‘Schaf salderingsregeling niet af zonder goed alternatief’

  • 31 January 2024
  • 79 reacties
  • 2960 Bekeken

De salderingsregeling mag pas worden afgeschaft als er een goed alternatief voor is. Dit is nodig zodat het zinvol en aantrekkelijk blijft voor consumenten om zonnepanelen aan te schaffen. Zo’n alternatief is er nu niet en daarom moet de Eerste Kamer het huidige wetsvoorstel over de afbouw van de regeling niet steunen. 

Die oproep doet Vereniging Eigen Huis samen met de Consumentenbond, Vereniging van Nederlandse Gemeenten, huurdersorganisatie Woonbond en branchevereniging van woningcorporaties Aedes. De Eerste Kamer debatteert dinsdag 6 februari over het voorstel van het demissionair kabinet om de salderingsregeling voor zonnepaneelbezitters af te schaffen. In dat plan staat dat het salderen tussen 2025 en 2031 stapsgewijs wordt afgebouwd. Vanaf dan kunnen consumenten de stroom die ze, bijvoorbeeld in de zomer, opwekken niet meer verrekenen met stroom die zij later, bijvoorbeeld in de winter, verbruiken. 

Onvoldoende garanties
Het kabinetsplan biedt onvoldoende garanties dat het rendabel blijft voor huiseigenaren en huurders om zonnepanelen op hun dak te leggen, zo constateren de belangenorganisaties. Dit zal ertoe leiden dat consumenten afhaken bij het kopen ervan. Dat is een slechte zaak, omdat zonnepanelen huishoudens helpen hun energierekening te verlagen en bij te dragen aan de klimaatdoelen. De vijf organisaties vinden onder andere dat het kabinet moet garanderen dat consumenten hun investering in zeven jaar terugverdienen.

Betere consumentenbescherming nodig
Daarnaast vinden Vereniging Eigen Huis en haar partners dat het wetsvoorstel consumenten onvoldoende beschermt. Veel energieleveranciers kwamen de afgelopen tijd met terugleverkosten of andere maatregelen die nadelig uitpakken voor zonnepaneeleigenaren. Er is geen enkele garantie dat zij hiermee stoppen als de salderingsregeling wordt afgebouwd. De vijf organisaties vinden dat het kabinet consumenten beter moeten beschermen voordat het deze regeling overboord gooit.

Lees ook onze brief onderaan het nieuwsbericht op onze website.

Wat vind jij, moet de salderingsregeling wel of niet worden afgeschaft? En waarom wel of niet? Laat het hieronder weten! 👇🏽


79 reacties

Reputatie 4

een voorwaarde is dan wel dat onze geachte energieleveranciers de prijs drastisch naar beneden moeten zetten. En ik geloof nog eerder in Sinterklaas dan dat gebeurt.

De enige manier om eerlijke energieprijzen, incl een eerlijke terugleververgoeding, te krijgen is om de boel weer in overheidshanden te leggen en te stoppen met die commerciele drive die bestaat uit geld verdienen en aandeelhouders. En dan is salderen helemaal niet meer nodig.

Reputatie 7
Badge +3

 

Je slaat de plank mis, het gaat niet om verdienen zoals jij het noemt, maar een prikkel om de energie transitie op gang te brengen.

 

 Als er personen zijn die energietransitie tegen houden dan zijn het de voorstanders van het niet afbouwen van de salderingsregeling. Tegenstanders BBB (‘er gaan meer mensen dood door de kou dan door hitte') en PVV (‘oerlelijke windturbines’) tonen dat ook aan. De miljoenen die het niet afbouwen van de salderingsregeling kost kunnen immers veel beter besteed worden. Zoals bijvoorbeeld de opslag van elektriciteit. Daar heb je als consument bovendien ook veel meer aan.

[quote]

Zonder financiële prikkel doet niemand iets en met de onzekerheid daarover zie nu al een gierende terugloop.

[/quote]

De terugloop is vooral ontstaan door de invoering van terugleverheffingen. Dat doen sommige energieleveranciers en is juist een maatregel tegen de kosten van de salderingsregeling.

[quote]
Ik lig niet wakker van een energie maatschappij die in de zomer op piek dagen geld toe moet leggen, voor de rest van het jaar verdienen ze geld als water.

