‘Schaf salderingsregeling niet af zonder goed alternatief’

  • 31 January 2024
  • 95 reacties
  • 3119 Bekeken


Toon eerste bericht

95 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@Driepinter

Want elke kWh die wij bij negatieve prijzen op zonnige zomerse weekend middagen leveren moet Budget Energie bijvoorbeeld € 0,05 betalen om het op het net kwijt te kunnen (die die kWh's afnemen krijgen dan dus van Budget Energie € 0,05 cent per kWh toe).

Dat de "gratis” stroom niet alleen over de kale prijs gaat
maar ook de gerelateerde transportkosten omvat wist ik nog niet.
Heb je ook een bronvermelding paraat?

P.S.:
De actuele EnergieBelasting van 13,16 ct/kWh (incl. btw)
moet de klant natuurlijk nog steeds betalen (bron: Budget Energie).

Reputatie 6
Badge +1

dat is inderdaad de basis reden van salderen die al jaren geldt maar totaal niet houdbaar is. Dat terugleveren in de zomer wordt nu extra belast waarmee de salderingsregeling een knauw krijgt. met als extra gevolg dat de tarieven van leveranciers onbegrijpelijk worden en niet meer onderling te vergelijken zijn. 

De enige oplossing om uit deze financieel ondoorzichtige situatie te komen is salderen afschaffen en een fatsoenlijke terugleververgoeding instellen. En uiteraard al die creatieve boetes direct verbieden. 

Het niet afschaffen door de 1e kamer in januari heeft ons consument inmiddels in de k*nt gebeten inclusief elk zichzelf respecterende consumenten organisatie die het eens was met de 1e kamer

Bijna geheel mee eens. Alleen laat het verbieden van die creatieve boetes maar achterwege. Daar rekent de markt wel mee af.

Reputatie 2

@Anne Volgens mij heb je mijn verhaal helemaal niet begrepen, tenminste dat begrijp ik uit jou eerste zin.
Maar ik zal het nogmaals duidelijk maken, een dak vol zonnepanelen weerhoud mij daarvan.

De gratis stroom is er dankzij het markt systeem, maar de opgewekte stroom is niet gratis.
Je gaat voorbij aan het feit dat door de salderingsregeling ik net zo veel voor een kWh moet krijgen als ik betaal.
Eneco haalt daar nu 11,5 cent vanaf, en dat is in strijd met de salderingsregeling.

We hebben het niet over gratis werken voor de baas, dat slaat in dit verband helemaal nergens op.
We hebben het hier over een energie maatschappij die miljarden winsten maakt en er op kosten van de zonnepaneel houders nog een miljard extra wil binnen halen.
Eneco is een paar jaar geleden overgenomen door een hebzucht fonds en daar zie je nu de resultaten van.

Ze lapten al eerder de regels aan hun laars en verlaagden de terug lever vergoeding ook binnen het contract.
Ze wisten ook heel goed dat ze fout zaten, toen ik het aankaartte bij de geschillen commissie energie wachtten ze niet op een uitspraak en kon ik alsnog een vergoeding krijgen.
 

Reputatie 7
Badge +3

Dat de "gratis” stroom niet alleen over de kale prijs gaat
maar ook de gerelateerde transportkosten omvat wist ik nog niet.
Heb je ook een bronvermelding paraat?

Ik heb in uw citaat niets gezegd over transportkosten. Klanten Budget Energie betalen voor de transportkosten de vaste heffing voor de netbeheerder (Enexis, Liander, ect) en ook een kleinere vaste heffing aan de energieleverancier. Dat is al tientalle jaren zo.

Reputatie 7
Badge +1

@Dave B. Voorlopig blijft de salderingsregeling nog, dus als je op jaarbasis op bijna nul uitkomt zou je geen last van “terugleverkosten” moeten hebben.

Mijn terugdraaiende ferrarismeter saldeert natuurlijk automatisch op jaarbasis.
Tot 2 jaar geleden was het eindresultaat altijd ca. 100 tot 200 kWh netto afname.

Sinds mei 2022 heb ik door een grotere installatie wel een overschot
op jaarbasis van ca. 2000 tot 2500 kWh.

Dit kan ik tot volgend jaar mei hopelijk nog voor een normale TLV (zonder “boete”) terugleveren.

Helaas weet ik geen goed(koop) alternatief voor salderen te verzinnen🤑.

 

Reputatie 2

Waarom is het de taak van de overheid om te garanderen dat eigenaren voldoende blijven verdienen aan hun PV systemen? Mede betaalt door diegene wiens bestaanszekerheid dagelijks in het gedrang komt?

