verwarmen oppervlak).

Na overleg met de monteur van Itho de instellingen als volgt aangepast.
-de pompsnelheid van de warmtepomp verlaagd van 5 naar 1. Dit leverde al een temperatuurverhoging op van 3 graden (28 ipv 25)
-de temperatuur waar beneden de cv bij mag springen gezet op 5 graden. Afhankelijk van de aanvoerlucht mogelijk te laag, maar dat merk ik als het echt koud wordt.
-de graadminuten gezet op 150 (wachttijd voordat de cv bijspringt).
-verder stond de pomp van de vloerverwarming al op de laagste stand.

Door de pompsnelheid van de warmtepomp te verlagen heb ik snel een hoger rendement .

De komende tijd maar eens zien hoe het gaat als de temperatuur gaat zakken.

Tip voor mensen die overwegen een hybride warmtepomp te nemen:
Laat je informeren wat het vermogen is dat je nodig hebt voor een verwarming en hou daar rekening mee bij de aanschaf van een warmtepomp.

Overigens, ik ben nog steeds heel erg tevreden met de Itho, het is een leerproces, hoe in te stellen voor een optimaal rendement.

Wordt vervolgd.

Reputatie 3

Anne,
De aan- en afvoerbuis voor de lucht is 220mm.  en met de ventilator kan hij tot  600 liter/m3 per uur verwerken.
Daarom krijg je door het dak een dakdoorvoer met dezelfde maat 220mm.
En op de aanvoerbuis (binnen) sluit je de afvoer van de mechanische ventilatie aan. Die voegt alleen zijn lucht toe aan de lucht die van buiten wordt aangezogen.
Door zowel buitenlucht te gebruiken als de “warme lucht” uit de woning is de aangezogen lucht warmer dan alleen van buiten.
Het is dus niet een ventilatiewarmtepomp (die alleen ventilatielucht gebruikt).

Reputatie 6
Badge +2

Helaas niet.
Maar je installateur zou je daar wel goed bij moeten kunnen helpen.

De Evo home stuurt de ketel aan. In een hybride opstelling zouden de warmtepomp en CV ketel dan zelf moeten uitvechten wie de warmte moet gaan leveren. Dat zou niet uit moeten maken tov alleen een CV ketel.

Ik heb een keer gehoord van iemand waarbij EVO Home en een hybride opstelling met een Elga ‘niet goed werkt’. Maar hoe wat en waar precies is mij nooit duidelijk geworden (was uit 4e hand of zo).

De HP-M 25i lijkt overigens wel een interessante optie omdat hij zowel direct buitenlucht als ventilatielucht gebruikt. Ben benieuwd of die bevalt.

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb een keer een schema gezien waarbij de ventilatiewarmtepomp het cv water vóór de cv-ketel (hr-ketel) opwarmt. En derhalve minder condensatie van de waterdamp optreedt en de hr-ketel dus een lager rendement heeft.

Reputatie 3

verschil bij mij bij alleen WP ongeveer 4 graden.
Maar ik heb de pompsnelheid van de WP wel op 1 gezet.
En omdat hij feitelijk te klein is voor de vloerverwarming draait hij bij mij altijd vol

Verder bleek dat de fan te langszaam stond. 
Je moet kijken naar het aantal bochten en rechte stukken.
BLZ 43 /44 van de installatiehandleiding, alles bij elkaar optellen.
Alleen al de dakdoorvoer is al 26 en dan nog een stel 90 bochten, bij al 4. Dan zit je zo op maximaal.

HP-M 25i (compano.com)

Bij mij stond de fan te laag waardoor hij niet maximaal lucht krijgt. Nu op max 9, draaut op ongeveer 1920 toeren.

ventilator nu naar maximaal gezet en wp pomp test naar 3 ipv 5. Ik vermoed dat er in mijn systeem meer water zit dan in een LTV systeem. Nu even kijken wat er gebeurt. verschil input output wisselde een beetje tussen 1 en 4. Ik zag dat de HMI wisselde tussen Heath en heatL. Blijkbaar wordt er bijgestookt.

CV pomp aanpassen ga ik niet zelf doen, dat laat ik aan de installateur over.

Itho doet het nu bijna alleen op 1860 toeren. Thermostaat kruipt heel langzaam omhoog. max bereikte temperatuur 19,5 graden op basis van 20 graden vraag. Het waait lekker, dus ik zet de houtkachel vanavond maar aan.

Hi,

Mooi topic! Goeie ervaringen 

Ik overweeg ook deze pomp van Itho.

Ik heb ongeveer 2,5 Kw nodig om mijn woning te verwarmen. Ik test nu al met de jaga tempo op 45/50, die trekt het wel. Paar goeie vriesdagen achter elkaar nog niet gehad, maar goed.

2 vragen

A) Hoeveel stroom verbruikt dit apparaat ongeveer? Ik heb dat eigenlijk nog nergens kunnen vinden of teruglezen. Ik heb ook 1000kwh overproductie en zou die graag inzetten voor het verwarmen van mijn woning. Vooral omdat je natuurlijk al energie stopt in de warme lucht die daarna via een pijpje het huis weer verlaat. Voelt zonde.

