‘Schaf salderingsregeling niet af zonder goed alternatief’

  • 31 January 2024
  • 94 reacties
  • 3095 Bekeken

De salderingsregeling mag pas worden afgeschaft als er een goed alternatief voor is. Dit is nodig zodat het zinvol en aantrekkelijk blijft voor consumenten om zonnepanelen aan te schaffen. Zo’n alternatief is er nu niet en daarom moet de Eerste Kamer het huidige wetsvoorstel over de afbouw van de regeling niet steunen. 

Die oproep doet Vereniging Eigen Huis samen met de Consumentenbond, Vereniging van Nederlandse Gemeenten, huurdersorganisatie Woonbond en branchevereniging van woningcorporaties Aedes. De Eerste Kamer debatteert dinsdag 6 februari over het voorstel van het demissionair kabinet om de salderingsregeling voor zonnepaneelbezitters af te schaffen. In dat plan staat dat het salderen tussen 2025 en 2031 stapsgewijs wordt afgebouwd. Vanaf dan kunnen consumenten de stroom die ze, bijvoorbeeld in de zomer, opwekken niet meer verrekenen met stroom die zij later, bijvoorbeeld in de winter, verbruiken. 

Onvoldoende garanties
Het kabinetsplan biedt onvoldoende garanties dat het rendabel blijft voor huiseigenaren en huurders om zonnepanelen op hun dak te leggen, zo constateren de belangenorganisaties. Dit zal ertoe leiden dat consumenten afhaken bij het kopen ervan. Dat is een slechte zaak, omdat zonnepanelen huishoudens helpen hun energierekening te verlagen en bij te dragen aan de klimaatdoelen. De vijf organisaties vinden onder andere dat het kabinet moet garanderen dat consumenten hun investering in zeven jaar terugverdienen.

Betere consumentenbescherming nodig
Daarnaast vinden Vereniging Eigen Huis en haar partners dat het wetsvoorstel consumenten onvoldoende beschermt. Veel energieleveranciers kwamen de afgelopen tijd met terugleverkosten of andere maatregelen die nadelig uitpakken voor zonnepaneeleigenaren. Er is geen enkele garantie dat zij hiermee stoppen als de salderingsregeling wordt afgebouwd. De vijf organisaties vinden dat het kabinet consumenten beter moeten beschermen voordat het deze regeling overboord gooit.

Lees ook onze brief onderaan het nieuwsbericht op onze website.

Wat vind jij, moet de salderingsregeling wel of niet worden afgeschaft? En waarom wel of niet? Laat het hieronder weten! 👇🏽


94 reacties

Reputatie 3

Een paar opmerkingen/vragen nav bovenstaande vraag.

Wellicht toont de huidige onbalans tussen vraag en aanbod, en de congestie op het net, aan dat de salderingsregeling voor zonnepanelen een verkeerde financiële stimulans geeft? Verbruik zou overdag (ivm de zon) moeten worden gemaximaliseerd.

Waarom zouden mensen zonder panelen moeten meebetalen aan de saldering voor paneelbezitters?

Waarom geven leveranciers momenteel in jaarcontracten geen normaal én een gereduceerd tarief voor elektriciteitslevering maar slechts één enkel tarief voor dag/nacht/weekend? Overdag een gereduceerd tarief voor afname zou logischer zijn om verbruik te stimuleren, ‘s nachts schijnt immers de zon niet dus geen wasmachines ‘s nachts meer draaien zoals vroeger werd gestimuleerd.

En als zonnepanelen alleen economisch verantwoord zijn via saldering subsidie dan is het wellicht niet verstandig om daarin te investeren!

Reputatie 1

VEH bedrijft hier korte termijn politiek, een toneelstukje voor kortzichtige mensen die zich benadeelt voelen terwijl landelijk gezien de boel op knappen staat. Snap werkelijk waar niet waarom je aan de ene kant zorgen durft te uiten over de maatregelen die nu klaarstaan om het net in balans te houden terwijl er nu weer met een roeptoeter heisa wordt gemaakt over het afbouwen van een maatregel die deze onbalans stimuleert.

Reputatie 2

en we blijven maar denken dat overdag de was draaien de piek van het net afhaalt en de problemen oplost. Denk nou eens na, die ene wasmachine kan de piek van een vol dak nooit van het net afhouden. En die auto moet overdag rijden, anders kan ie de lading van de dag ervoor niet wegwerken, dus die komt ‘s avonds thuis en blijft ‘s nacht laden.

