Beantwoord

Zijn er al leden die ervaringen hebben met de ventilatiewarmtepomp Itho Daalderop hp-m i 25


Zijn er al leden die ervaringen hebben met bovenstaande warmtepomp ? Ook icm het evohome Honeywell systeem ?

icon

Beste antwoord door Driepinter 16 January 2020, 19:45

Bekijk origineel

100 reacties

Reputatie 4

Ik heb sinds een paar maanden een Itho warmtepomp.
Ik heb een nieuw huis (pas sinds eind augustus woon ik er) goed geisoleerd en beneden vloerverwarming.
Vanwege wat installatieproblemen is er iemand van Itho geweest en is hij volledig goed ingeregeld.

Sinds een paar weken zijn we bezig de boel een beetje op te stoken. Voorlopig op een lage watertemperatuur (op de verdeler begonnen op 25 en nu 30 graden).
Omdat het buiten tot nu toe een behoorlijke temperatuur is en de woning nauwelijk afkoelt en regelmatig verwarmt wordt door de binnenkomende zon, werkt de WP niet de hele dag.

De stooklijn is zo ingesteld dat hij bij een hoge buitentemp een lage aanvoer geeft en bij een lage buitentemp een hoge aanvoertemp geeft. Het is zo dat ik voorlopig de thermostaat op 20,5 heb staan en daar blijft hij op.
's Nachts heb ik het toerental van de ventilator op nachtstand gezet (25% lager dan normaal) om zo het geluid te dempen. Niet dat het veel is (max 38 db) maar het is wel stiller (open trap en open slaapkamerdeur).

De stooklijn is zo ingesteld dat de maximale aanvoertemperatuur op 40 graden staat. Dit omdat ik wil kijken of ik de watertemperatuur in de verdeler van de vv op 35 kan hebben.
Voorlopig ben ik tevereden. 
Geen gas verbruik en door 5500 wph aan zonnepanelen alleen electraverbruik (waarvan ik nu al meer dan 2500 kw van heb terug geleverd (na saldering).

Je moet wel de ruimte hebben voor een Itho. Zie de foto's.

De installatie en combinatie met de CV is zodanig dat de CV geen rechtstreeks toegang meer heeft voor CV water maar dat de Itho bepaald op de CV bij moet springen.
De CV is primair alleen nog voor warm water.

Ik was afgelopen week in de tuin aan de kant van de in/uitgang van de Itho terwijl deze draaide en hoorde eigenlijk alleen windgeruis, en denk ik alleen omdat ik het wist.

Als het kouder wordt ga ik het ervaren, maar dan gaat de watertemp op de verdeler ook naar 35 graden.

Op youtube is een mooie uitleg te vinden over het instellen van allerlei parameters:

https://www.youtube.com/watch?v=XMggG-DvKfU

Reputatie 4

Update.

Ik heb na een bezoek van Itho (er was een draadje bij de installatie slecht gemonteerd:grin: ) nog een paar instellingen gewijzigd.

Ik heb de tempreatuur waarbij de CV ketel bij mag springen verlaagd van 16 naar 5. 's Nachts bleek de ketel af en toe even bij te springen omdat de Itho door de lagere ventilatiestand (daardoor lager rendement) het net niet lukte.

Verder heb ik de instelling voor de graadminuten van 100 op 250 (max is 255) gezet. Daardoor is er een langere wachttijd voordat de Itho aan de CV bijstand vraagt. 

Beide instellingen konden volgens de monteur van Itho zonder problemen.
 

Nu springt de CV helemaal niet meer bij.
Afwachten wat het verder gaat worden. 
Ben nu echter al tevreden zoals het gaat: wel electra en geen gas voor verwarming.

Reputatie 4

Hi,

Mooi topic! Goeie ervaringen 

Ik overweeg ook deze pomp van Itho.

Ik heb ongeveer 2,5 Kw nodig om mijn woning te verwarmen. Ik test nu al met de jaga tempo op 45/50, die trekt het wel. Paar goeie vriesdagen achter elkaar nog niet gehad, maar goed.

2 vragen

A) Hoeveel stroom verbruikt dit apparaat ongeveer? Ik heb dat eigenlijk nog nergens kunnen vinden of teruglezen. Ik heb ook 1000kwh overproductie en zou die graag inzetten voor het verwarmen van mijn woning. Vooral omdat je natuurlijk al energie stopt in de warme lucht die daarna via een pijpje het huis weer verlaat. Voelt zonde.

