Skip to main content

Met haar Energielab test Vereniging Eigen Huis samen met leden nieuwe producten en diensten op het gebied van energie en verduurzamen. Komende tijd testen we de thuisbatterij.

De thuisbatterij staat steeds meer in de belangstelling. Dit komt onder andere doordat het kabinet de salderingsregeling wil afschaffen. Voor huiseigenaren met zonnepanelen wordt opslag van de eigen zonnestroom hierdoor steeds belangrijker. Verder komen leveranciers regelmatig met nieuwe toepassingen. Zo kun je een thuisbatterij tegenwoordig in combinatie met een dynamisch energiecontract gebruiken om mee in stroom te handelen. Vereniging Eigen Huis wil weten wat de thuisbatterij nu en in de toekomst voor huiseigenaren kan betekenen. De beste manier om daarachter te komen is door dit samen met onze leden in de praktijk te testen! 

De vereniging installeerde onlangs bij veertien van haar leden thuis een thuisbatterij. Het gaat om uiteenlopende huishoudens die de batterij op verschillende manieren gebruiken. Zij gaan de thuisaccu twee jaar uitproberen en delen hun ervaringen met ons. Daarnaast volgt en analyseert Vereniging Eigen Huis hun energieverbruik. Dat doen we samen met onderzoeksbureau CE Delft. Aanmelden voor het Energielab is niet meer mogelijk. Lees meer en volg de test op eigenhuis.nl/energielab

Welke vragen heb jij over de thuisbatterij? Wat zijn voorwaarden voor jou om er een aan te schaffen? Of heb je wellicht zelf al ervaring met de thuisbatterij? Laat het weten in de comments.

@Peter van Beurden

Welke grondlast geschikte “milieuvriendelijke” energiebron zinvol/wenselijk is om elektrische energie op te wekken is geen onderwerp van dit topic.

 

De nieuwe SMR "groene" generatie 4 centrales zijn helemaal veilig (de kern kan niet smelten omdat die al vloeibaar is en bij temperatuurverhoging stopt de reactie gewoon) en het afvalprobleem is nagenoeg opgelost (het is heel veel minder afval dat je ook kunt verbranden of 300 jaar bewaren). En ze worden in de fabriek gemaakt wat ze betaalbaar en voorspelbaar maakt. En ze hebben geen waterkoeling nodig, dus kun je ze overal plaatsen.

Volgens mij haalt u Small Modular Reactor en Molten Salt Reactor door elkaar. Er is nog geen enkele SMR reactor en worden alleen nog maar ontwikkeld. Niet de SMR reactor is inherent veilig ( en dan niet vanwege ‘de kern kan niet smelten want die is al vloeibaar') maar de Molten Salt Reactor (thorium) waarvan de geschatte ontwikkelingstijd nog tientallen jaren bedraagt.


Volgens mij haalt u Small Modular Reactor en Molten Salt Reactor door elkaar. Er is nog geen enkele SMR reactor en worden alleen nog maar ontwikkeld. Niet de SMR reactor is inherent veilig ( en dan niet vanwege ‘de kern kan niet smelten want die is al vloeibaar') maar de Molten Salt Reactor (thorium) waarvan de geschatte ontwikkelingstijd nog tientallen jaren bedraagt.

 

De bestaande generatie 2 watergekoelde kerncentrales zijn inderdaad te duur en ongewenst vanwege de veiligheid en het afvalprobleem.

Maar de generatie 4 centrales is een heel ander verhaal. Ze zijn inherent veilig en het afvalprobleem is feitelijk opgelost. Je kunt het afval namelijk weer verbranden en zo onschadelijk maken. Met name Canada is daar heel ver mee. En de nieuwe types kun je overal plaatsen en worden in de fabriek vervaardigd wat de voorspelbaarheid vergroot en de kosten verlaagd.

Een gasgekoelde en een zout gekoelde draaien al productie in China en de aantallen gaan nu fors omhoog.

En het afval van oude gen 2 centrales kun je als brandstof gebruiken. Een gen 2 centrale verbrandt 2% en de rest is afval. Maar een gen 4 centrale verbrandt 98% en de rest is kortdurend afval. Als je het afval niet verbrand dan moet je die kleine hoeveelheid restafval van gen 4 centrales 300 jaar bewaren. Vergelijk dat met de 150 jaar van een kernfusie centrale.

De Thorium centrale die al langer proef draait in de Gobi woestijn heeft recent van de toezichthouder toestemming gekregen om productie te gaan draaien:
https://www.scmp.com/news/china/science/article/3224183/china-gives-green-light-nuclear-reactor-burns-thorium-fuel-could-power-country-20000-years
De gasgekoelde draaide al  productie, zie hieronder.

In december 2023 is de Shidaowan-kerncentrale in China officieel opgestart. Het is de eerste commercieel werkende kerncentrale van de vierde generatie ter wereld. Deze nieuwe generatie kerncentrales is veiliger en milieuvriendelijker dan de vorige generaties.  Wat er speciaal is aan deze technologie

  1. Koeling met heliumgas op hoge temperatuur: In plaats van water als koelmiddel te gebruiken, wordt de Shidaowan-reactor gekoeld met heliumgas op hoge temperatuur. Dit elimineert het risico op stoomontploffingen en maakt het mogelijk om op hogere temperaturen te werken. De efficiëntie van elektriciteitsproductie kan worden opgedreven tot 50%, vergeleken met de 33% van klassieke centrales. Bovendien kan het heliumgas ook worden gebruikt voor de aanmaak van groene waterstof.
  2. Beschermende grafietomhulsels: De brandstof in de Shidaowan-reactor zit gevat in beschermende grafietomhulsels. Deze omhulsels zijn bestand tegen temperaturen tot 1.650°C zonder dat er radioactiviteit vrijkomt. Hierdoor is er geen risico dat de kern van de reactor smelt en grote hoeveelheden radioactiviteit vrijkomen, zelfs bij een zwaar ongeval.
  3. Modulaire productie: De reactor van de vierde generatie is ontworpen voor modulaire productie in een fabriek, waardoor het geschikt is voor flexibele elektriciteitsproductie.