[/quote]

Dat laatste is niet waar. We kunnen immers onze dure afgenomen winterstroom weg strepen tegen onze, inmiddels, waardeloze zomerse PV-stroom. 

En verder vergeet u dat we over onze gesaldeerde stroom ook geen energiebelasting en btw hoeven te betalen. En wie betalen die energiebelasting en btw wel ? Dus het standpunt van de Consumenten Bond is idioot.

Het beste zou zijn als iedereen de zelf opgewekte energie ook meteen zelf kan gebruiken, maar dat zal niet altijd kunnen. Helaas heeft niet iedereen een huis met een eigen oprit. Vaak ligt tussen de voortuin en parkeervak een trottoir. Zelfs met speciale stoeptegels mag men in veel gemeenten in zo'n geval geen kabel gebruiken voor het opladen van een elektrische auto. Gevolg is dus dat stroom terug geleverd wordt aan het openbare net, je daar financieel voor gestraft wordt, en je dan aan de overkant van de straat bij een laadpaal voor veel meer geld de opgewekte stroom mag terug kopen. Iedereen profiteert van de investering van de zonnepanelen, behalve de bezitter. 

De salderingsregeling zou dus alleen afgeschaft moeten worden als dus ook de leverancier van de elektriciteit (de zonnepaneel bezitter dus) voldoende gecompenseerd wordt en niet door iedereen gebruikt wordt als melkkoe.

Reputatie 7
Badge +3

@RinusvanL  Op de goedkope volop-zonne-stroom-uren al je eigen zonnestroom gebruiken is onmogelijk en als voorstander van de AFBOUW van de salderingsregeling gebruik ik dat argument dan ook niet. 

 Je zou je EV op de goedkope zonnestroom-uren bij een ander op kunnen laden die daarmee wat geld wil verdienen. Maar dat geldt dus niet alleen voor EV- bezitters met zonnepanelen.  Budget Energie is daarmee al goed op weg door van april tot en met augustus tussen 12 en 17 uur gratis stroom te leveren (je betaalt wel energiebelasting en btw).

 Er zijn energienerds mét zonnepanelen die hun lidmaatschap van Eigen Huis opzeggen vanwege dit kortzichtig standpunt. In een radio discussie bij Dit is de dag beweert de vertegenwoordigster van Eigen Huis ook dat door de salderingsregeling de elektriciteitsprijs voor niet zonnepaneelbezitters niet hoger uitvalt. En ik wil daarbij ook nog eens toevoegen de energiebelasting en btw op elektriciteit waarvoor dus vooral de niet-saldeerders betalen. Ook wordt er door Eigen Huis beweert dat we de goedkope PV-stroom niet kunnen opslaan in thuisbatterijen én elektrische auto's. Ga je dus even voorbij aan het feit dat je je elektrische auto ook gewoon kan opladen tijdens de goedkope zomerse middaguren.

 Ook beweert topic starter dat er geen enkele garantie is dat de terugleverheffingen met de afbouw van de salderingsregeling niet afgeschaft kunnen worden. Concurrentie op de elektriciteitsmarkt genoeg.

 Ik als klant van Budget Energie betaal slechts € 3,-/mnd aan terugleverheffing (minder dan 1000 kWh saldering per jaar). En dat wordt goed besteed. Want van april t/m augustus hebben klanten tussen 12 en 17 uur gratis stroom. Zo wordt tenminste het evenwicht tussen vraag en aanbod weer enigszins hersteld.

 Het is als vanaf 2017 bekend dat de salderingsregeling afgebouwd zou worden. 

VEH, het is pertinent onjuist wat jullie stellen. Het is niet sociaal dat de niet-Pv bezitters moeten betalen voor de kosten van de salderingsregeling. Ik ben één van de VEH leden die geen Pv heeft. Jullie behartigen niet mijn belangen. Sterker nog, het gaat mij meer en meer geld kosten.

Ik onderschrijf de uitgebreide kritiek in de en volgende bijdragen van Driepinter. 

jullie hadden je beter moeten verdiepen in de echte problematiek. 
 

ik ga mijn lidmaatschap beëindigen.