Je hebt niet alleen wasmachines. Je zou elektrische boilers en warmtepomp boilers alleen midden op de dag het voorraadvat kunnen laten verwarmen. Ook zou een airco een huis midden op de dag al kunnen gaan afkoelen ipv bij thuiskomst als de piek in het verbruik is. Vaatwassers zou je ook pas midden op de dag kunnen laten draaien. En de meeste auto’s staan midden op de dag op de parkeerplaats. Thuis of op het werk. Het is zeer onlogisch om in de zomer ‘s nachts al die auto's op te laden wanneer er vaak gas en kolencentrales moeten draaien voor het opwekken van stroom. Terwijl er overdag teveel aan stroom is en de elektriciteitsprijzen negatief zijn. Maar nu moet je overdag meer betalen dan 's nachts!

Ik weet het, niet alle apparaten hebben timers. Maar Nederlanders en producenten worden zeer creatief als er geld te besparen valt.

Reputatie 7
Badge +3

 Er zijn energienerds mét zonnepanelen die hun lidmaatschap van Eigen Huis opzeggen vanwege dit kortzichtig standpunt. In een radio discussie bij Dit is de dag beweert de vertegenwoordigster van Eigen Huis ook dat door de salderingsregeling de elektriciteitsprijs voor niet zonnepaneelbezitters niet hoger uitvalt. En ik wil daarbij ook nog eens toevoegen de energiebelasting en btw op elektriciteit waarvoor dus vooral de niet-saldeerders betalen. Ook wordt er door Eigen Huis beweert dat we de goedkope PV-stroom niet kunnen opslaan in thuisbatterijen én elektrische auto's. Ga je dus even voorbij aan het feit dat je je elektrische auto ook gewoon kan opladen tijdens de goedkope zomerse middaguren.

 Ook beweert topic starter dat er geen enkele garantie is dat de terugleverheffingen met de afbouw van de salderingsregeling niet afgeschaft kunnen worden. Concurrentie op de elektriciteitsmarkt genoeg.

 Ik als klant van Budget Energie betaal slechts € 3,-/mnd aan terugleverheffing (minder dan 1000 kWh saldering per jaar). En dat wordt goed besteed. Want van april t/m augustus hebben klanten tussen 12 en 17 uur gratis stroom. Zo wordt tenminste het evenwicht tussen vraag en aanbod weer enigszins hersteld.

 Het is als vanaf 2017 bekend dat de salderingsregeling afgebouwd zou worden. 

Reputatie 6
Badge +1

De vereniging is voor hun leden. En neemt dit standpunt in, omdat dit niet in het belang van veel leden is. Gelukkig zijn er in Nederland lobbyisten van energiemaatschappijen en netwerkbedrijven die met een probleem zitten.

De afbouw van de salderingsregeling zal mij ook geld kosten, maar aub schaf dat ding af.

En is er niet voldoende goed alternatief, kan de politiek best betere dingen bedenken. Daar kan VEH ook zijn deel aan mee doen. Om nu nog het standpunt in te nemen van onvoldoende alternatief vind ik niet goed. Want dan heeft de vereniging te lang zitten slapen.

Reputatie 2

Doorgaan zoals het nu gaat, gaat ook niet. VEH stelt “Er is geen enkele garantie dat zij hiermee stoppen als de salderingsregeling wordt afgebouwd.”, maar als de saldering niet wordt afgebouwd, zullen de energiemaatschappijen alleen maar meer trucjes moeten gaan uithalen om de saldering te financieren. De energiemarkt is een van de weinige markten met ruime concurrentie, zodat ze wel zullen stoppen met extra kosten voor zonnepanelen eigenaren als de saldering wel wordt afgeschaft.

Ik had van de consumentenbond en VEH ook een meer proactieve opstelling verwacht. Wat zien ze wel als een goede oplossing. Want door gaan zoals nu kan niet. Berekeningen tonen nog steeds aan dat de terugverdientijd rond de 5 a 8 jaar blijft. 

Zomaar een idee: Men zou het daltarief in de lente en zomer ook tussen 10 en 16 uur moeten laten gelden. Hierdoor kan het verschil tussen dal en normaaltarief weer groter worden, en dat zal de energieconsumptie midden op de dag stimuleren. Volgens mij zag ik laatst een energieleverancier voorbij komen die zoiets al wou gaan doen.