De regeling was bedoeltdom de installatie van PV systemen door particulieren te stimuleren.
Wie dat nu nog niet gedaan heeft zal dat wrs ook niet snel alsnog doen als de regeling blijft bestaan.

Er is al jaren sprake van afschaffing van de regeling, dus iedereen heeft zijn keuzes al kunnen maken op basis van de kennis dat dit per 2023/2025/2031 zal worden afgebouwd.

Waarom moet de regering dan alsnog enige garanties afgeven?

Afschaffen die handel.

En ja, dat betekent idd dat ik de stroom die ik in de zomer opwek in de winter niet kan verrekenen met de stroom die mijn warmtepompen gebruiken. 

Anne.



Je slaat de plank mis, het gaat niet om verdienen zoals jij het noemt, maar een prikkel om de energie transitie op gang te brengen.
Je bent het doel uit het oog verloren.
Zonder financiële prikkel doet niemand iets en met de onzekerheid daarover zie nu al een gierende terugloop.
De CB is om die reden ook tegen afschaffen, het stopt de energie transitie.
Ik lig niet wakker van een energie maatschappij die in de zomer op piek dagen geld toe moet leggen, voor de rest van het jaar verdienen ze geld als water.
Ik hoor de mensen die in de zomer stonden te jubelen over gratis stroom nu in de winter ook niet meer jubelen over hun huidige stroomprijs.

 

Het beste zou zijn als iedereen de zelf opgewekte energie ook meteen zelf kan gebruiken, maar dat zal niet altijd kunnen. Helaas heeft niet iedereen een huis met een eigen oprit. Vaak ligt tussen de voortuin en parkeervak een trottoir. Zelfs met speciale stoeptegels mag men in veel gemeenten in zo'n geval geen kabel gebruiken voor het opladen van een elektrische auto. Gevolg is dus dat stroom terug geleverd wordt aan het openbare net, je daar financieel voor gestraft wordt, en je dan aan de overkant van de straat bij een laadpaal voor veel meer geld de opgewekte stroom mag terug kopen. Iedereen profiteert van de investering van de zonnepanelen, behalve de bezitter. 

De salderingsregeling zou dus alleen afgeschaft moeten worden als dus ook de leverancier van de elektriciteit (de zonnepaneel bezitter dus) voldoende gecompenseerd wordt en niet door iedereen gebruikt wordt als melkkoe.

Reputatie 7
Badge +2

@PC 
Bij mij is het een beetje een vergelijkbaar verhaal,
hoewel ik nog wel een ‘klein’ beetje gas heb gebruikt (500m3). 

Om 800m3 tussenhuis (1895) te verwarmen heb ik maximaal 1950kWu gebruikt.
Tegen de € 0,35 (all-in) per kWu is dat € 680,= voor 1 jaar.

[edit]
Mijn totale saldering was trouwens 2270 kWu a € 652,= vorig jaar.

Anne.

Reputatie 7
Badge +3

@RinusvanL  Op de goedkope volop-zonne-stroom-uren al je eigen zonnestroom gebruiken is onmogelijk en als voorstander van de AFBOUW van de salderingsregeling gebruik ik dat argument dan ook niet. 

 Je zou je EV op de goedkope zonnestroom-uren bij een ander op kunnen laden die daarmee wat geld wil verdienen. Maar dat geldt dus niet alleen voor EV- bezitters met zonnepanelen.  Budget Energie is daarmee al goed op weg door van april tot en met augustus tussen 12 en 17 uur gratis stroom te leveren (je betaalt wel energiebelasting en btw).

Reputatie 6
Badge

Misschien wel leuk om als context te vermelden wat de Eneco actie mij gaat kosten als ik daarbij blijf zitten:

Als ik een jaar terug kijk heb ik 10716 kWh terug geleverd en 5631 kWh afgenomen, dat betekend na salderen dat ik 5085 kWh netto heb terug geleverd. Hier kreeg ik voorheen €0.08 per kWh = €406.80 voor.

In de nieuwe situatie betaal ik voor de teruglevering van 10716 kWh  €1232.34 en na salderen krijg ik voor de terug geleverde 5085 kWh nog €737.33 terug.

Dat betekend dus een verschil tussen de oude en de nieuwe situatie van €901.82 op jaar basis.

Bij €0.30 per kWh is het saldeer voordeel in de oude situatie € 1689.30 op jaar basis. samen met de €406.80 teruglever vergoeding leveren de PV panelen dus een voordeel van € 2096.10

In de nieuwe situatie met Eneco is hier dan nog €1194.28 van over.

