Moet de mate van belasting van het stroomnet worden bestraft of beloond?

  • 24 January 2024
  • 58 reacties
  • 2746 Bekeken


Toon eerste bericht

58 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Uitvallende omvormers zijn een relatief klein en makkelijk op te lossen probleem.
Het grotere probleem is niet de invoeding (op particulier niveau) maar de toenemende vermogensvraag en m.n. de piekbelastingen.

Just my 2 pW

Nieuwere omvormers vallen trouwens sowieso niet meer uit.

Reputatie 7
Badge +3

En de wasmachine aanzetten wanneer de zon schijnt is een druppel op de gloeiende plaat en zet geen zoden aan de dijk. 

Integendeel. Het extra gebruik op zonnige zomerse middagen kan net voorkomen dat de omvormers uitvallen. Als op een zonnige zomerse middag mijn wasmachine gaat opwarmen en ik kijk naar mijn omvormer dan zie ik de Vac met wel 10 Volt zakken.

Ook werkt het verbruik bij een overschot aan PV- (of wind)stroom ook dubbelop. Want de stroom waar daarvoor dan een markt is hoeft dan ook niet gebruikt te worden wanneer 's avonds of 's nachts vooral fossiele centrales moeten draaien.

Reputatie 4

https://nos.nl/l/2506096

Reputatie 4

dit is kiezen uit 2 kwaden, en heb ik dus niet gedaan. Ik heb geen invloed op wanneer de zon schijnt en/of wanneer het koud is en de warmtepomp aan moet. 

En de wasmachine aanzetten wanneer de zon schijnt is een druppel op de gloeiende plaat en zet geen zoden aan de dijk. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben voor slimmere apparatuur zodat er gestuurd en betaald kan gaan worden voor het gebruik van stroom op momenten als door overbelasting het voltage op het stroomnet gaat dalen. Als een warmtepomp uit kan vallen met als foutmelding ‘te lage spanning’ moet een laadpaal dus ook tijdelijk uit kunnen vallen als de spanning op het net lager begint te worden.

Reputatie 7
Badge +3

Als er in de winter 's nachts veel wind staat, wordt de stroomprijs laag. Vooral als je een dynamisch contract heb ga je op die momenten zoveel mogelijk stroom gebruiken. Op SOMMIGE plaatsen wordt het stroomnet dan te veel belast. Sommige plekken want als het overal zou zijn zou er landelijk veel stroomverbruik zijn en de stroomprijs dus minder laag. Netbeheerders zouden dus moeten aangeven waar er al kans is dat het stroomnet op die momenten overbelast wordt. Zolang er in jouw wijk geen overbelasting dreigt dus nog een laadpaal e.d. installeren.

Reputatie 7
Badge +3

Van overbelasting van het net door zonnepanelen moet je voor wat betreft netverzwaring geen dringend probleem te maken. Als het stroomnet door een overproductie door zonnepanelen overbelast raakt is de stroomprijs 0,0. Extra stroomverbruik is op zonnige zomerse middagen dan juist de oplossing. Dus EV's opladen, koken (op inductie), elektrische boilers opwarmen, (af) wasmachines en het laden van thuisbatterijen.

Overbelasting door zonnepanelen had ook voorkomen kunnen worden door de panelen meer verspreid over oost en west te plaatsen. De meeste panelen liggen op het zuiden en het westen. Dat kan ik ook zien op de Vac spanning op mijn omvormer.

Reputatie 7
Badge +1

@Sandra van der Horst Misschien nog “elektrische auto's” en “warmtepompen” als trefwoorden opnemen? - Trouwens warmtepompen hebben bij correct ontwerp door de deskundige installateur veel minder invloed op piekbelasting dan het laden van elektrische auto's.  Hybride warmtepompen nog minder. Ik vind de vraagstelling te zwart/wit - beide maatregelen zijn bruikbaar - “Zuckerbrot und Peitsche”

Reageer