Intergas Xtreme, koud huis ?



Toon eerste bericht

56 reacties

Reputatie 5
Badge +1

@Dekker-Lochem  Interessante bevindingen! Ik vermoed dat bijna alle NL ketelfabrikanten deze marketing tactiek toepassen.

Jouw gasverbruik is iets van 950 m³ voor cv +sww of voor cv alleen?
Welke kamertemperaturen houd je  aan? Welke vertrekken (m²) worden verwarmd?

Wat mij verbaast is dat je een verwarmingsvermogen (cv) van ca. 20 kW bij -10°C wat aan de krappe kant vind. Dit valt volgens mij niet te rijmen met een jaarverbruik van 950 m³. Ik denk dat je warmteafgifte bij 55°C aanvoertemperatuur sowieso een stuk lager is.

Wat was je dagverbruik in de koude dagen rondom 3 februari 2012?
Mijn jaarverbruik voor cv was toen 863 m³
= gemiddeld 0,302 m³/gewogen graaddag  (vrijstaand 155m², bj. 1984)

Ik zie net dat je de L/L-wp (aka airco) als bijverwarming gebruikt,  hoeveel gas bespaar je hiermee op jaarbasis ongeveer?

 

Marketing ? Nee, gezien de tabel.

Nogmaals, gaat niet om onze keuze, maar om de verschillen in CV-vermogen van zgn. “CW5 - 36 " CV-ketels. En daarom staat in de titel "Koud huis?”, inderdaad om ervaring van Xtreme gebruikers te vinden. Heb goede contacten met Intergas, dus . . .

Reputatie 7
Badge +1

@Dekker-Lochem  Los van de "vreemde” marketingpraktijken van de NL-ketelbranche denk ik dat u (en misschien de buurman) onnodig bang voor onvoldoende verwarmingsvermogen bent.
(Ik begrijp uw standpunt wel: 36 kW gekocht en veel minder geleverd, dit is misschien zoiets als bij een auto 200 pk prospectus t.o.v. 100 pk in werkelijkheid.)


Ook bij -10°C is voor een normaal NL-woonhuis (<200 m²) een ketelvermogen van 20 kW ruim voldoende voor de verwarmingsbehoefte. Zoveel heeft ook bijna niemand aan warmteafgifte (75/60/20) hangen. - Uw huis lijkt in ieder geval niet op een royale:crown: villa uit de jaren 50 zonder na-isolatie.

Reputatie 5
Badge +1

Het was voor mij ook een eye opener. Dat daar verschil in kan zitten. Het heeft natuurlijk niets met bedrog te maken, want het staat natuurlijk gewoon in de specificaties van de ketel. Nu is dat veel hoger. (ik moet het nog opzoeken). Terwijl door isolatie ik misschien wel met 4 kW toe kan.

Ik denk dat je ook niet bang hoeft te zijn dat je het koud krijgt als er een nacht is met -20 graden.

Beticht niemand van bedrog !.

Staat inderdaad (en dat is mij ook bekend!) in de specificaties. Gaat, inderdaad (!) om de eye opener. Bij mijn buurman (bungalow in houtskelet bouw uit 60er jaren en ‘matige’ isolatie), adviseerde de “Adviseur” (van een Groot installatiebedrijf !)  najaar 2018 de Nefit EcomLine 43 (Nominaal CV-vermogen 40,0 kW !) zonder verdere toelichting te vervangen voor een Intergas Xtreme 36 (Nominaal CV-vermogen op 100% = 25,7 kW). Gaat deze het redden ? Tot op heden hebben we in die periode geen echte kou gehad.

Na mijn uitleg over CV-vermogen en instellingen, was de eigenaar onaangenaam verrast. Gaat in dit topic om de voorlichting (of het gebrek aan !). De “Adviseur” keek naar de geplaatste radiatoren, vroeg naar aantal vertrekken en badkamers en ‘Plop', het advies CW5 was geboren.

Gelukkig heeft de eigenaar inmiddels het dak geïsoleerd en ‘Tonson’ vloerisolatie (en een pelletkachel). Verwacht ook geen Xtreme (!) problemen.