B) Ik lees ook dat de CV eerder in het circuit zit dan de Itho. Ik zou verwachten dat de Itho de retour leiding van de CV opwarmt tot (bijvoorbeeld) 45 graden en dat de ketel dus water van 45 graden krijgt en snapt dat ie dan niet aan hoeft te springen. Werkt het niet zo?

 

Hoe communiceren ketel en Itho met elkaar?

Op de monitor waarmee je instellingen aan kan passen staat 545w. 
Via een site (gratis) krijg ik dagelijks een overzicht van mijn stroomverbruik. Dat is per dag ongeveer 17Kw, maar dat is inclusief het 24 uur draaien van de Itho en natuurlijk al mijn andere verbruik. Daarmee kom je op een volle dag draaien en dus alleen verwarmen met de Itho op ongeveer 14 Kw.

Een opmerking over het vorige.
Mijn huis is te groot voor het vermogen van de Itho (of andersom, ha ha). Maar omdat ik een heleboel Kw over heb van mijn panelen en de terugleververgoeding ook niet om over naar huis te schrijven is, kies ik ervoor en heb de instellingen zo gedaan, dat ik probeer met behoud van een aangename temperatuur alleen te verwarmen met de Itho. Daardoor draait hij veelal 24/7.
Als ik de CV bij laat/moet helpen, dan staat de Itho soms wel 8 uur stil omdat het zo opgewarmd is (vloerverwarming) dat er geen warmte bij hoeft (nieuw huis).

Het stroomverbruik kan je ook lezen in de productinformatie onder nummer 2.
Naar mijn ervaring is deze lager dan de 3,8 A.
HP-M 25i (compano.com)
Ik heb een aantal foto's toegevoegd over de installatie zoals die bij mij is geplaatst.
De situatie is zo dat ik op zolder een vrijstaande muur heb met aan de ene kant de CV en aan de andere kant de Itho. Maar mijn overbuurman heeft hetzelfde maar dan beide naast elkaar.

De laatste foto is van de leidingen onder de CV.

Bij mij is de installatie gecontroleerd door een techneut van Itho en het werkt allemaal zoals het moet. Dat vooraf, hoe vreemd het ook allemaal lijkt.

Normaal zit de CV aan het systeem en het water van de CV gaat meteen het (warmte)systeem in.
De CV wordt losgekoppeld van het systeem en de uitgang van de CV (warm water) wordt gekoppeld aan een ingang van de Itho (zie hierna). De CV kan dan niet meer zelfstandig zonder Itho warm water het systeem in pompen. Onder de CV wordt een bypass gemaakt die er voor zogt dat de CV zijn warm water kwijt kan dat de Itho niet kan hebben. Het gaat dan meteen als reour weer de CV in.

De Itho heeft een uitgaande warm waterleiding die aangesloten wordt op het syteem waar voorheen de CV op zat. Er moet tenslotte verwarmd water naar het systeem.
De Itho heeft 2 ingangen.
1 Is de retour van het water dat uit het systeem komt (net als het bij een CV zou zijn).
2 Is de aanvoerleiding die van de CV komt, zie hiervoor, die pas warmte geeft als de CV brand en dat doet hij alleen op verzoek van de warmtepomp.

De Itho is leidend in het systeem. De kamerthermostaat wordt dan ook daarop aangesloten!
Van de Itho gaat een draad naar de CV. Deze is nodig om vanuit de Itho een signaal te sturen naar de CV dat deze bij moet springen (of weer moet stoppen).
In de Itho zit een klep die in pricipe dicht is maar open gaat als de C V bij gaat springen. Dit om het warme water van de CV binnen te laten.

Ik was ook bijzonder verbaasd hoe een en ander in elkaar zit, maar het werkt uitstekend. Maar zoals iemand al schreef: je hebt een stookseizoen nodig om de juiste instellingen te vinden.
Daar ben ik nu mee bezig en loop ongeveer 10x per dag naar zolder om alles te bekijken en te monitoren. Maar nu, een paar maanden ervaring, denk ik dat ik aardig opweg ben.

Heb je nog meer vragen, zet maar in de topic.

Succ6

Reputatie 4

Hallo PatrickT,

Leuk dat jij ook een Itho gaat gebruiken.