Marcel Jansen

Reputatie 7
Badge +3

en we blijven maar denken dat overdag de was draaien de piek van het net afhaalt en de problemen oplost. Denk nou eens na, die ene wasmachine kan de piek van een vol dak nooit van het net afhouden. En die auto moet overdag rijden, anders kan ie de lading van de dag ervoor niet wegwerken, dus die komt ‘s avonds thuis en blijft ‘s nacht laden. 

Het enige wat werkt is het net uitbreiden en het enige wat daar de vertraging in houdt is de ambtelijke regelmolen en omwonende die alleen maar willen meewerken aan graven en bouwen als het meer dan 5 km van hun achtertuin verwijderd is.

  1. Het dringt dus nog niet door dat huishoudens zonder zonnepanelen op zonnige zomerse middagen hun (af)wasmachine, inductiekookplaten en e-boilers kunnen laten draaien. Je kan veel zeggen tegen Budget Energie met hun terugleverheffing maar met hun gratis stroom op zomerse weekenden van 12 tot 17 uur hebben ze dat wel door.
  2. Als je het net uit breidt zodat wij met onze zonnepanelen onze stroom beter kwijt kunnen (en de omvormers dus niet uit gaan vallen) heb je nog steeds een landelijk overschot aan PV stroom en dus zeer lage prijzen. Totaal geen oplossing dus.
Reputatie 7
Badge +2

Waarom is het de taak van de overheid om te garanderen dat eigenaren voldoende blijven verdienen aan hun PV systemen? Mede betaalt door diegene wiens bestaanszekerheid dagelijks in het gedrang komt?

De regeling was bedoeltdom de installatie van PV systemen door particulieren te stimuleren.
Wie dat nu nog niet gedaan heeft zal dat wrs ook niet snel alsnog doen als de regeling blijft bestaan.

Er is al jaren sprake van afschaffing van de regeling, dus iedereen heeft zijn keuzes al kunnen maken op basis van de kennis dat dit per 2023/2025/2031 zal worden afgebouwd.

Waarom moet de regering dan alsnog enige garanties afgeven?

Afschaffen die handel.

En ja, dat betekent idd dat ik de stroom die ik in de zomer opwek in de winter niet kan verrekenen met de stroom die mijn warmtepompen gebruiken. 

Anne.

Reputatie 4

en we blijven maar denken dat overdag de was draaien de piek van het net afhaalt en de problemen oplost. Denk nou eens na, die ene wasmachine kan de piek van een vol dak nooit van het net afhouden. En die auto moet overdag rijden, anders kan ie de lading van de dag ervoor niet wegwerken, dus die komt ‘s avonds thuis en blijft ‘s nacht laden. 

Het enige wat werkt is het net uitbreiden en het enige wat daar de vertraging in houdt is de ambtelijke regelmolen en omwonende die alleen maar willen meewerken aan graven en bouwen als het meer dan 5 km van hun achtertuin verwijderd is.

Reputatie 7
Badge +3

 

Je slaat de plank mis, het gaat niet om verdienen zoals jij het noemt, maar een prikkel om de energie transitie op gang te brengen.

 

 Als er personen zijn die energietransitie tegen houden dan zijn het de voorstanders van het niet afbouwen van de salderingsregeling. Tegenstanders BBB (‘er gaan meer mensen dood door de kou dan door hitte') en PVV (‘oerlelijke windturbines’) tonen dat ook aan. De miljoenen die het niet afbouwen van de salderingsregeling kost kunnen immers veel beter besteed worden. Zoals bijvoorbeeld de opslag van elektriciteit. Daar heb je als consument bovendien ook veel meer aan.

[quote]

Zonder financiële prikkel doet niemand iets en met de onzekerheid daarover zie nu al een gierende terugloop.

[/quote]

De terugloop is vooral ontstaan door de invoering van terugleverheffingen. Dat doen sommige energieleveranciers en is juist een maatregel tegen de kosten van de salderingsregeling.

[quote]
Ik lig niet wakker van een energie maatschappij die in de zomer op piek dagen geld toe moet leggen, voor de rest van het jaar verdienen ze geld als water.

[/quote]

Dat laatste is niet waar. We kunnen immers onze dure afgenomen winterstroom weg strepen tegen onze, inmiddels, waardeloze zomerse PV-stroom. 