 

 

 


een thuisbatterij kan de salderingsregeling niet vervangen wegens de hoge opwek in de zomer die je zelf nauwelijks kunt gebruiken en de voorspelde gedwongen actie “van het gas” af.

Dat kan hooguit zin hebben voor de rijders van een EV die met pensioen zijn of de energie gebruiken voor een permanente behaaglijke niet te hoge temperatuur in de zomer.

Wil je alles elektrisch, ook de verwarming van je huis, dan is je verbruik met een warmtepomp in een bestaand en matig geïsoleerd huis uit de jaren 70 niet bij te sloffen. de 1600 m3 gas moet dan 16.000kWH worden. Energiemaatschappijen hebben nagelaten de opslag te regelen en zijn zelfs de concurrent geworden van de thuisopwekker. Omdat zij waterstofopslag kennelijk te duur vinden en niet effectief, leggen zij nu het probleem bij de consument. Een feest voor de portemonnee?

Voor de energiemaatschappijen en de overheid dan wel. Niet voor de kleine thuisopwekker.

 

1600 m3 gas uit Nederland geeft met een beter dan gemiddeld goed afgestelde CV ketel zo’n 14700 kWh Thermische Energie (en dus over het algemeen is dat minder dan dat). 

Met een beetje normale WP heb je hier in een typische Nederlandse winter zo’n 3300 kWh electriciteit voor nodig om dat op te wekken, dat is dus bijna een factor 5 minder dan waar jij over praat.

 

Een minder goed afgestelde ketel lijkt me nu juist minder thermische energie te leveren dus heb ik dan meer gas nodig. Het is luxe gerekend en uitgaande van een modern geïsoleerd huis van recente datum en de belofte dat een warmtepomp 400% rendement heeft.  Maar misschien kunt u me even voorrekenen hoe u aan die 14700 kWh komt. 14700 : 4 = 3657. En bij welke buitentemperatuur gaat dat lukken?

 

Nu draai je het om, je uitgangspunt was de 1600m3 gas dat verbruikt werd, die je naar electriciteit aan het omrekenen was.

 

Als huis 1 een goed afgestelde ketel heeft met retour temperaturen naar de ketel toe van 33C, dan heeft deze een rendement van ongeveer 104.5% op de onderwaarde, dit is dan 9.1875 kWh per m3 gas en dat geeft dan voor een jaar verbruik van 1600m3 gas, 14700 kWh warmte.

 

Als huis 2 een slecht afgestelde ketel heeft met een retour temperatuur naar de ketel van 55C, dan heeft deze een rendement van ongeveer 88.5% van de onderwaarde, dit is dan 7.7806 kWh per m3 gas en dat geeft dan voor een jaarverbruik van 1600m3 gas, 12449 kWh warmte.

 

Als beide huizen nu een WP aanschaffen met een SCOP van 4.45 dan heeft huis 1 een electriciteits verbruik van ongeveer 3300 kWh om de benodigde warmte op te wekken en huis 2 ongeveer 2800 kWh.

 

4.45 is trouwens helemaal geen rare SCOP voor een WP in Nederland als hij een beetje goed geinstalleerd is en het afgifte systeem past bij de WP.

 

Ik heb afgelopen jaar over het stookseizoen een SCOP van 4.98 gehad. Zoals je in onderstaand plaatje kan terugzien doet mijn WP een COP van 4 bij een gemiddelde etmaal buiten temperatuur van 2C, aan de puntenwolk kan je ook zien dat de meest voorkomende gemiddelde etmaal buiten temperatuur vorig jaar bij mijn huis zo rond de 10C lag.

 

 


De netbeheerders worden langzaam nerveus van de toenemende handel op de onbalansmarkt door de diverse aggregatoren, o.a. Zonneplan, Tibber, Frank Energie etc. pp..
De gevolgen voor de stabiliteit van lokale netten kunnen namelijk groot zijn.

Roep om noodmaatregelen?

Zonder deelname aan de onbalansmarkt is het huidige “verdienmodel” van de thuisbatterij een heel stuk minder en volgens mij eigenlijk niet meer attractief.


Leuk rekensommetje.  Natuurlijk klopt dat prachtig met de fantasieën van een optimaal geïsoleerd huis. Mijn huis is van 1976 en kort na aankoop geïsoleerd volgens de toen geldende standaard.

Helaas met een inferieur schuim dat bij het opnieuw vullen van een spouw van 7 cm eerst moet worden weggeblazen. ik neem aan met perslucht.  Maar ook dan voldoet het niet aan de moderne standaarden. Een vloer die nauwelijks geïsoleerd is en er volledig uit zal moeten om die naar de huidige normen te isoleren.

Door de bijkomende kosten duurt het dus wel even voor ik ook maar enig financieel profijt kan hebben van een thuisbatterij. Zelfs als ik meega in het rekensommetje kom ik met mijn zonnepanelen in de 3 wintermaanden niet verder dan een opwek van ca 1 kWh per dag.

Door het stooktraject op te rekken van oktober tot april komt het er “gemiddeld” erg leuk uit te zien

Kortom, gevallen en situaties verschillen nogal en laten zich niet vangen in rooskleurige verhalen.

je moet dus het hele plaatje overzien,


Reageer