Skip to main content

De afbouw van de salderingsregeling wordt uitgesteld naar 1 januari 2025. Vereniging Eigen Huis vindt dat een goed plan. De goedwerkende regeling stelt zonnepaneeleigenaren in staat om de woning te verduurzamen en de energienota te verlagen. Daarom is het belangrijk dat huiseigenaren ook na 2025 zonnepanelen kunnen blijven aanschaffen tegen aantrekkelijke condities.

Ondanks dat de afbouw van de salderingsregeling later in werking treedt, wil het kabinet nog wel blijven vasthouden aan het jaar 2031 waarin de salderingsregeling volledig is afgebouwd. Met ingang van 2025 mag je nog maar een percentage van de elektriciteit die je hebt teruggeleverd in mindering brengen op de hoeveelheid stroom die je hebt verbruikt. Dit percentage gaat elk jaar omlaag en daalt in 2025 met 36%. Tussen 2026 en 2031 daalt het percentage jaarlijks met 9%. Vanaf 2031 daalt het salderingspercentage met 28% tot 0%. 

Het afbouwvoorstel van minister Jetten.

Nu het kabinet deze regeling wil afbouwen, vindt Vereniging Eigen Huis het van belang dat de terugverdiengarantie van zeven jaar blijft gewaarborgd. Dat geeft niet alleen huiseigenaren investeringszekerheid, het is ook een extra stimulans voor steeds meer zonnepanelen op zoveel mogelijk daken. 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties op het afbouwvoorstel van de minister. Reageer hieronder! 

@Paul Holscher    Twijfel of isolatiemaatregelen en/of toch zonnepanelen? - Deze vraag leeft blijkbaar bij meer mensen op dit moment. Een antwoord is  met de prijsontwikkelingen (subsdies!) en de beschikbare capaciteiten al moeilijk genoeg - en dan nog de afbouw van de salderingsregeling als “moving target”.
Nodig: goede financiële onderbouwing en een werkende glazen bol.

@darkfiber 
Een PV systeem met 3800Wp haalt toch geen 4000kWu per jaar aan opwek per jaar?
Dat zal toch eerder rond een factor 0,9 dus 3400kWu zijn?
(nog even afgezien van het ‘cappen’ door een omvormer op 3600W)

Ik haal idd met zelf wat slim schakelen - wasmachine, droger, vaatwasser aan als de zon schijnt - ca 30%-35% eigen gebruik. Dat is zonder de airco’s mee te rekenen die ik ook  voor verwarming gebruik, daarmee kom ik op ca 45%.

Hoe kan eigen gebruik vóór de meter worden gemeten?
Als dat niet over verschillende fases loopt, dan kan geen enkele meter, slim of dom, dat verbruik toch zien?

Anne.

O.a. uIt mijn ervaring als energiecoach kan ik afleiden dat bij een 2 persoon huishouden (beide werkend) in een rijtjeshuis met 10 panelen op een zuiddak de volgende sommen voor elektra kunnen worden opgemaakt:

Verbruik zonder panelen was 3000 kWh/jaar

Nu:

10 panelen á 380 Wp leveren 4000 kWh/jaar = Opwek

Levering: 2000 kWh; Teruglevering: 3000 kWh (slimme meter - 1 tarief)

Verbruik in huis is natuurlijk nog steeds: Levering + (Opwek - Teruglevering) = 3000 kWh

Verbruik voor de meter is met maar 25% = 1000 kWh (Opwek-Teruglevering/Opwek) niet ongewoon, voor een hoger percentage dan 30-35% is vaak wat "slim schakelen” nodig.

Tot 1 januari 2025 kan nog volledig gesaldeerd worden (wetsvoorstel!) => 2000 kWh Levering
hiervoor betaal je niets, voor het overschot van 1000 kWh krijg je de overeengekomen terugleververgoeding.

In het eerste “afbouwjaar” kan je nog 64% van de 2000 kWh = 1280 kWh salderen,
voor 2000 kWh - 1280 kWh = 720 kWh krijg je het kale leveringstarief (meestal gelijk aan de TLV).

Na afbouw van de salderingsregeling tot nul krijg je over de voorheen volledig gesaldeerde 2000 kWh alleen nog het kale leveringstarief/de TLV (net zoals voor het overschot).

Alles hierboven natuurlijk zonder garantie (het is tenslotte politiek🤐).