En verder vergeet u dat we over onze gesaldeerde stroom ook geen energiebelasting en btw hoeven te betalen. En wie betalen die energiebelasting en btw wel ? Dus het standpunt van de Consumenten Bond is idioot.

 Er zijn energienerds mét zonnepanelen die hun lidmaatschap van Eigen Huis opzeggen vanwege dit kortzichtig standpunt. In een radio discussie bij Dit is de dag beweert de vertegenwoordigster van Eigen Huis ook dat door de salderingsregeling de elektriciteitsprijs voor niet zonnepaneelbezitters niet hoger uitvalt. En ik wil daarbij ook nog eens toevoegen de energiebelasting en btw op elektriciteit waarvoor dus vooral de niet-saldeerders betalen. Ook wordt er door Eigen Huis beweert dat we de goedkope PV-stroom niet kunnen opslaan in thuisbatterijen én elektrische auto's. Ga je dus even voorbij aan het feit dat je je elektrische auto ook gewoon kan opladen tijdens de goedkope zomerse middaguren.

 Ook beweert topic starter dat er geen enkele garantie is dat de terugleverheffingen met de afbouw van de salderingsregeling niet afgeschaft kunnen worden. Concurrentie op de elektriciteitsmarkt genoeg.

 Ik als klant van Budget Energie betaal slechts € 3,-/mnd aan terugleverheffing (minder dan 1000 kWh saldering per jaar). En dat wordt goed besteed. Want van april t/m augustus hebben klanten tussen 12 en 17 uur gratis stroom. Zo wordt tenminste het evenwicht tussen vraag en aanbod weer enigszins hersteld.

 Het is als vanaf 2017 bekend dat de salderingsregeling afgebouwd zou worden. 

VEH, het is pertinent onjuist wat jullie stellen. Het is niet sociaal dat de niet-Pv bezitters moeten betalen voor de kosten van de salderingsregeling. Ik ben één van de VEH leden die geen Pv heeft. Jullie behartigen niet mijn belangen. Sterker nog, het gaat mij meer en meer geld kosten.

Ik onderschrijf de uitgebreide kritiek in de en volgende bijdragen van Driepinter. 

jullie hadden je beter moeten verdiepen in de echte problematiek. 
 

ik ga mijn lidmaatschap beëindigen.

Reputatie 1

Als eigenaar van 22 pv panelen en veh lid levert het afschaffen van de saleringsregeling mij financieel nadeel op. Toch begrijp ik best dat de huidige regeling onhoudbaar wordt. Het net gebruiken we als één grote gratis batterij. Terwijl de kostprijs zomers laag is, leveren we stroom en als de prijs 's winters hoog is, willen we de eerder geleverde kWh gratis terug krijgen. 

VEH zou zijn energie beter kunnen richten op goede randvoorwaarden in de wet- en regelgeving die een faire prijs voor teruglevering garanderen.

Het enige grote nadeel van het afschaffen van de saleringsregeling is dat het de introductie van de full-electric warmtepomp vertraagt of zelfs doet stagneren. Zoals onlangs keurig berekend en uiteengezet in een artikel in Trouw van 'Vincent wil Zon', 

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/salderen-is-hard-nodig-voor-de-warmtepomp~baa6b7837/#:~:text=Bij%20elkaar%20kost%20je%20warmtepomp,in%208%2C5%20jaar%20terugverdienen.

Want zonder zomer en winter te kunnen salderen verdwijnt elk voordeel van een WP als sneeuw voor de zon en wordt de terugverdientijd daarvan ineens heel onaantrekkelijk.

Mijn voorstel zou daarom zijn de saldering alleen in stand te houden voor huizen zonder gasaansluiting. Dat is eenvoudig controleerbaar en uitvoerbaar voor energiemaatschappijen. Dat betreft slechts een fractie van het huidige aantal pv bezitters dus kost weinig en stimuleert de transitie van cv-ketels naar warmtepompen.

Los van de inhoud waar al een aantal goede opmerkingen over is geplaatst, als je als belangenorganisatie een oproep als deze komt vind ik dat je tenminste met een voorstel voor een alternatief moet komen. Als je enkel aangeeft dat de salderingsregeling niet weg kan zonder alternatief maar je kunt niks verzinnen om aan te dragen dan kun je moeilijk als serieuze gesprekspartner gezien worden vind ik. Het klinkt mij in de oren als zeggen dat democratie als staatsvorm zoveel nadelen heeft, zonder met een beter voorstel te komen.