@Driepinter mijn aantal zonnepanelen is berekend op het zo min mogelijk terug leveren. Maar helaas schijnt de zon niet iedere dag even veel, dus alles meteen 100% gebruiken gaat nooit lukken. Salderingsregeling afbouwen prima, maar dan moeten zonnepaneel houders niet gestraft worden voor hun investering. Dit dreigt te gebeuren als de saldering afgebouwd wordt maar energieleveranciers (zoals nu Van de Bron en Budget Energie) daarnaast ook nog een terug lever boete vragen. Dus of het een of het ander, niet beide. Vandaar dat goede regels nodig zijn. Willen we verduurzamen dan zullen we daar allemaal aan mee moeten doen dus ook zullen b.v. gemeenten toe moeten staan dat mensen hun eigen auto op kunnen laden (met de zelf opgewekte elektriciteit) ook al hebben ze geen eigen oprit. 

De kortzichtigheid van VEH mbt de salderingsregel is beneden alle peil. Denken dat geleverde tegen afgenomen stroom wegstrepen geen kosten met zich meebrengt voor mensen zonder zonnepanelen, sterker nog, beweren dat de stroom hierdoor goedkoper voor deze mensen zou worden, is puur list en bedrog en preken voor (deel van) eigen parochie. Wij hebben zelf een dak op het zuiden, maar bewust geen zonnepanelen, omdat het systeem vrij asociaal is tov mensen zonder panelen. Niemand hoeft voor mijn stroom te betalen. Zonnepanelen zijn alleen rendabel bij genoeg subsidie, zonder financiële prikkels is deze manier van opwekken van energie ongeschikt voor Nederland. Veel te weinig zonne-energie en mismatch van moment van afname met opwekking. VEH doet me opeens heel erg denken aan FNV, alleen denken aan eigen belang, niet in het algemeen belang.  

Reputatie 4

dit is natuurlijk onzin. Stroom is geld waard en levert meer rendement op dan je geld op de bank zetten, duurt soms even. Daarnaast zit er ook een deel duurzaamheid in, zuinig zijn onze omgeving en gebruik maken van de mogelijkheden die duurzaam zijn. 

 

Het is de bedoeling om energie te besparen. We zouden dus geen hoog en laag tarief moeten hebben, maar een energie-overschot-tarief en een energie-tekort-tarief.

De energiebeheerder bepaalt dan of er in jouw deel van het net een overschot is, of een tekort. Hij schakelt jouw meter.

De stand van jouw meter kun je dan (automatisch) uitlezen en je kunt jouw zonnepanelen dan bij een energie-overschot (automatisch) uitschakelen (of de teruglevering omlaag brengen zodat je alleen je eigen verbruik opwekt).

De salderingsregeling kan dan blijven. Je moet dan alleen mogen salderen per tariefsoort.

Als er een energie-tekort is moeten de gascentrales bijstoken. Als je op dat moment terug levert, levert dat minder gasverbruik op. In de winter kan dat gas alsnog voor jou verstookt worden.

Het energietarief-overschot-tarief zal dan negatief zijn.

Door het schakelen van de elektrameters kan het netwerk (indirect) meer in evenwicht gebracht worden. Op dit moment is er voor de consument geen eenvoudige manier om dit automatisch te schakelen.

 

Reputatie 7
Badge +3

 Willen we verduurzamen dan zullen we daar allemaal aan mee moeten doen dus ook zullen b.v. gemeenten toe moeten staan dat mensen hun eigen auto op kunnen laden (met de zelf opgewekte elektriciteit) ook al hebben ze geen eigen oprit. 

Daar ben ik het mee eens. Maar waar is de VEH @Iris Dekkers op dit punt.

Overigens als je je EV oplaadt gebruik je op ook die zonnige momenten meer kW dan je eigen panelen opleveren. Dan biedt, van april tot september, een energiecontract bij Budget Energie toch uitkomst. In elk geval vallen dan de omvormers niet uit doordat de panelen hun stroom niet kwijt kunnen.