B) Ik lees ook dat de CV eerder in het circuit zit dan de Itho. Ik zou verwachten dat de Itho de retour leiding van de CV opwarmt tot (bijvoorbeeld) 45 graden en dat de ketel dus water van 45 graden krijgt en snapt dat ie dan niet aan hoeft te springen. Werkt het niet zo?

Hoe communiceren ketel en Itho met elkaar?

Reputatie 3

ReneK,

LTV van Jaga bevat ongeveer 10% van het water dat een gewone radiator bevat. Daardoor hoeft de WP of CV veel minder water warm te maken en gaat nog sneller ook. Daardoor veel zuiniger is mijn ervaring en omdat het feitelijk convector warmte is ipv stralingswarmte aangenamer.

Met betrekking tot de pompstand is niet, of juist niet de snelheid bepalend.
De WP heeft een “beperkte” capaciteit om een hoeveelheid water in een bepaalde tijd te verwarmen.
Zie het als volgt.
Als je een gasvlam hebt en je gaat daar snel met je hand overheen wordt hij maar een klein beetje warm. Doe je dit echter langszaam dan wordt je hand veel warmer.

Bij een WP werkt dat net zo. Gaat het water snel (pompsnelheid hoog) door de WP, dan heeft het water nauwelijks tijd om warmer te worden. Daardoor wordt de aanvoertemp van het water niet snel hoger. Tevens gaat het water ook snel door de radiatoren waardoor die minder tijd hebben om de warmte af te geven.
Gaat het water echter langszamer door de WP (pompsnelheid lager/laag) dan heeft het in de WP meer tijd om warm te worden waardoor het water dat de WP verlaat warmer is. Tevens gaat het water ook langszamer door de radiatoren waardoor die meer tijd hebben om de warmte af te geven.

Het gaat dus om het evenwicht vinden tussen pompsnelheid, warmte opname in de WP en afgifte van de radiatoren. 

Het verhogen van de pompsnelheid dat je gedaan hebt hoeft dus niet positief te zijn en kan misschien beter.
Ik ben dan ook benieuwd naar de up en ret temp die je bij de warmtepomp kan uitlezen, in de situatie van je laatste bericht.
Ik denk dat als het verschil klein is je pompsnelheid juist naar beneden moet doen. Daardoor heeft de WP meer tijd om op te warmen en de radiatoren meer tijd om warmte (die daardoor hoger is) af te geven. En worden de radiatoren gevuld met warmer water zal ook de kamertemp stijgen.

Ik lees al een aantal weken de verhalen en reacties op dit forum. Bij wordt nu ook de ventilatiewarmtepomp Itho Daalderop hp-m i 25 geïnstalleerd. De pomp hangt nu naast de CV ketel die ook vernieuwd is. De dakdoorvoer en buisaansluitingen moeten nog gerealiseerd worden. En ik zal mijn ervaringen hier ook gaan delen.

@RobvanV  ik las onderstaand.

Normaal zit de CV aan het systeem en het water van de CV gaat meteen het (warmte)systeem in.
De CV wordt losgekoppeld van het systeem en de uitgang van de CV (warm water) wordt gekoppeld aan een ingang van de Itho (zie hierna). De CV kan dan niet meer zelfstandig zonder Itho warm water het systeem in pompen. Onder de CV wordt een bypass gemaakt die er voor zorgt dat de CV zijn warm water kwijt kan dat de Itho niet kan hebben. Het gaat dan meteen als retour weer de CV in.

Hoort het bij deze installatie dat er voor de CV een bypass gemaakt moet worden? En hoe kan ik herkennen dat er een bypass is gemaakt?

Reputatie 3

Update, toch maar weer aanpassingen.

Ik had het allemaal mooi ingesteld en draaide naar tevredenheid. 
Echter, we moesten aan een nieuwe verdeler omdat de eerste een “suizer” was. Permanent suizen, mogelijk een braampje volgens de installateur. En ja hoor, dat is nu over.
Alleen jammer dat de CV nu begon te pendelen als hij bij moest springen. Hoe dat kan? Het zij zo.

Daarom vandaag maar weer eens wat instellingen van de CV aangepast en de pompsnelheid van de WP op stand 2. Kan hij wat makkelijker het water van de CV  verwerken.
De CV als volgt ingesteld.

P010 vermogen 40% (iets meer dan 10kw)
P031 (max pomp) 60,  was 55 en fabrieksinstelling 65)
P032 (min pomp) 30, was 25 en fabrieksinstelling 35).
Proefgedraaid met bijspringer en nu geen pendelen meer. Wel zie ik een vermogen van 12 kw en een pomp van 66. Maar pendelen is erger:grin:

De komende dagen wordt het kouder en dan zal de cv nogal eens bijspringen.
Ik wacht het af en dan misschien weer kijken of het nog wat beter kan.

Ja, neem contact op met installateur Cees Hollenberg van Ecomlease.nl
Hij heeft dit type ventilatiewarmtepomp thuis ook met evohome toegepast in de combinatie van zoneregeling vloerverwarming en regeling boilervat voor tapwater.