 

Ik roep vereniging eigen huis op zichzelf als serieuze partij op te stellen en met een voorstel voor een alternatief te komen.

Reputatie 7
Badge +3

Zowel het afschaffen van de salderingsregeling als het invoeren van een terugleverboete moet geen doorgang vinden. Op het moment dat er overproductie is door mijn zonnepanelen wordt de stroom teruggeleverd aan het net. Ik krijg daar een vergoeding a raison van € 0,08 /kwh. Dezelfde stroom, die ze niet hoeven in te kopen, wordt door de energiemaatschappij doorverkocht aan hun klanten tegen een tarief dat vele malen hoger ligt. Ik betaal nu € 0,34 /kwh. Tel uit je winst.
Waarom zou ik als particulier een terugleverboete moeten betalen. Voor grote zonneparken kan ik me dat nog indenken omdat die eventueel een belasting vormen voor het middenspanningsnet. Maar zeker niet voor mijn huisaansluiting c.q. de aansluiting op het laagspanningsnet.

U krijgt helemaal geen vergoeding van € 0,08 / kWh op het moment dat uw zonnepanelen netto stroom leveren. U krijgt die €0,08 /kWh pas als u over heel het jaar netto over heeft. Met elke kWh die uw zonnepanelen leveren (ook al moet de energieleverancier er door een negatief prijs zelfs geld bij leggen) heeft u dankzij de saldering het recht om die kWh terug te af te nemen. Ook al kost die kWh op een koude windstille winterdag op piekmomenten € 0,60. En wie betaalt dat prijsverschil? En wie betaalt daarover ook nog eens uw energiebelasting en btw?

Reputatie 4

en weer is her en der te lezen dat we best willen verduurzamen, maar dat we daar wel voor gecompenseerd willen worden. Dat je er voor gecompenseerd bent geweest is een kadootje, geen recht.

Reputatie 6
Badge +1

Er zijn natuurlijk niet veel mensen die verduurzaamd hebben en geheel gelijk uitkwamen met de kosten. Dat is een lofijk streven. Alleen nu gaat het je enige honderden € schelen op jaarbasis. Je wist  of kon weten dat de regeling niet voor eeuwig was. Het hele internet staat vol met de plannen.

Reputatie 7
Badge +3

Al vanaf 2013 werd gewezen op het feit dat de salderingsregeling een keer averechts gaat werken. Uitgerekend door de PVV die net als @eigenhuis de populistische kant op gaat.

Marien Boonman on X: "Geining: de PVV van @geertwilderspvv constateerde in 2013 al dat de salderingsregeling niet houdbar was en wilde deze schappen. Nu maar hopen dat ze dat in de Senaat onthouden hebben. https://t.co/7vsOVEoq7h" / X (twitter.com)

Reputatie 7
Badge +1

Als ik de ontstaansgeschiedenis van de salderingsregeling de revue laat passeren kan ik me de indruk niet onttrekken dat de politiek dit pas “regelde” toen duidelijk werd dat de toen nog massaal terugdraaiende ferrarismeters een andere regeling (wets)technisch onmogelijk maakten.

Ook na bijna 10 jaar is het nog niet gelukt de laatste zonnepaneelinstallaties met ferrarismeters de nek om te draaien. (Ondertussen worden de eerste verouderde! generaties van slimme meters al weer afgekeurd en vervangen.)

Zo lang het wettelijk niet verplicht wordt een stroommeter met lever- en teruglevertelwerk te hebben om stroom te mogen invoeden kan aan een afbouw van de salderingsregeling niet eens gedacht worden.

Netbeheer heeft op dit moment veel meer en belangrijker? werk op de plank liggen dan de resterende ferrarismeters  eventueel te vervangen.

Ik ben trouwens benieuwd hoeveel ferrarismeters in het land nog vrolijk terugdraaien, binnenkort maar weer de nieuwste rapportage (populatieonderzoek) van de netbeheerders induiken.
Zij kunnen dit makkelijk uit hun administratie halen - energieleveren.nl combineren met het meterregister.

Wanneer moet de afbouw van de salderingsregeling nog van start gaan?