Met betrekking tot de bypass, ja die is nodig. Als de CV namelijk bijspringt en niet al het water door de WP gebruikt kan worden dan gaat het restant via de bypass naar de retouringang van de CV. Er moet een mogelijkheid zijn dat hij al het verwarmde water ergens laat. En doordat een gedeelte van het verwarmde water weer retour komt zal de CV  terug moduleren. Daar komt bij dat de CV een retouringang aangesloten moet hebben. Hij moet tenslotte ergens het water vandaan halen om te verwarmen. Zie ook verderop.

Ik heb een foto van onze CV en die bewerkt bijgesloten.
De oranje pijl links is de uitgaande leiding van de CV. Die zou normaal rechtstreeks aangeloten zijn op de leidingen in de vloer met de rode mantel.  Die is afgezaagd en met een dubbele haakse bocht gaat hij enerzijds door de achterwand (de WP hangt aan de andere kant van de muur!) naar de WP. En de andere haakse bocht gaat naar de leiding met de witte pijl. Dit is de bypass en die gaat met de leiding met de blauwe pijl weer de retouringang van de CV in..
Hierdoor gaat in beginsel het verwarmde water naar de WP en het overtollige gaat nog een keer door de CV.

Je ziet uit de vloer 2 leidingen komen met blauwe mantel. Die komen uit het systeem ((vloerverwarming en radiatoren) en gaan in eerste instantie naar de WP (ook weer door de muur en dan naar de retouringang van de WP).
Gaat de CV nu bijspringen dan haalt hij eerst water uit het syteem (vloer) en dat gaat hij verwarmen. En dat blijft hij doen samen met het overtollige verwamde water dat hij niet de WP in kreeg.

De bypass is dus duidelijk te herkennen aan een korte leiding tussen de uitgang van de CV en de retouringang van de CV.

Nog een aandachtspunt, dat bij ons was “vergeten”.
Als je tevens de mechanischeventilatie uitgang gebruikt als bron voor de WP MOET er een geluidsdempende slang worden gebruikt tussen de mechanische ventilatie en de ingangsbuis van de WP. Anders heb je net als ik het geluid van de WP via de mechanische ventilatie. Dit staat als MOETEN in de installatiehandleiding.
Overigens, een goede installateur doet dat uit zichzelf en anders erom vragen, dat de mechanische ventilatie uitgang mede gebruikt wordt als bron voor de WP. Het scheelt 2 á 3 graden aan warmte van de aangezogen lucht. Dus een hogere opbrngst van de WP.

Veel succes en ik kijk uit naar je ervaringen.

Zo, weer een paar weken verder en wat ervaringen rijker.

Ten eerste de pompsnelheid: die heb ik iets verhoogd (staat nu op 4) en dat lijkt al veel goeds te doen. De CV kan nu inderdaad de warmte beter kwijt (zag in mijn aantekeningen van vorig jaar – met de HT radiatoren – dat de pompsnelheid toen op 8 stond om alle warmte uit de CV goed te verwerken) via de WP. Het verschil aanvoer – retour is nog steeds ca. 2 graden, dus dat is prima. Verder heb ik de CV ingesteld dat hij al bij 5 gr C temperatuurverschil terugmoduleert. Dat werkt verder goed. CVKIC heb ik daarbij langzaam weer verhoogd naar 255, maar daar merk ik nog steeds weinig verschil van.

Ondertussen nog wat geëxperimenteerd met de fanspeed. Hij staat bij mij op 5, en heeft langdurig op 6, 7 en 9 gestaan, maar zonder merkbaar effect. Ergens denk ik dus dat er een maximum / optimum aan aan te voeren buitenlucht is waar de WP rendement uit haalt. Nog meer lucht lijkt niet nog meer warmte te geven. Theoretisch zal misschien ook het effect van de bijgemengde lucht uit de MV kleiner worden als je (te) veel koudere lucht van buiten aanzuigt.

