‘Schaf salderingsregeling niet af zonder goed alternatief’

  • 31 January 2024
  • 79 reacties
  • 2960 Bekeken

De salderingsregeling mag pas worden afgeschaft als er een goed alternatief voor is. Dit is nodig zodat het zinvol en aantrekkelijk blijft voor consumenten om zonnepanelen aan te schaffen. Zo’n alternatief is er nu niet en daarom moet de Eerste Kamer het huidige wetsvoorstel over de afbouw van de regeling niet steunen. 

Die oproep doet Vereniging Eigen Huis samen met de Consumentenbond, Vereniging van Nederlandse Gemeenten, huurdersorganisatie Woonbond en branchevereniging van woningcorporaties Aedes. De Eerste Kamer debatteert dinsdag 6 februari over het voorstel van het demissionair kabinet om de salderingsregeling voor zonnepaneelbezitters af te schaffen. In dat plan staat dat het salderen tussen 2025 en 2031 stapsgewijs wordt afgebouwd. Vanaf dan kunnen consumenten de stroom die ze, bijvoorbeeld in de zomer, opwekken niet meer verrekenen met stroom die zij later, bijvoorbeeld in de winter, verbruiken. 

Onvoldoende garanties
Het kabinetsplan biedt onvoldoende garanties dat het rendabel blijft voor huiseigenaren en huurders om zonnepanelen op hun dak te leggen, zo constateren de belangenorganisaties. Dit zal ertoe leiden dat consumenten afhaken bij het kopen ervan. Dat is een slechte zaak, omdat zonnepanelen huishoudens helpen hun energierekening te verlagen en bij te dragen aan de klimaatdoelen. De vijf organisaties vinden onder andere dat het kabinet moet garanderen dat consumenten hun investering in zeven jaar terugverdienen.

Betere consumentenbescherming nodig
Daarnaast vinden Vereniging Eigen Huis en haar partners dat het wetsvoorstel consumenten onvoldoende beschermt. Veel energieleveranciers kwamen de afgelopen tijd met terugleverkosten of andere maatregelen die nadelig uitpakken voor zonnepaneeleigenaren. Er is geen enkele garantie dat zij hiermee stoppen als de salderingsregeling wordt afgebouwd. De vijf organisaties vinden dat het kabinet consumenten beter moeten beschermen voordat het deze regeling overboord gooit.

Lees ook onze brief onderaan het nieuwsbericht op onze website.

Wat vind jij, moet de salderingsregeling wel of niet worden afgeschaft? En waarom wel of niet? Laat het hieronder weten! 👇🏽


79 reacties

Reputatie 7
Badge +2

We worden eerst aangespoord om over te gaan op alternatieve warmtebronnen.

Ik hoef mijn installatie niet terug te verdienen, maar ik zou wel (op een andere manier) gecompenseerd willen worden omdat ik wel de investering heb gedaan om van het Gas af te gaan.

@R.W Dat aansporen is toch niet voor iets waar je zelf geen voordeel van hebt?
Dat je alleen voor anderen doet?

Waarom moet je gecompenseerd worden om van het gas af te gaan?
Wie zou je daarvoor moeten compenseren?

Even afgezien van het hele klimaatcomponent,
of zelfs maar het volksgezondheid component - hoeveel nieuwe gevallen van longziektes mogen onze fossiele brandstoffen elk jaar kosten

We hebben besloten dat we niet meer ons gas uit de grond in Groningen willen halen.
Dan kun je het vervolgens elders halen, maar daar zijn eigenlijk geen goede opties voor.
Bij Putin was al geen goed idee, nu al helemaal niet meer. Bij andere despoten is natuurlijk ook geen optie. En om LNG uit de US te halen is op zijn zachts gezegd ook geen hele goed keuze.

Dus de overstap naar groenere energie, energie die niet de hele aardbol verkloot, despoten in het zadel houdt, onze gezondheid minder schade toebrengt, 
waarom moeten jij en ik daar voor gecompenseerd worden?

Overigens, om een beetje perspectief te bieden,
omdat ik mijn totale energiebehoefte aanzienlijk heb kunnen verkleinen en daarnaast een significant deel van mijn gasverbruik heb kunnen omzetten in elektriciteitsverbruik,
hoefde ik toen de prijzen opeens de pan uit stegen mij niet direct zorgen te maken.

Als ik de marktprijzen had moeten betalen voor het verbruik dat ik 20 jaar geleden had,
zou ik per jaar zo’n € 27.000,= alleen al aan energie zijn kwijt geweest.

Saldering levert mij een paar honderd euro per jaar op.
Dat zal het verschil echt niet maken.

Anne.


Waarom moet je gecompenseerd worden om van het gas af te gaan?
Wie zou je daarvoor moeten compenseren?

 

Ik hoef niet gecompenseerd te worden om van het gas af te gaan.

Ik heb een paar jaar geleden gekeken naar een alternatief voor gas.
Met de salderingsregeling en subsidie meegenomen, bleek het dat de maandelijkse energiekosten van gas even hoog waren als de maandelijkse kosten van een energiebespaarlening (voor een warmtepomp en zonnepanelen, wat me zo'n 25.000 euro heeft gekost) en de stroomkosten die ik niet zelf kon opwekken.
Als de saldering nu zonder enig alternatief wordt afgeschaft gaat me dit enkele honderden euro per jaar kosten.
Mijn energiebespaarlening loopt gewoon door en helaas wordt die ook niet kwijtgescholden.
Waarom zou dit niet (gedeeltelijk) gecompenseerd mogen worden.
Waarom is het altijd als het beter is voor het milieu je niet moet zeuren en je verlies moet nemen.
Als de Energieprijzen sterk omhoog gaan dan wordt heel Nederland gecompenseerd.
 

Reputatie 6
Badge +1

Er zijn natuurlijk niet veel mensen die verduurzaamd hebben en geheel gelijk uitkwamen met de kosten. Dat is een lofijk streven. Alleen nu gaat het je enige honderden € schelen op jaarbasis. Je wist  of kon weten dat de regeling niet voor eeuwig was. Het hele internet staat vol met de plannen.

De Vereninging Eigen Huis blundert met haar oproep de salderingsregeling niet af te bouwen. Zelfs de brancheorganisatie voor zonne-energie pleit voor afbouw. Samen met de NVDE Nederlandse Vereniging voor Duurzame Energie.

Coalitie van brancheverenigingen roept op: Eerste kamer, bouw salderingsregeling af | Holland Solar

Ik heb vanavond mij lidmaatschap van EH opgezegd. Als PV bezitter wil ik (via EH) niet verantwoordelijk zijn dat mijn rekening bij de niet-PV bezitter komt te liggen. Vier fundamentele/principiële redenen:

  1. Het nut van salderingsregeling is inmiddels uitgebreid besproken. Dus dat hoef ik hier  niet te meer te herhalen.
  2. EH is in deze zaak geen belangenclub voor eigen huis bezetters, maar voor PV bezitters. Ze zet daarmee haar eigen leden tegen elkaar op. Het is heel vreemd dat EH de niet-PV bezitters schoffeert en niet voor ze op komt.
  3. EH spreek namens mij, maar heeft mij nooit om mijn mening gevraagd.
  4. Mijn motieven om PV te installeren gaan verder dan alleen “terugverdientijd”. Jammer dat EH zo vaak dat argument aanhaalt,

Reageer