Zonder salderingsregeling is een electrische warmtepomp absoluut niet interessant, hele transitie gaat hierdoor vertragen. Thuisaccu’s is in dit geval misschien voor een paar dagen per jaar voor de particulier leuk….

in de wintermaanden zitten we op 60kwh per dag met 33 zonnepanelen komen we op jaarbasis 800kwh te kort om op nul uit te komen de zonnige maanden wek je dit op een dag wel op maar je kunt het niet opslaan tot de winter. 

Complete zonneparken of industriehallen zouden anders bekeken moeten worden rondom het salderen dan een particulier die graag wil verduurzamen maar vervolgens op deze manier alsnog benadeeld wordt.

Reputatie 7
Badge +3

 Zonnepanelen zijn alleen rendabel bij genoeg subsidie, zonder financiële prikkels is deze manier van opwekken van energie ongeschikt voor Nederland. Veel te weinig zonne-energie en mismatch van moment van afname met opwekking. 

Dat is volgens mij ook weer overdreven. Volgens MilieuCentraal (overheid) blijven zonnepanelen sowieso rendabel ook met de voorgestelde afbouw.

Zonnepanelen passen weldegelijk in Nederland. Overdag, gezien dan de meeste fabrieken draaien en ook huishoudens meer stroom afnemen, is er altijd meer vraag naar stroom geweest en laat dan toevallig ook de zon het meest schijnen. Alleen zijn er nu zoveel zonnepanelen dat de stroomprijs (in de zomer) overdag i.p.v hoog nu laag is.

Kosten saldering zouden een stuk minder zijn als 

  1. Op zonnige zomerse middagen meer stroom gebruikt wordt. Dat kan door de stroomprijs overdag lager te maken dan ‘s avonds, nachts en 's morgens vroeg.
  2. In de winter vooral stroom wordt af genomen als de stroomprijs laag is, dus wanneer de windturbines hard kunnen draaien.
Reputatie 7
Badge +3

Zonder salderingsregeling is een electrische warmtepomp absoluut niet interessant, ...

Ik zie echter in de winter ook airco's (voor verwarming) draaien bij mensen die helemaal geen zonnepanelen hebben. Zonder salderingsregeling (voorstel in 1e kamer is afbouwen salderingsregeling) is een warmtepomp weldegelijk financiëel aantrekkelijk. 

Zonder warmtepomp:                         800 m3 gas

Met warmtepomp:  800 m3 gas =  8000 kWh warmte

C.O.P. (rendement x 100 %)  4   dus voor die 8000 kWh warmte is 2000 kWh elektriciteit nodig.

800 m3 aardgas à  € 1,30                              = € 1040,-

2000 kWh elektriciteit kost 2000 x € 0,30 = €  600,-. 

 

Zonder salderingsregeling is een electrische warmtepomp absoluut niet interessant, ...

Ik zie echter in de winter ook airco's (voor verwarming) draaien bij mensen die helemaal geen zonnepanelen hebben. Zonder salderingsregeling (voorstel in 1e kamer is afbouwen salderingsregeling) is een warmtepomp weldegelijk financiëel aantrekkelijk. 

Zonder warmtepomp:                         800 m3 gas

Met warmtepomp:  800 m3 gas =  8000 kWh warmte

C.O.P. (rendement x 100 %)  4   dus voor die 8000 kWh warmte is 2000 kWh elektriciteit nodig.

800 m3 aardgas à  € 1,30                              = € 1040,-

2000 kWh elektriciteit kost 2000 x € 0,30 = €  600,-. 

 

Dan reken je de aanschafprijs prijs niet mee 14.000 voor een warmtepomp of 2500 voor een cv ketel……

Reputatie 1

Als eigenaar van 22 pv panelen en veh lid levert het afschaffen van de saleringsregeling mij financieel nadeel op. Toch begrijp ik best dat de huidige regeling onhoudbaar wordt. Het net gebruiken we als één grote gratis batterij. Terwijl de kostprijs zomers laag is, leveren we stroom en als de prijs 's winters hoog is, willen we de eerder geleverde kWh gratis terug krijgen. 

VEH zou zijn energie beter kunnen richten op goede randvoorwaarden in de wet- en regelgeving die een faire prijs voor teruglevering garanderen.

