Najaar 2019 zijn we aangekomen in fase 3 van de verduurzaming van onze woning. Helaas kunnen we niet van het gas af (basis stamt uit 1910). De CV installatie is wel aangepast en geschikt voor LT stoken ( tot 55 graden). Met als uitgangspunt onze Nefit EcomLine HRC 30 (met boiler, geplaatst in 1999), ga je dan als eerst naar gelijkwaardige (of iets kleinere) ketels kijken.
Gebruikelijk is, dat fabrikanten achter het merk en model een cijfer plaatsen, wat (ongeveer) overeenkomt met het Nominale vermogen van deze ketel. Bijvoorbeeld bij onze EcomLine 30 komt die 30 overeen met een CV-vermogen van 28,8 kW
Dus logischerwijze, ga je op zoek naar modellen, waarbij de aanduiding eindigt op 28 á 30. Waarbij je verwacht, dat de aanduiding 28 of 30 op een gelijkwaardige CV-vermogen van tussen de 28 en 30 kW zal uitkomen. Nee dus ! !
Heb de meest verkocht CV-ketels eens in een tabel gezet. Blijkt dat de aanduiding 28 / 30 lang niet altijd overeenkomen met het te verwachten CV-vermogen. Extreem voorbeeld zijn de Intergas HReco 30 en de Intergas Xtreme 30. Beide zijn een CW 4 ketel, met een tapwater vermogen van 28,4 resp. 28.2 kW.
Maar het Nominale CV-vermogen ligt ver uit elkaar. De HReco 30 levert aan de CV installatie 32,3 kW, de Xtreme 30 komt bij vol vermogen tot 19,4 kW. Dat is ruim 30 % minder CV-vermogen, terwijl fabrikant Intergas aan beide modellen het “30 & CW 4” toevoegen !.
Komt er op neer, dat als je een CW 4 ketel zoekt en op de aanduiding “30” aanhoud, je met de Intergas Xtreme 30 op een wel erg krap (mogelijk te krap ?) CV-vermogen uitkomt.
Verwarrend ! !
Overzicht van de meest gemonteerde 28 - 30 CV-ketels.
P.S. Bij ons eerste ‘plan’, kwamen wij op een HReco 30 uit. Aangezien de ‘oude’ Nefit EcomLine HRC 30 (!) de afgelopen jaren op 60 % draaide (= 19,9 kW), kon ook de HReco 30 op 60 % (+ 19,5 kW) zonder probleem het CV-net overnemen. Om technische redenen (zie: “Woede en spijt” ) toch op een Xtreme 30 uitgekomen. Bij ons geen probleem, alhoewel de Xtreme nu wel op 90 % (= 19,9 kW / 55 graden) staat ingeregeld. Dus weinig ‘reserve’ als het eens ‘Xtreme’ gaat winteren!
Bladzijde 3 / 3
Gelet op “Intergas Xtreme, koud huis ? “ als titel van dit topic ben ik benieuwd wanneer zich andere misleide? of slecht voorgelichte kopers onder de VEH-leden hier gaan melden om hun beklaag te doen. Zo nieuw is deze ketel-serie ook niet meer.
En hiermee is voor mij de kous af (voorlopig).
@Dekker-Lochem Los van de "vreemde” marketingpraktijken van de NL-ketelbranche denk ik dat u (en misschien de buurman) onnodig bang voor onvoldoende verwarmingsvermogen bent.
Mij kun je daar niet mee te verrassen, maar ik ben ook niet de gemiddelde (vaak onwetende) klant.
Is een bekend gegeven, dat in 80 % van de Nederlandse woningen een CV-ketel met een (veel) te groot vermogen draait. Mensen vragen voor warmwater tegenwoordig al snel om een ‘stevige’ douche, of bij 2 badkamers. Kom je uit op CW4 of CW5. Maar het hiervoor benodigde vermogen van ong. 30 kW, heb je absoluut niet nodig voor je CV !
En ja, de Installateurs verkopen graag ‘Comfort'. Werk (montage) blijft hetzelfde.