P.S.: In andere landen wordt ook het (eigen) verbruik voor de meter belast.

@Driepinter@Anne 

Het punt van accugebruik is  voor persoonlijk belang deels anders dan het algemene belang.

Waarom zou stroom in accu's moeten als het ergens anders gebruikt kan worden. Accu's hebben enkele grote nadelen. Een daarvan is het verlies van laden en ontladen.

Zolang het aandeel groene energie nog maar een fractie is van de totale verbruikte energie gaan accu's nu alleen maar zorgen voor (laad)verlies van groene energie.

Als de salderingsregeling helemaal weg is, zullen sommige mensen lonend een accu kunnen aanschaffen. Dat is dan wel geheel afhankelijk van de terugleververgoeding die geboden kan worden.

De capaciteit van het netwerk zal ook een punt worden. Voor velen zal het gebruik van je eigen zonnestroom overdag het  meest rendabel zijn. Niet alleen handmatig aanzetten van apparaten, maar ook via tijdklokken of slimme oplossingen kan overdag meer gebruikt worden.

Met ingang van 2025 mag je nog maar een percentage van de elektriciteit die je hebt teruggeleverd in mindering brengen op de hoeveelheid stroom die je hebt verbruikt.

Dus het percentage van de elektriciteit die je hebt teruggeleverd. Ik verbruik uit het net jaarlijks zo'n 500 kWh. Terugleveren zo'n 2000 kWh. Dus pas als ik slechts 25 % (= 500 kWh) van wat ik heb teruggeleverd in mindering mag brengen op de hoeveelheid stroom die ik heb verbruikt ga ik de afbouw van de salderingsregeling pas merken. Dat is in mijn geval dus pas 2030.

Nog sterker. Aangezien energiebedrijven verplicht worden voor de teruglevering een redelijke vergoeding te geven is er zelfs kans dat ik er nog op vooruit ga. momenteel krijg ik € 0,30 per kWh terug.

Helaas voor jou (en mij) wordt het zo niet berekend. Van je verbruik (500kWh) mag je dan 25% salderen. Dus je mag maar 125 kWh salderen ipv 500.

Met ingang van 2025 mag je nog maar een percentage van de elektriciteit die je hebt teruggeleverd in mindering brengen op de hoeveelheid stroom die je hebt verbruikt.

Dus het percentage van de elektriciteit die je hebt teruggeleverd. Ik verbruik uit het net jaarlijks zo'n 500 kWh. Terugleveren zo'n 2000 kWh. Dus pas als ik slechts 25 % (= 500 kWh) van wat ik heb teruggeleverd in mindering mag brengen op de hoeveelheid stroom die ik heb verbruikt ga ik de afbouw van de salderingsregeling pas merken. Dat is in mijn geval dus pas 2030.

Nog sterker. Aangezien energiebedrijven verplicht worden voor de teruglevering een redelijke vergoeding te geven is er zelfs kans dat ik er nog op vooruit ga. momenteel krijg ik € 0,30 per kWh terug.

In mijn gemeente wordt serieus de mogelijkheid van zgn. "buurtbatterijen” onderzocht, wat dat dan ook moet voorstellen. Liander gaat hierin in ieder geval een adviserende rol hebben.

De noodzaak om slimme meters te vervangen komt vandaag echt niet uit de lucht vallen. Dat is bij iedereen al minstens 4 jaar bekend. 

En in plaats van dure buurtbatterijen zou er beter enige coórdinatie mogen komen hoe in de wijk zonnepanelen worden weggelegd. Als niet alle panelen op het zuiden en westen worden gelegd heb je als gevolg van de oplopende netspanning geen accu's nodig.

De genoemde terugverdientijd van zeven jaar geldt overigens alleen voor panelen die optimaal economisch zijn geínstalleerd. Dus liggen ze te ver op het noorden of leg je een heel klein aantal dan geldt de toezegging van een terugverdientijd van zeven jaar niet.

Zoiets mss?
buurtbatterij Rijsenhout - Tegenstroom

Dat is handig voor tijdelijke opslag,
maar gaat niet je opwek uit de zomer tijdens de winter beschikbaar maken?

Het zorgt er wel voor dat niet iedereen binnen een powerwall hoeft te hebben.
En dat het net minder wordt belast met pieken.
Neem ik aan :)

Anne.

Reageer