Reputatie 4

en we blijven maar denken dat overdag de was draaien de piek van het net afhaalt en de problemen oplost. Denk nou eens na, die ene wasmachine kan de piek van een vol dak nooit van het net afhouden. En die auto moet overdag rijden, anders kan ie de lading van de dag ervoor niet wegwerken, dus die komt ‘s avonds thuis en blijft ‘s nacht laden.

Je hebt niet alleen wasmachines. Je zou elektrische boilers en warmtepomp boilers alleen midden op de dag het voorraadvat kunnen laten verwarmen. Ook zou een airco een huis midden op de dag al kunnen gaan afkoelen ipv bij thuiskomst als de piek in het verbruik is. Vaatwassers zou je ook pas midden op de dag kunnen laten draaien. En de meeste auto’s staan midden op de dag op de parkeerplaats. Thuis of op het werk. Het is zeer onlogisch om in de zomer ‘s nachts al die auto's op te laden wanneer er vaak gas en kolencentrales moeten draaien voor het opwekken van stroom. Terwijl er overdag teveel aan stroom is en de elektriciteitsprijzen negatief zijn. Maar nu moet je overdag meer betalen dan 's nachts!

Ik weet het, niet alle apparaten hebben timers. Maar Nederlanders en producenten worden zeer creatief als er geld te besparen valt.

begrijp me niet verkeerd, ik vind ook dat je zoveel als mogelijk overdag moet aanzetten. Het lost alleen het probleem van te krappe capaciteit op het net niet op. Dat is mijn punt. Door maar te blijven roepen dat wij consumenten ons gedrag moeten veranderen gaat de aandacht teveel af van het echte probleem. En daar moeten ook maatregelen op gezet worden als sneller vergunningen, geen gezeur van inspraak, graven en metselen! 

Hetzelfde geldt overigens voor thuisaccu’s, ook een maatregel die niks helpt (voor de massa), veel te duur is en de aandacht afhaalt van het echte probleem. 

Reputatie 7
Badge +3

 

Hetzelfde geldt overigens voor thuisaccu’s, ook een maatregel die niks helpt (voor de massa), veel te duur is en de aandacht afhaalt van het echte probleem. 

 Daar in geef ik u gelijk. Thuisaccu’s zijn veel te duur en alleen voor hobby-isten. Daarnaast is de verwachting dat er over niet al te lange tijd nieuwe soorten batterijen kunnen komen. Zoals de Leyden Jar (de Leidse Fles, wat overigens een condensator is) en de natrium-ion batterij (i.p.v. de lithium-ion).

 Ook zijn er hele volksstammen die menen dat je een thuisbatterij alleen maar moet gebruiken voor je eigen stroomverbruik 's avonds en 's nachts en andere donkere uren. Zo is het voor mij een compleet raadsel waarom Budget Energie het gratis opslaan van stroom tussen 12 en 17 uur verbiedt.

 Overigens geeft de huidige situatie als je zonnepanelen hebt en een thuisbatterij afschaft om, naast je eigen verbruik 's nachts, 's nachts ook terug te leveren geen enkel voordeel. Want of dat je nu overdag terug levert met een zeer lage kWh-prijs of tussen 18.00 en 21.00 h voor de hoogste prijs geen enkel verschil. Het blijft immers teruglevering. En laat dat nu juist een reden zijn om de salderingsregeling af te bouwen.

Reputatie 7
Badge +2

Zolang de gasprijs meer dan 2x zo hoog is dan de stroomprijs heb je salderen toch helemaal niet nodig?

Dan is een WP op stroom kwa verbruik goedkoper dan een CV ketel op gas.


Daarnaast is het toch ook niet zo dat alles in het leven budget neutraal moet zijn?
Wat zijn bijvoorbeeld de duizenden mensen die jaarlijks longziekten krijgen vanwege het gebruik van fossiele brandstoffen waard?

Stroom kan duurzaam worden opgewekt,
voor gas heb je alleen de keuze uit slecht, heel slecht of nog slechter.

Het grootste probleem met de salderingsregeling is wat mij betreft dat het juist de mensen zijn die het toch al wat breder hebben die er van profiteren en de mensen die het allemaal een stuk minder kunnen missen er natuurlijk ook gewoon aan mee betalen.

Maar dat heb ik wrs al eens gezegd O:)

Anne.