Intergas heeft hiervoor zelfs een aparte lijn ontwikkeld, de HRE Kompakt met een dubbele vermogens aanduiding. Heel helder ! (zie tabel in TS)
Zou duidelijker zijn, als men b.v. de “Xtreme 30” met dezelfde aanduiding als “Xtreme 30/20" en de “Xtreme 36” met “Xtreme 36/26" en optioneel in “Xtreme 36/32”positioneert.
(maar wie ben ik ?), Rob.
@Dekker-Lochem Interessante bevindingen! Ik vermoed dat bijna alle NL ketelfabrikanten deze marketing tactiek toepassen.
Wat mij verbaast is dat je een verwarmingsvermogen (cv) van ca. 20 kW bij -10°C wat aan de krappe kant vind. Dit valt volgens mij niet te rijmen met een jaarverbruik van 950 m³. Ik denk dat je warmteafgifte bij 55°C aanvoertemperatuur sowieso een stuk lager is.
Wat was je dagverbruik in de koude dagen rondom 3 februari 2012? Mijn jaarverbruik voor cv was toen 863 m³ = gemiddeld 0,302 m³/gewogen graaddag (vrijstaand 155m², bj. 1984)
Ik zie net dat je de L/L-wp (aka airco) als bijverwarming gebruikt, hoeveel gas bespaar je hiermee op jaarbasis ongeveer?
Marketing ? Nee, gezien de tabel.
Nogmaals, gaat niet om onze keuze, maar om de verschillen in CV-vermogen van zgn. “CW5 - 36 " CV-ketels. En daarom staat in de titel "Koud huis?”, inderdaad om ervaring van Xtreme gebruikers te vinden. Heb goede contacten met Intergas, dus . . .
@Dekker-Lochem Los van de "vreemde” marketingpraktijken van de NL-ketelbranche denk ik dat u (en misschien de buurman) onnodig bang voor onvoldoende verwarmingsvermogen bent. (Ik begrijp uw standpunt wel: 36 kW gekocht en veel minder geleverd, dit is misschien zoiets als bij een auto 200 pk prospectus t.o.v. 100 pk in werkelijkheid.)
Ook bij -10°C is voor een normaal NL-woonhuis (<200 m²) een ketelvermogen van 20 kW ruim voldoende voor de verwarmingsbehoefte. Zoveel heeft ook bijna niemand aan warmteafgifte (75/60/20) hangen. - Uw huis lijkt in ieder geval niet op een royale villa uit de jaren 50 zonder na-isolatie.
Het was voor mij ook een eye opener. Dat daar verschil in kan zitten. Het heeft natuurlijk niets met bedrog te maken, want het staat natuurlijk gewoon in de specificaties van de ketel. Nu is dat veel hoger. (ik moet het nog opzoeken). Terwijl door isolatie ik misschien wel met 4 kW toe kan.
Ik denk dat je ook niet bang hoeft te zijn dat je het koud krijgt als er een nacht is met -20 graden.
Beticht niemand van bedrog !.
Staat inderdaad (en dat is mij ook bekend!) in de specificaties. Gaat, inderdaad (!) om de eye opener. Bij mijn buurman (bungalow in houtskelet bouw uit 60er jaren en ‘matige’ isolatie), adviseerde de “Adviseur” (van een Groot installatiebedrijf !) najaar 2018 de Nefit EcomLine 43 (Nominaal CV-vermogen 40,0 kW !) zonder verdere toelichting te vervangen voor een Intergas Xtreme 36 (Nominaal CV-vermogen op 100% = 25,7 kW). Gaat deze het redden ? Tot op heden hebben we in die periode geen echte kou gehad.
Na mijn uitleg over CV-vermogen en instellingen, was de eigenaar onaangenaam verrast. Gaat in dit topic om de voorlichting (of het gebrek aan !). De “Adviseur” keek naar de geplaatste radiatoren, vroeg naar aantal vertrekken en badkamers en ‘Plop', het advies CW5 was geboren.