En toen kwam er een blokkeringscode. Van het ene op het andere moment ontstond er een blokkering in de WP met code B61. Volgens de handleiding: ‘stand expansieventiel te laag’. De storing zorgt er voor dat de WP 10 minuten uit gaat en daarna weer opstart. Hij is ook te verhelpen door 3 seconden op ‘pijltje terug’ op de controller te drukken. Deze storing kwam ongeveer ieder uur terug, waardoor het beneden eigenlijk te koud werd. Via de installateur heb ik de code gemeld bij Itho en die gaven aan dat het een bekende storing was en dat het expansieventiel zou moeten worden vervangen. De eerste 2 jaar schijn je garantie op materiaal en arbeid te hebben, dus dat kwam goed uit (op materiaal overigens 7 jaar garantie). Echter, omdat de installateur de storing in eerste instantie niet goed had doorgegeven (‘geen ticket aangemaakt’), duurde het lang voordat ik Itho aan de lijn had. Anderhalve week. En juiste toen ze belden, had ik de storing alweer 2 dagen niet gezien. Die is sindsdien ook niet meer teruggekomen, dus met Itho afgesproken dat ze niet langs hoeven te komen.

Omdat ik toch zoekende was naar de CVKIC heb ik een keer tijdens het klussen op zolder vanaf het moment dat de WP aansloeg voor warmtevraag iedere paar minuten de retourtemperatuur opgeschreven. Wetend dat na ca. 50 min. de CV bij ging stoken, was de conclusie dat de retourtemperatuur gemiddeld ca. 5 gr onder de gewenste retourtemperatuur had gezeten. Mijn LT MIN stond op dat moment op 25 gr C. Die heb ik toen op 20 gr C gezet en het effect was verbluffend! Kennelijk wordt de gewenste aanvoertemperatuur toch afgemeten van de stooklijn. De WP is dus zo afgesteld dat die volgens de stooklijn LTMIN – LTMAX (25-40) moet worden aangehouden. Bij een buitentemperatuur van 5 gr C wilde de WP de aanvoertemp op een graad of 28 hebben (volgens de stooklijn, nagetekend op grafiekpapier). Dat lukt hem zelf niet, dus de CV ging bijstoken tot die temp bereikt was. Gevolg was dat een paar uur later de temperatuur beneden boven de ingestelde kamertemperatuur kwam en het systeem uitschakelde. Als het dan een paar uur later weer was afgekoeld, begonnen we weer van voren af aan. Gebaseerd op de gegevens van de kWh-meter op de WP, draaide het systeem ca. 15u per etmaal en was 9u in rust. Nu staat LTMIN op 20 gr en is de gewenste aanvoertemperatuur ongeveer 2,5 gr lager en komt dus in de buurt van wat de WP zelf kan bereiken. Heel soms springt de CV een beetje bij (het was de afgelopen dagen ca. 5 gr C buiten). Gevolg is dat de WP nu (bijna) 24u per etmaal draait en de temperatuur beneden rond de ingestelde kamertemperatuur houdt. De komende dagen wordt kouder, dus ik ga eens kijken hoe zich dat ontwikkelt (theoretisch, volgens de stooklijn, zal de gewenste aanvoertemperatuur omhoog gaan als de buitentemperatuur daalt). Het verbruik van gas voor de verwarming van het huis is hierdoor ook drastisch verlaagd. Daarover zal ik de komende weken ook eens een analyse maken.

Nou, de binnenunit is vervangen. Ondanks dat hij ‘het hart’ van de WP is, is het vervangen een fluitje van een cent. De unit is wel zwaar, vandaar dat Itho 2 monteurs gestuurd had. Daarna proefgedraaid, de waardes van oververhitting bleven goed, en klaar. Ondertussen heb ik ze wat vragen gesteld.

HYBSE: de temperatuursensor zit in het kanaal van de luchttoevoer. Deze meet dus de gemengde lucht van de MV ook mee. Op diepere vragen had hij verder niet echt antwoord meer. Ik kom dus tot de conclusie dat de meting mede afhankelijk is van windkracht en -richting. En dat verder ieder voor zich moet bepalen wat in zijn/haar situatie het beste is. Feit blijft voor mij wel dat het een harde meting is: dus meet ie een temperatuur boven HYBSE, dan laat ie de CV niet bijstoken. En dat is al prettig.

Fanspeed: de WP heeft een maximum aan luchtstroom die hij kan ‘verwerken’ – als ik het goed onthouden heb is dat 3600 liter lucht per uur (?). Dat betekent dat een hogere waarde van de fanspeed niet altijd tot meer verwarming(scapaciteit) van de WP leidt. De monteur van Itho schatte voor mijn situatie (een korte bijna rechte inlaat) in dat de fanspeed 4 of 5 voldoende zou moeten zijn. Dat klopt overigens aardig met wat ik ervaren heb dit seizoen.