Mijn directe verbruik vanaf de zonnepanelen was als ik een jaar terug kijk 3327 kWh, het voordeel daarvan is €998.10 en dat veranderd niet aangezien deze stroom niet door de meter gaat.

Dus zelfs met deze hoge kosten die Eneco in rekening brengt voor elke teruggeleverde/ingevoedde kWh, houd ik een netto voordeel van mijn PV panelen van €2192.38 op jaar basis.

Dat betekend dat in mijn situatie de theoretische terugverdientijd ongeveer anderhalf keer zo lang wordt.

 

Energieaanbieders hebben relatief nauwelijks kosten, als ze al kosten beweren te hebben zijn die blasé. Het netwerk van de energie lag er immers al en is allang en breed afbetaald. De winsten van energieaanbieders zijn fors en een ophappende commercie  zoals de prijsmeerderende supers als tussenhandelaren meer verdienen over het algemeen dan de boerders en de kosten geminimaliseerd houdend 'geen cent teveel hoor’. De ondergemiddelde uitbreiding van het electriteitsnetwerk gebeurde nauwelijks en bedrijven hebben zelfs een tekort aan aanbod en de particulieren die hebben gekozen voor zonnepanelen en daar terugverdienkosten aan hadden,  werden zeer smadelijk vals aangezegd per msm media, alsof die de kosten voor niet zonnepaneelbezitters duurder zouden maken terwijl een groter aanbod van elektriciteit  juist de boel betaalbaarder en concurerender houdt. Daarom zouden slechte inhalige energiebedrijven die zondebokken aanduiden precies dezelfde vraagprijzen voor hun geleverde stroom verplicht rechtmatig moeten krijgen als de te lage tarieven die ze de dakzonnepaneelhouders aan terugleverstroom  betalen of willen beknibbelen en deze dakpaneelhouders daarmee duperen en onrust veroorzaken terwijl de salderingsregeling iets zo positiefs is. Zonnepanelen in weidegronden moeten natuurlijk niet gesubsidieerd worden maar op daken van huizen en enorme lege daken van bedrijfsgebouwen zeker wel. Dit om het milieu en klimaat leuk te bevorderen en sorry maar jetje robje en mag aan een vliegverbod omdat hij een scheurende sociale kloof en deprimerende milieukloof heeft veroorzaakt en zakkenvullers van sommige energiekartels veel meer heeft geholpen dan de menigte van duurzame Nederlandse huishoudens. Energie is een noodzakekijke levensbehoefte een beter milieu ook en zal veel beter geregeld moeten worden met beter toezicht op scheve tarieven. Dat er in dit koude land te weinig verbeterd komt omdat sommige vooraanstaande lui geen enkele verstand, gevoel of notie hebben hoe het is als gewone burger in dit land te leven en de kleur van de achternaam de kloof onvoorstelbaar maakt en mensen in de kou werden gezet. Net als er in de supers nog steeds dagelijks enorme vuilbakken met overgeprijst voedsel wordt weggegooid, wordt er dan ook teveel schone zonne energie en goodwill weer weggesmeten of ongebruikt. De zonne energie van daken wordt ondergewaardeerd en de al schaarse weidegronden niet voor natuur of groen of woonwijken gebruikt maar met subsidie inefficient volgezet met milieu onvriendelijke laagliggende big shame zonnepanelen only velden, dan liggen we hier in Nederland toch achter.

@Driepinter mijn aantal zonnepanelen is berekend op het zo min mogelijk terug leveren. Maar helaas schijnt de zon niet iedere dag even veel, dus alles meteen 100% gebruiken gaat nooit lukken. Salderingsregeling afbouwen prima, maar dan moeten zonnepaneel houders niet gestraft worden voor hun investering. Dit dreigt te gebeuren als de saldering afgebouwd wordt maar energieleveranciers (zoals nu Van de Bron en Budget Energie) daarnaast ook nog een terug lever boete vragen. Dus of het een of het ander, niet beide. Vandaar dat goede regels nodig zijn. Willen we verduurzamen dan zullen we daar allemaal aan mee moeten doen dus ook zullen b.v. gemeenten toe moeten staan dat mensen hun eigen auto op kunnen laden (met de zelf opgewekte elektriciteit) ook al hebben ze geen eigen oprit. 

Reputatie 4

dit is natuurlijk onzin. Stroom is geld waard en levert meer rendement op dan je geld op de bank zetten, duurt soms even. Daarnaast zit er ook een deel duurzaamheid in, zuinig zijn onze omgeving en gebruik maken van de mogelijkheden die duurzaam zijn. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Huishoudens die over zijn gegaan (of bij nieuwbouw al meteen) op een warmtepomp, hebben de teruggeleverde energie van zonnepanelen in de zomer hard nodig om de energievraag in de winter te compenseren die de warmtepomp dan gebruikt. Dus salderen in de zomer is hard nodig om niet voor €500,00 per maand aan energiekosten te hebben. Daar zouden ze ook rekening moeten houden bij salderen en terugleverkosten.

