Moet de mate van belasting van het stroomnet worden bestraft of beloond?

  • 24 January 2024
  • 58 reacties
  • 2742 Bekeken

Het stroomnet raakt overbelast en uitbreiden van het net duurt jaren. Naast het versnellen van de verzwaring en het beter inzichtelijk krijgen van waar het probleem zit, denkt de overheid er onder andere aan om hybride warmtepompen stuurbaar te maken zodat ze bij overbelasting van het net overgaan op gas. Ook komen er mogelijk extra kosten voor huiseigenaren die bijdragen aan piekmomenten wanneer het net onder druk staat.

Vereniging Eigen Huis vindt dat de huiseigenaar centraal moet staan in de uitwerking van de plannen. In het nieuwsbericht en de kamerbrief lees je verder hoe Vereniging Eigen Huis denkt over deze aanpak.

En wat vind jij? Vul de poll in en licht je antwoord onderstaand toe. 👇🏻

Wat denk jij dat beter werkt om netcongestie tegen te gaan?


58 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Hierboven wordt door meerdere mensen aangegeven dat de spanning in nachturen te hoog is. Tevens dat dat iets met zonnepanelen heeft te maken.

De enige reden dat de netwerkbeheerder dat doet is omdat het netwerk overbelast is. De beheerder moet/probeert de spanning op 230Volt +/- 10% te houden. Dus tussen de 207 en 253 Volt.

Omdat het netwerk overbelast en te klein is, komt de spanning bij niet verhogen onder de 207 Volt.

In dat geval zullen klanten terecht kunnen klagen. Bij een spanning van 241 Volt hoef je dat niet te doen, want het zit onder de 253 Volt.

Dat mensen dan bang zijn dat hun panelen eerder uitschakelen begrijp ik.

De oplossing is het netwerk te verbeteren. Half Nederland moet wat dat betreft nog op de schop.

Reputatie 4

 Het is gewoon oplichting, 

is hier ergens een onderbouwing van? want oplichting is gewoon strafbaar. En ik bedoel niet een ‘onderbouwing’ op feestboek

Reputatie 7
Badge +3

De oplossing is het netwerk te verbeteren. Half Nederland moet wat dat betreft nog op de schop.

Verbeteren netwerk heeft niets met salderen te maken. Nog sterker als panelen te veel produceren vallen de omvormers gewoon uit. Zou je het netwerk verbeteren komt er alleen maar op dat moment waardeloze stroom. Dus als je kabels verdikt maar er wordt alsnog niet extra stroom verbruikt stijgt het voltage nog steeds. En vallen de omvormers dus ook uit.

Reputatie 6
Badge +1

De oplossing is het netwerk te verbeteren. Half Nederland moet wat dat betreft nog op de schop.

Verbeteren netwerk heeft niets met salderen te maken. Nog sterker als panelen te veel produceren vallen de omvormers gewoon uit. Zou je het netwerk verbeteren komt er alleen maar op dat moment waardeloze stroom. Dus als je kabels verdikt maar er wordt alsnog niet extra stroom verbruikt stijgt het voltage nog steeds. En vallen de omvormers dus ook uit.

Heb je mijn bericht wel gelezen en waar ik op reageer. Dat heeft niets met zonnepanelen te maken. Die doen het niet om 19.30.

De overheid gaat geen warmtepompen af- of omschakelen, da’s echt een facebook gerucht. Ook wordt hierboven 351 V genoemd, zal wel een tiepvout zijn, en we bedoelen vast 251V, lijkt me stug overigens nu er nog nauwelijks opgewekt wordt. En vwb Budget Energie: we hebben gelukkig een keus in nederland, vind je dit een waardeloze aanbieding, stap dan over!

Natuurlijk stap ik over!

Je kunt nu al gebruik maken van het opladen van de accu met alleen zonnestroom, dit is stroom die anders het net wordt opgestuurd. Kortom als we bij de aanschaf van een laadpaal of box hiermee rekening houden dat dit mogelijk is komen we wel een stuk verder. Ik merk dat het energie verbruik van mijn auto 50 % uitmaakt van mijn wekelijks energie verbruik.

 

 Het is gewoon oplichting, 

is hier ergens een onderbouwing van? want oplichting is gewoon strafbaar. En ik bedoel niet een ‘onderbouwing’ op feestboek

Als hetzelfde bedrijf roept het net is vol en we moeten kosten vragen voor zonnepanelen bij particulieren, maar aan de andere kant gaat dat bedrijf grote zonneparken aanleggen.
Naar mijn idee is dat erg dubbel, en ruikt dat zeer zeker naar oplichting, verdienen van alle kanten en de particulier uitmelken. Jammer dat er alleen op oplichting gereageerd wordt en de andere zaken die ik schreef niet.