Stand-alone: ik vroeg wat er zou gebeuren als ik de CV ketel weg zou halen. Volgens de monteur gaat dit goed zolang de WP geen extra warmtevraag nodig is, maar slaat hij in storing (W41) als hij ‘vraagt om warmer water’ maar de bijmengtemperatuur niet toeneemt. En bovendien is er data communicatie tussen de WP en de CV en ook dat zou tot storing kunnen leiden als die wegvalt. Ik nam genoegen met dat antwoord. Echter nu, een paar dagen later, lijkt het zichzelf tegen te spreken… als je namelijk HYSBSE zo laag zet dat de CV zeker niet bij zal stoken, zou het dan niet toch goed gaan? Anyway, one way to find out: een dagje de stekker van de CV eruit trekken – maar dat wordt dan volgend stookseizoen. En eigenlijk heb ik pas wat aan de info als de CV ketel vervangen moet worden, en de keuze ontstaat of er wel of niet nog een nieuwe moet komen.

Overigens draait de WP vanwege de huidige temperaturen niet met zijn nieuwe binnenunit, dus ook daarvan komt de echte beproeving pas volgend stookseizoen.

Op naar een mooie zomer!

Reputatie 4

Update en stukken wijzer.

Het is nu een relatief hoge buitentemperatuur maar de afgelopen weken is het ook wel onder de 5 graden geweest. En dat heb ik gemerkt aan de warmtepomp.

Wij hebben de kamerthermostaat op 19,5 staan. Voor ons een aangename temperatuur.
De stooklijn stond ingesteld op 25-40, nu gewijzigd in 30-40 (maakt voor mij niets uit, zie hierna).
We hebben een nieuw huis met vloerverwarming beneden en 2 radiatoren in de kamers boven.Het oppervlak beneden is ongeveer 60 m2.
En toen werd het overdag 5 graden en 's nachts nog iets lager!

Ik ging er altijd vanuit dat de stooklijn wil zeggen dat de warmtepomp de aanvoertemperatuur af laat hangen van de bron temperatuur, in mijn geval buitenlucht in combinatie met ventilatielucht.  Dat principe klopt. Er is echter een maar, en dat ben ik nu wijzer geworden.

De Itho HPM25i heeft een vermogen van 2,5 Kw. Die kan water verwarmen tot 50 graden. Met 2,5 Kw vermogen is de hoeveelheid water die hij kan verwarmen echter gering. Heb je dus een (aanzienlijk) kleinere woning dan die van mij, het voorbeeld werd gegeven een vloerverwarming van 4 of minder groepen terwijl ik er 8 heb, dan kan de warmtepomp al het water in het systeem goed verwarmen, misschien wel tot 40/45 graden.

In mijn situatie, 8 groepen met 2 radiatoren boven, kwam de watertemperatuur niet boven de 25 graden. En dat terwijl hij permanent draait! Daarmee blijft het op de benedenverdieping GEEN 19,5.

Dit ben ik dus wijzer geworden van de Itho, maar dat geldt voor alle warmtepompen, let op het vermogen ten opzichte van de hoeveelheid af te geven warmte (geralateerd aan het te verwarmen oppervlak).

Na overleg met de monteur van Itho de instellingen als volgt aangepast.
-de pompsnelheid van de warmtepomp verlaagd van 5 naar 1. Dit leverde al een temperatuurverhoging op van 3 graden (28 ipv 25)
-de temperatuur waar beneden de cv bij mag springen gezet op 5 graden. Afhankelijk van de aanvoerlucht mogelijk te laag, maar dat merk ik als het echt koud wordt.
-de graadminuten gezet op 150 (wachttijd voordat de cv bijspringt).
-verder stond de pomp van de vloerverwarming al op de laagste stand.

Door de pompsnelheid van de warmtepomp te verlagen heb ik snel een hoger rendement .

De komende tijd maar eens zien hoe het gaat als de temperatuur gaat zakken.

Tip voor mensen die overwegen een hybride warmtepomp te nemen:
Laat je informeren wat het vermogen is dat je nodig hebt voor een verwarming en hou daar rekening mee bij de aanschaf van een warmtepomp.

 

Overigens, ik ben nog steeds heel erg tevreden met de Itho, het is een leerproces, hoe in te stellen voor een optimaal rendement.

Wordt vervolgd.
 