Gelukkig heeft de eigenaar inmiddels het dak geïsoleerd en ‘Tonson’ vloerisolatie (en een pelletkachel). Verwacht ook geen Xtreme (!) problemen.
e mede om de ‘Pelletkachel', ga ik deze zomer zijn installatie splitsen met een 2-wegklep in 2 zone's met 2x een “Toon” als aansturing. ]
Het was voor mij ook een eye opener. Dat daar verschil in kan zitten. Het heeft natuurlijk niets met bedrog te maken, want het staat natuurlijk gewoon in de specificaties van de ketel. Vreemd vind ik het ook niet. 90 % van de inwoners van Nederland wil wel ongeveer voor SWW 20 kW vermogen. Voor verwarming is dat lang niet nodig. Vroeger had ik ook een ketel van 8 kW. Nu is dat veel hoger. (ik moet het nog opzoeken). Terwijl door isolatie ik misschien wel met 4 kW toe kan.
Ik denk dat je ook niet bang hoeft te zijn dat je het koud krijgt als er een nacht is met -20 graden.
@Dekker-Lochem Interessante bevindingen! Ik vermoed dat bijna alle NL ketelfabrikanten deze marketing tactiek toepassen.
Wat mij verbaast is dat je een verwarmingsvermogen (cv) van ca. 20 kW bij -10°C wat aan de krappe kant vind. Dit valt volgens mij niet te rijmen met een jaarverbruik van 950 m³. Ik denk dat je warmteafgifte bij 55°C aanvoertemperatuur sowieso een stuk lager is.
Wat was je dagverbruik in de koude dagen rondom 3 februari 2012? Mijn jaarverbruik voor cv was toen 863 m³ = gemiddeld 0,302 m³/gewogen graaddag (vrijstaand 155m², bj. 1984)
darkfiber gasverbruik koudste nacht van de afgelopen 30 jaar
Ik zie net dat je de L/L-wp (aka airco) als bijverwarming gebruikt, hoeveel gas bespaar je hiermee op jaarbasis ongeveer?
Intergas Xtreme 36
Bij de Xtreme 36 is het helemaal oppassen indien je deze zonder meer uitwisselt voor een ‘oude’ 36 CV-ketel.
Ook hier staat de aanduiding 36 niet voor het CV-vermogen, maar voor het ‘warmwater’-vermogen, CW 5 !, wat overeenkomt met een Nominaal warmwater vermogen van 32,1 kW (bovenwaarde 36,3 kW).
Voor de CV gelden andere vermogens waardes. ‘Af-fabriek’ staat de Xtreme 36 ingesteld op 60 % vermogen, wat overeenkomt met een Nominaal CV-vermogen van slechts 15,4 kW ! !
In het menu is dit te verhogen tot 100 %, wat overeenkomt met een Nominaal CV-vermogen van 25,7 kW. (sinds 2020 staat ‘af-fabriek’ de Xtreme 36 op 100 % CV-vermogen ingesteld)
Met een “opvoer-setje” (!) kan het vermogen naar 125 % gebracht worden. Hiervoor moet in de Xtreme 36 de opvoerpomp verwisseld worden voor een circulatie pomp met meer capaciteit. De “Pomp set” (art. nr 093697 ) is optioneel leverbaar. Omdat ook de Parameters moeten worden ingevoerd, mag alleen een erkend installateur dit wisselen (met behoud van Garantie).
Maar zelfs dan haalt de Xtrem 36 de aanduiding “36“ niet en blijft op een Nominaal CV-vermogen van 32,1 kW steken.
Als de Installateur (op mijn verzoek) bij Intergas om een reactie vraagt, antwoord deze; “Met de instellingen van Intergas heb ik navraag gedaan of het toestel standaard wordt ingesteld op 100% af fabriek. De technische helpdesk beweert dat niet het geval was, maar de installatiehandleiding geeft dit wel aan. Dit is aangepast onlangs blijkbaar, want voorheen was dit 60%. Het type aanduiding van het toestel is altijd afgeleid van het vermogen tbv tapwater. Dan heeft het toestel een hoger vermogen”.
Vreemde marketing van Intergas, zeker gezien de forse prijsstelling van de Xtreme-lijn.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.