[ mede om de ‘Pelletkachel', ga ik deze zomer zijn installatie splitsen met een 2-wegklep in 2 zone's met 2x een “Toon” als aansturing. ]

 

Reputatie 6
Badge +1

Het was voor mij ook een eye opener. Dat daar verschil in kan zitten. Het heeft natuurlijk niets met bedrog te maken, want het staat natuurlijk gewoon in de specificaties van de ketel. Vreemd vind ik het ook niet. 90 % van de inwoners van Nederland wil wel ongeveer voor SWW 20 kW vermogen. Voor verwarming is dat lang niet nodig. Vroeger had ik ook een ketel van 8 kW. Nu is dat veel hoger. (ik moet het nog opzoeken). Terwijl door isolatie ik misschien wel met 4 kW toe kan.

Ik denk dat je ook niet bang hoeft te zijn dat je het koud krijgt als er een nacht is met -20 graden.

Reputatie 7
Badge +1

@Dekker-Lochem  Interessante bevindingen! Ik vermoed dat bijna alle NL ketelfabrikanten deze marketing tactiek toepassen.

Jouw gasverbruik is iets van 950 m³ voor cv +sww of voor cv alleen?
Welke kamertemperaturen houd je  aan? Welke vertrekken (m²) worden verwarmd?

Wat mij verbaast is dat je een verwarmingsvermogen (cv) van ca. 20 kW bij -10°C wat aan de krappe kant vind. Dit valt volgens mij niet te rijmen met een jaarverbruik van 950 m³. Ik denk dat je warmteafgifte bij 55°C aanvoertemperatuur sowieso een stuk lager is.

Wat was je dagverbruik in de koude dagen rondom 3 februari 2012?
Mijn jaarverbruik voor cv was toen 863 m³
= gemiddeld 0,302 m³/gewogen graaddag  (vrijstaand 155m², bj. 1984)

darkfiber gasverbruik koudste nacht van de afgelopen 30 jaar

Ik zie net dat je de L/L-wp (aka airco) als bijverwarming gebruikt,  hoeveel gas bespaar je hiermee op jaarbasis ongeveer?

Reputatie 5
Badge +1

Intergas Xtreme 36

Bij de Xtreme 36 is het helemaal oppassen indien je deze zonder meer uitwisselt voor een ‘oude’ 36   CV-ketel.

Ook hier staat de aanduiding 36 niet voor het CV-vermogen, maar voor het ‘warmwater’-vermogen, CW 5 !, wat overeenkomt met een Nominaal warmwater vermogen van 32,1 kW (bovenwaarde 36,3 kW).

Voor de CV gelden andere vermogens waardes. ‘Af-fabriek’ staat de Xtreme 36 ingesteld op 60 % vermogen, wat overeenkomt met een Nominaal CV-vermogen van slechts  15,4 kW ! !

In het menu is dit te verhogen tot 100 %, wat overeenkomt met een  Nominaal CV-vermogen van 25,7 kW. (sinds 2020 staat ‘af-fabriek’ de Xtreme 36 op 100 % CV-vermogen ingesteld)

Met een “opvoer-setje” (!) kan het vermogen naar 125 % gebracht worden.  Hiervoor moet in de Xtreme 36 de opvoerpomp verwisseld worden voor een circulatie pomp met meer capaciteit. De “Pomp set” (art. nr 093697 ) is optioneel leverbaar.  Omdat ook de Parameters moeten worden ingevoerd, mag alleen een erkend installateur dit wisselen (met behoud van Garantie).

Maar zelfs dan haalt de Xtrem 36 de aanduiding “36“  niet en blijft op een Nominaal CV-vermogen van 32,1 kW steken. 

Als de Installateur (op mijn verzoek) bij Intergas om een reactie vraagt, antwoord deze; “Met de instellingen van Intergas heb ik navraag gedaan of het toestel standaard wordt ingesteld op 100% af fabriek. De technische helpdesk beweert dat niet het geval was, maar de installatiehandleiding geeft dit wel aan. Dit is aangepast onlangs blijkbaar, want voorheen was dit 60%. Het type aanduiding van het toestel is altijd afgeleid van het vermogen tbv tapwater. Dan heeft het toestel een hoger vermogen”.

Vreemde marketing van Intergas, zeker gezien de forse prijsstelling van de Xtreme-lijn.

Reageer