 

 

Reputatie 4

Anne,
De aan- en afvoerbuis voor de lucht is 220mm.  en met de ventilator kan hij tot  600 liter/m3 per uur verwerken.
Daarom krijg je door het dak een dakdoorvoer met dezelfde maat 220mm.
En op de aanvoerbuis (binnen) sluit je de afvoer van de mechanische ventilatie aan. Die voegt alleen zijn lucht toe aan de lucht die van buiten wordt aangezogen.
Door zowel buitenlucht te gebruiken als de “warme lucht” uit de woning is de aangezogen lucht warmer dan alleen van buiten.
Het is dus niet een ventilatiewarmtepomp (die alleen ventilatielucht gebruikt).

Reputatie 4

Een updat over de ervaring met de HP-M-I-25.

Nadat ik afgelopen winter allerlei instellingen heb aangepast, zowel van de WP als van de CV, zie alles wat hiervoor staat, heb ik nu een idee wat ik aan energie heb gebruikt om te verwarmen.
Vooraf, het is een flink vrijstaand huis met beneden vloerverwarming. Boven gebruiken we de 2 radiatoren niet.
We hebben geen vergelijkende cijfers van vóór de WP omdat het een nieuw huis betreft. Ik ben wat betreft elektra uitgegaan van de situatie in de oude woning met 10% erbij omdat we sinds we hier wonen niet meer werken.

Over de periode 1 december 2020 tot 1 december:
Totaalgebruik elektra voor de WP ongeveer 1500kw 
Gebruik gas voor hulp aan WP 170m3 (verdeeld over 9 weken waarvan 1 week meer dan 40m3)

In onze oude woning gebruikten we ruim 700m3 gas (zonder vloerverwarming maar met ltv radiatoren en na aftrek voor warm water). Dat was ook een (iets kleinere) vrijstaande woning.

Zoals ik eerder al heb aangegeven is de WP te klein voor de oppervlak van de woning. Momenteel staat de termostaat permanent op 20 graden en draait de WP 24/7 en kan dat net behappen. Soms zakt de temp even naar 19,5 maar trekt dat in de loop van de dag weer op naar 20.

Al met al ben ik tevreden, gezien het verbruik en het comfort.
Zou de oppervlak kleiner zijn dan zou de WP ook eens stoppen, maar gezien het verbruik van ongeveer 550 watt per uur en ruimschoots voldoende stroom van de 17 panelen, is de energierekening bijzonder laag. 

 

Reputatie 7
Badge +2

Helaas niet.
Maar je installateur zou je daar wel goed bij moeten kunnen helpen.

De Evo home stuurt de ketel aan. In een hybride opstelling zouden de warmtepomp en CV ketel dan zelf moeten uitvechten wie de warmte moet gaan leveren. Dat zou niet uit moeten maken tov alleen een CV ketel.

Ik heb een keer gehoord van iemand waarbij EVO Home en een hybride opstelling met een Elga ‘niet goed werkt’. Maar hoe wat en waar precies is mij nooit duidelijk geworden (was uit 4e hand of zo).


De HP-M 25i lijkt overigens wel een interessante optie omdat hij zowel direct buitenlucht als ventilatielucht gebruikt. Ben benieuwd of die bevalt.
 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een keer een schema gezien waarbij de ventilatiewarmtepomp het cv water vóór de cv-ketel (hr-ketel) opwarmt. En derhalve minder condensatie van de waterdamp optreedt en de hr-ketel dus een lager rendement heeft.

Reputatie 4

verschil bij mij bij alleen WP ongeveer 4 graden.
Maar ik heb de pompsnelheid van de WP wel op 1 gezet.
En omdat hij feitelijk te klein is voor de vloerverwarming draait hij bij mij altijd vol

Verder bleek dat de fan te langszaam stond. 
Je moet kijken naar het aantal bochten en rechte stukken.
BLZ 43 /44 van de installatiehandleiding, alles bij elkaar optellen.
Alleen al de dakdoorvoer is al 26 en dan nog een stel 90 bochten, bij al 4. Dan zit je zo op maximaal.