Reputatie 7
Badge +2

@RobvanV “door de pompsnelheid van de warmtepomp te verlagen heb ik snel een hoger rendement".

U schreef dat u de temperatuur hoger kon krijgen van 25 naar 28 graden door de pompsnelheid (van het cv-water neem ik aan) te verlagen. Nu is dat volgens mij geen thermisch rendement. Als u het rendement wil weten moet er een kW meter zitten in de cv leiding (kilowatt thermisch) en verder een meter die het elektriciteitsverbruik meet. kilowatt thermisch / kilowatt electriciteitverbruik   x  100 % = thermisch rendement.

Kilowatt thermisch is het temperatuursverschil x de hoeveelheid water per uur.

Reputatie 3

Driepinter, dank je voor jouw reactie.

Dit topic gaat over de vraag of er iemand ervaring heeft met de Itho Daalderop HPMi25.
Als leek geef ik alleen mijn ervaringen en wat voor rendement of berekening zegt mij, zeker in deze topic, niets.

Ik deel mijn ervaring in de hoop dat er lezers zijn die er wat aan hebben. Tevens hoop ik dat er nog meer mensen hun ervaringen met deze warmtepomp delen. Voor mij is hij nieuw en wil uitvinden hoe ik een zo hoog mogelijk rendement uit mijn investering haal. En dat door de instellingen continue te monitoren en aan te passen.
Informatie van gebruikers van andere warmtepompen kan ik genoeg op internet vinden en ook hoe ik allerlei zaken moet beoordelen of berekenen.

Hallo Robvanv,

Allereerst heel veel dank voor het bij houden van je ervaringen. Ikzelf zit ook naar een soortgelijke opstelling / apparaat te kijken en heb een vraag omtrent je woning aangezien je al aangaf dat deze itho eigenlijk te weinig capaciteit heeft. 

Wat voor een type woning is het? wat is je isolatieniveau en klopt het dat je alleen beneden vloerverwarming hebt? 

ikzelf heb namelijk een 2 onder 1 kap, 1973, na geïsoleerd met 16cm PIR op het dak, triple glas rondom en nieuwe kunststof ramen/deuren. 4 groepen vloerverwarming boven 3 slaapkamers + 1 badkamer. De slaapkamers zijn uiteraard koeltjes afgesteld, de badkamer wat warmer. 

Beneden (nu mee bezig) 5 groepen woonkamer, 1 groep keuken, 2 groepen bijkeuken, 1 groen hal/toilet. 

Resume; maximaal na geïsoleerd en overal vloerverwarming. Zou de genoemde Itho dit trekken of kom je toch uit bij een grotere warmtepomp? Meestal krijg je dan ook een buitenunit en dat zou jammer zijn. 

Ik hoor het graag, alvast bedankt!

m.v.gr, Rob 

Reputatie 3

De warmtepomp is (neem ik aan) zo als in het rechter plaatje https://www.ithodaalderop.nl/nl-NL/professional/nieuwe-hybride-warmtepomp-hp-m-25-i  aangesloten.

Vraag: Heb je de binnenventilator nog in de hand? (vocht, co2, schakelaar)

Reputatie 5
Badge

Voor wie belangstelling heeft voor de Itho HP-M25i het volgende.

Projectsupport van Itho-Daalderop melde mij, dat de HP-M25i binnenkort zal worden uit gefaseerd (juli 2021). De verwachting is, dat er Q3 2021 een opvolger zal worden gepresenteerd.  Zodra hiervan de gegevens worden vrijgegeven, zal ik deze op dit forum melden. Dus wie nog een HP-M25i wil plaatsen, zal snel met zijn installateur een afspraak moeten maken.

Of wachten op de opvolger ! ! .

Reputatie 3

Ik denk dat je bedoeld de mechanische ventilatie?

Het is een BUVA time control die ik via wifi kan bedienen.
Dus harder/zachter/ sensor.
vast een opmerking. Als de BUVA op boost gaat (bv met komen of douchen loopt de aanvoerlucht bij de warmtepomp 2 graden op.

Hallo lezers en gebruiker(s),

We hebben nu een aantal flinke vriesdagen gehad. Wat zijn de ervaringen?

Mijn huis bleef in elk geval op temperatuur met 50 graden ketelwater gelukkig. Bleef wel 24/7 draaien, maar goed.

Ben ook benieuwd of de aan en afvoer van lucht nog problemen hebben gehad met alle sneeuw op de daken.

En ik ben benieuwd of en hoeveel de ketel heeft moeten bijspringen.

Ik lees graag de ervaringen. 

Reputatie 3

De techneut van Itho gaf afgelopen jaar aan dat er mogelijk een 4kw type zou komen. De huidige heeft 2,5kw.

Die zou interessanter zijn dan de huidige door het grotere vermogen.

Bedankt voor de Info, ben er bijna wel zeker van dat de 2.5 kw niet trekt. Hou mij ogen open voor de 4kw variant. 

Reageer