Reputatie 4

ingaan op aannames, ideeen, ruikt naar, heeft niet zoveel zin. Dat wordt een welles/nietes spelletje. 

Reputatie 7
Badge +3

Misschien moet de overheid eerst eens gaan stoppen met vergunningen voor grote zonneparken. 

Dat kan ook door subsidie (SDE) voor nieuwe grondgebonden zonneparken (dus niet op bedrijfsdaken) stop te zetten.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom slaat Budget Energie de overtollige energie niet op? Voor een particulier is dat niet rendabel. Voor hen wel.

[quote] Voor Budget Energie is opslag ook niet rendabel. Als opslag rendabel zou zijn zouden niet energieleveranciers dat immers ook kunnen. Want die kunnen de stroom gewoon kopen en na opslag weer verkopen.

[/quote]

Ook vraag ik me af wat er te gebeuren staat met de energiebelasting.

Indien er duizenden Kwh wordt weggegeven zonder BTW, betekent dat dus een fikse tegenvaller voor de Staatskas, die ‘we’ dan weer met zijn allen mogen gaan compenseren in de vorm van wederom een verhoging energie belasting.

Als u zich zorgen maakt over een mogelijke verhoging van de energiebelasting dan is dat juist reden om de salderingsregeling af te bouwen. Want momenteel betalen niet PV-bezitters uw energiebelasting. Over gesaldeerde kWh's wordt immers geen energiebelasting en btw betaald.

 

In dat geval zullen klanten terecht kunnen klagen. Bij een spanning van 241 Volt hoef je dat niet te doen, want het zit onder de 253 Volt.

Dat mensen dan bang zijn dat hun panelen eerder uitschakelen begrijp ik.

De oplossing is het netwerk te verbeteren. Half Nederland moet wat dat betreft nog op de schop.

Het is niet bang zijn dat ze uitvallen, vorige week toen de zon scheen schakelen ze al regelmatig uit ivm meer dan 253v, en het is nu met een niet al te sterke zon, dit wordt alleen maar extremer nu de zon sterker wordt.

Onze gemeenschappelijke VVE aansluiting gaat van 1x35A naar 1x10A.  Onze VVE maakt dus ruimte vrij op het stroomnet.  Maar dat wordt niet beloond: kosten 272,88 Euro.
In 2 gevallen is het verzwaren dan weer GRATIS.

Reputatie 6
Badge +1

 

In dat geval zullen klanten terecht kunnen klagen. Bij een spanning van 241 Volt hoef je dat niet te doen, want het zit onder de 253 Volt.

Dat mensen dan bang zijn dat hun panelen eerder uitschakelen begrijp ik.

De oplossing is het netwerk te verbeteren. Half Nederland moet wat dat betreft nog op de schop.

Het is niet bang zijn dat ze uitvallen, vorige week toen de zon scheen schakelen ze al regelmatig uit ivm meer dan 253v, en het is nu met een niet al te sterke zon, dit wordt alleen maar extremer nu de zon sterker wordt.

Dan kun je je borst nog nat maken. Vorige week hebben mijn panelen maximaal op 60 a 70 % van hun normale productie geleverd. Dus jouw panelen zullen dit jaar wel vaker uitschakelen. Je zult wel  op een of andere manier dicht bij een trafostation zitten, waar ze de spanning hoog moeten zetten om de mensen die achteraan de kabel zitten nog voldoende spanning te kunnen leveren.

Je zou wel een klacht kunnen indienen bij jouw netwerkbeheerder indienen. Misschien dat het netwerk in jouw buurt bij voorrang verzwaard wordt.

Reputatie 6
Badge

Interessant maar ook verbazingwekkend wat een “verkeerde vraag” allemaal aan reacties op kan leveren als er geen goed antwoord als optie wordt meegegeven.

De vraag is nu ruim 1000x bekeken en er zijn maar 40 stemmen uitgebracht. De inhoud van de nog geen 40 reacties schiet alle kanten op zonder (met permissie) enige toegevoegde waarde.

De mate van belasting van het stroomnet moet noch bestraft, noch beloond worden.

De mate van belasting (zowel de afname als de teruglevering) moet gewoon betaald worden.

In andere landen (België o.a.) wordt al subsidie gegeven op thuis batterijen. Ook een manier om net overbelasting te voorkomen. Natuurlijk afhankelijk van hoe goed die batterijen zijn

Bijzonder om in de poll te moeten kiezen tussen  2 'kwaden'. We zijn allemaal tientallen jaren verleid om onze huizen te vergroenen. Ondertussen heeft onze regering nagelaten om de netbeheerders voldoende te verplichten het net op te dikken voor dat wat komen ging. Het ketendenken is ver te zoeken, vooral bij managers die graag de groene stip achter de naam willen houden bij aandeelhouders, en niet willen investeren. Zet eerst een stop op de elektrische voertuig (elders vervuilend) verkoop om het probleem niet nog verder op te laten lopen, maar straf geen mensen die zelf geld hebben geïnvesteerd om gebruik over het net te reduceren door zonnepanelen... teruglevering is niet ons grootste probleem. 