Reputatie 7
Badge +1

En weer (even) on-topic:

Ik sluit me trouwens (gedeeltelijk) aan bij wat @Anne schrijft:
De huidige salderingsregeling heeft haar langste tijd gehad.


Dat de energieleveranciers nu bijzonders creatief met zonnepaneelstroom
en de pv-installaties bij particulieren omgaan toont alleen het overgrote succes van deze regeling aan.

Ook de netbeheerders willen/kunnen hierover meepraten, zie hier Liander.

Just my 2 pWh

Reputatie 7
Badge +2

De reden dat ik verdienen noem is omdat er om de 1 of andere vage reden maar steeds over terugverdien tijden wordt gesproken. Mijn auto heeft geen terug verdien tijd, mijn TV ook al niet. Maar om de 1 of andere reden moet de magische terugverdientijd van een PV systeem niet meer dan 7 jaar worden.

Mijn stelling is dat mensen die nu nog gestimuleerd moeten worden om ‘de energie transitie op gang te brengen’ niet overtuigd zullen worden door het behouden van de salderingsregeling.
Iedereen die daarvoor gevoelig was heeft op zijn laatst toen de energieprijzen stegen een PV systeem besteld. Wetende dat de saldering per 2025 zou worden gaan afgeschaft.
Ook voor die mensen hoef je het systeem dus niet te behouden.
Kortom, het behouden van het systeem zal volgens mij niet of nauwelijks iets bijdragen.

Het geld kan zeer waarschijnlijk veel beter gebruikt worden.
Bijvoorbeeld door mensen die in energiearmoede zitten te helpen.
In plaats van hen te laten mee betalen aan PV systemen van mensen die het sowieso prima zelf zouden kunnen betalen.

Anne.

Reputatie 7
Badge +2

@Polvo55 Ik neem aan dat je in de voorlaatste reactie @Rakker bedoelde ipv mij?

Het klopt dat de energie die ik opwek geld kost.
Ongeveer 5 cent per kWu, vergelijkbaar met de prijs van windenergie volgens mij.

Als ik die zelf gebruik ipv er ca 35 cent (vast contract) voor te moeten betalen dan scheelt met dat dus 30 cent. Ook zonder saldering is een PV systeem nog steeds een prima investering. Daar hoef je helemaal niet ‘idealistisch’ voor te zijn.
Waarbij je natuurlijk wel kunt afvragen waarom het idealistisch is
om er voor te willen zorgen dat er ietsjes meer duurzame energie beschikbaar komt in de wereld.

Overigens is het een beetje vreemd dat je wel vindt dat iedereen zijn PV moet terug verdienen,
maar als energiemaatschappijen winst maken, dan lijk je daar niet zo’n voorstander van te zijn.
Overigens is idd de ene energiemaatschappij de andere niet.

De markt bepaalt dat de energie die mij 5 cent heeft gekost om op te wekken,
helemaal niets waard is, of zelfs een negatieve waarde heeft. 

Dat is altijd al zo geweest.
Hoogovens - en andere groot verbruikers die vrij eenvoudig kunnen aanschakelen - worden al heel lang betaald voor het verbruiken van energie op het moment dat dat nodig is om het systeem stabiel te houden.
Dat heeft niet direct iets te maken met trucjes van energie maatschappijen.
De grootste verandering is dat er nu heel veel kleine energie producenten bij zijn gekomen van wie verplicht energie moet worden afgenomen.

Wat het hele in balans houden van het stroomnet alleen nog maar een stuk lastiger heeft gemaakt.

Wat mij betreft mag de saldering gewoon worden afgeschaft.
Dan nog blijft een PV systeem een prima investering - niet alleen idealistisch - kunnen al die uitzonderingen weer worden afgeschaft en kan iedereen aan de batterij om daarmee het net nog meer te ontlasten (waarna zal blijken dat het probleem daar toch niet zat O:))

Anne.

Reputatie 4

een voorwaarde is dan wel dat onze geachte energieleveranciers de prijs drastisch naar beneden moeten zetten. En ik geloof nog eerder in Sinterklaas dan dat gebeurt.

De enige manier om eerlijke energieprijzen, incl een eerlijke terugleververgoeding, te krijgen is om de boel weer in overheidshanden te leggen en te stoppen met die commerciele drive die bestaat uit geld verdienen en aandeelhouders. En dan is salderen helemaal niet meer nodig.

Reageer