HP-M 25i (compano.com)

Bij mij stond de fan te laag waardoor hij niet maximaal lucht krijgt. Nu op max 9, draaut op ongeveer 1920 toeren.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Hoeveel geluid maakt deze, en zijn opvolger Vincent  ? Een buitenunit binnen 4 meter erfgrens mag niet vanwege de geluidslast maar in een tussenwoning zouden zelfs diezelfde buren ook geluidsoverlast kunnen ondervinden.

ventilator nu naar maximaal gezet en wp pomp test naar 3 ipv 5. Ik vermoed dat er in mijn systeem meer water zit dan in een LTV systeem. Nu even kijken wat er gebeurt. verschil input output wisselde een beetje tussen 1 en 4. Ik zag dat de HMI wisselde tussen Heath en heatL. Blijkbaar wordt er bijgestookt.

CV pomp aanpassen ga ik niet zelf doen, dat laat ik aan de installateur over.

 

Reputatie 4

Zowel de itho HP m25I als de Vincent heeft geen buitenunit.
De Itho heeft max geluid binnen van 38db.

En als de Itho draait hoor ik buiten heel zacht windgeruis. De aan- en afvoer gaat namelijk met dikke buizen door het dak (of muur).

Itho doet het nu bijna alleen op 1860 toeren. Thermostaat kruipt heel langzaam omhoog. max bereikte temperatuur 19,5 graden op basis van 20 graden vraag. Het waait lekker, dus ik zet de houtkachel vanavond maar aan.

Hi,

Mooi topic! Goeie ervaringen 

Ik overweeg ook deze pomp van Itho.

Ik heb ongeveer 2,5 Kw nodig om mijn woning te verwarmen. Ik test nu al met de jaga tempo op 45/50, die trekt het wel. Paar goeie vriesdagen achter elkaar nog niet gehad, maar goed.

2 vragen

A) Hoeveel stroom verbruikt dit apparaat ongeveer? Ik heb dat eigenlijk nog nergens kunnen vinden of teruglezen. Ik heb ook 1000kwh overproductie en zou die graag inzetten voor het verwarmen van mijn woning. Vooral omdat je natuurlijk al energie stopt in de warme lucht die daarna via een pijpje het huis weer verlaat. Voelt zonde.

B) Ik lees ook dat de CV eerder in het circuit zit dan de Itho. Ik zou verwachten dat de Itho de retour leiding van de CV opwarmt tot (bijvoorbeeld) 45 graden en dat de ketel dus water van 45 graden krijgt en snapt dat ie dan niet aan hoeft te springen. Werkt het niet zo?

 

Hoe communiceren ketel en Itho met elkaar?

Driepinter, de Vincent 54db want alleen binnenunit. Aangeraden dus deze in een servicekast te plaatsen of zoals bij mij in een aparte afsluitbare zolderruimte.

Proefondervindelijk dus even aankijken hoe dit nu bevalt, bij teveel overlast binnen gaat er nog een extra wandje voor met geluidsisolatie en extra toegangsdeur.

Reputatie 4

ReneK,

LTV van Jaga bevat ongeveer 10% van het water dat een gewone radiator bevat. Daardoor hoeft de WP of CV veel minder water warm te maken en gaat nog sneller ook. Daardoor veel zuiniger is mijn ervaring en omdat het feitelijk convector warmte is ipv stralingswarmte aangenamer.

Met betrekking tot de pompstand is niet, of juist niet de snelheid bepalend.
De WP heeft een “beperkte” capaciteit om een hoeveelheid water in een bepaalde tijd te verwarmen.
Zie het als volgt.
Als je een gasvlam hebt en je gaat daar snel met je hand overheen wordt hij maar een klein beetje warm. Doe je dit echter langszaam dan wordt je hand veel warmer.

Bij een WP werkt dat net zo. Gaat het water snel (pompsnelheid hoog) door de WP, dan heeft het water nauwelijks tijd om warmer te worden. Daardoor wordt de aanvoertemp van het water niet snel hoger. Tevens gaat het water ook snel door de radiatoren waardoor die minder tijd hebben om de warmte af te geven.
Gaat het water echter langszamer door de WP (pompsnelheid lager/laag) dan heeft het in de WP meer tijd om warm te worden waardoor het water dat de WP verlaat warmer is. Tevens gaat het water ook langszamer door de radiatoren waardoor die meer tijd hebben om de warmte af te geven.

Het gaat dus om het evenwicht vinden tussen pompsnelheid, warmte opname in de WP en afgifte van de radiatoren. 