Het stroomnet raakt overbelast en uitbreiden van het net duurt jaren. Naast het versnellen van de verzwaring en het beter inzichtelijk krijgen van waar het probleem zit, denkt de overheid er onder andere aan om hybride warmtepompen stuurbaar te maken zodat ze bij overbelasting van het net overgaan op gas. Ook komen er mogelijk extra kosten voor huiseigenaren die bijdragen aan piekmomenten wanneer het net onder druk staat.

Vereniging Eigen Huis vindt dat de huiseigenaar centraal moet staan in de uitwerking van de plannen. In het nieuwsbericht en de kamerbrief lees je verder hoe Vereniging Eigen Huis denkt over deze aanpak.

En wat vind jij? Vul de poll in en licht je antwoord onderstaand toe. 👇🏻

Het installeren van wijkaccu's is vermoedelijk het meest efficient om de problemen te verminderen.

Volgens mij moet je op alle fronten aan de slag.

Overheid/Netbeheerders: het net verbeteren

Gemeentes/Provincies: buurt/wijk opslag realiseren

De mensen: opslaan waar mogelijk (wellicht mbv wat subsidie)

Energiebedrijf: overschot gebruiken voor opslag (waterstof/warmte accu’s/batterijen)

Vooral niet stoppen met de transitie en wellicht eens van minder winst en wat meer voor de burgers.

 

Laat de energiemaatschappijen en netbeheerders maar eens nadenken over wijkaccu’s i.p.v. de bal neer te leggen bij particulieren.

Reputatie 6
Badge

Laat de energiemaatschappijen en netbeheerders maar eens nadenken over wijkaccu’s i.p.v. de bal neer te leggen bij particulieren.

Denk je dat dat beter is ?

Uiteindelijk zul je straks ook moeten meebetalen voor wat zij bedacht hebben. Misschien toch beter ook zelf na te denken over je eigen opties en (mogelijk ongewenste) afhankelijkheden.

Vitens heeft de hele tijd te weinig gedaan om het net uit te breiden. Wel veel uitgeven aan personeelsuitjes en vooral verre reizen ook nog met die al pensioen hebben kunnen mee.

Mijn omvormer staat zomers langdurig uit. De wasmachine draait dan op volle energiekosten.

Dank aan de Netwerkbeheerders. 

Reputatie 2

Vitens is een waterbedrijf en geen netbeheerder.

Inderdaad. Mijn fout om Vitens te vernoemen . Excuus hiervoor. 

Het moest in mijn bedoeling zijn de naam Liander

Reputatie 7
Badge +2

Salderingsregeling afschaffen, dan wordt het gebruik van een thuis accu interessanter en daarmee het net meteen minder belast :)

Overigens heb ik nog vrij weinig echt goede informatie kunnen vinden over waar nu precies die netbelasting precies plaats vindt.


Want ik heb niet het idee dat dat gaat over mijn wijk,
maar vaker over transport over langere afstanden?

En alle apparaten zo uitvoeren dat ze op elk willekeurig moment aan en uit gezet kunnen worden, zodat je een contract met dynamische prijzen kunt afsluiten en daar dan optimaal gebruik van kunt maken.


En natuurlijk allemaal juist veel minder energie gaan gebruiken.

Anne.

Reputatie 6
Badge +1

@Anne 

De netwerkbelasting treedt ook niet op in de wijken door te veel zonnepanelen. Die schakelen namelijk netjes uit als de spanning boven de 253V komt. Ook in mijn wijk is dat nog nooit gebeurd. Kom nauwelijks boven de 233V, terwijl op 70 % van de huizen panelen liggen. Met windparken en zonnepaneelparken zijn er vergelijkbare systemen. Eventueel financieel gestuurd.

De problemen zitten aan de vraagkant, waar ook de normale huishoudens zich schuldig aan maken. De pieken in ochtend en avond door tegelijk koken en EV opladen. De problemen zijn zo groot dat er op bepaalde plaatsen geen woonwijken of bedrijfsterreinen ontwikkeld kunnen worden. Daarvoor zijn de hoogspanningsnetten te klein.

Daar wordt op dit moment door Tennet zwaar aan gewerkt. In mijn eigen dorp zijn ze bezig om de hoogspanningskabels ondergronds te maken en het hoogspanningsstation qua capaciteit te verdubbelen. Mooi om al die technieken te zien.

Reageer