€ 500 per maand? U gaat met uw warmtepomp 20.000 kWh / jaar verbruiken ? Dus met een COP van 3 een aardgasverbruik van 6000 m3 per jaar?

Het is de bedoeling om energie te besparen. We zouden dus geen hoog en laag tarief moeten hebben, maar een energie-overschot-tarief en een energie-tekort-tarief.

De energiebeheerder bepaalt dan of er in jouw deel van het net een overschot is, of een tekort. Hij schakelt jouw meter.

De stand van jouw meter kun je dan (automatisch) uitlezen en je kunt jouw zonnepanelen dan bij een energie-overschot (automatisch) uitschakelen (of de teruglevering omlaag brengen zodat je alleen je eigen verbruik opwekt).

De salderingsregeling kan dan blijven. Je moet dan alleen mogen salderen per tariefsoort.

Als er een energie-tekort is moeten de gascentrales bijstoken. Als je op dat moment terug levert, levert dat minder gasverbruik op. In de winter kan dat gas alsnog voor jou verstookt worden.

Het energietarief-overschot-tarief zal dan negatief zijn.

Door het schakelen van de elektrameters kan het netwerk (indirect) meer in evenwicht gebracht worden. Op dit moment is er voor de consument geen eenvoudige manier om dit automatisch te schakelen.

 

Reputatie 7
Badge +3

 Willen we verduurzamen dan zullen we daar allemaal aan mee moeten doen dus ook zullen b.v. gemeenten toe moeten staan dat mensen hun eigen auto op kunnen laden (met de zelf opgewekte elektriciteit) ook al hebben ze geen eigen oprit. 

Daar ben ik het mee eens. Maar waar is de VEH @Iris Dekkers op dit punt.

Overigens als je je EV oplaadt gebruik je op ook die zonnige momenten meer kW dan je eigen panelen opleveren. Dan biedt, van april tot september, een energiecontract bij Budget Energie toch uitkomst. In elk geval vallen dan de omvormers niet uit doordat de panelen hun stroom niet kwijt kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

 Zonnepanelen zijn alleen rendabel bij genoeg subsidie, zonder financiële prikkels is deze manier van opwekken van energie ongeschikt voor Nederland. Veel te weinig zonne-energie en mismatch van moment van afname met opwekking. 

Dat is volgens mij ook weer overdreven. Volgens MilieuCentraal (overheid) blijven zonnepanelen sowieso rendabel ook met de voorgestelde afbouw.

Zonnepanelen passen weldegelijk in Nederland. Overdag, gezien dan de meeste fabrieken draaien en ook huishoudens meer stroom afnemen, is er altijd meer vraag naar stroom geweest en laat dan toevallig ook de zon het meest schijnen. Alleen zijn er nu zoveel zonnepanelen dat de stroomprijs (in de zomer) overdag i.p.v hoog nu laag is.

Kosten saldering zouden een stuk minder zijn als 

  1. Op zonnige zomerse middagen meer stroom gebruikt wordt. Dat kan door de stroomprijs overdag lager te maken dan ‘s avonds, nachts en 's morgens vroeg.
  2. In de winter vooral stroom wordt af genomen als de stroomprijs laag is, dus wanneer de windturbines hard kunnen draaien.

Zonder salderingsregeling is een electrische warmtepomp absoluut niet interessant, ...

Ik zie echter in de winter ook airco's (voor verwarming) draaien bij mensen die helemaal geen zonnepanelen hebben. Zonder salderingsregeling (voorstel in 1e kamer is afbouwen salderingsregeling) is een warmtepomp weldegelijk financiëel aantrekkelijk. 

Zonder warmtepomp:                         800 m3 gas

Met warmtepomp:  800 m3 gas =  8000 kWh warmte

C.O.P. (rendement x 100 %)  4   dus voor die 8000 kWh warmte is 2000 kWh elektriciteit nodig.

800 m3 aardgas à  € 1,30                              = € 1040,-

2000 kWh elektriciteit kost 2000 x € 0,30 = €  600,-. 

 

Dan reken je de aanschafprijs prijs niet mee 14.000 voor een warmtepomp of 2500 voor een cv ketel……

Reputatie 4

en wat doen we met huishoudens met een hybride oplossing? onuitvoerbaar en oneerlijk voorstel dus.