Het enige grote nadeel van het afschaffen van de saleringsregeling is dat het de introductie van de full-electric warmtepomp vertraagt of zelfs doet stagneren. Zoals onlangs keurig berekend en uiteengezet in een artikel in Trouw van 'Vincent wil Zon', 

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/salderen-is-hard-nodig-voor-de-warmtepomp~baa6b7837/#:~:text=Bij%20elkaar%20kost%20je%20warmtepomp,in%208%2C5%20jaar%20terugverdienen.

Want zonder zomer en winter te kunnen salderen verdwijnt elk voordeel van een WP als sneeuw voor de zon en wordt de terugverdientijd daarvan ineens heel onaantrekkelijk.

Mijn voorstel zou daarom zijn de saldering alleen in stand te houden voor huizen zonder gasaansluiting. Dat is eenvoudig controleerbaar en uitvoerbaar voor energiemaatschappijen. Dat betreft slechts een fractie van het huidige aantal pv bezitters dus kost weinig en stimuleert de transitie van cv-ketels naar warmtepompen.

Reputatie 4

en wat doen we met huishoudens met een hybride oplossing? onuitvoerbaar en oneerlijk voorstel dus.

Zowel het afschaffen van de salderingsregeling als het invoeren van een terugleverboete moet geen doorgang vinden. Op het moment dat er overproductie is door mijn zonnepanelen wordt de stroom teruggeleverd aan het net. Ik krijg daar een vergoeding a raison van € 0,08 /kwh. Dezelfde stroom, die ze niet hoeven in te kopen, wordt door de energiemaatschappij doorverkocht aan hun klanten tegen een tarief dat vele malen hoger ligt. Ik betaal nu € 0,34 /kwh. Tel uit je winst.
Waarom zou ik als particulier een terugleverboete moeten betalen. Voor grote zonneparken kan ik me dat nog indenken omdat die eventueel een belasting vormen voor het middenspanningsnet. Maar zeker niet voor mijn huisaansluiting c.q. de aansluiting op het laagspanningsnet.

Reputatie 2

Wat heel belangrijk is, is dat huiseigenaren die een oude "domme" meter hebben, die uitstekend werkt en die terugdraait, waardoor de eigenaren geen beroep doen op de terugleververgoeding niet gedwongen worden deze meter te vervangen. Ik neem elke week de standen op en geef.deze door aan de energiemaatschappij. Ik krijg dus 37 ct per opgewekte kwh, en geen zielige 7 ct. Van het geld dat ik zo verdien verwarm ik in de winter mijn huis elektrisch en bespaar zodoende gas. 

Reputatie 1

Begrijpelijk standpunt Carool, maar uiteindelijk onhoudbaar. Reken maar dat een afschaffing van de salderingsregeling ook zal betekenen dat elke Ferrarismeter uiteindelijk verplicht vervangen zal worden door een meter met meerdere telwerken. Anders zou de salderingsregeling bij oude meters feitelijk gewoon doorlopen.

Zelfs de jongste Ferrarismeter zal toch al aardig op leeftijd zijn en vroeger of later een keer vervangen moeten worden. 

Reputatie 7
Badge +2

@EmielS Want de energieprijzen waren zo lekker laag toen alles nog in overheidshanden was?
Dat is denk ik een te grote simplificatie van de wereldwijde energiemarkt.

Geen van de Nederlandse energie maatschappijen heeft ook maar enige significante invloed op de energieprijzen volgens mij. Sterker nog, er zijn maar heel weinig partijen in de wereld die dat wel hebben. Zelfs alle maatregelen die in de VS werden genomen hadden uiteindelijk geen significant effect.

Maar we dwalen af :)

Anne.

Los van de inhoud waar al een aantal goede opmerkingen over is geplaatst, als je als belangenorganisatie een oproep als deze komt vind ik dat je tenminste met een voorstel voor een alternatief moet komen. Als je enkel aangeeft dat de salderingsregeling niet weg kan zonder alternatief maar je kunt niks verzinnen om aan te dragen dan kun je moeilijk als serieuze gesprekspartner gezien worden vind ik. Het klinkt mij in de oren als zeggen dat democratie als staatsvorm zoveel nadelen heeft, zonder met een beter voorstel te komen.

 

Ik roep vereniging eigen huis op zichzelf als serieuze partij op te stellen en met een voorstel voor een alternatief te komen.