Het verhogen van de pompsnelheid dat je gedaan hebt hoeft dus niet positief te zijn en kan misschien beter.
Ik ben dan ook benieuwd naar de up en ret temp die je bij de warmtepomp kan uitlezen, in de situatie van je laatste bericht.
Ik denk dat als het verschil klein is je pompsnelheid juist naar beneden moet doen. Daardoor heeft de WP meer tijd om op te warmen en de radiatoren meer tijd om warmte (die daardoor hoger is) af te geven. En worden de radiatoren gevuld met warmer water zal ook de kamertemp stijgen.

Die 38 dB voor de HP25mI klopt wel als ik hem zelf meet met een app. Ik heb geen servicekast oid eromheen en kan zonder problemen de hele dag thuiswerken, bellen of teamsoverleg volgen zonder dat ik er zelf gek van wordt of een gesprekspartner vraagt welke ruis hij hoort.

Ben ook zeer benieuwd naar (het geluid en) de prestaties van de Vincent! Mijn hoop / verwachting is dat die met vloerverwarming voldoende vermogen heeft om stand-alone te draaien, ook als het flink koud is buiten.

Heb sinds 2020 nieuwe vloerverwarming , hoop dus inderdaad dat de Vincent het alleen aan kan. We gaan het meten en zien. Volgens installateur zou alleen bij strenge winter de CV een paar dagen moeten ondersteunen (maar instellingen zijn alles las ik reeds in jullie verslagen) Als ik voldoende overtuigd ben kan ik in de toekomst over naar all electric met hetzelfde apparaat.

 

Reputatie 4

Met de huidige 2,5 kw van de Itho red ik het heel lang, een vloerverwarming oppervlak van meer dan 80m2.

De Vincent is dacht ik 4kw, daar moet je toch een heel eind mee kunnen komen.

Maar zoals je weet, instellen en een winter uitproberen. Je hebt al wel wat handvatten gelezen,  maar je kan alleen maar stapsgewijs uitproberen wat in jouw situatie werkt.

Ik lees al een aantal weken de verhalen en reacties op dit forum. Bij wordt nu ook de ventilatiewarmtepomp Itho Daalderop hp-m i 25 geïnstalleerd. De pomp hangt nu naast de CV ketel die ook vernieuwd is. De dakdoorvoer en buisaansluitingen moeten nog gerealiseerd worden. En ik zal mijn ervaringen hier ook gaan delen.

@RobvanV  ik las onderstaand.

Normaal zit de CV aan het systeem en het water van de CV gaat meteen het (warmte)systeem in.
De CV wordt losgekoppeld van het systeem en de uitgang van de CV (warm water) wordt gekoppeld aan een ingang van de Itho (zie hierna). De CV kan dan niet meer zelfstandig zonder Itho warm water het systeem in pompen. Onder de CV wordt een bypass gemaakt die er voor zorgt dat de CV zijn warm water kwijt kan dat de Itho niet kan hebben. Het gaat dan meteen als retour weer de CV in.


Hoort het bij deze installatie dat er voor de CV een bypass gemaakt moet worden? En hoe kan ik herkennen dat er een bypass is gemaakt?

Reputatie 4

Update, toch maar weer aanpassingen.

Ik had het allemaal mooi ingesteld en draaide naar tevredenheid. 
Echter, we moesten aan een nieuwe verdeler omdat de eerste een “suizer” was. Permanent suizen, mogelijk een braampje volgens de installateur. En ja hoor, dat is nu over.
Alleen jammer dat de CV nu begon te pendelen als hij bij moest springen. Hoe dat kan? Het zij zo.

Daarom vandaag maar weer eens wat instellingen van de CV aangepast en de pompsnelheid van de WP op stand 2. Kan hij wat makkelijker het water van de CV  verwerken.
De CV als volgt ingesteld.

P010 vermogen 40% (iets meer dan 10kw)
P031 (max pomp) 60,  was 55 en fabrieksinstelling 65)
P032 (min pomp) 30, was 25 en fabrieksinstelling 35).
Proefgedraaid met bijspringer en nu geen pendelen meer. Wel zie ik een vermogen van 12 kw en een pomp van 66. Maar pendelen is erger:grin:

De komende dagen wordt het kouder en dan zal de cv nogal eens bijspringen.
Ik wacht het af en dan misschien weer kijken of het nog wat beter kan.

Ja, neem contact op met installateur Cees Hollenberg van Ecomlease.nl
Hij heeft dit type ventilatiewarmtepomp thuis ook met evohome toegepast in de combinatie van zoneregeling vloerverwarming en regeling boilervat voor tapwater.

Reageer