Zowel het afschaffen van de salderingsregeling als het invoeren van een terugleverboete moet geen doorgang vinden. Op het moment dat er overproductie is door mijn zonnepanelen wordt de stroom teruggeleverd aan het net. Ik krijg daar een vergoeding a raison van € 0,08 /kwh. Dezelfde stroom, die ze niet hoeven in te kopen, wordt door de energiemaatschappij doorverkocht aan hun klanten tegen een tarief dat vele malen hoger ligt. Ik betaal nu € 0,34 /kwh. Tel uit je winst.
Waarom zou ik als particulier een terugleverboete moeten betalen. Voor grote zonneparken kan ik me dat nog indenken omdat die eventueel een belasting vormen voor het middenspanningsnet. Maar zeker niet voor mijn huisaansluiting c.q. de aansluiting op het laagspanningsnet.

Reputatie 2

Wat heel belangrijk is, is dat huiseigenaren die een oude "domme" meter hebben, die uitstekend werkt en die terugdraait, waardoor de eigenaren geen beroep doen op de terugleververgoeding niet gedwongen worden deze meter te vervangen. Ik neem elke week de standen op en geef.deze door aan de energiemaatschappij. Ik krijg dus 37 ct per opgewekte kwh, en geen zielige 7 ct. Van het geld dat ik zo verdien verwarm ik in de winter mijn huis elektrisch en bespaar zodoende gas. 

Reputatie 1

Begrijpelijk standpunt Carool, maar uiteindelijk onhoudbaar. Reken maar dat een afschaffing van de salderingsregeling ook zal betekenen dat elke Ferrarismeter uiteindelijk verplicht vervangen zal worden door een meter met meerdere telwerken. Anders zou de salderingsregeling bij oude meters feitelijk gewoon doorlopen.

Zelfs de jongste Ferrarismeter zal toch al aardig op leeftijd zijn en vroeger of later een keer vervangen moeten worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Zonder salderingsregeling is een electrische warmtepomp absoluut niet interessant, ...

 

Dan reken je de aanschafprijs prijs niet mee 14.000 voor een warmtepomp of 2500 voor een cv ketel……

U leest over ‘of airco voor verwarming'. Vaak is de aanschafprijs daarvan zelfs € 0,-. Want die airco werd al aangeschaft om in de zomer te koelen.  En, als de radiatoren bij lagere temperaturen voldoende warmte af kunnen geven, een hybride cv-ketel kost rond de € 5000,-.

Daarnaast gaat met een afbouw van de salderingsregeling ook de kWh-prijs omlaag. Omdat de kosten voor saldering immers moeten worden verrekend.

Reputatie 7
Badge +3

Los van de inhoud waar al een aantal goede opmerkingen over is geplaatst, als je als belangenorganisatie een oproep als deze komt vind ik dat je tenminste met een voorstel voor een alternatief moet komen. Als je enkel aangeeft dat de salderingsregeling niet weg kan zonder alternatief maar je kunt niks verzinnen om aan te dragen dan kun je moeilijk als serieuze gesprekspartner gezien worden vind ik. Het klinkt mij in de oren als zeggen dat democratie als staatsvorm zoveel nadelen heeft, zonder met een beter voorstel te komen.

 

Ik roep vereniging eigen huis op zichzelf als serieuze partij op te stellen en met een voorstel voor een alternatief te komen.

Zoals het extra bevorden van dynamische energiecontracten (ook als je zonnepanelen hebt want dan geldt de huidige saldering ook). Dus het zoveel mogelijk wegstrepen van de goedkope zomerse PV-kWh's met goedkope winterse windstroom. Zo is de kWh-marktprijs met 9 GW aan windenergie ca € 0,00. Timer wasmachine gisteren ingesteld op rond 06.00 h als ook mijn 3 infraroodpanelen. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat heel belangrijk is, is dat huiseigenaren die een oude "domme" meter hebben, die uitstekend werkt en die terugdraait, waardoor de eigenaren geen beroep doen op de terugleververgoeding niet gedwongen worden deze meter te vervangen. Ik neem elke week de standen op en geef.deze door aan de energiemaatschappij. Ik krijg dus 37 ct per opgewekte kwh, en geen zielige 7 ct. Van het geld dat ik zo verdien verwarm ik in de winter mijn huis elektrisch en bespaar zodoende gas. 

  1. Als je netto PV stroom overhoudt krijgt iedereen die terugleververgoeding.
  2. Hoe verwarmt u uw huis elektrisch? Warmtepomp, airco, plaatselijk infrarood of een elektrisch kacheltje ?

Reageer