Reputatie 7
Badge +3

Zonder salderingsregeling is een electrische warmtepomp absoluut niet interessant, ...

 

Dan reken je de aanschafprijs prijs niet mee 14.000 voor een warmtepomp of 2500 voor een cv ketel……

U leest over ‘of airco voor verwarming'. Vaak is de aanschafprijs daarvan zelfs € 0,-. Want die airco werd al aangeschaft om in de zomer te koelen.  En, als de radiatoren bij lagere temperaturen voldoende warmte af kunnen geven, een hybride cv-ketel kost rond de € 5000,-.

Daarnaast gaat met een afbouw van de salderingsregeling ook de kWh-prijs omlaag. Omdat de kosten voor saldering immers moeten worden verrekend.

Reputatie 7
Badge +3

Los van de inhoud waar al een aantal goede opmerkingen over is geplaatst, als je als belangenorganisatie een oproep als deze komt vind ik dat je tenminste met een voorstel voor een alternatief moet komen. Als je enkel aangeeft dat de salderingsregeling niet weg kan zonder alternatief maar je kunt niks verzinnen om aan te dragen dan kun je moeilijk als serieuze gesprekspartner gezien worden vind ik. Het klinkt mij in de oren als zeggen dat democratie als staatsvorm zoveel nadelen heeft, zonder met een beter voorstel te komen.

 

Ik roep vereniging eigen huis op zichzelf als serieuze partij op te stellen en met een voorstel voor een alternatief te komen.

Zoals het extra bevorden van dynamische energiecontracten (ook als je zonnepanelen hebt want dan geldt de huidige saldering ook). Dus het zoveel mogelijk wegstrepen van de goedkope zomerse PV-kWh's met goedkope winterse windstroom. Zo is de kWh-marktprijs met 9 GW aan windenergie ca € 0,00. Timer wasmachine gisteren ingesteld op rond 06.00 h als ook mijn 3 infraroodpanelen. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat heel belangrijk is, is dat huiseigenaren die een oude "domme" meter hebben, die uitstekend werkt en die terugdraait, waardoor de eigenaren geen beroep doen op de terugleververgoeding niet gedwongen worden deze meter te vervangen. Ik neem elke week de standen op en geef.deze door aan de energiemaatschappij. Ik krijg dus 37 ct per opgewekte kwh, en geen zielige 7 ct. Van het geld dat ik zo verdien verwarm ik in de winter mijn huis elektrisch en bespaar zodoende gas. 

  1. Als je netto PV stroom overhoudt krijgt iedereen die terugleververgoeding.
  2. Hoe verwarmt u uw huis elektrisch? Warmtepomp, airco, plaatselijk infrarood of een elektrisch kacheltje ?
Reputatie 7
Badge +3

Zowel het afschaffen van de salderingsregeling als het invoeren van een terugleverboete moet geen doorgang vinden. Op het moment dat er overproductie is door mijn zonnepanelen wordt de stroom teruggeleverd aan het net. Ik krijg daar een vergoeding a raison van € 0,08 /kwh. Dezelfde stroom, die ze niet hoeven in te kopen, wordt door de energiemaatschappij doorverkocht aan hun klanten tegen een tarief dat vele malen hoger ligt. Ik betaal nu € 0,34 /kwh. Tel uit je winst.
Waarom zou ik als particulier een terugleverboete moeten betalen. Voor grote zonneparken kan ik me dat nog indenken omdat die eventueel een belasting vormen voor het middenspanningsnet. Maar zeker niet voor mijn huisaansluiting c.q. de aansluiting op het laagspanningsnet.

U krijgt helemaal geen vergoeding van € 0,08 / kWh op het moment dat uw zonnepanelen netto stroom leveren. U krijgt die €0,08 /kWh pas als u over heel het jaar netto over heeft. Met elke kWh die uw zonnepanelen leveren (ook al moet de energieleverancier er door een negatief prijs zelfs geld bij leggen) heeft u dankzij de saldering het recht om die kWh terug te af te nemen. Ook al kost die kWh op een koude windstille winterdag op piekmomenten € 0,60. En wie betaalt dat prijsverschil? En wie betaalt daarover ook nog eens uw energiebelasting en btw?

Reageer